Руското Министерство на промишлеността и търговията иска от Министерство на финансите да отпусне 150 млрд. рубли (€2.05 млрд.) за разработката на местни заместители на редица вносни компоненти за автомобилната промишленост, сред които и нов дизелов двигател, съобщава "Коммерсантъ". От субсидията са заинтересовани основно Группа ГАЗ, КамАЗ и Sollers, но от някои възли и агрегати родно производство се нуждае и АвтоВАЗ.
Програмата за развитие на руското високотехнологично производство е разчетена до 2025 г., като 10 млрд. рубли (€137 млн.) от бюджета трябва да бъдат отпуснати още тази година. Освен 150-те милиарда рубли от федерални средства Министерството на промишлеността и търговията планира да привлече и 44 млрд. рубли (€601 млн.) от частни инвеститори.
Един от ключовите автомобилни компоненти, чието производство трябва да бъде локализирано в Русия, е нов дизелов двигател с работен обем до 3.0 литра. Преди въвеждането на санкциите заради анексията на полуостров Крим Группа ГАЗ планираше да получи такъв мотор от Volkswagen.
По оценки на Министерството на промишлеността и търговията разработката на подобен агрегат с изцяло руски части ще струва около 30 млрд. рубли (€410 млн.), на ново шаси - около 25 млрд. (€342 млн.), а на трансмисия - над 55 млрд. (€753 млн.). Руски експерти обаче оценяват скептично програмата, предложена от ведомството на Денис Мантуров.
Според тях милиардните инвестиции надали ще се изплатят някога в условията на ограничения руски пазар. Анализатори поставят под съмнение също ефективността на изразходването на бюджетни средства и смятат, че западните санкции са само предлог да се източват средства от държавата.