В резултат на резкия скок в цените на горивата през тази година, разходите за притежаване и експлоатация на електрически автомобил се изравниха, а в някои случаи станаха и по-ниски от притежаването на бензинов или дизелов еквивалент, съобщава Financial Times, позовавайки се на данни от лизинговата компания LeasePlan. Лизинговият автопарк на LeasePlan включва около 1.9 милиона автомобила в 22 страни по света. Експертите сравняват експлоатационните разходи по различни сегменти.
Според компанията, въпреки че електромобилът е по-скъп в сравнение с аналогична кола с ДВГ, експлоатационните му разходи са в пъти по-ниски поради по-ниските разходи за поддръжка и евтиното зареждане. „Общата цена на притежание е ключов момент, който може да предизвика широко разпространения преход към акумулаторни автомобили. Електрическите коли в почти всички сегменти в Европа сега струват на собствениците си същите или по-малко пари по отношение на общата цена на притежание от бензиновите или дизеловите автомобили , казват експертите.
LeasePlan изчислява, че цената на стандартен семеен автомобил като Ford Kuga и неговия електрически аналог Skoda Enyaq е равна или по-евтина в 19 от 22 европейски страни, включително Обединеното кралство, Франция, Германия и Нидерландия. Само в Полша, Италия и Чехия електрическият модел се оказва значително по-скъп. Сред леките автомобили като Renault Megane с ДВГ и електрическа Kia Niro цената на електрически автомобил във Франция и Великобритания e значително по-ниска (разлика до 170 евро на месец).
Например, според оценките на LeasePlan, разходите за зареждане са около 15% от разходите за притежаване и експлоатация на електрическо превозно средство, а разходите за зареждане с гориво на дизелов модел са около 28% от общите разходи за притежание. „Въпреки инфлацията на цените на енергията, цената на горивото за електрическите автомобили остава значително по-ниска, отколкото за бензиновите и дизеловите автомобили “, обобщават експертите.