Last news in Fakti

14 Февруари, 2011 09:54 7 265 29

Тест на електрическото Mitsubishi i-MIEV

  • електромобили-
  • mitsubishi i-miev

Напоследък всички големи автомобилни компании експериментират с превозни средства, задвижвани на ток. Повечето от тях наблягат на т.нар. хибриди, но има и такива, които пуснаха на пазара изцяло електрически автомобили. Една от тези компании е Mitsubishi, която вече предлага на пазара свой малък електромобил, носещ обозначението i-MIEV. Той ще се продава и в нашата страна, но това ще стане от началото на лятото. Екипът обаче имаше възможността пръв да направи тест на малката градска кола без ауспух.

Екстериор

В Япония съществува т.нар. стандарт Kei cars, който дефинира автомобили, които ние наричаме супермини. Според него дължината на превозното средство трябва да е по-малка 3.4 метра, а широчината - под 1.48 м. С габарити от 3 395 и 1 475 мм, съответно дължина и широчина Mitsubishi i-MIEV идеално се вписва в този стандарт. С други думи това е малка градска кола, предназначена за четирима. Във формите и няма никаква агресия. Те са заоблени и изцяло подчинени на функционалността. Визията е модерна, но не впечатляваща или с други думи прилича на повечето нови субкомпактни автомобили и точно поради тази причина няма да отделяме повече внимание на външния вид на електромобила. Ако е паркиран, освен по липсата на ауспух едва ли ще разберете, че става въпрос за електрическа кола.

Интериор

Вътре положението не е по-различно от екстериорната визия ¦ две места отпред, задна седалка и малък багажник. Седалките са сравнително удобни, доста тънки са и не са снабдени с добра странична подръжка. Като цяло обаче са ергономични и не изморяват. Отзад мястото за краката на пасажерите е ограничено, но в рамките на допустимото за автомобил от този клас. На пръв поглед уредите изглеждат стандартни, но не са. Те са разположени основно пред водача, информативни са и освен скоростта, работата им е свързана основно с батериите. Налична е информация за това колко ток остава в тях, колко километра може още да измине автомобилът, с каква скорост се разреждат и т.н.
Най-странното усещане, когато си в купето и колата е в движение, е липсата на шум и вибрации от двигателя.

Двигател и ходови характеристики

Както вече стана, ясно освен че няма ауспух, това автомобилче няма и двигател с вътрешно горене. Под малкия капак отпред не се вижда почти нищо, но всъщност по-навътре е разположен реверсивен синхронен трифазен електродвигател с постоянни магнити и с мощност 67 к.с. Те са напълно достатъчни, за да може тежкото 1 100 килограма автомобилче да се движи безпроблемно в градски условия. Лостът за скоростите е почти идентичен с този на стандартните автоматични трансмисии. Използваме думата “почти”, защото освен стандартните положения на лоста P,N и D има още две - B и C. Те са предназначени съответно за контрол при спускане по наклон или т.нар. регенеративно спиране и режим за извънградско шофиране, при който въпросното регенеративно спиране е максимално намалено с цел при отнемане на “газта”, автомобилът да се движи повече по инерция.

Още нещо интересно, свързано с техническите характеристики на автомобила е, че той е със задно предаване. Снабден е с всички необходими системи за безопасност с изключение на електронно стабилизираща програма и освен с липсата на шум от агрегата, не отстъпва по нищо друго на аналогичните автомобили с ДВГ. По каталог с пълен заряд могат да бъдат изминати 150 километра, но това зависи от начина на каране и скоростта. Без проблем обаче електромобилът изминава 100-километров пробег, при това с много прилична скорост и ускорение. След това от стандартна битова розетка на 220 волта се зарежда за около осем часа, а стойността, изчислена в лева, е от порядъка на 2.50 за пълен заряд. Има и система за зареждане от 380 волта и при положение, че у нас бъде изградена подобна мрежа от електростанции, то тогава зареждането до 80% ще става за 30 мин. С други думи поведението на i-MIEV е идентично с това на алтернативни автомобил на бензин или нафта. Освен, че самото зареждане е по-евтино, поддръжката на i-MIEV, приравнена в лева, е 2/3 по-евтина от тази на конвенционален автомобил.

