Ако си направите труда да влезете в официалния сайт на КАТ (www.kat.mvr.bg) в раздела "история" ще се натъкнете на следното изречение: "Първите писани правила за движението у нас са от миналия век - 08.02.1896 година." Това недоглеждане от страна на модераторите, които иначе пишат, че страницата се обновява ежедневно, само нагледно илюстрира факта, че администрацията в КАТ все още се намира в ХХ век. И този пример съвсем не е единичен. Самият сайт изглежда като тези от зората на интернет и по-важното - не дава никаква полезна информация.
Отстоявайки гражданската позиция на своите читатели, екипът на MOBILE.BG стартира инициатива за създаване на система за онлайн проверка на контролните точки от КАТ. Явно напипахме темата, защото идеята беше приета от нашата аудитория изцяло положително. Ако трябва да говорим с цифри, ще кажем, че само за първите три дни (23, 24 и 25 април) в гласуването се включиха над 12 000 души, 99.4% от които подкрепиха инициативата. Първата част на материала (пак за три дни) беше прочетена от над 55 000 потребители. До днес (29 април) общият брой на читателите надхвърля 87 300 - факт, от който заключихме, че проблемът е сериозен, вълнува много хора и темата трябва да бъде продължена.
Въпреки че вече бяхме напълно наясно с проблемите, с които всички се сблъскват при посещение в КАТ по какъвто и да е повод, типично в наш стил решихме да направим обстоен "тест-драйв", но не на автомобил, а на посещение в КАТ за проверка на точки. Часът, в който екипът ни отиде в административната сграда в кв. Дървеница, беше 12.30. Оказа се, че сме попаднали на едната от трите почивки за деня - късмет. Естествено и информационното гише почиваше. Изчакахме търпеливо 30 минути и в 13.00 часа се наредихме на опашката пред гише "Информация". След известно време бяхме осведомени, че трябва да се ориентираме към гише №31.
Именно там започна истинската игра на нерви. След като изчакахме около десетина души пред нас на опашката, дойде и нашият ред. Учтиво поискахме да разберем колко точки притежава човек от екипа ни. Без да каже и дума, служителката ни подаде едно заявление и една бележка и започна да обръща внимание на следващия на опашката. След като поразпитахме други потърпевши граждани, разбрахме, че бланката трябва да се попълни и с нея да се наредим на друго гише - това на банката. И там почакахме, но на фона на останалите опашки минахме бързо. Платихме сума от четири лева - три от тях за услугата и един за банката - и се върнахме обратно на "митичното" гише №31.
Отново опашка и отново нервни граждани. Издържахме и този път, но в крайна сметка пак се натъкнахме на "любезната" служителка. Без да бърза, тя въведе в компютъра ЕГН-то на нашия човек, но пак не ни даде заветната справка. Изпрати ни в стая номер 18, където е отдел "Видеонаблюдение". С радост установихме, че пред ВН-службата няма хора, но и тук се натъкнахме на изненади. Четири врати с индикация А, Б, В и Г и все същият номер 18. Започнахме наред. Първата беше заключена, от втората още по-"любезна" госпожа с пагони ни изпрати в третата, а от там сърдит сержант ни върна във втората. Както и да е - минахме и от там и къде мислите ни изпратиха - отново на гише №31. Наредихме се трети път на тази опашка, но да не забравяме и останалите две опашки - банката и информацията, както и премеждията пред 18-а стая. Така след шести досег със служител на КАТ се сдобихме с тъй желания документ. Равносметката - три часа изгубено време, изкуствено любезничене с нелюбезни служители и непринудени разговори с изнервени граждани.
Всъщност самата служебна бележка не съдържа никак лоша информация. В нея са описани всички наложени наказателни постановления, глоби, фишове, контролни точки и т.н. на водача от издаването на свидетелството му за правоуправление до днес. Значи базата данни е налице. Какво тогава пречи тя да може да се следи онлайн и с въвеждане на ЕГН и номер на шофьорска книжка в сайта на КАТ, например, да се провери тази информация? Трите лева ли са проблем, за да не се въведе тази система (един лв. отива за банката)? Според нас тази държавна такса се взима, не за да печели държавата, а за да се покриват разходите по предоставянето на информацията. Когато тази информация стане налична онлайн, разходите със сигурност ще клонят към нула. Защото едва ли някой ще предпочете бюрократичните неуредици в КАТ пред възможността за секунди да се сдобие с нужната му справка през глобалната мрежа.
Един нагледен пример за това как се прави в "белите" страни е Германия. И това решение на въпроса е взето преди много, много години. Транспортната федерална служба на Германия (KBA) разполага с едно гише за цялата страна, където дават справка за контролните точките на всички германски водачи на МПС. Това обаче съвсем не означава, че всички немски шофьори се редят на опашка на това едно-единствено гише. Проблемът е решен по следния начин: на сайта на KBA има налични типови формуляри, които всеки може безпроблемно да свали, бързо да попълни и да ги изпрати по пощата. В доста кратък срок от KBA връщат пак по пощата детайлна справка, какви нарушения имаш и колко точки притежаваш. В Германия определено не се редиш и унижаваш на някакво гише.
Защо трябва да откриваме топлата вода, като можем единствено да моделираме малко германския вариант? И трябва ли обикновените граждани и КАТ вечно да са врагове? Много по-добре е МВР да предприеме действия, показващи добра воля и да спечели изгубеното доверие на българина към голяма част от подразделенията на тази институция. С други думи, време е и КАТ да влезе в 21-ви век, и администрацията на КАТ да се превърне от Милиция в Полиция.
Още веднъж напомняме, че ако искате да промените нещата (или поне да се опитаме) трябва да попълните анкетата. Подписката ще бъде официално депозирана в Министерство на вътрешните работи на 12 май.
Медии, подкрепящи идеята: mobile.bg, в-к АВТОпазар, blitz.bg, standartnews.com, dariknews.bg, в-к Монитор, actualno.com, vesti.bg, news.bg, mediapool.bg
Отидете към основна версия
29 Април, 2010 12:50 11 003 1
Как да проверяваме контролните си точки - 2
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.