Сривът на лирата дойде и замина преди повече от година в Турция, но остави след себе си изненадващ метод за хеджиране (застраховане, намаляване на риска) срещу инфлацията и падащите лихви под формата на масово закупуване на коли втора употреба, съобщава Bloomberg.
Милиони турци са купували употребявани коли, изпращайки цените им нагоре, във времена, когато инфлацията и обезценяването на валутата са изяждали спестяванията на хората.
През последните две години бензиновите автомобили са поскъпнали повече от два пъти. Цената на по-популярните в Турция дизелови коли пък се е покачила със 120 процента.
Причината за този бум са последствията от валутния срив, който заличи почти една трета от стойността на лирата през 2018-а.
Незнаейки кога ще приключи кризата, представителствата, които се занимават с продажба на нови автомобили, не са направили достатъчно поръчки за попълване на наличностите си след като те са се изчерпали. Това твърди Сами Накароглу, който ръководи уебсайт за употребявани коли.
Той обяснява, че след като лихвите са започнали да падат и търсенето от страна на потребителите се е покачило, в Турция не е имало достатъчно предлагане на нови автомобили. Именно поради това, през декември употребяваните коли представляват 95 процента от всички продадени превозни средства в страната.
"Занимавам се с автомобили втора ръка от 11 години и никога не съм виждал нещо подобно", казва Накароглу.
Тази седмица турският президент Реджеп Тайип Ердоган посочи, че продажбите на нови автомобили са се покачили, което според него е знак, че икономиката вече е излязла от рецесия.
Въпреки това, растящата тенденция е към употребяваните коли. През изминалата година са закупени 6.23 милиона превозни средства втора ръка, което е една пета повече в сравнение с 2017-а - годината преди валутната криза. За разлика от това, продажбите на нови автомобили всъщност са намалели почти наполовина до около 387 000, сравнявайки същите два периода.
Интересното е, че въпреки по-стабилната лира и повишението в цените на употребявани коли до ниво, което е сравнимо с това на новите, турците продължават да ги предпочитат. Причината е предимно, защото новите автомобили изискват по-голяма първоначална инвестиция и след това губят стойност по-бързо.
Въпреки всичко това, закупуването на кола не трябва да се разглежда като инвестиционен инструмент, тъй като привлекателните цени както на пазара за употребявани, така и за нови превозни средства, би трябвало да спаднат при увеличение на доставките и респективно предлагането им.