Второто поколение Skoda Octavia (заводско обозначение A5), което се появи през 2004 г., е много по-голямо, по-просторно и по-добро от своя предшественик. Междуосието беше удължено, кормилната рейка - електрифицирана, а задната полузависима греда беше заменена с пълноценно многоточково окачване.
През 2008 г. се проведе голям рестайлинг. Сменени бяха фарове, решетка, брони и предни калници. Отзад бяха сменени основните светлини, а в кабината се появиха нови инструменти, блок за управление на микроклимата и други елементи.
Каросерия: твърде слаба боя
Octavia има много деликатна каросерия, така че за предпочитане са по-свежите варианти. Защото колкото по-стара е колата, толкова повече проблеми ще има с боята, а впоследствие ще се появят и тези, свързани с каросерията. И доброто поцинковане няма да ви спаси. Малък е шансът да намерите кола без пребоядисвани детайли. Но Octavia в боя металик страда в по-малка степен - там боята е малко по-дебела.
Салон: по-евтино с плат, но по-лошо
От салона почти няма оплаквания. Но проблеми се появяват при колите с най-обикновената платнена тапицерия. Иизносените подлакътници, кожа на волана и скоростния лост са първите, които се появяват още преди 100 000 км пробег. Ел. системата също страда от разни недостатъци. Климатичното управление се характеризира с най-много слабости, така че на всеки 5-6 години ще имате нужда от превантивен преглед от добър електротехник. Проблемен е и кабелният сноп между А-колоната и шофьорската врата. При скъсано окабеляване централното заключване, управлението на огледалата и електрическите прозорци не работят.
Зимни проблеми
Фаровете трябва незабавно да бъдат полирани и облепени с фолио, в противен случай ще трябва постоянно да полирате. При студено време лед често се намества под педала за газта на пода и пластмасовата панта се счупи.
Мотор 1.6: колектор на проблеми и различни малки неща
Бензинов атмосферен агрегат 1.6 от серията EA827, се характеризира с прилична работа, но има проблеми с впръскването, а дроселната клапа трябва да се почиства периодично. А колекторът е пластмасов. След 7-8 години пластмасата се напуква и двигателят започва да консумира въздух през пукнатините. Цените за нов са много високи. Няма смисъл обаче да вземете използван, тъй като няма гаранция, че частта ще бъде различна от вашата.
На всеки 100 000 км пробег е необходимо да смените ангренажния ремък с всички свързани ролки, включително помпата на охлаждащата течност. И е по-добре да смените проводниците и модула за запалване едновременно.
Настоящите уплътнения на коляновия вал и тези на клапаните са постоянни спътници на проблеми на възрастта. И разходът на масло се увеличава, но не е причина за спешен ремонт. Най-често декарбонизирането или подмяната на гумички на клапаните ще помогне.
Двигател 1.4 TSI: 300 хил. с добро обслужване
Това устройство е оборудвано с ненадеждна верига за синхронизация, която рядко изкарва над 80 000 км. Към нея е прикрепен и слаб обтегач без стопер, който понякога отгазва и веригата става хлабава.
През 2012 г. бяха сменени веригата, зъбните колела и капака, но проблема със обтегача си останаха. Ако се забележи липса на антифриз, трябва незабавно да проверите колектора, в противен случай може бързо да се стигне да основен ремонт на двигателя.
На Octavia с двигател 1.4 TSI трябва постоянно да следите нивото на антифриза. Но както показа практиката, модернизираният двигател 1.4 може да измине 300 000 км, но трябва навременно следене на състоянието му и редовно обслужване
При следващото поколение, моторът с номер 264264, буталата бяха сменени отново и дебелината на първия компресионен пръстен беше увеличена. Но отново проблемът си остана. И едва третото поколение на Octaviа най-накрая получи бутала с най-ефективния подреден трикомпонентен пръстен за обиране на маслото.
Ако проблемът с разхода на масло е разрешен от предишния собственик, би било хубаво да се знае коя версия на буталата е монтирана. Ако не, трябва да потърсите добър сервиз. Основното нещо е да не отлагате търсенето на причината за повишената консумация на масло за по-късно.
Повишен разход на масло може да бъде провокиран и от особеностите на работата на системата за вентилация на картера. Често там се натрупват отлагания, а с възрастта, в допълнение, износената клапа спира да работи. И маслото започва да изтича през уплътнението на коляновия вал, през капака на клапаните, през кутията за синхронизация. За да предотвратите това, трябва редовно да почиствате вентилацията.
Octavia с двигател 1.8 и DSG7 от първите издания са най-неуспешните модификации. И до днес този двигател по време на поддръжка и ремонт струва много повече от 1.4-литровия вариант. За да се избегне основен ремонт, обтегачът на ангренажната верига трябва да нов, от последните разработки - старата версия може да доведе до подскачане на веригата.
Помпа за охлаждаща течност и термостат издържат около 6 години. Ако пропуснете да ги смените ще се стигне до изтичане на антифриз и ще се случат проблеми - серията EA888 е много термично натоварена. Плюс това, често запушена вентилация на картера, балансиращи валове, които бързо се отказват при липса на смазка и всмукателен колектор, трябва да се почистват редовно. Много капризна у и маслената помпа.
Скоростни кутии
При 5-степенните механични скоростни кутии, с пробег над 150 000 км, обикновено се чупят лагерите на вала, докато при 6-степенните скоростни кутии диференциалът може да "залепне" - в случай, че собственикът обича да потегля рязко. А положението с роботите DSG: не е толкова страшно.
Зад абревиатурата DSG има няколко напълно различни кутии. В нашия случай говорим за DQ200 - често се нарича "суха" заради чифт сухи съединители. Пикът на страха от кутии DQ200 (или DSG7) дойде през 2012-2013 г. Тези проблеми обаче бяха отстранени и сега няма специални проблеми с този робот. Ако е имало такива, то те вече са отстранени.
Един и половина милиона коли попаднаха в сервизна акция, като бяха заменени маслото, актуализиран беше софтуера и многократно бе променян материала на накладките на съединителя. Чехите финализираха дизайна на превключващия механизъм и преработиха шлиците на изходящите валове . И през 2011 г. завърши тази сериозна ревизия на цялата трансмисия. И все пак шестстепенната Aisin автоматична трансмисия е по-здрава и надеждна, без капризи и странности. Но задължително условие при нея е чисто масло и добро охлаждане.
Задвижването на всички колела е без изненади
В многодисков съединител Haldex е препоръчително да сменяте маслото на всеки 60 хиляди км. Още по-добре - на 40 000 км. И следете състоянието на филтъра, кардана и задвижванията. Средно съединителят изминава около 250 хиляди км без проблем.
Шаси и окачване
Първото поколение на Octavia имаше проблемно задно окачване. Гумено-металните тампони издържаха максимум петдесет хиляди км, а по-често - само 30-40 хиляди км. Рестайлингът обзаведе колите с нов тип тампони, които изкарват 100-120 хиляди км.
Какъв е изводът?
Това е кола за ""пестеливи" любители на спокойното шофиране, а съветът ни е да изберат бавният, но доказан атмосферен 1.6-литров мотор. 1.8 турбо двигателят е по-енергичен, но шансовете да получите планина от проблеми по пътя са твърде големи. Версиите с 1.4 турбо не са лоши, но само ако са свежи и добре поддържани. При скоростните кутии все пак механичните са за предпочитане. А най-важна е годината - колкото по-нова е Octavia-та, толкова по-добре. А какви екземпляри от модела и за колко пари се продават у нас, можете да видите ТУК.