Що се отнася до газта, то известно е, че най-популярното гориво за коли с АГУ е пропан-бутанът. Разходът е малко по-висок, но цената е наполовина по-ниска спрямо тази на бензина. Изчисленията показват, че потреблението на газ е 15-20% средно, спрямо това на бензина. Основното обаче е, че употребата на пропан-бутан вместо бензин и дизел е много по-екологично решение.
Според официалната статистика пропан-бутанът е третото най-популярно автомобилно гориво в света и това съвсем не е случайно. Популярността на "синьото гориво" е резултат от съзнателните усилия на редица страни, които активно насърчават използването му във всевъзможни сфери и в частност за автомобилите, като мнението им е, че така е много по-добре за околната среда.
Докато потреблението на енергия за превозните средства в световен мащаб все още е доминирано от бензина и дизела, през последните две десетилетия пропан-бутанът се очерта като жизнеспособна алтернатива. Всъщност автомобилната газ днес е най-популярната алтернатива на бензина и дизела при леките и лекотоварни автомобили в световен мащаб. Търсенето на това гориво достигна до около 27 милиона тона през 2019 г., почти четири пъти повече от 2000 г.
Италия, Турция, Южна Корея и Полша са страните, където автомобилите движещи се на пропан-бутан са най-много
У нас тази тенденция също нараства с всяка изминала година, но все още остава много под потенциала си. Редица фактори в последно време, ни карат да се замислим дали това не е по-правилната посока за нашата държава, вместо да разчитаме само на западноевропейците, които са твърдо убедени, че електромобилите са бъдещето.
Съдейки по доходите на средностатистическите българи и съпоставяйки ги с цените на електромобилите, можем да прогнозираме, че електрификацията на автомобилния парк у нас няма да настъпи скоро. Освен това има и редица други въпроси, които все още са без отговор, що се касае за масово навлизане на електромобилите в нашата страна.
За масово използване на електромобилите е нужна инфраструктура, която у нас няма как да се изгради лесно. Предложението на политици, нямащи си представа от технологии, за монтиране на зарядни станции на всички бензиностанции е "прах в очите". Както се оказа, бензиностанциите, които са захранени с необходимата, за бърза зарядна станция електроенергия, са изключително малко, а захранването на останалите не е възможно заради особености в електропреносната мрежа.
Освен това в големите градове строителството е такова, че гаражите са значително по-малко от броя на автомобилите, а най-полезното зареждане за един електромобил е бавното, това от контакта (чрез wallbox), което на Запад основно се осъществява в гаражи и на т.нар. "платени паркинги". Представяте ли си у нас, пуснати от различни балкони и етажи кабели , които отиват до съответните електромобили за да ги зареждат?
А газстанциите в България вече не са никак малко, като освен това използването на пропан-бутан представлява сериозна възможност за намаляване на почти всички параметри при замърсяването на околната среда
Вече не са малко и предлаганите на пазара автомобили с фабрична автогазова уредба, а сервизите монтиращи такива уредби (от които има все още какво да се желае), стават все по-добри във вграждането на тази технология.
И макар преминаването масово към това гориво да е трудно, положителният ефект от него ще се усети много бързо. На първо време "на джоба" на потребителите, защото, както знаем, цената на газта е наполовина на тази на бензина и дизела. За целта обаче, трябва и държавно субсидиране, което обаче ще е в пъти по-малко от това за преминаване към електромобили.
Едно такова може да бъде сoбcтвeницитe нa aвтoмoбили, кoитo иcкaт дa ги oбoрудвaт c гaзoви урeдби, да пoлучaвaт cубcидия в рaзмeр нa 50% oт цeнaтa нa oбoрудвaнeтo и мoнтaжa, да им се намалят данъците, а предприемачите да се насърчават да инвестират в мрежи от газстанции и горивни системи на пропан бутан. Но едно е какво е добре за нашата страна, съвсем друго е какво ще разпоредят чиновниците от Брюксел.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мислещ
Коментиран от #28, #45, #165
12:17 28.01.2021
2 К.К.
Коментиран от #44
12:18 28.01.2021
3 трикстер
Коментиран от #53
12:22 28.01.2021
4 Защо ли?
Коментиран от #24, #131, #150
12:22 28.01.2021
5 Бахур Бахуров
Коментиран от #12, #55, #59, #109
12:24 28.01.2021
6 анонимен
12:26 28.01.2021
7 Всеки мрази красивият и умният
Коментиран от #40, #120, #176
12:27 28.01.2021
8 авто
Коментиран от #27, #106
12:33 28.01.2021
9 Марио
Коментиран от #141
12:34 28.01.2021
10 Behemoth
12:35 28.01.2021
11 Той
12:36 28.01.2021
12 Оня
До коментар #5 от "Бахур Бахуров":
Така е , ама мисирките са си мисирки. Освен това реалните емисии отделяни от колите на пропан-бутан не са никак екологични , и затова не са много колите със заводска такава. А и цената в момента е ниска , а какво ще стане ако изведнъж потреблението се вдигне в пъти .. . Метана се вдигна повече от два пъти за 10 години, същото ще се случи и с пропан-бутан-а . Ама важно е да се пишат статиики , и необразовани индивиди да викат бравоКоментиран от #39, #94
12:37 28.01.2021
13 5555
12:37 28.01.2021
14 fdsfsd
Коментиран от #57
12:46 28.01.2021
15 Бомба
Коментиран от #35, #52, #61, #74, #93, #147
12:47 28.01.2021
16 Димов
Коментиран от #168
12:55 28.01.2021
17 Turbo
12:57 28.01.2021
18 Димов
Коментиран от #21, #137, #161, #175
12:59 28.01.2021
19 Кольо
Коментиран от #26
13:00 28.01.2021
20 О хо хо
Коментиран от #54, #87, #111, #114
13:08 28.01.2021
21 Някой
До коментар #18 от "Димов":
Разлика между потребление и разход правиш ли?Коментиран от #47
13:13 28.01.2021
22 Хемус
13:17 28.01.2021
23 Ооо
Как ще направиш пропан бутан ако не правиш бензин и не преработваш нефт?
Как България ще направи нещо като дори не произвеждаме автомобили? Как ще повлияе на пазара?
13:24 28.01.2021
24 I.D.
До коментар #4 от "Защо ли?":
Вероятността да загинеш в катастрофа е много по-голяма от колкото от взрив на газова бутилка.13:27 28.01.2021
25 Нямааааа...
А иначе защо на газ, като може и на парни котли... а отговора: Защото електичеството е бъдещето...
13:28 28.01.2021
26 Ти ще си караш и...
До коментар #19 от "Кольо":
На газ цял живот ако искаш... но няма да можеш да влизаш в центъра на градовете, паркираш в закрити паркинги, както и да поддържаш ефтино... имаш избор ватенка...!!!Коментиран от #91
13:31 28.01.2021
27 К.К.
До коментар #8 от "авто":
Логично е отделената вода да е повече, а въглеродния диоксид по-малко.13:32 28.01.2021
28 Нико
До коментар #1 от "мислещ":
И как точно го определи това?Коментиран от #71, #105, #112, #123
13:40 28.01.2021
29 3498
Коментиран от #36, #97, #187
13:46 28.01.2021
30 Jack Bauer
Коментиран от #32
13:47 28.01.2021
31 pbdan
13:52 28.01.2021
32 К.К.
До коментар #30 от "Jack Bauer":
На колонките за етанол зареждат ли бурета?Колата може и на бензин
14:03 28.01.2021
33 Чорко Пишков Мъдев
14:08 28.01.2021
34 шофьорче
14:11 28.01.2021
35 Ганьо си знае
До коментар #15 от "Бомба":
Няма такова нещо.Никакъв двигател не се скапва. Дори напротив.
Преди да драскаш глупости да беше обърнал внимание че всичките таксита на газ и всички са на по 800-900 хил км без да им се е "скапал" двигателя.
Аман от технически лаици драскащи по сайтовете
Коментиран от #63
14:13 28.01.2021
36 pbdan
До коментар #29 от "3498":
ДВГ не могат да изчезнат, както не са изчезнали каруците. Например булдозери, пътностроителна техника, трактори, военна техника, кораби. Представи си и как петролната империя ще отговори на удара - с няколко пъти по-евтин петрол и природен газ. Пластмасите и те ще поевтинеят и ще ни затрупат окончателно. Авиацията също ще намали цената на билетите 2-3 пъти. Да, карането на елкола е голям кеф. Има ускорение като на Ферари само че за 60кевро. У нас специално няма подходяща инфраструктура за масова употреба на елколи. Имаме 700 000 панелни апартамента и още толкова тухлени, кооперации, малки къщи без гараж. Аз живея в блок със 6 входа и 124 апартамента на 7 етаж. Около блока има поне 200 коли. Представям си как ще бъдат зареждани през нощта. В нашето кварталче на площ 300х300 метра има още 5 блока с по 4-5 входа.Коментиран от #126
14:15 28.01.2021
37 1520
14:19 28.01.2021
38 Имаш
И не е вярно ,че с 20%-30% се вдига разхода ,а е с 40-50 %
И накрая като теглиш калема то де оказва ,че евтиното е излязло по скъпо
Коментиран от #58, #167
14:25 28.01.2021
39 КрокодиЛА
До коментар #12 от "Оня":
Хайде почети малко и тогава коментирай. И пак си защитавай дизеловия трошляк.Дори и нов да е ще замърсява повече.14:26 28.01.2021
40 стоян
До коментар #7 от "Всеки мрази красивият и умният":
До 7 ком -За автомобилите горе долу се знае колко вредни газове отделят -но всички големи и умни глави нищо не казват за ВУЛКАНИТЕ и огромните горски пожари -автомобилните газове сигурно са 5% от всички отровиКоментиран от #113, #116
14:29 28.01.2021
41 Алекс
Пък и аз на година навъртам най много до 15 хил.км не съм таксиджия!!
И най важното,спестявам си ядовете по подръжка на АГУ свързани с допълнителни разходи!!!!
Коментиран от #189
14:32 28.01.2021
42 тони
14:35 28.01.2021
43 Пежо
14:39 28.01.2021
44 ддд
До коментар #2 от "К.К.":
по добре да ни глобят че нямаме газово и става бързо и лесно без разходи14:58 28.01.2021
45 Гост
До коментар #1 от "мислещ":
Това е 100% вярно, но замисляли ли сте се някога, че това настъпва, защото така ще намалее зависимостта от петрола и газта и така ще бъде ударена Русия.Коментиран от #50
15:02 28.01.2021
46 Ехоо
Коментиран от #169
15:09 28.01.2021
47 Димов
До коментар #21 от "Някой":
Да, но не обърнах внимание. Мерси!15:10 28.01.2021
48 Миришенапръдня
15:12 28.01.2021
49 Пежо
Коментиран от #77
15:13 28.01.2021
50 АНОНИМЕН
До коментар #45 от "Гост":
Изцяло си се объркал, колега! Статията специфично е за пропан-бутан, който е продукт получаван при преработването на нефт! Същото е писал и №5, ама кой да чете статията, че и коментарите?! Така, че дали ще е природен газ по тръбата през морето, Украйна или пропан-бутан от НЕФТОХИМА е все тая! И не виждам как и с какво точно ще бъде удряна Русия!15:23 28.01.2021
51 Мишока
Коментиран от #56, #60, #78
15:50 28.01.2021
52 Дидо
До коментар #15 от "Бомба":
Смешко, дотук 140 000 км на газ. Цена на висок клас ГИ с OBD връзка в лицензиран сервиз - 1500 лева. Спестени спрямо дизелов автомобил от гориво - 3500 лева. Спестени спрямо дизелов автомобил от консумативи - около 1400 лева. Ремонти по двигателя за този период - нула.Коментиран от #79
16:04 28.01.2021
53 Васко
До коментар #3 от "трикстер":
Все още никой не е "премахвал" дизелите, а по-ниските цени идват от състоянието на вноса - нафтови комбита на много километри, с дракащи мотори и демпферни маховици. Намери евтина Тойота Лед Круизър 4.2 дизел евтино и я взимам веднага. За сравнение бензиновите мотори на същия модел са по-евтини.16:04 28.01.2021
54 Гост
До коментар #20 от "О хо хо":
Пропан-бутана не идва от Русия. За разлика от дизела и бензина при които Лукойл държи 80+ процента от пазара. Преди половин година пернишки голф ме удари отзад толкова силно че колата ми се завъртя на 180 градуса а голфа беше тоталка + пострадали настанени в Пирогов. Бутилката на АГУ-то беше под багажника на колата - на мястото на резервната гума. Колата след удара продължи да си работи на газ без проблеми, течове, миризми и прочее.16:07 28.01.2021
55 1234
До коментар #5 от "Бахур Бахуров":
Никой не рафинира нефт за да добие Пропан-Бутан. Докато рафинират нефт за бензин/дизел като страничен продукт се отделят газове като пропан и бутан16:08 28.01.2021
56 фффф
До коментар #51 от "Мишока":
Какви са тия газови с плочка дето ги коментираш. Какво общо има дебитомера с истински ГИ да питам?Коментиран от #80
16:09 28.01.2021
57 Перун
До коментар #14 от "fdsfsd":
Смешко, забрана за паркиране на автомобили с АГУ в подземни паркинги в Германия няма от началото на 80-те години на миналия век.Коментиран от #76
16:10 28.01.2021
58 фффф
До коментар #38 от "Имаш":
София - Търново този уикенд ми излезе 17 лева. Чистито!Коментиран от #82
16:13 28.01.2021
59 Геро
До коментар #5 от "Бахур Бахуров":
От метан се прави и пропан бутан. Има такива инсталации !!А пропан бутанът е отпадъчен продукт.
Т.е. като правиш полиетилен - (пластмаси), горива или други продукти .. остатъчен продукт е пропан-бутанът.
Като не разбирате .. не пишете глупости. !
