Що се отнася до газта, то известно е, че най-популярното гориво за коли с АГУ е пропан-бутанът. Разходът е малко по-висок, но цената е наполовина по-ниска спрямо тази на бензина. Изчисленията показват, че потреблението на газ е 15-20% средно, спрямо това на бензина. Основното обаче е, че употребата на пропан-бутан вместо бензин и дизел е много по-екологично решение.
Според официалната статистика пропан-бутанът е третото най-популярно автомобилно гориво в света и това съвсем не е случайно. Популярността на "синьото гориво" е резултат от съзнателните усилия на редица страни, които активно насърчават използването му във всевъзможни сфери и в частност за автомобилите, като мнението им е, че така е много по-добре за околната среда.
Докато потреблението на енергия за превозните средства в световен мащаб все още е доминирано от бензина и дизела, през последните две десетилетия пропан-бутанът се очерта като жизнеспособна алтернатива. Всъщност автомобилната газ днес е най-популярната алтернатива на бензина и дизела при леките и лекотоварни автомобили в световен мащаб. Търсенето на това гориво достигна до около 27 милиона тона през 2019 г., почти четири пъти повече от 2000 г.
Италия, Турция, Южна Корея и Полша са страните, където автомобилите движещи се на пропан-бутан са най-много
У нас тази тенденция също нараства с всяка изминала година, но все още остава много под потенциала си. Редица фактори в последно време, ни карат да се замислим дали това не е по-правилната посока за нашата държава, вместо да разчитаме само на западноевропейците, които са твърдо убедени, че електромобилите са бъдещето.
Съдейки по доходите на средностатистическите българи и съпоставяйки ги с цените на електромобилите, можем да прогнозираме, че електрификацията на автомобилния парк у нас няма да настъпи скоро. Освен това има и редица други въпроси, които все още са без отговор, що се касае за масово навлизане на електромобилите в нашата страна.
За масово използване на електромобилите е нужна инфраструктура, която у нас няма как да се изгради лесно. Предложението на политици, нямащи си представа от технологии, за монтиране на зарядни станции на всички бензиностанции е "прах в очите". Както се оказа, бензиностанциите, които са захранени с необходимата, за бърза зарядна станция електроенергия, са изключително малко, а захранването на останалите не е възможно заради особености в електропреносната мрежа.
Освен това в големите градове строителството е такова, че гаражите са значително по-малко от броя на автомобилите, а най-полезното зареждане за един електромобил е бавното, това от контакта (чрез wallbox), което на Запад основно се осъществява в гаражи и на т.нар. "платени паркинги". Представяте ли си у нас, пуснати от различни балкони и етажи кабели , които отиват до съответните електромобили за да ги зареждат?
А газстанциите в България вече не са никак малко, като освен това използването на пропан-бутан представлява сериозна възможност за намаляване на почти всички параметри при замърсяването на околната среда
Вече не са малко и предлаганите на пазара автомобили с фабрична автогазова уредба, а сервизите монтиращи такива уредби (от които има все още какво да се желае), стават все по-добри във вграждането на тази технология.
И макар преминаването масово към това гориво да е трудно, положителният ефект от него ще се усети много бързо. На първо време "на джоба" на потребителите, защото, както знаем, цената на газта е наполовина на тази на бензина и дизела. За целта обаче, трябва и държавно субсидиране, което обаче ще е в пъти по-малко от това за преминаване към електромобили.
Едно такова може да бъде сoбcтвeницитe нa aвтoмoбили, кoитo иcкaт дa ги oбoрудвaт c гaзoви урeдби, да пoлучaвaт cубcидия в рaзмeр нa 50% oт цeнaтa нa oбoрудвaнeтo и мoнтaжa, да им се намалят данъците, а предприемачите да се насърчават да инвестират в мрежи от газстанции и горивни системи на пропан бутан. Но едно е какво е добре за нашата страна, съвсем друго е какво ще разпоредят чиновниците от Брюксел.