Разказваме ви за един любопитен пример за това как един сравнително нов автомобил може да се прави на модернизирана, но доста стара платформа, проектирана още през седемдесетте години на миналия век. Подобни автомобили се правят основно за т.нар. развиващи се страни, но не са нещо необичайно дори по световните стандарти.
Много съвременни автомобили са базирани на платформи, разработени преди няколко десетилетия. Абстрахирайки се от очевидните модели като Suzuki Jimny или руската Lada Niva, сега ви показваме един по-малко познат случай - този на Peugeot 405.
Когато пускат на пазара елегантния седан 405, проектиран от Pininfarina, французите едва ли са си представяли, че 35 години по-късно той все още ще се произвежда – и то в Иран, който по онова време е под жестоки санкции.
Колата обаче се оказа успешна: цивилните версии впечатляваха с комфорт и управление, състезателните също постигнаха забележителни успехи, но такова дълголетие определено не беше включено в плановете на Peugeot.
Въпреки това "четиристотин и петицата" все още е в експлоатация. Лицензираната сглобка в завода Iran Khodro в Техеран започва през 1992 г., през 2000-та седана търпи рестайлинг в стила на модела 406 (същият от филма Taxi), а малко по-късно е преименувана на Peugeot Pars и продължава да се върти извън поточната линия.
Тогава, в началото на новото хилядолетие, иранците правят свой собствен седан, наречен Samand. По отношение на технологиите обаче, това е почти същото Peugeot, но с различна каросерия и оригинален интериор. Тази кола дори беше продавана в Русия (макар и без особен успех) и все още се произвежда, след като премина през няколко актуализации.
Прави впечатление, че Iran Khodro има и по-нови модели - например Tara на базата на значително по-модерното, като платформа Peugeot 301. Но изглежда, че иранците нямат намерение да изоставят доказаното наследство на „четиристотин и петицата“.