16:13 28.01.2021
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Читател
До коментар #15 от "Бомба":
Вярно. Бомба е. Ама не газова, а вакуумна. И не в автомобилите на газ. А м/у ушите ти :)Казвам ти го с 310 000 км. на газ зад гърба си. И заплатата ми е над 3000 лв. Най-големият ми пробег е с Опел Астра Г. 150 000 км. и като си купих следващата кола, тази я оставих на баща ми - той направи 20 000 и продължава да я кара. Ти да не си МАК? Имаше един "специалист" тук преди... с ГОЛФ 3 ТДИ - най-великата кола за него.
Коментиран от #83
16:20 28.01.2021
62 Торашко
Коментиран от #84
16:30 28.01.2021
63 шофьорче
До коментар #35 от "Ганьо си знае":
Как да не се е скапал на 800 или 900 хил бе? Напълно издишали са всички таксита, освен това са правени на тия километри по няколко основни ремонта, аз съм бил шофьор на такси. А тока е в пъти по зле и от газта, от трън та на глог минават глупаците, като си тъп, тва е.16:42 28.01.2021
64 Анонимен
16:43 28.01.2021
65 Истината е
“Мобилна инсталация за пърлене на прасета”.
Не го казвам с лошо чувство, просто истината е такава.
Коментиран от #67
16:48 28.01.2021
66 Bace
Коментиран от #68
17:05 28.01.2021
67 БОби
До коментар #65 от "Истината е":
и за тва убавци като тебе дет кара дизелак на 400+ к км, нищо че на екрана четеш 175к като светне ад блу-то го премахва както с ДПФ, тъй че не се напиняй. Освен това на кола след 2007 няма как чичо кольо в гаража да ти сложи газ оти трее и от компютри да разбира.17:10 28.01.2021
68 Пежо
До коментар #66 от "Bace":
Отдавна,поради известни съображения,бях сложил в огромния багажник 90 литрова бутилка,а на дълго ми харчеше 7/100.Та колко можех да мина на газ?Но сега,ако караш у нас,е безсмислено-има газ на почти всяка бензиностанция.А и колко километра можеш да минеш с електричка,при минус 20 градуса?Коментиран от #69
17:25 28.01.2021
69 Bace
До коментар #68 от "Пежо":
И аз съм на газ , но бутилката ми е 40 литра и ми харчи 10 , та затова го казвам, кефи ме да си карам на газ но много ме дразни че нон стоп трее зареждам и по бензиностанциите има само по две колонки газ и винаги има опашкиКоментиран от #110
17:35 28.01.2021
70 666666
17:52 28.01.2021
71 Бай Хоенгии
До коментар #28 от "Нико":
Имаш комп, имаш нет - има много информация, много факти, които ако ги навържеш ще ти стане ясно. EV-тата са страхотни, но няма да има за всички - и по джоб, и по наличност на суровини. Комбинация от чисти горива и газ, катализатори, филтри, adblue и електрички е бъдещето. Без Бай Ганьовците със запушените дюзи, хлабавото турбо, махнатия егр и дпф, дето като даде газ и става Гуанджоу в София.17:56 28.01.2021
72 Го Го
18:00 28.01.2021
73 Иванов
18:01 28.01.2021
74 Колко хиляди
До коментар #15 от "Бомба":
Ела да ти покажа кола на 380 000, 280 000 на газ (първите 100 000 само на бензин, защото беше гаранционна). За 10 години двигателя не е мръднал и не са му правени каквито и да е ремонтиКоментиран от #85
18:05 28.01.2021
75 Разбрал
18:08 28.01.2021
76 fwefeef
До коментар #57 от "Перун":
Ти да не си спал на течение бе хахахаха!!!18:10 28.01.2021
77 Гост
До коментар #49 от "Пежо":
Брата смени неговата срещу 350 лева.18:32 28.01.2021
78 Гост
До коментар #51 от "Мишока":
Аз и гарнитура на главата смених заради газта. Прекъсна между цилиндъра и водната риза.18:34 28.01.2021
79 Гост
До коментар #52 от "Дидо":
А багажа в краката ти ли стои? С тия бутилки нямате багажници вече. А като сложите една 30 литра на резервната гума и зареждате по-често от миксерите. За да спестиш 3500 лева от газ си карал към 100 000 км. не ми казвай, че поне едни свещи не си сменил 5 пъти.Коментиран от #101
18:36 28.01.2021
80 Гост
До коментар #56 от "фффф":
Има много общо, ама трябва да ти се обяснява. По-добре чети форумите за коли.18:38 28.01.2021
81 Gkbb
18:38 28.01.2021
82 Гост
До коментар #58 от "фффф":
На мен с Пасата на нафта ми излезе 18.Коментиран от #88, #90
18:39 28.01.2021
83 Гост
До коментар #61 от "Читател":
Говориш глупости. Не си виждал как гърми газова бутилка. Не говори неподготвен.Коментиран от #89
18:40 28.01.2021
84 Гост
До коментар #62 от "Торашко":
То няма и смисъл. Съвременен бензин с директно впръскване на бензин гори колкото и дизел. И да му сложиш газ няма кога и как да и избиеш парите. Трябва да правиш по 50 000 на година.18:42 28.01.2021
85 Гост
До коментар #74 от "Колко хиляди":
Да да повярвах ти. В другата статия всички казвате, колко се чупели днешните коли, ама в тази коментирате колко здрави ви били колите. Хайде не на нас тия.18:46 28.01.2021
86 Химия
18:48 28.01.2021
87 Дядо
До коментар #20 от "О хо хо":
Абе дяца толкова ли са екологични пущините .Като изчезнат ДВГ къде шъ дяваме батериите и т.н и т.н.18:57 28.01.2021
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Читател
До коментар #83 от "Гост":
Да, не съм виждал. Виждал съм горящи дизелови коли.Коментиран от #92
19:36 28.01.2021
90 Читател
До коментар #82 от "Гост":
С гориво от трактористи ли? По левче/литър... Може. А за канцерогените след теб, нещо да кажеш? Или ги деца нямаш и не мислиш в тази посока.19:42 28.01.2021
91 Кольо
До коментар #26 от "Ти ще си караш и...":
Я , още един милионер бачкатор . Пункт за ГТП ли имаш или нещо бензиностанцийка между селата ? Вас милионерите баровци ,кво те брига ако на другия му намалят данъка щото пази природата , а ? Нещо парите ли ти бърка ? Кофти човек си ,завистлив.19:50 28.01.2021
92 перничанин
До коментар #89 от "Читател":
Да не забравяме изгорелите ДИЗЕЛОВИ камиони и автобуси. Само на Тракия мога да посоча 5-6места на горели дизели (обгорялото стои)19:59 28.01.2021
93 перничанин
До коментар #15 от "Бомба":
Мога да ти обясня научно колко не си прав, но при теб няма смисъл. Тия като теб ги питам, с какво е по-добре да си измиеш нацапаните с моторно масло ръце, с бензин или газ?20:02 28.01.2021
94 Тоя
До коментар #12 от "Оня":
Точно така, карай си на нафта, наричай я дизел, да ми е евтинко на мен да карам на газ.Нека ми е зле с 6-7 лева на 100 км.
