23 Февруари, 2020 13:00 27 435 22

Бум на употребяваните коли в Турция

  • употребявани автомобили-
  • турция-
  • автопазар-
  • валута-
  • срив

Сривът на лирата дойде и замина преди повече от година в Турция, но остави след себе си изненадващ метод за хеджиране (застраховане, намаляване на риска) срещу инфлацията и падащите лихви под формата на масово закупуване на коли втора употреба, съобщава Bloomberg.

Милиони турци са купували употребявани коли, изпращайки цените им нагоре, във времена, когато инфлацията и обезценяването на валутата са изяждали спестяванията на хората.

През последните две години бензиновите автомобили са поскъпнали повече от два пъти. Цената на по-популярните в Турция дизелови коли пък се е покачила със 120 процента.

Причината за този бум са последствията от валутния срив, който заличи почти една трета от стойността на лирата през 2018-а.

Незнаейки кога ще приключи кризата, представителствата, които се занимават с продажба на нови автомобили, не са направили достатъчно поръчки за попълване на наличностите си след като те са се изчерпали. Това твърди Сами Накароглу, който ръководи уебсайт за употребявани коли.

Той обяснява, че след като лихвите са започнали да падат и търсенето от страна на потребителите се е покачило, в Турция не е имало достатъчно предлагане на нови автомобили. Именно поради това, през декември употребяваните коли представляват 95 процента от всички продадени превозни средства в страната.

"Занимавам се с автомобили втора ръка от 11 години и никога не съм виждал нещо подобно", казва Накароглу.

Тази седмица турският президент Реджеп Тайип Ердоган посочи, че продажбите на нови автомобили са се покачили, което според него е знак, че икономиката вече е излязла от рецесия.

Въпреки това, растящата тенденция е към употребяваните коли. През изминалата година са закупени 6.23 милиона превозни средства втора ръка, което е една пета повече в сравнение с 2017-а - годината преди валутната криза. За разлика от това, продажбите на нови автомобили всъщност са намалели почти наполовина до около 387 000, сравнявайки същите два периода.

Интересното е, че въпреки по-стабилната лира и повишението в цените на употребявани коли до ниво, което е сравнимо с това на новите, турците продължават да ги предпочитат. Причината е предимно, защото новите автомобили изискват по-голяма първоначална инвестиция и след това губят стойност по-бързо.

Въпреки всичко това, закупуването на кола не трябва да се разглежда като инвестиционен инструмент, тъй като привлекателните цени както на пазара за употребявани, така и за нови превозни средства, би трябвало да спаднат при увеличение на доставките и респективно предлагането им.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 бълхарник

    39 50 Отговор
    Изкупувам втора трета употреба коли от Турция със цел продажба в България, за нов внос

    Коментиран от #2, #12, #13, #14

  • 2 шалварник

    54 13 Отговор

    До коментар #1 от "бълхарник":

    Съкън нищо не давам ще караме до дупка в Анадолу а после ще правим каруци от колелата.
  • 3 Метин

    75 8 Отговор
    Колите втора ръка в Турция скъпи защото има много високо мито за коли вкарани от чужбина(както беше при нас по Живково време 200процета мито).Това е с цел да се купуват нови коли местно производство.
  • 4 Перник

    39 10 Отговор
    Несигурно бъдеще!
  • 5 Балканец

    47 39 Отговор
    Тукрия ке падне!

    Коментиран от #7, #10, #11

  • 6 Балканец

    69 30 Отговор
    Турция отатък Босфора! Лозенград е бългрски.

    Коментиран от #17

  • 7 Гост 007

    41 49 Отговор

    До коментар #5 от "Балканец":

    Ке паднат на женати ГАЩИТЕ!

    Коментиран от #18

  • 8 Вуйо

    10 12 Отговор
    Родоотстъпници,ше ми купувате дедовия
  • 9 Алексей

    43 22 Отговор
    Султана води Турция към катастрофа
  • 10 Beto

    13 16 Отговор

    До коментар #5 от "Балканец":

    Na bati onaya raboto ste padne
  • 11 Beto

    4 19 Отговор

    До коментар #5 от "Балканец":

    Na bati onaya rabota ste padne
  • 12 Гаю Баню

    20 4 Отговор

    До коментар #1 от "бълхарник":

    Наемам педали като теП за свирки в Анадола.
  • 13 Алфа Вълкът

    23 12 Отговор

    До коментар #1 от "бълхарник":

    Да не е обратната? Да караш нашите каруци там? Изглежда по-логично! Купуваш евтина каруца от България и я продаваш като лимузина Пуйколандия!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 В турция

    6 2 Отговор
    Е забранено да се внасят коли от България защото ги е страх да не им вкараме скрап на Европа и да направим някои лев , тоест некоя лира в повече
  • 16 Да но

    16 6 Отговор
    Турци да идват в България на пазар няма, но основно петък, събота и неделя тълпите от прабългари заливат Едирне, Чорлу, Къркларели и Люлебургаз. И на връщане багажниците претъпкани с храна, санитарни принадлежности и не само, а резервоарите до горе с качествен и по евтин бензин и нафта. И тръгнали да правят анализ на колите в Турция кое, как и колко! Завистливо, просто и алчно племе !
  • 17 Киркларели

    9 3 Отговор

    До коментар #6 от "Балканец":

    Ами ела и си го вземи куха ръждясала лейко !
  • 18 7777

    9 9 Отговор

    До коментар #7 от "Гост 007":

    На твойта кадъна ще и разбием задния двор , скоро ще си переш гащите сам на реката някъде по анадола , а женати и всички къдъни ще се учат да свирят на Български духов инстромент ...кавали...кавали ....чалми прости
  • 19 Рязан чистач на кенефи

    1 3 Отговор
    Неблагодарни еничари с български паспорти и турчеещи се цигани-малко са ви земетресенията и атентатите.скоро .и от Гаранция ще ви изгонят,а отдолу сирийци и кюрди ще ви порят
  • 20 ???

    0 0 Отговор
    ??????
  • 21 Пламен

    1 0 Отговор
    Хайде сега да потърсим връзка между спадналите продажби и Даунсайзинга(миксерчетата със 140кс от 1.0), понижаващото се качестно на материалите и алабализмите за електрификация. Отговорът на прагматика - кола на старо! Имаше една реклама на сладоледи Делта, първата им: "Сега в София, по-късно и в други градове". Та не ми се мисли какво ни чака нас след пет години - няма да има читави коли да купуваме. Б.а. Турците си направиха електромобил ТОГГ се казва.
  • 22 адаш

    0 0 Отговор
    Ердоган, здраво изръсва хората с тези данъци върху колите. Ама като се замислиш на него му трябват пари за да си води воините, така че това е положението. Жалко за обикновените хора в Турция, те го отнасят.