Отидете към основна версия

10 276 27

Какво влияе най-много върху износването на батерията на електрически автомобил

  • електромобили-
  • зареждане-
  • батерии

Загубата на капацитета на батерията в електрически автомобил и съответно намаляването на пробега с едно зареждане е нещо неизбежно и зависи от химичния състав на клетката, честотата на зареждане на батерията и много други фактори. Но има четири основни елемента, които допринасят за износването на батерията в електрически автомобил, а именно бързото зареждане, температурата на околната среда, пробегът на автомобила и времето на производство.

Що се отнася до високоскоростното зареждане, то е опасно не заради самата скорост на зареждане, а заради нагряването на батерията. Това може да причини повреда на вътрешната система на акумулаторния блок, което от своя страна води до намаляване на количеството литиеви йони, които преминават от катода към анода. Иначе, изследванията на Националната лаборатория в Айдахо показват, че степента на износване на батерията е незначителна по време на високоскоростно зареждане.

За тестовете са използвани четири Nissan Leaf от 2012 г., два от които се зареждат от домашно зарядно устройство с мощност 3,3 kW и два от високоскоростни станции с 50 kW DC. Както се оказа, при зареждане от станция за бързо зареждане, износването на батерията след 40 000 мили (64 374 км) е само с 3% повече, отколкото при използване на зареждане от битовата мрежа.

По отношение на температурните условия, както ниските, така и високите температури са вредни за батериите. Ниските забавят скоростта на зареждане, а високите влияят отрицателно върху самия елемент по време на продължителни периоди в горещи условия. Също така, износването на батерията е пряко свързано с циклите на зареждане. Според Tesla, батерията на Model S се износва с около 5% на 25 000 мили (40 234 км).

Но времето влияе най-много върху батерията. Например, първо поколение Nissan Leaf губи около 35% от капацитета на батерията си за осем години. Доказано е обаче, че моделите с батерии с течно охлаждане имат много по-нисък процент на загуба на капацитет.

След всички тези заключения се налага спазването на някои правила. Така, през летните месеци, ако електрическата кола е бездейства дълго време, е по-добре да я оставите свързана към мрежата. В същото време в горещите дни е по-добре да държите кола на батерия без течно охлаждане на сянка, а преди да тръгнете на път, е добре да я „затоплите“ за около 10 минути на слънце, което ще предотврати прегряването на батерия дори в най-горещите дни. Необходимо е също така да се избягва разреждането на батерията с повече от 80-90%.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 23 гласа.

Свързани новини