20:03 28.01.2021
95 8888
Коментиран от #121
20:04 28.01.2021
96 Дилема
Коментиран от #107
20:04 28.01.2021
97 Дъстър
До коментар #29 от "3498":
Така. Знаеш ли кви пари е въшката Рено Зое? 62 хил. лв. А знаеш ли колко от тази сума е батерия? Почти 20 хил. лв. И е консуматив!!! Да, като батерия за телефон. Интересно дали при правилна поддръжка и експоатация, автомобил с ДВГ ще даде толкова фира в разходи? Да кажем за 10 год. ПП Съмнява ме, че батериите на електричките ще дотикат цикли на зареждане дори до 5-тата година средно!!!Коментиран от #102
20:11 28.01.2021
98 дявола
20:14 28.01.2021
99 Математик
При мен за 240 х км навъртяни на газ (монтирана ГУ на направени вече 180 х по километраж ) няма признак за амортизация на двигателя. За тези 240 хиляди километра на газ съм спестил пари, равни на 2 пъти на стойността на колата за колкото съм я взел н-та употреба.
Така че откъм икономия няма какво да се спори.
А ако някой го е срам, че ще го мислят за беден, че кара на газ или просто не са му проблем парите, разбира се че може да кара каквото си иска, но откъм икономия нищо не може да ние газта.
20:15 28.01.2021
100 Варненец
Коментиран от #135
20:21 28.01.2021
101 перничанин
До коментар #79 от "Гост":
На Тойотата ми бутилката (на резервната гума) събира 36 литра. Минавам максимум 450-470км, зависи . Имам си и бензин с който мога да мина още около 500км (ако го напълня). Свещи сменям на 100 000 , пробвай с иридиеви на Дензо, по-скъпи са , но колата си я карах с такива още докато беше в гаранция и само на бензин. Имам си и резервна гума "патерица" в брезентова торба не заема много място и е чисто, а както знаеш много нови коли въобще нямат резервни гуми. На месец навъртам по около 2600-2700 км, но съм имал месеци с над 3200 км, познай за колко време ми се плати ГИ, аз ще ти кажа, за три смени на масло и то грубо, ако съм точен със сигурност е за по-малко.20:29 28.01.2021
102 Turbo
До коментар #97 от "Дъстър":
Батерията на смартфона ми издържа около 3 години при условие,че си използвам денем смартфона,а през нощта го зареждам.Това са около 1000 цикъла живот.Електричките с пробег от 400 км с едно зареждане и около 1000 цикъла живот на батерията,след 3 до 5 години си навъртял 400 хиляди километра и си с 20 хиляди лева вътре за нови батерии.20:39 28.01.2021
103 Пловдив
Коментиран от #104
20:48 28.01.2021
104 Пещера
До коментар #103 от "Пловдив":
От 7 години ми е монтирана газовата уредба и не знаех че има закон да се сменя на десетата, но и без това мисля след година-две да я сменя с нова, за безопасност. Не е кой знае колко скъпа, а си е една бомба, с 40 литра газ, ако не е в изправност.20:56 28.01.2021
105 Не разбирам
До коментар #28 от "Нико":
много от химия. Но - за производството на електроенергия голям дял имат топлоцентралите - гориво - въглища или дизел. Докато се премине на възстановяеми източници, ще мине доста време. Атжмвите централи са добра алтернатива - но атработеното гориво трябва да се съхранява правилно - и пак стигаме до екологията. Пропан-бутанът е отпадъчен продукт при нефтопреработването и при изгаряне отделя въглероден двуокис и вода. Тое от тях замърсява околната среда?Коментиран от #192
21:02 28.01.2021
106 Мото
До коментар #8 от "авто":
Ти като дишаш също отделяш въглероден диоксид.Как мислиш да се справиш с този проблем, защото засяга глобалното затопляне все пак.
И както пише в коментар 40, естествените източници на СО² отделят в пъти повече от този от колите и те не променят сметката.
Ако имаше еколози, нямаше просто да налагат измислени еко норми и парите които събират от производителите на коли щяха да отиват за залесяване на изсечените гори, това е основната човешка дейност която реално влияе на околната среда.
21:09 28.01.2021
107 Лесен въпрос
До коментар #96 от "Дилема":
И в двата случая в града въздуха ще е идеален, само дето там където се произвеждат батериите и преработват след това, не бих ти завидял ако живееш там.21:13 28.01.2021
108 Газта
21:15 28.01.2021
109 ми то нефт
До коментар #5 от "Бахур Бахуров":
си требе и за пластмаси и за какво ли не. Ами битума - за асфалто?Защо всички се пънат а никой не каже след време от какво ще правим пътищата?
21:18 28.01.2021
110 Мите
До коментар #69 от "Bace":
Ами като те дразни толкова, карай си на бензин, кво се оплакваш. А за 5 минути които ще чакаш ред на колонката се спестяват 20 лева. За мен си струва.Моята събира около 45 литра и обикновено минавам над 500 км като я напълня.
21:23 28.01.2021
111 гуфи
До коментар #20 от "О хо хо":
вече 365000 км карам на пропан бутан и колата няма никакви проблеми с двигателя.С канадска газова инсталация съм и "бръмча" ежедневно, защото такава ми е работата.Има колосална разлика между газ от ЛУКОИЛ България и ЛУКОИЛ в съседните държави. За Австрия и унгария да не говорим.Трябва да се сменят по-често филтрите за гориво, защото се задръстват ог графита я гата ,подобряващ мазането.Нали газът е "сух"21:43 28.01.2021
112 Задавате ли си въпроса...?!
До коментар #28 от "Нико":
1.Какво правим със стотиците тонове отпадъчен неекологичен продукт- амортизирани акумулаторни батерии на електромобилите,които все пак не са вечни...!2.Производството на акумулаторни батерии в световен мащаб е едно от най-неекологичните...!А трябва да се произвеждат в огромни количества...!
Коментиран от #124
21:45 28.01.2021
113 Всеки мрази красивият и умният
До коментар #40 от "стоян":
Ти правиш това което зависи от теб.21:45 28.01.2021
114 гуфи
До коментар #20 от "О хо хо":
ами електричеството го правим с руски реактори. Какъв Ужас! А когато се запали бнатерията под задника ти в електрокара, ще разбереш за какво иде реч.Коментиран от #125
21:47 28.01.2021
115 Този коментар е премахнат от модератор.
116 минувач
До коментар #40 от "стоян":
Ами самолетите? За един полет 4тона керосин и нямат катализатор.Коментиран от #216
22:05 28.01.2021
117 Този коментар е премахнат от модератор.
118 Непростак
1-во. "Сухо гориво била газта". Никое гориво не маже двигателя, а маслото охлажда и маже. Поради по-малкото натоварване на частите на двигателя (липсва детонация), на газ двигателите имат почти 2 пъти по-голям пробег спрамо другите;
2-ро. Дизелът е много по-гплям замърсител от бензина, а газта е по-добра по екология, поради характера на горене;
3-то. Изправната газова уредба и автомобил е почти равностойна по опасност с бензина и дизела.
Коментиран от #119, #128, #171
22:18 28.01.2021
119 Забрави нещо...