Цена

От казаното до тук всичко изглежда много добре. На практика това е перфектният градски автомобил - евтин за поддръжка и за зареждане, екологично чист, компактен и маневрен. Това обаче е само първата крачка на големите компании в тази насока и въпреки върховите технологии е още рано да се говори за масови електромобили. Батериите, които в даден момент ще излязат от строя, са изключително скъпи и на практика е безпредметно да се подменят. Когато животът им свърши електромобилът става абсолютно неизползваем. Но и до тук нещата не изглеждат зле. Ще кажете: “Ще се покара 4-5 години и ще се замени с нов.” Основният проблем на този етап обаче не само при i-MIEV, а и при всички електромобили, е крайната цена на продукта. Фактите са неоспорими - i-MIEV ще се предлага от юни у нас за 70 386 лева с ДДС. Дано по-бързо се стигне до там, че подобни ултраикономични, суперекологични и свръхфункционални автомобилчета да са по джоба на обикновения гражданин.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 инж. Тодоров

    39 3 Отговор
    Добра статийка,особено заключителната част.Тези автомобили са идеални за града,но да струваха по 15000 лева.
  • 2 GustoMaina

    37 2 Отговор
    Да,.. да,...... да ама не: 70386лева!!!WTF?
  • 3 Георги

    41 2 Отговор
    А как ще се отоплява през зимата?Печка с реотани?Много ток ще гълта.
  • 4 Николай Й.

    33 4 Отговор
    Така е. При тази цена, мога да си взема нов Лансер и да си свиркам с останалите пари поне няколко години.
    Такава голяма инвестиция би се "избила" след сериозен пробег. Това автомобилче ако беше с нормален по размер бензинов двигател от порядъка на 1000 куб.см едва ли би надвишавало 16 000 лева базова цена. В интерес на истината интериора ми изглежда доста евтин.
    Предполагам, че в началото ще се възползват от този автомобил основно фирми, за да демонстрират колко са "загрижени" за околната среда, тоест поредния PR.
  • 5 BatBoiko BatMobila

    21 3 Отговор
    Аз пък се чудя защо и трите автомобилчета са толкова грозни... не можаха ли да им измислят малко по-читав вид... ужасно грозни са...
  • 6 Rosen

    23 2 Отговор
    От сега съм почти 100 процента сигурен че в България продажбите ще са 0 ! За тези пари всеки ще предпочете да си вземе ДВГ

    Коментиран от #7

  • 7 Ели

    15 2 Отговор

    До коментар #6 от "Rosen":

    ми то хората много добре са си го написали в материала. количката е отлично градско предложение, само да не беше толкова скъпа
  • 8 Peugeot 307

    15 3 Отговор
    Ако струваха 30000лв, издържаха едно 500 км без зареждане и да не се прецакват за 4 5 години щеше да е друго.
  • 9 hahah

    10 4 Отговор
    kitaizite da pusnat edin konkurent za 9500lv s dds i e super! ako 6te da e 2 puti po kalpavo ot mitsubishito 18000 nesa 70386 e.asi cenata 4esno
  • 10 Заинтересован

    10 9 Отговор
    Двигателят е в багажника, а не под предния капак, а батерията няма да има нужда от подмяна поне 200,000км.

