Отидете към основна версия

24 996 42

Газта като алтернатива на дизела

  • lpg-
  • дизелгейт

Вече позната алтернатива на традиционните горива: LPG(втечнен въглеводороден газ)

Втечненият газ отдавна е разпространен измежду кемперите и гриловете. Практичното гориво, съхранявано в големи метални бутилки, често е и източник на енергия за много домове. Разбира се, също така и автомобили могат да бъдат задвижвани с него. В хода на сегашния дизелов скандал пропан-бутанът се разглежда все повече като алтернатива на дизела и бензина.

Но кой знае? Може би автогазта е пред завръщане? LPG представлява смес от пропан и бутан и се получава при преработката на нефта. Експерти смятат, че разочарованието от дизела ще се отрази положително първо при втечнения газ. Shell, от своя стана, прогнозира значително разрастване за горивото. Според проучване на петролния гигант през следващите 20 години по улиците ще се движат нови 6 милиона превозни средства на пропан-бутан.

Какво прави втечнения газ толкова примамлив? Струва с около 1 лев по-малко на литър и изгаря значително по-чисто от бензина и дизела. Не се отделят никакви сажди. В сравнение с бензина се отделят 20% по-малко азотни оксиди, а в сравнение с дизела редуцирането е в размер на 95%. Евентуалните забрани за движение не са релевантни за автомобилите на LPG.

Друго предимство на втечнения въглеводороден газ е развитата мрежа от бензиностанции в Западна Европа. В Германия повече от всяка втора бензиностанция предлага пропан-бутан, нещо, за което шофьорите на коли на метан могат само да мечтаят.

Разбира се, автогазта има и недостатъци. Поради по-малката плътност и съответно по-ниското енергийно съдържание от бензина мощността при втечнения газ намалява и разходът се покачва с 15-20 процента, което леко редуцира предимството в цените. След преустройството се съкращава и пробегът на колата. Освен това изборът от автомобили в фабрична газова уредба е много ограничен. Такива модификации предлагат предимно Ford, Opel и Dacia. Volkswagen се отказа от втечнения газ преди 15 години, залагайки на метана.

Трансформацията на автогаз може да осъществи при всяка бензинова кола. Средната цена на газовата уредба у нас е около 1 000 лева, но обаче варира в зависимост от двигателя и броя на цилиндрите. Преустройството на дизелов автомобил е значително по-скъпо, по-сложно и по-слабо разпространено. Това може да се промени в следващите години ако Европейският съюз забрани движението на дизелови превозни средства в градовете.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини