Интересът към автомобилните газови системи с пропан бутан винаги е бил голям у нас, но в последната година тенденцията е още по-осезаема. Все повече собственици на превозни средства се замислят за преминаване към АГУ. В същото време обаче все още има много собственици на автомобили, които отказват идеята да преминат на задвижване с пропан бутан, вярвайки, че преобразуването на автомобила е твърде скъпо. Има ли наистина полза от инсталирането на АГУ, ви приомняме сега.
Какви са предимствата на инсталирането на АГУ? Използването на пропан бутан, като гориво за бензинови двигатели осигурява редица предимства, основните от които са:
разходите за гориво са намалени (в някои случаи над 50%);
количеството токсични емисии в атмосферата е много по-малко;
двигателят работи по-тихо;
увеличава се моторният ресурс на двигателя с вътрешно горене;
в условията на студен старт масленият филм не се отмива от стените на цилиндрите.
Освен това автомобилната газ съдържа значително по-малко примеси в сравнение дори с най-качествения бензин. При използване на това гориво, натоварването на запалителните свещи и катализатора намалява. С една дума, предимствата от използването на газова система са повече от недостатъците.
За какво ще трябва да похарчите пари, когато инсталирате АГУ? Основните елементи на разходите за собственик на кола, който реши да преобразува превозно средство на газ са:
цената на самата газова цилиндрова система;
цената за услугите на сервиза, който ще се занимава с монтажа и настройката на оборудването;
цени за последващо обслужване и такива при необходимост ремонт;
регистрация на АГУ.
Що се отнася до цената на оборудването, тя може да варира. Формирането на ценовия етикет се влияе от поколението на системата, репутацията на марката производител и характеристиките на комплекта.
Продуктите на най-добрите марки ще струват повече от, например, "no name" АГУ-та. Но в името на справедливостта си струва да се отбележи, че качеството на първите и вторите е несравнимо. В допълнение, много европейски производители в рамките на едно и също поколение предлагат АГУ с различни конфигурации, което също се отразява на крайната цена на продукта.
Различни са и цените на сервизните услуги. Но тук бихме искали да отбележим, че е много опасно да се доверява такъв сериозен въпрос като инсталирането на газ на автомобил на гаражни работилници или несертифицирани сервизи. Прекомерната икономия може да доведе до бързо износване на системата, неикономично потребление на газ и най-лошото - опасност от изтичане на газ.
Всички разходи, свързани с инсталирането на АГУ през 2023 година варират в деапазона 1200 - 2200 лв.. Но дори ако бюджетът ви в момента не го позволява - това не е причина да се откажете от идеята за АГУ. Особено ако изминавате над 15 000 километра годишно с вашата кола.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дистрибутора
12:05 15.03.2023
2 ЮМЗ
12:13 15.03.2023
3 Васил
Коментиран от #28, #50, #62
12:15 15.03.2023
4 Знайко
Твърденията: "разходите за гориво са намалени (в някои случаи над 50%);
количеството токсични емисии в атмосферата е много по-малко;" - не отговарят на истината
Относно разходите в лева на 100 км за гориво от опит мога да кажа, се променят постоянно и понякога много рязко. След една години газта може да се окаже по-скъпи от бензина. Случвало ми се около 2002 година, когато газта поскъпна рязко и се оказа, че цената на бензин и газ е еднаква. Случи се и миналата 2022 година, когато на бензин беше по-евтино отколкото на метан. Относно токсичните газове, според мен между газта и бензина няма голяма разлика. Бензина отделя малко повече СО2 и малко по-малко вода. Бензинови двигател е оптимизиран за бензин, а не да пропан бутан. За оптимизиран на пропан бутон трябва да е с по-висока компресия. От екологична точка според мен няма нито предимства, нито недостатъци. И двете горива пропан-бутан и бензин са нефтопродукт, т.е. екологичния им отпечатътък е нефтен.
Няма как автомобил оптимизиран фабрично в супер лаборатории да работи на бензин. Да работи по-екологично на газ настроен от недоучилия бай Пешо от кварталния сервиз.
Относно чистотата на газа като автомобилно гориво също не съм съгласен. Газовата ми уредба имаше филтър и не можете да си представите какво по-голем
Коментиран от #6, #8, #23, #27, #68
12:35 15.03.2023
5 ККК
12:35 15.03.2023
6 Знайко
До коментар #4 от "Знайко":
Няма как автомобил оптимизиран фабрично в супер лаборатории да работи на бензин. Да работи по-екологично на газ настроен от недоучилия бай Пешо от кварталния сервиз.Относно чистотата на газа като автомобилно гориво също не съм съгласен. Газовата ми уредба имаше филтър и не можете да си представите какво по-големи боклучи бяха задържани в него в сравнение с бензиновия ми филтър.
От моят 10 годошен опит преди време мога да кажа. Да по-евтино е, но не е чак 50% по-евтино. Но пък е по-скъпа подръжката на две горивни системи на един автомобил на бензин и та газ. Също така мога да щажа, че на бензин колата е по-мощна и по-приятна за каране.
12:35 15.03.2023
7 Селянин
Коментиран от #9
12:47 15.03.2023
8 Орт
До коментар #4 от "Знайко":
Разхода като количество се увеличава с един,два литра,но като погледнем цената на бензина и цената на газта икономията в средства е значителна.Преди години смятах,че сумата за едно газова се избива на приблизително 10000 км.Разбира се сега газовите уредби са малко по скъпи.А за екологична гледна точка газта е съставена от пропан-бутан т,е С3-С4,а бензина отС8до С16 всеки може да сметне къдес се отделя повече СО СО213:00 15.03.2023
9 Селянина с колелото
До коментар #7 от "Селянин":
Освен пеш има и други начини за икономично и екологично предвижване. Другата полза е че спокойно пийваш няколко ракийки и пак се прибираш с колелото. Освен в селата и в градовете е много удобно, но ... въпрос на манталитет. Може би по-важно е да се "покажем" ...13:14 15.03.2023
10 Дарвин
14:31 15.03.2023
11 оня с магарето
15:30 15.03.2023
12 Владо
15:52 15.03.2023
13 0000
Коментиран от #14
16:24 15.03.2023
14 Аааааа
До коментар #13 от "0000":
Е на това му се казва плоско изказване!Ортак на парите ми ли ще ставаш? Туй се карали така, онуй онака......а на баба ти хвърчилото?
Всичко е простичко: от целесъобразна икономическа гледна точка, силно препоръчителна е инсталацията на АГУ!
А подобни на тоя, дебилни мнения лишени от аргументация, поглеждайте с насмешка и никакво доверие.
Коментиран от #29
17:05 15.03.2023
15 Йоско
Изгорели клапани,смених клапаните,продадох колата.
И съм на дизел.
Когато дойде ерата на водорода,ще съм на водород,но газ,NEVER!
Коментиран от #58
17:13 15.03.2023
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Вод Кобозки
"увеличава се моторният ресурс"
Коментиран от #63
19:37 15.03.2023
23 555
До коментар #4 от "Знайко":
Карам две коли с разход извънградскоРено Канго 1,6 /16V разход 8/100 пропан-бутан
Сеат Леон 2,0/16V разход 6/100 дизел
Какви са разходите за гориво всеки може да сметне с цените на бензиностанцията.
Цял жвот съм карал на пропан-бутан ( над 35 г. ) и цената на бензина и газа никога не са били еднакви - дори не са се доближавали.
20:37 15.03.2023
24 Пропуснали са
21:20 15.03.2023
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Многознайно
До коментар #4 от "Знайко":
"Няма как автомобил оптимизиран фабрично в супер лаборатории да работи на бензин. Да работи по-екологично на газ настроен от недоучилия бай Пешо от кварталния сервиз."Ами газовата уредба също е проектирана в суперлаборатория да работи на бензиновите двигатели ...
21:57 15.03.2023
28 Димитър
До коментар #3 от "Васил":
Васко, карай си голфчето единичка, дизелче с изгоряло масълце и си вярвай, че си Супермен или доктор Йоткер, ако искаш!22:21 15.03.2023
29 Димитър
До коментар #14 от "Аааааа":
Засилих се сами отговарям на тоя, но ти изчерпа почти всичко. Остана само да му кажеш комплексар и педал.22:26 15.03.2023
30 ТеслАта
Коментиран от #35, #37, #51, #57
03:05 16.03.2023
31 с опит
Коментиран от #77
08:14 16.03.2023
32 Дядо ви КуРтИ От Село ПиПеРкОвО
Коментиран от #53
09:01 16.03.2023
33 Коко
Недостатъци
По ниска мощност.
По малко багажно отделение.
Доста често оборотите играят...
Клапаните заминават след35-40хил км
Бензиновите дюзи изсъхват,и доста често трябва да се ходи на ултра звук...
Май недостатъци станаха много....
Коментиран от #34, #36, #52, #64
09:05 16.03.2023
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 бакши
До коментар #33 от "Коко":
Предимства по ниски разходи за горивото...малко ли е? Ако мога от точка А до точка Б да стигна за 2 лв., защо да стигам за 5?Недостатъци
По ниска мощност. - да
По малко багажно отделение. - да
Доста често оборотите играят...глупости
Клапаните заминават след35-40хил км - пълни глупости..те такситата всеки месец сменят клапани
Бензиновите дюзи изсъхват,и доста често трябва да се ходи на ултра звук...виж горната точка
Май недостатъци станаха много...тц
Коментиран от #38, #67
09:30 16.03.2023
37 оня с коня
До коментар #30 от "ТеслАта":
а бензина и дизела ше го пием ли!!!Коментиран от #41
09:57 16.03.2023
38 Шомпи
До коментар #36 от "бакши":
Точно клапаните заминават от газта...Не ми говори глупости,и 90% от такситата редовно минават за реглаж на клапаните, особено корейските и японските автомобили...
Коментиран от #43
10:24 16.03.2023
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 ТеслАта
До коментар #35 от "Петко":
Мисля, че е точно обратното.10:27 16.03.2023
41 ТеслАта
До коментар #37 от "оня с коня":
Сега газта "дишаш" ли я?10:28 16.03.2023
42 ТИРбушон
10:30 16.03.2023
43 бакши
До коментар #38 от "Шомпи":
Елантрата й отварях двигателя за сефте на 450х.км. На Сонатата на 840 х.км, да...840 х.км. Преди тази имах друга Соната, която беше на метан и заради метана смених клапани на 350 х.км. След това махнах метана и сложих газ и докато ортака не е тотализира на 490 х.км не е имала проблеми. Това са факти, па вие разправяйте чути истории и легенди.Коментиран от #49
10:33 16.03.2023
44 умен
11:02 16.03.2023
45 Личен опит
Изминах след това около 200 000км пак само на газ (зимно време паля на бензин и после обръщам на газ), не пипаше маслото, двигателя цъкаше като часовник, мощност като на бензин (беше подадено колкото може газ да влиза без да се дави колата) - при мен гореше 11,5...12л/100км, при аналогични лади на познати с газови уредби 9,5...10л/100км, но постоянно все нещо им се налагаше да регулират и донастроят.
Един пияница се натресе в мен и продадох колата на цигани , които обикаляха по селата и изкупуваха агнешки кожи - те колко км са изминали не знам, но чат пат съм ги засичал през годините, все спираха и ми изказваха благодарности за Ладата, че нямали никви ядове с двгето и газта.
После взех дизелов автомобил (така се случи, беше по-запазен , км доказуеми), разход 6...7,2л/100км. Изминати към 380 000км от мен - двигателя не пипаше масло, но протече от гнпто, сваляне, ремонти, после обучение на помпата та колата да я разпознае, че е нейната, после протече от маркучите за излишното гориво, смяна на всички такива последва, даже и тези по периферията. После се зададоха проблеми с дюзи и т.н. - продадох колата.
Следващата кол
11:36 16.03.2023
46 Руслан
Коментиран от #56
14:12 16.03.2023
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Крайчо краев
14:57 16.03.2023
49 🐝🐝🐝🐝🐝
До коментар #43 от "бакши":
На бакшиши не вярвам...Тия глупости може да ги говориш на пиацата пред другите бакшиши...Всичките се хвалите как минавате по 1юилион км без ремонти...Ама действителноста е съвсем различна...
16:08 16.03.2023
50 47 годишен
До коментар #3 от "Васил":
Колега, личи си , че си карал на газ и имаш представа(като мен) , за разлика от повечето разбирачи пишещи тук.Даже на всеки 20 000 км задължително ти регулират клапаните(срещу пари , разбира се) на нова кола , докато е в гаранция и е с газ - пример - Дачия с фабрична газ от завода- на всяка смяна на маслото (20 000 км или 1 година , което настъпи първо) регулират и клапаните.АКо откажеш - край на гаранцията. Това от личен опит го казвам , ако някой нещо... Свещи трябва да се сменят доста по-често , гърнетата са вечно пълни с вода и се пробиват , катализатори горят, ламбда сонди заминават по-често. Да не говорим , че у нас никой не слага система за смазка на клапаните , а на острова -на абсолютно всяка кола с газ се слага такава система - представлява резервоарче със смазка, помпичка и още няколко неща. Карането на газ няма никакъв смисъл - същите пари ги даваш , но и за ремонти. Евентуално за 5-6 литрови мотори , може да има неква икономия. Но хората се успокояват , като дават по-малко на бензиностанцията.... и си мислят , че им е по-евтино.
Коментиран от #55, #73
17:51 16.03.2023
51 Месла
До коментар #30 от "ТеслАта":
Бензина и дизела ги има заради колите.Ако ги няма колите, камионите и тракторите, какво ще го правят петрола ?
Мислиш ли, че някой ще го допусне това ?
Коментиран от #59
18:51 16.03.2023
52 Чимбо
До коментар #33 от "Коко":
Карам близо 300000 км на газ и клапани не съм сменял, само съм я карал да ги регулират на 2 пъти и не защото съм усещал да има нужда, просто такова е предписанието дори да се кара на бензин само.Ако ще слагаш газова уредба, първо трябва да провериш колата подходяща ли е.
"Бензиновите дюзи изсъхват,и доста често трябва да се ходи на ултра звук..."
Някаква пълна глупост е това, на всяко палене колата загрява на бензин.
"Доста често оборотите играят..." При лоша поддръжка и на бензин ще играят, при добра и на газ ще са равномерни.
За багажното отделение - от 365 дни в годината в които карам колата, дали има и 5 в които да ми трябва целия обем на багажника ..
Та май минусите са напълно оправдани, за който не рине парите с лопата.
18:58 16.03.2023
53 Бай бай
До коментар #32 от "Дядо ви КуРтИ От Село ПиПеРкОвО":
Това е единственото предимство и единствената причина да карам на газ. Друга не ми и трябва.19:20 16.03.2023
54 Ацо
21:13 16.03.2023
55 Хунху
До коментар #50 от "47 годишен":
И на 74 да станеш все тая21:21 16.03.2023
56 Бръммммм
До коментар #46 от "Руслан":
Туй шъ фъй първата кола дето на бензин и газ гори еднакво....ся туу дафеното е явно бензинЯ пъг газовото + 15-20 %. пък директната онжекция е още по-голяма веселба...само да не напишеш, че кат зарешдаш връщаш на колонката хе хе21:26 16.03.2023
57 Мдаааммм
До коментар #30 от "ТеслАта":
Точно така зададен еъпросът доказва, че съществуването на медузите милиони години без мозък дава надежда на доста хора.....Коментиран от #60
21:32 16.03.2023
58 Рфрейтора
До коментар #15 от "Йоско":
Ние па в казармата имахме печкар-:))))))21:34 16.03.2023
59 ТеслАта
До коментар #51 от "Месла":
Интересно, защо ли в момента е много модерен напънът да се произвеждат и карат електрически коли. Даже има някакви прогнози до 10г. да не се произвеждат ДВГ. Та ти ми кажи какво ще го правят петрола.22:16 16.03.2023
60 ТеслАта
До коментар #57 от "Мдаааммм":
Точно така формулиран отговорът ти гарантира това съществуване.22:18 16.03.2023
61 Бате Иво
Палиш кюмбето хвърляш цепеници и караш
Свършваш горивото все тука там ше посъбереш малко съчки
Между другото аз доколкото знам има дизелов и бензинов ДВГ
Напоследък и някакви миксери пуснаха
Не съм вярващ ама пази боже нещо такова около теб
Ве осем атмосферно
По възможност Хеми
Демек със сферична горивна камера
За бензина говоря
Дизел без изгъзици
Никакви предкамери
23:10 16.03.2023
62 1234
До коментар #3 от "Васил":
Имах бмв 520и ,150 коня,1997 година,карах го 180 000км.на газ,след това го продадох ,тои е навъртял още 280 000км.двигателя не е пипан, казвам за тази коло защото за нея знам,кара се само с хубави масла,Аз когато я купих беше (уш)на 180 000,07:07 17.03.2023
63 Психo от Курило
До коментар #22 от "Вод Кобозки":
Прочети цялата статия! Под изречението което цитираш има обяснение, което е абсолютно вярно:"в условията на студен старт масленият филм не се отмива от стените на цилиндрите." Бензина отмива маслото, газта - не!
07:17 17.03.2023
64 Психo от Курило
До коментар #33 от "Коко":
Вече 313 000км съм навъртял на Полото, все на газ,клапани не съм сменял. Пишеш щуротии, защото така си чул от бай Ставри-майсторчЕто. Има известна опасност за клапаните при японските коли, защото газта гори с малко по-висока температура, а се знае че японците ползват доста "тънки" клапани. За тях е измислено решение -система за предпазване на клапаните и тя е препоръчителна най-вече за Хонда.Коментиран от #66, #72
07:25 17.03.2023
65 Карал съм на газ 4 години
Коментиран от #71
08:23 17.03.2023
66 с опит
До коментар #64 от "Психo от Курило":
Човек, и да си говориш файда няма, Няма как да убедиш никой. Остави ги да си карат печките и дизеляците и да дават по 30 лв. за 100 км. и да вярват на някакви легенди, така ще има по-малко навалица на газ колонките. Аз лично съм се отказал. Факт е, че никой който е карал кола с качествена газ не иска да чуе за друго. Имам приятели с възможности, които не ги бърка колко струва бензина, единия дори си купи Тесла наскоро и въпреки това имат и по една кола на газ, която ползват ежедневно. Анти газаджиите се делят на две групи - едните ги е страх, че бутилката щяла да гръмне, другите ги пере снобарията и смятат, че сипвайки газ се принизяват до простолюдието.08:36 17.03.2023
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Читател
До коментар #4 от "Знайко":
След като не виждаш разлика в горенето на безнин и газ, си задай въпроса "Защо има газови уреди (на пропан/бутан), които са за вътрешна употреба. И ако нямаш адекватен отговор на този въпрос, съм съгласен на експеримент. Ти и аз - затворени в идентични помещения. И изгаряме по 2 литра - ти бензин, а аз - пропан-бутан.10:03 17.03.2023
69 Сашо
Коментиран от #70
11:02 17.03.2023
70 Читател
До коментар #69 от "Сашо":
Кажи ми го пак, с над 330 000 км на газ съм :) И ако знаеш колко основни ремонта на двигателя не съм направил... и колко двигателя не съм сменил... :)14:53 17.03.2023
71 Читател
До коментар #65 от "Карал съм на газ 4 години":
Даже... много си карал със свещите. 10К пробег е прекалено много! Трябваше да 1250 км. макс. да си сменяш :)Е, аз съм идиот и ги сменям на 30 000 км. като карам със свещи за 8 лв./бройката :) ЦРВ2.
14:56 17.03.2023
72 Читател
До коментар #64 от "Психo от Курило":
С настоящата си Хонда ЦРВ2 съм вече със 125 000 пробег. Тази простотия за "смазване на клапаните" е тотална глупост. Една капка, която капва на 8-9 секунди, ще "охлади/смаже" клапани, които при 3000 оборота извършват 12 такта в секунда!... знаеш ли кога? :) Това "смазване/охлаждане" на клапани, не е инженерно решение. А маркетингово. Правя реглаж на клапани на всеки 40 000 км. Това е.Коментиран от #80
15:00 17.03.2023
73 46 годишен
До коментар #50 от "47 годишен":
Много си прав колега. Това 600 лв./икономия на 10 000 км. - не си струва. Дали ще сипвам 8/100 бензин по 2.5 или 10/100 по 1.2 газ - разликата е нищожна. За 100 000 км, я спестя 6000 лв., я не. А за 200 000, колко съм направил - тия 12 000 лв. са нищо. за 7 години. С тях и без тях в банковата ми сметка - все тая. А за 200 000 пробег, ако знаеш какви ремонти не съм направил - ще се учудиш. Карай на бензин. Така е много по-добре.15:06 17.03.2023
74 Роби
15:09 17.03.2023
75 Истината
09:26 18.03.2023
76 Крайчо краев
14:16 18.03.2023
77 Боян Янакиев
До коментар #31 от "с опит":
Аз пък правих ремонт на двигател заради АГУ!При спукване на голяма мембрана на изпарител,газта надува в охладителната система и пръсна главен мъркуч(на магистрала с 140км/ч),докато спра явно духна гарнитурата,която я смених след 2 години,защото след инцидента нямах проблем(смених мембраната на изпарителя и гръмналото водното съединение ) и карах близо 2 години,но явно пробива в гарнитурата от много малък се увеличи с времето и се наложи да свалям глава!23:52 18.03.2023
78 Да живее Русия
Цитирам, Увеличава се ресурса на двигателя,става по-тих🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Единственото предимство е , че караш по-евтино и пак е спорно, защото ако караш малко, примерно по 10 000 кмна година
До като избиеш газовата уредба и е време да сменяш колата
20:06 19.03.2023
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Психo от Курило
До коментар #72 от "Читател":
Не е смазване, а при изгаряне на течността се понижава с малко температурата. Това е на теория, не съм ползвал, само съм чел за това нещо. Мненята са от крайно отрицателни до много положителни. Има такива системи, които работят заедно с рейката и впръскват на всеки такт. Факт е, че за тези над 300 000км , ако карах на бензин разходите щяха да са ми двойни.09:37 21.03.2023
81 Икономия ,ама не съвсем.
20:18 03.08.2023
82 И освен всичко ....
20:26 03.08.2023