До коментар #118 от "Непростак":
На газ-клапаните прегарят ...!Ама нейсе...-това не устройва тезата ти...😁😁😁!22:28 28.01.2021
120 от опит
До коментар #7 от "Всеки мрази красивият и умният":
А при горенето на водород или метан отделя ли се? Карах една на метан стана време за преглед, отивам оня пич мушна сондата в ауспуха и взе да се суети около машината помисли че е счупена нищо не отчита, пита ме на какво съм, аз на метан ..вика ми да съм минел на бензин защото не можело нищо да не отчете !?! Да ама бензиновата ми помпа беше изгоряла и той вкара неговата кола и от нея взе данните..прави си извода за качество на прегледи и парадокса трябвало да отчете замърсяване. Но не бях доволен от метана колата куча куча като умрял кон тежки бутилки няма багажник тук таме станций за зареждане и една мисъл никога не ме напускаше че имах 200 атмосвери налягане зад мен..продадох метана и минах на бензин.Коментиран от #130
22:32 28.01.2021
121 Глупак
До коментар #95 от "8888":
Виж такситата има на по 700-800 хиляди без ремонтКоментиран от #170
22:33 28.01.2021
122 Annika?!
До коментар #117 от "Annika":
...,а ти на ,,газ" ли си...22:42 28.01.2021
123 VOLTRON
До коментар #28 от "Нико":
По метода "наплюнчен пръст на течение"23:24 28.01.2021
124 ФАКТИ
До коментар #112 от "Задавате ли си въпроса...?!":
ПЪРВО: В Дунавската равнина има изграден завод за рециклиране на батерии на компания в сферата на соларните паркове, в който завод се карат батерии по Дунава от Западна Европа, читавите от които се ползват за стационарно съхранение на ток. Понеже след 10-годишна употреба в кола, батерията има още толкова години живот. ВТОРО: 4680 клетките на Тесла са с основно никелов електрод, все едно алпаката в кухнята. Свърши тая партенка с "неекологичните бактерии" ;)))Коментиран от #193, #211
23:31 28.01.2021
125 TSLA
До коментар #114 от "гуфи":
А сега се наведи под колата и огледай пластмасовия си резервоар. А сега се прекръсти се и спри да пишеш глупости, че с тря ралти шега не бива!23:34 28.01.2021
126 БГ зарядни мрежи
До коментар #36 от "pbdan":
Това което описваш е неприятно - тъпченето на хора като сардели по кварталите. Но все пак у нас работят редица фирми, изграждащи не просто зарядни, ами собствени мрежи от зарядни станции като например: Ecars,Eldrive ,
#VsichkoTok ,
Finess Charging ,
EVpoint ,
Voltspot ,
КолкоТок ,
Bulcharge ,
Fullcharger Bulgaria ,
И други като ABB и Ampeco
23:40 28.01.2021
127 Бай Шиле
23:42 28.01.2021
128 Непростак
До коментар #118 от "Непростак":
Клапаните не горят от газта. Където не лягат добре и прегарят. Вярно е че на метановите двигатели клапаните са от специални сплави и буталата също.23:51 28.01.2021
129 Мъскгейт
00:16 29.01.2021
130 Газка
До коментар #120 от "от опит":
Правилно си направил.Никой не иска бомба в колата си,пък,ако ще и без пари да е газта.00:19 29.01.2021
131 Ток и Жица
До коментар #4 от "Защо ли?":
Никога не си имал кола на газ ! Иначе щеше да си наясно , че една кола с изправна газова уредба е по-безопасна от кола на бензин !Коментиран от #132, #136
00:33 29.01.2021
132 Кондьо
До коментар #131 от "Ток и Жица":
Една кола на газ е по-ОПАСНА и по-склонна към неизправности на двгателя!00:39 29.01.2021
133 Серсем
Коментиран от #159
01:01 29.01.2021
134 Знайко
Коментиран от #190
01:02 29.01.2021
135 Серсем
До коментар #100 от "Варненец":
Този е прав! И Ленин казал - Без електричество нема комунизъм! :))01:12 29.01.2021
136 Знайко
До коментар #131 от "Ток и Жица":
Преди 20-25 години имах Жигула с АГУ. Бях я монтирал с един майстор съсед пред блока. Карах я 5 години и бях много доволен. Цената на газта беше наполовина на цената на бензина. После си купих бензинов Фолкваген инжекцион. Монтирах му много скъпа за онези времена АГУ. Измислих, че ще се изплати за 2 години. Обаче след половин година на газостанцията много вдигнаха цената на газта. И стана 75% от цената на бензина. Оказа се, че ще се изплати след 4-ри години. И тогава зимата ми се случи втовия гърмеж на АГУ и се наложи да се прибирам с пътна помощ. И да дам много пари за ремонт. Точно толкова, колкото бях дал за АГУ. Т.е. оказа се, че АГУ ще ми се изплати след 8 години. Тогава разбрах колко съм се прецакал. Реших да махна АГУ, и съм се зарекъл, че ако някога ще карам кола с АГУ. То ще е само, ако е излязла от завода с такава уредба.01:20 29.01.2021
137 Огнянов
До коментар #18 от "Димов":
Абе "Димов" с тази "честа смяна на маслото" се изложи ...Тъкмо обратното... карането та газ удължава срока за смяна на маслото и запазва качествата му почти два пъти повече ...Питай мен ,че карам от много години ...
Същото ще кажа и на коментиращата "Бомба" под №15 ,че двигателят се скапва на 50 000 при работа с газ ...да си гледа работата ... Газта щади мотора ,не само ,че е с по-висок октан,но и не размива маслото по стените на цилиндрите и не разрежда маслото в картера ...Даже свещите ми на 100 000 са като нови -без грам нагар по тях .
Коментиран от #179, #180
03:57 29.01.2021
138 Шаран БГ
И светът така е устроен, че този който не създава материални блага винаги се разпорежда със здравето и труда на обикновения човек.
Н.Вапцаров : "Ех лошо, лошо светът е устроен !"
04:22 29.01.2021
139 Мамата
Коментиран от #157
04:50 29.01.2021
140 Мамата
04:53 29.01.2021
141 Б. М.
До коментар #9 от "Марио":
И какво му е отличното? Освен алабалистики, този "мат'риал", не изяснява основен въпрос, а той е ОТ КЪДЕ СЕ ДОБИВА ПРОПАН - БУТАНЪТ?!?!?! А, той(пропан - бутанът) е ОТПАДЪЧЕН ПРОДУКТ ПРИ КРЕКИНГ ПРОЦЕС! Което ще рече, че ако спрем колите на бензин и дизел, НЯМА ОТ КЪДЕ ДА ДОЙДЕ ПРОПАН - БУТАН!!!06:02 29.01.2021
142 Щерю
06:54 29.01.2021
143 АГУ!!! Фандъкова вдигна данаци те, на
06:58 29.01.2021
144 Доста глупава статия
07:26 29.01.2021
145 Милен
Карам на газ по вече от 20 години. Разликата в разхода на двете горива е неразличими.
Ако някой ви каже, че ще харчите 20% повече, бягайте оттам!
07:39 29.01.2021
146 дърт шофьор
07:49 29.01.2021
147 ттт
До коментар #15 от "Бомба":
Бомба в твоето д.пе.08:12 29.01.2021
148 ГоЩо
08:13 29.01.2021
149 Ю.кортес
08:22 29.01.2021
150 Батеринсон Лион
До коментар #4 от "Защо ли?":
Виждал ли си как гори електричка? В Германия пожарникарите като пристигнат по сигнал за запалена ел. автомобил (vw-id) само седят и гледат, дори не си правят труда да изтеглят маркучите да гасят, за справка паркинг пред Лидъл в тюрингия недалеч от Йена.08:44 29.01.2021
151 4577
Коментиран от #158
08:44 29.01.2021
152 За разхода
08:47 29.01.2021
153 Сатаната
09:01 29.01.2021
154 дедо ви
09:21 29.01.2021
155 Пежо
09:23 29.01.2021
156 Този коментар е премахнат от модератор.
157 Фермер
До коментар #139 от "Мамата":
а картофи моеме ли да сееме? и вода да вадиме? Че нали 'дан експлоатираме земята.09:34 29.01.2021
158 Шоп от СО
До коментар #151 от "4577":
Затва си карам на дизел и ме боли фара за прахта и смрадта. У наше село зиме като запалят печките и парен локомитв да минава никой нема да усети09:35 29.01.2021
159 Шоп от СО
До коментар #133 от "Серсем":
Ако ти дам един автомобил от преди 100 години ще ти се прииска кон с каруца да имаш.Коментиран от #196
09:37 29.01.2021
160 Токо
Коментиран от #164
09:43 29.01.2021
161 Йо Несбьо
До коментар #18 от "Димов":
Газ течна фаза - разходът е както на бензин, а самата бутилка й се прави ревизия един път при удължаване на срока на годност за още 5 години. Това е в Чехия,където нормалната бутилка за газ ЗАДЪЛЖИТЕЛНО се хвърля след 10 години. Течната фаза обаче позволява да я ползваш още 5 години. Като сметнем - газовата уредба е около 3 хил лева, за ревизия ще платиш още към 50 лв,за дописване в големия талон още 50 лв... Сядаш и караш и ако няма други проблеми по колата, спокойно ще те изкара и 500 000 км за тези 15 години.Коментиран от #182
09:56 29.01.2021
162 mutrafon
Коментиран от #163
10:02 29.01.2021
163 Хи их хи
До коментар #162 от "mutrafon":
Дизела е за комбайни, трактори и багери!Коментиран от #185
10:05 29.01.2021
164 Читател
До коментар #160 от "Токо":
Да вземем Рено ZOE - струва 62 000 лв. Да приемем, че е в класа на Рено Клио, което струва от 26 000 лв. И клио-то си е по-голямо... ама няма да издребняваме. В ЗОЕ има скъпа батерия - струва 20 000 лв., значи колата без батерията е 42 000 лв. Когато ни я презентираха тази кола, презентаторчето ни обясни как в ЗОЕ има 2000 компонента по-малко. Въпросът е: след като са по-малко комппонентите, след като батерията е най-скъпото нещо ... защо колата е толкова скъпа?Коментиран от #183
10:07 29.01.2021
165 Батко
До коментар #1 от "мислещ":
Защото при горене газът освобождава въглероден диоксид, който скоро ще бъде забранен в ЕС заради парниковия ефект.Коментиран от #166, #191
10:30 29.01.2021
166 Читател
До коментар #165 от "Батко":
И спираме да дишаме?10:33 29.01.2021
167 Анонимен
До коментар #38 от "Имаш":
Ами опел на метан купен втора употреба до момента съм навъртял 210000 без никакви ремонти по двигател игазова.И е три пъти по евтино от бензин.Коментиран от #172
10:54 29.01.2021
168 pbdan
До коментар #16 от "Димов":
За 10 000км ще ти трябват 1000л. етанол. Колко дка царевица е необходима за твоята кола само. Да речем 3дка х 4млн. коли у нас. 12млн дка за да сме независими от петрола? А какво ще ядем ние и животните? В Бразилия карат на етанол защото са най-големите производители на захар и етанола е страничен продукт, като пропан-бутана при производството на бензин и нафта. У нас екобензина е с 7% етанол от производството на спирт в захарните заводи.10:57 29.01.2021
169 Гостов
До коментар #46 от "Ехоо":
Нв е вярно,че по време на турското робство са изсечени всички гори,трябвало е разрешение за сеч ине се сякло на порзия.От 1990г.до сега е пълното обезлесяване и нито едно правителство не е взело мерки,защото взима под масата и не ги интересува ,че бг.ще стане пустиня,след тях и потоп.11:04 29.01.2021
170 Гост
До коментар #121 от "Глупак":
Хаххахахахаха без ремонт хахахахаха всичките на масата са милионници без ремонт а всяка седмица са на подемника хахахахаха11:07 29.01.2021
171 Гост
До коментар #118 от "Непростак":
За другото съм съгласен, но за сухата газ не си прав. Бензина охлажда клапани и чело на бутало при изпарението си. Също така има мазилни свойства, докато пропан бутана не може нито да маже нито да охлажда. Да не говорим, че по клапаните се отлагат камара смолисти неща, които нямат махане, а са доста дебел слой. На моите имаше по един пръст отлагане. Карах 12 години на газ.Коментиран от #173, #186
11:11 29.01.2021
172 Гост
До коментар #167 от "Анонимен":
Даже 10 пъти ти е по-евтино от на бензин хахахахахаха11:12 29.01.2021
173 Читател
До коментар #171 от "Гост":
Да, определено бензинът е известен със своите мазилни свойства :)))Ти си гений! :)
Няма да се учудя, ако си имал кола на газ и си я "смазвал" с бензин. Това обяснява омразата ти към газта като гориво :)))))
11:27 29.01.2021
174 дядо Йоцо гледа
Коментиран от #184
11:35 29.01.2021
175 Сашо
До коментар #18 от "Димов":
Каква по-честа смяна на масло бе? Каква честа смяна на бутилки? Лъжеш че си карал на газ.11:38 29.01.2021
176 Диоген
До коментар #7 от "Всеки мрази красивият и умният":
Не бъди толкова сигурен.При изгарянето на водород се отделя вода.Ако не вярваш отвори учебника по химия за седми клас.11:39 29.01.2021
177 КРУШКА С ОПАШКА
11:42 29.01.2021
178 Диоген
11:42 29.01.2021
179 Димов
До коментар #137 от "Огнянов":
Тази теория е на карачите. Те карат на газ, гледат щеката на маслото и съдят за качеството му по вида му. Не се обиждай, и аз правех същото, докато не ме вкараха в лаборатория за тестване на масла. Хората там ми доказаха, че въпреки чистият вид на маслото, на кола на газ, свойствата му далеч не са вече в експлоатационните граници. При горенето на газта се образува повече конденз в цилиндрите и маслото се хидратира с времето. Не ме разбирай погрешно! Да се хидратира не значи да има вода в него, нито да направи каймак. За по-малко от 10 000км, маслото на газовата кола беше със силно занижен вискозитет и влошени мазилни свойства, въпреки, че изглеждаше чисто. За влошеното качество на маслото не се съди само по цвета и бистротата му, защото механичните примеси не са единственото, което го съсипва. Дори да седи цяла година колата, без да я палиш, маслото пак ще изглежда чисто, но ще е за смяна. При горенето, маслото се смесва с остатъчните продукти на процеса, които при газ го скапват по-бързо. Ти няма как да усетиш това. На газ горенето е по-бавен процес и това не натоварва ударно детайлите на мотора, както на бензин. От там и при работа на газ шумът на мотора е по-мек и приятен. Естествено и за твоето твърдение има теории, като много от доводите са верни. Спорът е вечен. Води се и до днес и ще продължи да се води. Не си натрапвам мнението. Всеки сам си избира как да си кара колата. Но след като излязох от онази лаборатория, вече сменях маслото на колата си нКоментиран от #199
