През 70-те години на миналия век настъпва разведряване на отношенията между СССР и САЩ, което се усеща и в търговията. Според официалния валутен курс на Държавната банка на СССР един американски долар струва 83 копейки, но има проблем - никой на Запад не иска рубли, тъй като са неконвертируеми. За да получава така желаните капиталистически стоки, Съюзът е принуден да се завърне към натуралната замяна - например да предлага автомобили, разказва порталът Wroom.ru.
Първата западна безалкохолна напитка, която се появява на пазара в СССР, е Pepsi-Cola. През 1973 г. американската компания започва внос, а година по-късно отваря и завод за бутилиране в Новоросийск. Сделката е следната - PepsiCo внася в Щатите водка "Столичная", а срещу печалбата в долари Съюзът получава концентрат за Pepsi-Cola.
Големият конкурент Pepsi Coca-Cola стъпва на съветския пазар чак през 1979 г., когато е доставена първата партида Fanta. Сделката е сключена доста по-рано на най-високо междудържавно равнище от Леонид Брежнев и Ричард Никсън. Скоро в Москва заработва бутилираща линия за Fanta, а на Олимпиадата през 1980 г. в Съюза е пусната Coca-Cola. Продажбите на най-популярната безалкохолна напитка в света обаче се появява в търговската мрежа през 1987 г.
Разплащането с Coca-Cola отново е със стоки, но не водка, а автомобили Lada. За разлика от "Столичния" обаче, продукцията на ВАЗ няма особени шансове в Щатите и европейският филиал на американската компания започва износ на "лади" за Великобритания.
Съветските автомобили за познати на британците още от 1974 г., но популярността им достига пика си в средата на 80-те. "Ладите" стават обект на насмешки и вицове, но се продават добре заради ниската си цена. През 1988 г., например, във Великобритания са купени 30 000 от тях. През 1989 г. пък СССР се разплаща за доставките на Coca-Cola, като изнася за САЩ партида кариерни самосвали БелАЗ-7523.
Скоро след това необходимостта от подобни стоково-пазарни схеми изчезва - рублата става конвертируема валута, пък и в началото на 90-те разплащането с "лади" става сложно. Търсенето на съветските автомобили на Запад спада драстично заради моралната им остарялост и възхода на евтините корейски марки.