Не всеки, който си купи кола, ще прекара остатъка от живота си с нея - в повечето случаи колите се препродават след няколко години. Обикновено процедурата протича без проблеми, въпросът е само в техническото състояние и точната цена. Има обаче автомобили, чието продажба отнема месеци и често купувач се намира съвсем случайно.
Има група автомобили, които се славят с репутацията на аутсайдери. Изследванията, проведени на европейския автомобилен пазар през 2021 г., разкриват интересни тенденции. С тази голяма извадка от данни е възможно да се идентифицират колите, които са най-лесни за продажба и тези, които чакат купувач най-дълго.
Няма равенство на пазара. Колко бързо ще бъде продаден един изложен автомобил зависи от много фактори: качество, история на експлоатация, договорена цена и дори къде е публикувана обявата. Но и при равни критерии има модели, които се застояват по-дълго от други предложения в подобно техническо състояние и възраст, въпреки че често имат изключителни качества. Ето и кои са те.
1. Opel Kadett, Peugeot 405 и други вече много стари автомобили
За успешната продажба на класика има условие: колата трябва да е в отлично състояние или да има интересна история. Последното е особено важно за колекционерските модели, но не и за старите масови коли. Дори при най-ниската цена търсенето на купувач за такъв тип коли може да отнеме месеци. В днешно време е трудно да се намери човек, който наистина се нуждае от такъв продукт.
2. BMW i3 и други електрически превозни средства
Тази немска градска кола е много добра, но не се продава много бързо, даже почти не се продава, като употребявана. Да, това е модерен автомобил със значителни възможности и голям потенциал, но все пак времето за електрически превозни средства у нас все още не е дошло поради недостатъчното развитие на инфраструктурата. Този модел, заедно с други електрически автомобили, все още се третира като някакъв експеримент. Трудно е да се каже колко полезни са те в българската реалност, но едно нещо може да се предвиди веднага: ремонтът и поддръжката няма да са евтини.
3. Ford Transit Custom и други малки търговски микробуси
Този вид транспорт е доста търсен, но средно офертите чакат купувача за около 30-40 дни, а за някои представители на сегмента, като Ford Transit Custom, е нужно поне два месеца. Да, технически е почти перфектен и относително евтин, но в 99% от случаите само по-едри търговци се интересуват от него, а те купуват чисто нови автомобили.
4. Volvo S90 и други "преходни" модели
Купувачи могат да липсват и за някои висококачествени модели от бизнес клас, като Volvo S90, например. Защо, остава загадка, защото това е добре оборудвана, безопасна, просторна и красиво изглеждаща кола. Вероятно проблемът е в цената и позиционирането. Това вече е сектор, в който много шофьори могат да намерят по-луксозни автомобили, а на почит у нас, както е известно, е германското премиум трио.
5. Porsche Panamera и други "премиум" модели от най-висок клас
В този случай трудностите при продажбата са свързани с характеристиките на фокус групата на потребителите. Тези, които могат да си позволят Porsche, не обръщат много внимание на стоки втора употреба, дори и да са от престижен модел, като Panamеra. Те могат да си позволят както дълго търсене на перфектната нова кола, така и директен внос от Западна Европа, така че екземплярите, пуснати на вторичния пазар, не представляват голям интерес за тях. В този сектор на пазара купувачите са изключително придирчиви и ако въобще опрат до кола "втора употреба" дълго обмислят, преди да вземат решение.