    Коментиран от #22

  • 11 djenev

    12 6 Отговор
    Така се почва.В началото,велосипеда е бил скъп лукс.Не съм съгласен че всички са грозни.Вижте на Рено модела е доста
    симпатичен.Дано доживеем да станем собственици на електро,ама
    у нас цената натока сегурно вече ще е....... както стана с
    газта , нафтата, метана ....пък и живота. Въпреки всичко
    сега е момента България да инвестира в ел.централи. Дано някой умник отгоре се опомни .
  • 12 gan4u

    14 1 Отговор
    Идеята съвсем не е лоша ама на тази цена!?.....и все пак като се вземе под внимание липсата на поддръжка като при двг (и то в оторизиран сервиз за нов автомобил)и разхода на гориво, след 5-6 години експлоатация няма да има колосална разлика между една конвенционална кола и тази.....но пак си е цифраааа! По скоро проблема е че тази трябва да я хвърляш заради батериите а другата има място на вторичния пазар.
  • 13 wc

    11 12 Отговор
    Tova e toaletna na kolela
  • 14 Neumoren

    14 3 Отговор
    Ako bqhme v normalna darjava 6tqha da oblek4avat danucite na horata s takiva koli
  • 15 dankata

    15 6 Отговор
    Бива я,но 70 000 лв да дам за кола с размерите на смарт няма да стане със 100 %!За 70 000 лв ще си взема 530д на 2 години!Е ще гори 10 градско ама пак не е много за кола около 1800 кг 218кс!
  • 16 dankata

    13 6 Отговор
    Даже за към 60 000 лв ще си го взема на около 50,60 000 км със всички екстри!Говоря за бмв 530д е60
  • 17 Mercedes-Benz

    12 16 Отговор
    Гаден скапан електрокар! Верно е кенеф на колела както каза колегата от 13 коментар,не стига че на вид е поредния японски ПОКЕМОН,интериора е ОТВРАТ - ''царството на пластмасата'',а цената като на хубав голям и луксозен автомобил.Тоя някой може ли да ми каже как ще пали на -15 или -20 градуса? Щото батерийките ще паднат от студа,ей тия идиоти искат да ни качат на гадни подобия на автомобили,без никаква душа в тях НИЩО БЕ НИЩО.Бъдещето е във водорода и като фен на Мерцедес се прекланям пред усилията на БМВ за направата на ДВГ задвижван на водород.Казал съм и от Мерцедес ще се откажа ако прокарат и те електрокари.КОЛКО РАЗРАБОТКИ ИМА ЗА РАЗЛИЧНИ ДВИГАТЕЛИ,КОИТО НЕ СА НА ТОК,А ТИЯ ЯПОНСКИ ДЖУДЖЕТА СА СЕ ЗАБИЛИ САМО НА ЕДНО И СИ ТЪПЧАТ! Ама кво да очакваш,до вчера правеха играчки с дистанционни и батерийки,днеска коли тръгнали да правят! Язък ако опропастят такова свещенно нещо като автомобила и не запазят ДВГ,защото е всеизвестен факт,че дори има българин,който е изобретил такъв двигател и се задвижва с вода,мисля че човека беше в Пловдив!

    П.С.
    Чакам сега Дошо и Ogi да ми отговорят на коментара как по-добри от японците няма :D:D
  • 18 dankata

    11 5 Отговор
    Ама загледах се в снимките и установих,че това е сигурно най-грозния автомобил!Просто това е съвсем малко по-голямо от смарт!!!Ще си взема едно поло за 18 000 лв 60кс 3 цилиндъра бензин и ще гори 5 градско и пак няма да замърсявам природата!Все пак е евро 5!Къде са 18 000 къде са 70 000!Пък и полото е 100 пъти по-хубаво и надеждно!
  • 19 hypnotize

    5 4 Отговор
    Малко...грозно...неудобно...динамика=0...струва колкото C-класа или трета серия на BMW...трябва да се презарежда често, а няма къде...трябва да си мазухист да си го купиш. Има оше какво да се работи по електромобилите, а Honda предложиха перфектната алтернатива - Honda Clarity. Погледнете я Top Gear имат страхотно ревю на колата.
  • 20 audi

    5 1 Отговор
    това нещо влезе ли в някоя дупка пак ще опре до колега с двг даго вади
  • 21 docenta

