Загубата на капацитета на батерията в електрически автомобил и съответно намаляването на пробега с едно зареждане е нещо неизбежно и зависи от химичния състав на клетката, честотата на зареждане на батерията и много други фактори. Но има четири основни елемента, които допринасят за износването на батерията в електрически автомобил, а именно бързото зареждане, температурата на околната среда, пробегът на автомобила и времето на производство.
Що се отнася до високоскоростното зареждане, то е опасно не заради самата скорост на зареждане, а заради нагряването на батерията. Това може да причини повреда на вътрешната система на акумулаторния блок, което от своя страна води до намаляване на количеството литиеви йони, които преминават от катода към анода. Иначе, изследванията на Националната лаборатория в Айдахо показват, че степента на износване на батерията е незначителна по време на високоскоростно зареждане.
За тестовете са използвани четири Nissan Leaf от 2012 г., два от които се зареждат от домашно зарядно устройство с мощност 3,3 kW и два от високоскоростни станции с 50 kW DC. Както се оказа, при зареждане от станция за бързо зареждане, износването на батерията след 40 000 мили (64 374 км) е само с 3% повече, отколкото при използване на зареждане от битовата мрежа.
По отношение на температурните условия, както ниските, така и високите температури са вредни за батериите. Ниските забавят скоростта на зареждане, а високите влияят отрицателно върху самия елемент по време на продължителни периоди в горещи условия. Също така, износването на батерията е пряко свързано с циклите на зареждане. Според Tesla, батерията на Model S се износва с около 5% на 25 000 мили (40 234 км).
Но времето влияе най-много върху батерията. Например, първо поколение Nissan Leaf губи около 35% от капацитета на батерията си за осем години. Доказано е обаче, че моделите с батерии с течно охлаждане имат много по-нисък процент на загуба на капацитет.
След всички тези заключения се налага спазването на някои правила. Така, през летните месеци, ако електрическата кола е бездейства дълго време, е по-добре да я оставите свързана към мрежата. В същото време в горещите дни е по-добре да държите кола на батерия без течно охлаждане на сянка, а преди да тръгнете на път, е добре да я „затоплите“ за около 10 минути на слънце, което ще предотврати прегряването на батерия дори в най-горещите дни. Необходимо е също така да се избягва разреждането на батерията с повече от 80-90%.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 bbб
15:27 21.10.2021
2 сектант
15:55 21.10.2021
3 Иванчо
Коментиран от #4, #24
16:26 21.10.2021
4 Ми то се казва
До коментар #3 от "Иванчо":
Европа минава на ток! Ти как мислиш, че от един ден и утре всичко е на ток ли? Не! Поетапно! Колите, вече и камионите, автобусите, фериботи, багери, трактори и т. н.!Коментиран от #6, #22
16:57 21.10.2021
5 оня с магарето
17:38 21.10.2021
6 Иванчо
До коментар #4 от "Ми то се казва":
Не казвам, че не е така. Всички сме виждали Тесли, Тойоти и други автомобили на ток, но някой да е виждал камион на ток? :))Коментиран от #8
17:49 21.10.2021
7 ЛЕКСУС ЯВНО СА МНОГО
Коментиран от #9, #10
17:57 21.10.2021
8 Да да
До коментар #6 от "Иванчо":
Виждал съм. Но у нас не се използват, защото са по-скъпи! В Норвегия се ползват, виж тестове от Бьорн Ниланд! И автобуси имат и камиони и фериботи на ток!18:23 21.10.2021
9 Komapak
До коментар #7 от "ЛЕКСУС ЯВНО СА МНОГО":
Взе ми думата от устата. Тези 5% разлика с бързи и бавни зарядни да я обясняват на хора които грам понятие си нямат от електричество и капацитет. То ако се поразходиш по селата още се спори има ли перпетум мобиле или не😄18:49 21.10.2021
10 Аха
До коментар #7 от "ЛЕКСУС ЯВНО СА МНОГО":
И какво е напрежението при Лексус? Айде да кажеш, че те гледам си по-умен?18:59 21.10.2021
11 Пак ли половината новина?
Коментиран от #13, #14, #16, #26
20:12 21.10.2021
12 DrivingPleasure
----------------
След 200-250 к - тоталка! Честито!
20:40 21.10.2021
13 Гост
До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":
При пробег 200 000 км батерията е за смяна.Изтече ли гаранцията на батерията и ще се бръкнеш дълбоко в джоба.20:40 21.10.2021
14 DrivingPleasure
До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":
А защо си мислиш, че в другата статия са цитирали правилно? Защото е по-удобно да е така ли? Деградацията е постоянен процес, тя няма как да спре при 40 к и после изведнъж да скочи. Кривата на деградацията не може да бъде стръман после равна после пак стръмна надолу - тя е наклонена плоскост.Това всъщност се подкрепя от доста примерки за "милионници" на Тесла, при които на около 200-300 к батериите са сменяни. Така че - с електрификацията греда ;)
Коментиран от #15
20:43 21.10.2021
15 Давай де!
