Напоследък всички големи автомобилни компании експериментират с превозни средства, задвижвани на ток. Повечето от тях наблягат на т.нар. хибриди, но има и такива, които пуснаха на пазара изцяло електрически автомобили. Една от тези компании е Mitsubishi, която вече предлага на пазара свой малък електромобил, носещ обозначението i-MIEV. Той ще се продава и в нашата страна, но това ще стане от началото на лятото. Екипът обаче имаше възможността пръв да направи тест на малката градска кола без ауспух.
Екстериор
В Япония съществува т.нар. стандарт Kei cars, който дефинира автомобили, които ние наричаме супермини. Според него дължината на превозното средство трябва да е по-малка 3.4 метра, а широчината - под 1.48 м. С габарити от 3 395 и 1 475 мм, съответно дължина и широчина Mitsubishi i-MIEV идеално се вписва в този стандарт. С други думи това е малка градска кола, предназначена за четирима. Във формите и няма никаква агресия. Те са заоблени и изцяло подчинени на функционалността. Визията е модерна, но не впечатляваща или с други думи прилича на повечето нови субкомпактни автомобили и точно поради тази причина няма да отделяме повече внимание на външния вид на електромобила. Ако е паркиран, освен по липсата на ауспух едва ли ще разберете, че става въпрос за електрическа кола.
Интериор
Вътре положението не е по-различно от екстериорната визия ¦ две места отпред, задна седалка и малък багажник. Седалките са сравнително удобни, доста тънки са и не са снабдени с добра странична подръжка. Като цяло обаче са ергономични и не изморяват. Отзад мястото за краката на пасажерите е ограничено, но в рамките на допустимото за автомобил от този клас. На пръв поглед уредите изглеждат стандартни, но не са. Те са разположени основно пред водача, информативни са и освен скоростта, работата им е свързана основно с батериите. Налична е информация за това колко ток остава в тях, колко километра може още да измине автомобилът, с каква скорост се разреждат и т.н.
Най-странното усещане, когато си в купето и колата е в движение, е липсата на шум и вибрации от двигателя.
Двигател и ходови характеристики
Както вече стана, ясно освен че няма ауспух, това автомобилче няма и двигател с вътрешно горене. Под малкия капак отпред не се вижда почти нищо, но всъщност по-навътре е разположен реверсивен синхронен трифазен електродвигател с постоянни магнити и с мощност 67 к.с. Те са напълно достатъчни, за да може тежкото 1 100 килограма автомобилче да се движи безпроблемно в градски условия. Лостът за скоростите е почти идентичен с този на стандартните автоматични трансмисии. Използваме думата “почти”, защото освен стандартните положения на лоста P,N и D има още две - B и C. Те са предназначени съответно за контрол при спускане по наклон или т.нар. регенеративно спиране и режим за извънградско шофиране, при който въпросното регенеративно спиране е максимално намалено с цел при отнемане на “газта”, автомобилът да се движи повече по инерция.
Още нещо интересно, свързано с техническите характеристики на автомобила е, че той е със задно предаване. Снабден е с всички необходими системи за безопасност с изключение на електронно стабилизираща програма и освен с липсата на шум от агрегата, не отстъпва по нищо друго на аналогичните автомобили с ДВГ. По каталог с пълен заряд могат да бъдат изминати 150 километра, но това зависи от начина на каране и скоростта. Без проблем обаче електромобилът изминава 100-километров пробег, при това с много прилична скорост и ускорение. След това от стандартна битова розетка на 220 волта се зарежда за около осем часа, а стойността, изчислена в лева, е от порядъка на 2.50 за пълен заряд. Има и система за зареждане от 380 волта и при положение, че у нас бъде изградена подобна мрежа от електростанции, то тогава зареждането до 80% ще става за 30 мин. С други думи поведението на i-MIEV е идентично с това на алтернативни автомобил на бензин или нафта. Освен, че самото зареждане е по-евтино, поддръжката на i-MIEV, приравнена в лева, е 2/3 по-евтина от тази на конвенционален автомобил.
