5 83912

Нови коли на стари платформи или един неочакван пример

  • peugeot-
  • 405-
  • иран-
  • платформа
Нови коли на стари платформи или един неочакван пример - 1

Разказваме ви за един любопитен пример за това как един сравнително нов автомобил може да се прави на модернизирана, но доста стара платформа, проектирана още през седемдесетте години на миналия век. Подобни автомобили се правят основно за т.нар. развиващи се страни, но не са нещо необичайно дори по световните стандарти.

Много съвременни автомобили са базирани на платформи, разработени преди няколко десетилетия. Абстрахирайки се от очевидните модели като Suzuki Jimny или руската Lada Niva, сега ви показваме един по-малко познат случай - този на Peugeot 405.

Когато пускат на пазара елегантния седан 405, проектиран от Pininfarina, французите едва ли са си представяли, че 35 години по-късно той все още ще се произвежда – и то в Иран, който по онова време е под жестоки санкции.

Нови коли на стари платформи или един неочакван пример

Колата обаче се оказа успешна: цивилните версии впечатляваха с комфорт и управление, състезателните също постигнаха забележителни успехи, но такова дълголетие определено не беше включено в плановете на Peugeot.

Въпреки това "четиристотин и петицата" все още е в експлоатация. Лицензираната сглобка в завода Iran Khodro в Техеран започва през 1992 г., през 2000-та седана търпи рестайлинг в стила на модела 406 (същият от филма Taxi), а малко по-късно е преименувана на Peugeot Pars и продължава да се върти извън поточната линия.

Нови коли на стари платформи или един неочакван пример

Тогава, в началото на новото хилядолетие, иранците правят свой собствен седан, наречен Samand. По отношение на технологиите обаче, това е почти същото Peugeot, но с различна каросерия и оригинален интериор. Тази кола дори беше продавана в Русия (макар и без особен успех) и все още се произвежда, след като премина през няколко актуализации.

Прави впечатление, че Iran Khodro има и по-нови модели - например Tara на базата на значително по-модерното, като платформа Peugeot 301. Но изглежда, че иранците нямат намерение да изоставят доказаното наследство на „четиристотин и петицата“.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 19 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Варна

    45 4 Отговор
    Много добър автомобил, този произведен във Франция де, за този от Иран не знам. 14 години карах 405 - тица. Много удобна кола.
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 име

    19 1 Отговор
    освен производителя никой не го интересува от "платформата"

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Куку

    35 8 Отговор
    Имах 405 1.9 GR 120 коня бензин. Преди 24 години тогава бях на 19г бях голям гъзар с тая " бегачка" .Най- големия минус е задния тросион. Иначе е супер, елегантна, много екстри и голямо вървене. Тези с аудитата 80 и бмв 520 ги правех луди...

    Коментиран от #8

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Все едно

    20 8 Отговор

    До коментар #6 от "Куку":

    В най-добрия случай си правил "луди" някакви слаби аудита и бмвта(1.8 най-вече).
    Или повечето не са знаели, че се състезавате ;)

    Коментиран от #9

  • 9 Куку

    13 2 Отговор

    До коментар #8 от "Все едно":

    Хаха... "Някакви слаби " ами те всичките са слаби и прехвалени Ауди 80 с 90 коня или 115 . Или бмв 520 с 135 коня на 2 тона туч!! За те години това им са на 95% двигателите. По мощните са били единици в България. Иначе голф 2 GTI, калибра 150коня, корадо, и други бяха бегачките тогава...

    Коментиран от #11

  • 10 Смешно

    4 1 Отговор
    Сглобката е като севернокорейска. Оттук си личи,че предната врата не е напасната и седи по-ниско от задната, става въпрос за тая кола,дето прилича на Фиат.
  • 11 Смешно

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "Куку":

    Голф 3 GTIсъс 115 коня Тойота Корола 1.6 от тия години го бяга и го прави смешен, без да се казва ГТИ Королата.
  • 12 Алексей

    2 0 Отговор
    От края на 80-те и началото на 90-те най-яката бегачка наравно с Голф GTI беше единствено Honda CRX. Тогава имах Пежо 405 1.9 атмосферен дизел 69 коня. Харчеше 4/10 извън града със 120 км/ч. Взех го на 130 000 и му навъртях мой над 250 000 км. Страхотна кола за времето си. Непретенциозна. Нищо не съм сменял освен подгряващи свещи. Обиколил съм с нея Европа и Турция надлъж и на шир. Продадох я след 10 години за почти съшата сума, за която я взех от Германия.