До коментар #14 от "DrivingPleasure":
Цитирай от някъде за тези милионници, да не цитирам аз, че доколкото си спомням на половин милион километра са му РЕМОНТИРАЛИ батерията, като докато е траел ремонта за няколко седмици са му дали оборот на батерия, след което са му върнали вече ремонтираната, на която до миналата Нова година беше навъртял от 700 хиляди километра, а вече може да наближават милион. И това са старите най скапани батерии. Двигателите са сменени с нови за разлика от батериите като последният е сменен преди милион километра, а първите 200 хиляди километра са сменени три двигателя.Ако не си съгласен с нещо от написаното, цитирай от някъде точните данни, но недей да коментираш само със собствени разсъждения, без нито един факт, че този процес не ти се отдава.
Коментиран от #17
20:53 21.10.2021
16 Turbo
До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":
Изтече ли гаранцията на батерията и се приготви да се охарчиш яко.Първо трябва да си купиш нова батерия,второ трябва да платиш за рециклиране на старата.За скъпия ток да не говорим.Много изгодно излиза електромобила,няма спор.20:56 21.10.2021
17 DrivingPleasure
До коментар #15 от "Давай де!":
Германецът Хансйорг Хеминген измина 1 милион километра на Tesla Model S с две подмени на акумулаторния блок и три замени на двигателя... от друг сайт е и не мога да дам линк, ще го изтрият (червеничките булви с правилата отдолу)Можеш да го потърсиш по име. Имаше и американци с подобни смени - потърси. Но забележи ТРИ от "вечните" електромотори са фира, освен батериите ;)
Коментиран от #18
21:14 21.10.2021
18 Нещо ново не казваш
До коментар #17 от "DrivingPleasure":
Повтаряш ми думите. Хайде сега кажи на колко километра са сменяни и колко километра са изминати с последните? В момента този автомобил на колко километра е и има ли нови ремонти?Коментиран от #19
21:16 21.10.2021
19 Дизела
До коментар #18 от "Нещо ново не казваш":
Да ти напомня ли, пробега на Кадито ми е над 600 х.км сменял съм само консумативи.Имам колеги с пробег над милион км без ремонт на двигателя.Коментиран от #20
21:56 21.10.2021
20 Мини още толкова
До коментар #19 от "Дизела":
И пак ще говорим. Преди десетина месеца онази Тесла беше минала 1,3 милиона километра. Скоро очаквайте световен рекорд с един милион мили. А зареждането на тази Тесла е безплатно за цял живот, тоест предимно се зарежда безплатно на бързи зарядни станции които "скапват батерията"според вас.Коментиран от #27
23:52 21.10.2021
21 Хорхе
09:48 22.10.2021
22 Дедо
До коментар #4 от "Ми то се казва":
Ма нещо тока го няма!И един евтин!Преди няколко дни четох че в Швейцария поради недостиг щели да спират ескалатори,климатици и отопление на басейни а нашия ток от "свободния пазар"като го изнесат май скоро ще е с режим и то за който може да си го плати!Коментиран от #23
12:44 22.10.2021
23 Не се притеснявай дедовото
До коментар #22 от "Дедо":
Тъкмо наскоро излезе проучване, че е много по-евтино да се инсталират умишлено презапасени възобновяеми мощности, отколкото енергията от тях да се транспортира от другия край на света или да се съхранява дългосрочно във водород. Тогава като пекне слънчице или духне ветрец, ще се къпем в безплатна енергия, която ще се чудим какво да правим. Пак ще има високи цени на тока като сега, че дори и по-високи, но това ще е за изключително кратки периоди и средната цена на тока за цялата година ще е много по-ниска от сегашната.Докато работи онзи реактор в небето наречен слънце, ще може да ползваме безплатната му енергия срещу скромна инвестиция.
13:17 22.10.2021
24 Макси
До коментар #3 от "Иванчо":
Че частите за ДВГ се матеализират от нищото ли в заводите? Все още не бих си купил електричка, но това е пътя. И някой като седне да разсъждава колко било струвало производството на електромобил... Всяка година някаква група хора са решили, че ще си купят "някакъв" нов автомобил, който ще бъде произведен и ако не е електрически, то той ще е конвенционален, за чието производство също отиват същия на брой материали за калници, стъкла и т.н., енергия, не е голяма разликата, но в дългосрочен план този път наистина би бил по екологичен за планетата, която ние трябва да си я пазим чиста, с разум, а не да разчитаме че е даденост или че извънземните ще ни изсмукват боклука!14:41 22.10.2021
25 Българин
16:43 22.10.2021
26 Горе долу
До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":
Тоест при нас ще дойде нов внос с капацитет паднал под 50% . При нас се внасят нормално автомобили на половин милион километра с върнат километраж.05:15 24.10.2021
27 нещо такова
До коментар #20 от "Мини още толкова":
Остави сега рекламните материали . Да ти цитирам думи от живи хора , които живеят в Норвегия , и са си закупили нов електромобил-хибрид. Никога не са успявали да достигнат обещаните километри на батерията , дори в спартански режим . А ако жената е в колата , както се шегува човека , пробега буквално се срива . Място за зареждане в централната част почти не се намира , и струва ужасно скъпо . Когато батерията се изтощи , се включва ДВГ-то , и започва да гори като змей , защото трябва да произведе отново енергията за зареждането на батерията , и вместо икономия , напротив натрупва загуби. Но нямаме избор , казва човека , иначе не ни разрешават да отидем към централната част на града , да си купуваме хранителни продукти.05:38 24.10.2021