    8 3 Отговор
    Пак искат да клатят потребителя,много е икономично но е 70000лв.Било нова технология.Не е чак толкова нова пък и един електромотор да струва 2000,батериите5000,по купето не виждам някакви супер технологии всичко е от конвенционалните автомобили,поне повече лукс да имаше в това купенце.Да не забравяме че Пежо правят автомобил изцяло на ток още през 1996 серийно модела 106,но странно защо го спряха през 2000г.В германия го търсих 2ра ръка,намерих го но собствениците не искаха да го продават бяха му купили нови батерии за 2500евро и си го караха.Ама тези прекаляват 70000лв,луда работа
  • 22 ивайло атанасов

    25 2 Отговор

    До коментар #10 от "Заинтересован":

    в багажникът ти е главата. елетровоторът е отпред, а под автомобила са батериите. не се лъжи от факта, че е със задно. иначе статийката е интересна и автомобилчето го бива за градско превозно средство, но както пише цената е покъртителна
  • 23 АСПАРУХ

    36 2 Отговор
    ИНТЕРЕСЕН АВТОМОБИЛ, ИНТЕРЕСЕН МАТЕРИАЛ И ДОСТА БЕЗИНТЕРЕСНА, ЗА МЕН, ЦЕНА! КАЗАХ!
  • 24 xaxaxa

    2 1 Отговор
    ВСИЧКО Е КРЪГЛО ВЪТРЕ БЕЕЕ ЕЙЙЙЙЙЙ :D:D:D:D
  • 25 MAD

    2 0 Отговор
    e takava kalinka ako imam 6e i palna gumite vednaga :D
  • 26 do Mercedes- benz

    5 1 Отговор
    абе пич..ти верно ли разсъждаваш така или се бъзикаш....Ако си сериозен просто не мога да проумея как в бг има толкова некомпетентни,прости, комплексирани и ограничени хора.
    ...ти изтепа рибата!..
    вервай си пич... карай си талигата наречена мерцедес и се радвай на живота
  • 27 nestava

    2 1 Отговор
    cena-70 386 + lihva na lizing za 5 god. = na minimum 77 500 ne slagam v cenata kaskoto za 5-te god.koeto njma da e po-malko ot 10 000 lv. imame 5 god. x 365 dni = 1825 dni kato gi razdelim na parite polu4awame po 42,47 lv.na den i kato imame wpredwid,4e na den nemogem da minem po, powe4e ot 100km.za6toto ni trjbwat 8 4asa da se zaredjt bateriite na den 6e minawame po 100km.za sumata ot 44,97 lv.koeto nikak ne e malko i nakraj na lizinga njma da mogem da go prodadem za6toto bateriite sa zaminali na kino :((( !!!
  • 28 _

    3 0 Отговор
    http://www.youtube.com/watch?v=0si6djA7ED0 - ето клипче на въпросната кола, където я сравняват точно със смарт, или по-точно два. На клипчето е варианта с бензинов двигател, и като цяло колата не е нов модел и я има от години. Това да е с такава странна форма е точно кaкто пишеше за въпросния стандарт kei kar, при който се ползват определени облекчения. Може би това е основната причина да пуснат точно този модел серийно с електрически двигател. Иначе преди няколко години са успели да електрифицират и Lancer.

    Аз пък се чудя защо и трите автомобилчета са толкова грозни... не можаха ли да им измислят малко по-читав

    Ами защото за френските клонинги има сключен договор и май даже ги правят и тях в Япония. В другата статия май пишеше по-подробно.

    Относно безумната цена - това е стартовата цена и вероятно ще падне известно в течение на времето. Отделно това е цената с ДДС и вероятно няма да има никакви облекчения и субсидии при закупуването ѝ , което ще е основната пречка да се продава тук.
  • 29 Prelude

    4 0 Отговор
    кпд-то на един електромотор е над 80%, докато това на двг е под 30. Така че независимо дали ни харесва бъдещето е на електромоторите, а на двг ще се гледа както днес гледаме на парната машина.