Цена
От казаното до тук всичко изглежда много добре. На практика това е перфектният градски автомобил - евтин за поддръжка и за зареждане, екологично чист, компактен и маневрен. Това обаче е само първата крачка на големите компании в тази насока и въпреки върховите технологии е още рано да се говори за масови електромобили. Батериите, които в даден момент ще излязат от строя, са изключително скъпи и на практика е безпредметно да се подменят. Когато животът им свърши електромобилът става абсолютно неизползваем. Но и до тук нещата не изглеждат зле. Ще кажете: “Ще се покара 4-5 години и ще се замени с нов.” Основният проблем на този етап обаче не само при i-MIEV, а и при всички електромобили, е крайната цена на продукта. Фактите са неоспорими - i-MIEV ще се предлага от юни у нас за 70 386 лева с ДДС. Дано по-бързо се стигне до там, че подобни ултраикономични, суперекологични и свръхфункционални автомобилчета да са по джоба на обикновения гражданин.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 инж. Тодоров
15:59 08.09.2011
2 GustoMaina
15:59 08.09.2011
3 Георги
15:59 08.09.2011
4 Николай Й.
Такава голяма инвестиция би се "избила" след сериозен пробег. Това автомобилче ако беше с нормален по размер бензинов двигател от порядъка на 1000 куб.см едва ли би надвишавало 16 000 лева базова цена. В интерес на истината интериора ми изглежда доста евтин.
Предполагам, че в началото ще се възползват от този автомобил основно фирми, за да демонстрират колко са "загрижени" за околната среда, тоест поредния PR.
15:59 08.09.2011
5 BatBoiko BatMobila
15:59 08.09.2011
6 Rosen
Коментиран от #7
15:59 08.09.2011
7 Ели
До коментар #6 от "Rosen":
ми то хората много добре са си го написали в материала. количката е отлично градско предложение, само да не беше толкова скъпа15:59 08.09.2011
8 Peugeot 307
15:59 08.09.2011
9 hahah
15:59 08.09.2011
10 Заинтересован
Коментиран от #22
15:59 08.09.2011
11 djenev
симпатичен.Дано доживеем да станем собственици на електро,ама
у нас цената натока сегурно вече ще е....... както стана с
газта , нафтата, метана ....пък и живота. Въпреки всичко
сега е момента България да инвестира в ел.централи. Дано някой умник отгоре се опомни .
15:59 08.09.2011
12 gan4u
15:59 08.09.2011
13 wc
15:59 08.09.2011
14 Neumoren
15:59 08.09.2011
15 dankata
15:59 08.09.2011
16 dankata
15:59 08.09.2011
17 Mercedes-Benz
П.С.
Чакам сега Дошо и Ogi да ми отговорят на коментара как по-добри от японците няма :D:D
15:59 08.09.2011
18 dankata
15:59 08.09.2011
19 hypnotize
15:59 08.09.2011
20 audi
15:59 08.09.2011
21 docenta
15:59 08.09.2011
22 ивайло атанасов
До коментар #10 от "Заинтересован":
в багажникът ти е главата. елетровоторът е отпред, а под автомобила са батериите. не се лъжи от факта, че е със задно. иначе статийката е интересна и автомобилчето го бива за градско превозно средство, но както пише цената е покъртителна15:59 08.09.2011
23 АСПАРУХ
15:59 08.09.2011
24 xaxaxa
15:59 08.09.2011
25 MAD
15:59 08.09.2011
26 do Mercedes- benz
...ти изтепа рибата!..
вервай си пич... карай си талигата наречена мерцедес и се радвай на живота
15:59 08.09.2011
27 nestava
15:59 08.09.2011
28 _
Аз пък се чудя защо и трите автомобилчета са толкова грозни... не можаха ли да им измислят малко по-читав
Ами защото за френските клонинги има сключен договор и май даже ги правят и тях в Япония. В другата статия май пишеше по-подробно.
Относно безумната цена - това е стартовата цена и вероятно ще падне известно в течение на времето. Отделно това е цената с ДДС и вероятно няма да има никакви облекчения и субсидии при закупуването ѝ , което ще е основната пречка да се продава тук.
15:59 08.09.2011
29 Prelude
15:59 08.09.2011