Отидете към основна версия

7 277 29

Тест на електрическото Mitsubishi i-MIEV

  • електромобили-
  • mitsubishi i-miev

Напоследък всички големи автомобилни компании експериментират с превозни средства, задвижвани на ток. Повечето от тях наблягат на т.нар. хибриди, но има и такива, които пуснаха на пазара изцяло електрически автомобили. Една от тези компании е Mitsubishi, която вече предлага на пазара свой малък електромобил, носещ обозначението i-MIEV. Той ще се продава и в нашата страна, но това ще стане от началото на лятото. Екипът обаче имаше възможността пръв да направи тест на малката градска кола без ауспух.

Екстериор

В Япония съществува т.нар. стандарт Kei cars, който дефинира автомобили, които ние наричаме супермини. Според него дължината на превозното средство трябва да е по-малка 3.4 метра, а широчината - под 1.48 м. С габарити от 3 395 и 1 475 мм, съответно дължина и широчина Mitsubishi i-MIEV идеално се вписва в този стандарт. С други думи това е малка градска кола, предназначена за четирима. Във формите и няма никаква агресия. Те са заоблени и изцяло подчинени на функционалността. Визията е модерна, но не впечатляваща или с други думи прилича на повечето нови субкомпактни автомобили и точно поради тази причина няма да отделяме повече внимание на външния вид на електромобила. Ако е паркиран, освен по липсата на ауспух едва ли ще разберете, че става въпрос за електрическа кола.

Интериор

Вътре положението не е по-различно от екстериорната визия ¦ две места отпред, задна седалка и малък багажник. Седалките са сравнително удобни, доста тънки са и не са снабдени с добра странична подръжка. Като цяло обаче са ергономични и не изморяват. Отзад мястото за краката на пасажерите е ограничено, но в рамките на допустимото за автомобил от този клас. На пръв поглед уредите изглеждат стандартни, но не са. Те са разположени основно пред водача, информативни са и освен скоростта, работата им е свързана основно с батериите. Налична е информация за това колко ток остава в тях, колко километра може още да измине автомобилът, с каква скорост се разреждат и т.н.
Най-странното усещане, когато си в купето и колата е в движение, е липсата на шум и вибрации от двигателя.

Двигател и ходови характеристики

Както вече стана, ясно освен че няма ауспух, това автомобилче няма и двигател с вътрешно горене. Под малкия капак отпред не се вижда почти нищо, но всъщност по-навътре е разположен реверсивен синхронен трифазен електродвигател с постоянни магнити и с мощност 67 к.с. Те са напълно достатъчни, за да може тежкото 1 100 килограма автомобилче да се движи безпроблемно в градски условия. Лостът за скоростите е почти идентичен с този на стандартните автоматични трансмисии. Използваме думата “почти”, защото освен стандартните положения на лоста P,N и D има още две - B и C. Те са предназначени съответно за контрол при спускане по наклон или т.нар. регенеративно спиране и режим за извънградско шофиране, при който въпросното регенеративно спиране е максимално намалено с цел при отнемане на “газта”, автомобилът да се движи повече по инерция.

Още нещо интересно, свързано с техническите характеристики на автомобила е, че той е със задно предаване. Снабден е с всички необходими системи за безопасност с изключение на електронно стабилизираща програма и освен с липсата на шум от агрегата, не отстъпва по нищо друго на аналогичните автомобили с ДВГ. По каталог с пълен заряд могат да бъдат изминати 150 километра, но това зависи от начина на каране и скоростта. Без проблем обаче електромобилът изминава 100-километров пробег, при това с много прилична скорост и ускорение. След това от стандартна битова розетка на 220 волта се зарежда за около осем часа, а стойността, изчислена в лева, е от порядъка на 2.50 за пълен заряд. Има и система за зареждане от 380 волта и при положение, че у нас бъде изградена подобна мрежа от електростанции, то тогава зареждането до 80% ще става за 30 мин. С други думи поведението на i-MIEV е идентично с това на алтернативни автомобил на бензин или нафта. Освен, че самото зареждане е по-евтино, поддръжката на i-MIEV, приравнена в лева, е 2/3 по-евтина от тази на конвенционален автомобил.

Цена

От казаното до тук всичко изглежда много добре. На практика това е перфектният градски автомобил - евтин за поддръжка и за зареждане, екологично чист, компактен и маневрен. Това обаче е само първата крачка на големите компании в тази насока и въпреки върховите технологии е още рано да се говори за масови електромобили. Батериите, които в даден момент ще излязат от строя, са изключително скъпи и на практика е безпредметно да се подменят. Когато животът им свърши електромобилът става абсолютно неизползваем. Но и до тук нещата не изглеждат зле. Ще кажете: “Ще се покара 4-5 години и ще се замени с нов.” Основният проблем на този етап обаче не само при i-MIEV, а и при всички електромобили, е крайната цена на продукта. Фактите са неоспорими - i-MIEV ще се предлага от юни у нас за 70 386 лева с ДДС. Дано по-бързо се стигне до там, че подобни ултраикономични, суперекологични и свръхфункционални автомобилчета да са по джоба на обикновения гражданин.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини