Средният дневен обем на вноса на втечнен газ в Източна Европа вече е значително повече от аналогичния период година по-рано. В същото време търговците казват, че броят на доставките през ноември е значително намален поради признаци за недостиг на газ.
По-специално, на полския пазар се усеща известно напрежение поради голямото търсене на газ сред компаниите в селскостопанския сектор „Сега е възможно да се купят определени количества автомобилен газ, но ако говорим за железопътни пратки от няколкостотин тона на приемлива цена, тогава има много малко такива опции“, коментират ситуацията купувачи на LPG в различните страни от Източна Европа.
В балтийските страни цените останаха на нивото от миналия месец, но на Балканите има тенденция към поскъпване на ресурса. В началото на седмицата бяха сключени две споразумения за доставка по железопътен транспорт на около 1 500 тона пропан-бутан, но този продукт вече се счита за дефицитен.
Най-напрегната е ситуацията в Румъния. Дефицитът се дължи на ръста на вътрешното потребление и ограниченото количество на продукта, който влиза в страната от Черно море. Така румънските рафинерии преминаха към използване на втечнен газ вместо природен газ за технологични нужди поради относително ниската му цена. В допълнение, увеличаването на обемите на преработка на леки сортове суров нефт, по-специално азербайджански нефт, води до намаляване на производството на газ.
Румънските черноморски и дунавски терминали в момента имат малко складирани продукти. Купувачите отбелязват трудности при митническото освобождаване на партиди газ, влизащи в страната от руски пристанища. Поради това компаниите са принудени да купуват ресурса от други места, но обикновено това оскъпява продукта.
На фона на намаляването на броя на офертите от местните рафинерии и недостига на ресурси в Черно море, участниците на румънския пазар прогнозират увеличение на цените на газа през ноември. Vitol вече обяви увеличение на премията от около $100 за партиди от продукта, които ще бъдат доставени следващия месец.
„Котировките на Sonatrach може да не се променят значително, но поради увеличението на премията във формулата, изкупната цена на газа ще се увеличи за нас“, коментира ситуацията един от вносителите. По този начин в близко бъдеще нивото на цените на автомобилните партиди пропан-бутан може да достигне 900-950 долара за тон.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Наблюдател
Коментиран от #8, #13
10:27 11.11.2022
2 Смех
Коментиран от #6
10:29 11.11.2022
3 ЩЕ ЩЕ
Коментиран от #4
10:37 11.11.2022
4 Абе ще дойдете до истината
До коментар #3 от "ЩЕ ЩЕ":
Че фотоволтетите върху паркингите са най-доброто решение за зареждане. Вярно доставката на слънчева енергия не е постоянна, но е редовна и неотменима и най-важното безплатна. Тогава остава само алчността на собственика на фотоволтаиците, но понеже на всеки паркинг собствениците ще са различни ще има и конкуренция, а не като сега монопол, олигопол, картели и други подобни.Коментиран от #10
10:46 11.11.2022
5 Рачко
Коментиран от #11
10:46 11.11.2022
6 Иво
До коментар #2 от "Смех":
Хубаво е поне, че за сега не пипат горивото на бедните за да си карат таралясниците.Коментиран от #9
10:54 11.11.2022
7 Некой си
Редакторът два дни се е измъчвал как да извърти факта кой е единственият вносител на LPG в Европа - Русия.
Накрая е измислил: "внос на LPG от ЧЕРНО МОРЕ"!!!
Евала!
11:01 11.11.2022
8 Лост
До коментар #1 от "Наблюдател":
Добре, че не са включили и газта за лампи. Току виж, че и нея са изкупили.11:04 11.11.2022
9 Еййййй!!!
До коментар #6 от "Иво":
Що си мислиш че само "бедните" карат на lpg??? Ми онези ти големи и лакоми джипове/лимузини с бензин са още по-заинтересовани от него. Тъй че "бедния" спестил 5лв./100км., а "богатия" колко според теб? Или мислиш че кинтите не ги жалят и мятат наляво-надясно.15:10 11.11.2022
10 Да бе
До коментар #4 от "Абе ще дойдете до истината":
безплатна до 5кВ.А от 2030 до 1кВ.15:38 11.11.2022
11 Така е
До коментар #5 от "Рачко":
Рачко, стига с таз Расия.Беше голям фактор за изнудване с енергия.Заради пословична си глупост се превръща в никакъв фактор.19:12 11.11.2022
12 СЗО
06:52 12.11.2022
13 гост
До коментар #1 от "Наблюдател":
Май някой коментира без да мисли !!! Втечнен природен газ първо не се вози в железопътни цистерни , поне в Източна Европа ! Второ през цялото време се говори САМО за пропан бутан , единственото споменаване на втечнен газ е обяснението ,че рафинериите са го сменили с пропан бутан , поради в пъти по-ниската цена , което вдига потреблението на пропан бутан , каквото преди не е имало !! За твое сведение ако не знаеш Нефтохим е НАЙ-ГОЛЕМИЯ консуматор на на газ в България , ако той смени метан с пропан бутан ще използва ПОВЕЧЕ пропан бутан , отколкото ВСИЧКИ автомобили на газ в България !! А такива като него общо има още поне толкова в България , примерно топлофикациите и циментовите заводи , без да броим тези които ползват газ за отопление !! Ако всички те минат на пропан бутан потреблението , съответно търсенето ще скочи 4-5 пъти !!10:54 12.11.2022
14 Ха ха ха
07:09 13.11.2022
15 Бъдете готови
02:17 18.11.2022