11:43 29.01.2021
180 Димов
До коментар #137 от "Огнянов":
След като излязох от онази лаборатория, вече сменях маслото на колата си на 8000 км. Е, това беше много отдавна. Вече нямам кола на газ.11:45 29.01.2021
181 али
11:47 29.01.2021
182 Димов
До коментар #161 от "Йо Несбьо":
Всичко, което си писал е вярно. Не споря. Но, при сегашните цени на бензина, колко време ще ги избивам тия 3000лв за газова в течна фаза? При все, че повечето съвременни коли се правят малолитражки, където разликата в разхода на газ и бензин е минимална и не си струва да слагаш газова. Ако караш 2000сс мотор, добре - има файда от газ. Но за моторче 1,2 няма сметка. То гори 5/100 бензин. Тия 3 бона, с моите 12000 км/г ще ги избия след 5г. Че то, аз на толкова сменям колата бе.Коментиран от #200, #201
11:51 29.01.2021
183 Токо
До коментар #164 от "Читател":
Ами и аз това питам ? Но ако се мисли човек целта на всеки производител е да ти Лъзне един скъп автомобил който има възможно най ниска себестойност за производителя . Второто нещо е ако може този автомобил да не го ползваш повече 72 месеца ! После айдеее 25 бона за батерия . След първите 150 цикъла на заряд - разряд капацитета е понижен с 20 % .11:53 29.01.2021
184 любител
До коментар #174 от "дядо Йоцо гледа":
говориш глупости прочети колко коли излизат от заводите със заводски уредби.колко държави в европа дават данъчни и други облекчения за коли на газ.те не са по прости явно е по чисто а и за хората по евтино.11:57 29.01.2021
185 Дрън-дрън-дрън/та пляс
До коментар #163 от "Хи их хи":
А мисленето е за хора! Не за парапитеци като теб!12:04 29.01.2021
186 перничанин
До коментар #171 от "Гост":
Колега, излагаш се. Бензина е почти универсален разредител, с много добри миещи свойства спрямо двигателното масло, т.е няма никакви мазилни свойства. В цилиндрите постъпва във вид на "мъгла" , газта също. Газта дори "изпарена" е с по ниска температура от бензина, когато постъпва в цилиндрите .При горене ,бензина отделя много повече сажди от газта, заради което маслото на "газиран" автомобил е много по-бистро и чисто. Относно клапаните , да на някои японски коли може да прегори изпускателен клапан, но първо има измислени системи за предпазване на клапани и второ, клапан гори при неправилна настройка на ГИ от т.н. "бедна" смес (това може да се получи и на бензин). Визирам японски, защото имат много точно изчислени клапани, при останалите материал не е жален и няма проблем.12:12 29.01.2021
187 Голата истина
До коментар #29 от "3498":
Явно си на някаква весела субстанция, за да напишеш толкова много глупости за толкова.млко време. От Нова госина в Германия едно зареждане на електрокар на обществено зарядно струва 59 евро. В САЩ вече има данък ,,електричка", който замества акцизите от бензина и нафтата икото се дават за поддръжка на пътищата. Масово на запад за електрокари вече се слагат данъци, отпада безплатно паркиране и т.н. А да кажем, че на 7 -ата година се наложи смяна на батерийте - колко ръсиш за нови и за рециклиране на старите има Интернет, можеш да провериш сам и да ти настръхнат космите.Другия вариянт е да вземеш теслата и да накълцаш ,,Тесла"-та. И съответно да извадиш още 140000лв. за друга.12:17 29.01.2021
188 123
12:20 29.01.2021
189 dsсса
До коментар #41 от "Алекс":
Ами аз карах кола на газ италианска уредба, не е редно да и пиша марката. Как може да се познае, губи ли мощност? Много просто: свършва ти газта и колата автоматично преминава на бензин. Случвало ми се е да не усетя нищо освен изписукването на уредбата. Но ми се е случвало, колата да полети, сякаш е ритната от огромен кон. В България има големи вариации в качеството на горивото и най-силно са изразени точно при пропан-бутана. Това е единственият му (изключително важен недостатък). Ако зареждаш в само в Гърция или Сърбия, няма да имаш никакъв проблем с двигателя!Апропо, неподдържан дизелов двигател (особено с автоматични скорости) е изключително опасен. Има едно явление "дизелиране" или нещо подобно се казва, машинно масло влиза вцилиндрите и гори заедно с горивото. Изваждането на стартовия ключ не спира процеса, двигателя си работи и то на максимални обороти. Ако си с автомат, ще спреш само ако се счупи нещо в силовия тракт или се блъснеш.
13:21 29.01.2021
190 фжфж
До коментар #134 от "Знайко":
Общо взето при въпросния Бай Пешо отдавна никой не ходи.13:22 29.01.2021
191 Ужасссс!
До коментар #165 от "Батко":
Ами ЕС като забранят въглеродния двуокис, ще забранят ли да дишаме? Защото и тогава го издишваме в атмосферата.13:53 29.01.2021
192 ХХХХ
До коментар #105 от "Не разбирам":
Правилно пропан бутана е отпаден продук от от прерботката на нефта и точно там е преблема със него.По-точно отпаден продукт от пройзводството на бензин и дизел.
Като се спре производството на бензин и дизел от къде ще вземеш пропан бутан?
Точно по-тази причина той не е решение за заместване на бензина и дизела.
А просто временна кръпка.
Коментиран от #194
14:01 29.01.2021
193 ХХХХ
До коментар #124 от "ФАКТИ":
Напротив не партенка, сериозен проблем.Провериго тоя завод за рецеклиране на батерии какъв е точно. Доста го нахапаха за това, че просто заравят боклуците без да ги преработват.
Той за преработка на оловни акомулатори.
Т говориш за никел-кадмиеви акомулатори.
А електромобилите използват литево-йонни.
Всеки тип се рециклира по различен начин.
Та, че проблема с акомулаторите стои и е актуален. Добива на лития е страшно скъп и страшно замърсяващ.
Въглеродния отпечатък за пройзводството на един електромобил се изравнява с въгледноия опечатък на пройзводството и ползването на един бензинов автомобил чак на 7-8 година. За дизел на 5-6 година.
За сега в момента на копуването си един електромобил е много екологично замърсяващ от който и да е дизелов или бензинов автомобил нещата започват да се обръщат чак на 5-6 година от ползването му.
А сега кажи ми къде е екологичната полза от електромобила при положение, че над 90% от колите се проектират да се използват и заменят на 5 година.
14:17 29.01.2021
194 Читател
До коментар #192 от "ХХХХ":
Още много-много години ще "вадят" нефт и ще правят от него дизел, бензин, керосин и куп други продукти. Така че - пропан-бутан ще има ...Коментиран от #195
15:00 29.01.2021
195 ХХХХ
До коментар #194 от "Читател":
Не споря дали ще има, просто не е самостоятелно решение.Просто бензин, дизел и пропан-бутан вървят във комплект.
Самостоятелно решение е примерно природния газ и други.
15:20 29.01.2021
196 Серсем
До коментар #159 от "Шоп от СО":
Естествено! Ако някой ти даде електричка от след 100 години сигурно ще се чудиш как да е подкараш щото може да няма ни копчета ни педали...ама все си мисля, че коне и каруци пак ще има. :)))16:00 29.01.2021
197 Само бензин
16:31 29.01.2021
198 Фаро
16:55 29.01.2021
199 Гост
До коментар #179 от "Димов":
И какво се случва с таксита на газ на по 500 000 км и нагоре?И ако си взема автомобил втора ръка, бодна му газ, карам го 100 хиляди и го продам какъв е проблема?
Коментиран от #205
17:02 29.01.2021
200 Йо Несбьо
До коментар #182 от "Димов":
Газ на 1,2-литрово моторче е трудно, скъпо и безмислено да сложиш. Днес точно търсих ценова оферта за 1-литров мотор на Хюндай и30 от 2019 - не намерих! Най-малкият подходящ двигател беше 1,6 гди. А си съвсем прав за ниския разход на съвременните турбобензини, защото в град като Прага много често ми дава разход от 5,3л/100 км ГРАДСКО! Т.е. и да искаш, на 1-литров двигател май не можеш да сложиш газ. Но и самият смисъл от газовата уредба е да караш, да караш, да караш. Иначе инвестицията се обезмисля.И само да вметна за етанола - там се сменят гумените съединения, защото обикновените уплътнения протичат заради разяждащите свойства на алкохола. Другото е, че етанол се прави от всякакви растителни отпадъци, далеч не само от царевица. За ефективност обаче е трудно да се говори, защото вече нямаме развито селско стопанство и няма кой сериозно да тръгне да се занимава с това. А най-важният проблем е, че електромобилите са едно ново еволюционно стъпало в технологиите. Да, ДВГ на газ, метан или етанол е далеч по-евтино да се внедри като масов еталон в транспорта в България, но хората на запад и Далечния изток вече са на път да ползват летящи електромобили. Влаковете им вече са със скорост 400-600 км/час, ние още “бърза“ жп връзка нямаме с “космическите“ 120 км/час... Изоставаме, Димов, инвестиции трябват...
Коментиран от #204
19:16 29.01.2021
201 Йо Несбьо
До коментар #182 от "Димов":
Между другото, не смяташ ли, че ако се направи влак Белград - София - Истанбул, който да се придвижва с 600 км/час, една огромна част от българите ще се премести на работа в Истанбул и ще пътува 1 час сутрин натам и 1 час следобяд обратно? Естествен притегателен център на целите Балкани...Коментиран от #203
19:19 29.01.2021
202 Васил
20:10 29.01.2021
203 Димов
До коментар #201 от "Йо Несбьо":
Смятам. Що да не? То, така и телепорт да изобретят, аз и ти можем събота и неделя да се разхождаме на Бахамите, от сутрин до обяд. За обяда се връщаме у нас, после след вечеря пак на Бахамите, за по една разходка на гезмето.Коментиран от #206
20:33 29.01.2021
204 Димов
До коментар #200 от "Йо Несбьо":
Аз за етанола предложих флексфюел моторите, които са вече доста в България. При тях го няма проблема, който описваш. Ако ще конвертираш обикновен бензинов мотор за работа на етанол, гумичките са само върха на айсберга.20:34 29.01.2021
205 Димов
До коментар #199 от "Гост":
За теб проблема ще е никакъв. Да му мисли оня, след тебе. Казвам го от опит. Таксита на газ имахме едно време. Сега май всичките са на метан. И повечето са тотална щета. Работи на три цилиндъра, тропа, хлопа, вътре смърди..... Тия коли се експлоатират като добичета, и се поддържат, колкото да не спрат. Има и изключения, но са наистина малко. Неслучайно никой не ще да си купи кола, която е била такси. От 10 повикани таксита, да те закарат до работа, 9 ще са кочини, в които да те е гнус да седнеш.Коментиран от #207
20:42 29.01.2021
206 Йо Несбьо
До коментар #203 от "Димов":
Китай тества влак, развиващ скорост от 600 км/чИнтересно ми е колко милиарда ще струва една такава линия до Белград и Истанбул, но все ми се струва, че ще се изплати до стотинка, ще създаде огромен икономически растеж в България и ще развие доста бизнеси... В момента средната скорост е около 60 км/час...
Коментиран от #214
21:09 29.01.2021
207 Йо Несбьо
До коментар #205 от "Димов":
В България може би, но другаде не е така! Просто си е мондарщина, на никой не му се дават пари за поддръжка и кара до строшаване... Манталитет... Не е до проблем с такситата на метан, а с мърлявите шофьори...Коментиран от #208
21:15 29.01.2021
208 Димов
До коментар #207 от "Йо Несбьо":
Съгласен съм.21:22 29.01.2021
209 греда
22:14 29.01.2021
210 САМО БЕНЗИН ГАЗ
22:31 29.01.2021
211 Фактите са ти..,,фитки''...
До коментар #124 от "ФАКТИ":
Иди да живееш до въпросният завод...и раковото заболяване ти е в кърпа вързано...!Освен това битовият израз-,,алпака" е от речника на бабите на село...!Може би искаш да кажеш- аустенитна стомана,но за това трябва да си учил металознание в университет...!А не да си чешеш езика от кухнята ,в компанията на тенджерите...23:25 29.01.2021
212 9383
08:55 30.01.2021
213 ники
10:04 30.01.2021
214 erfesfefw
До коментар #206 от "Йо Несбьо":
Няма как да се направи влакова линия за 600км/ч на Балканите защото трябва да се направи кадърно и без да се краде. И двете неща са невъзможни тука, така че не милярди ами трилиони да дадеш - все тая!10:19 30.01.2021
215 niki
Аз карам 20 год всичките си коли на газ, затова ви съветвам:
Не карайте на газ в никакъв случай - опасно е, скапва мотора, скъпо е, мирише и жените няма да ви харесват! Карайте си на кюмюр!
Аз понеже съм бунак ще продължа да карам на тая лоша газ!
12:44 30.01.2021
216 Авиатор
До коментар #116 от "минувач":
Какви 4 тона бе, ти да не летиш с Фъ 16? Напиши 40 тона и ще си близо до истината!22:02 01.02.2021