Проучване на Edmunds установи, че една четвърт от жителите на САЩ, които притежават кола, все още дължат значителна сума пари на банката. Анализаторите изчисляват, че само за година и половина броят на транзакциите с отрицателен капитал се е увеличил от 18,5% на 24,2%, т.е. много американци са започнали да продават колата си на загуба и са били принудени да плащат допълнително от джоба си, за да приключат със заема.
Дългът по заеми за автомобили достигна исторически връх от средно 6 458 долара, а проблемът със загубите при смяна на автомобила засяга всеки сегмент от компактните кросоувъри до пълноразмерните пикапи. Около 22% от американците дължат поне 10 000 долара по заема си, а 7,5% дължат повече от 15 000 долара и това са нетни загуби, които не могат да бъдат покрити с продажбата на колата.
Експертите обясняват ситуацията като лош момент за покупка: по време на пандемията от коронавирус и непосредствено след нея имаше недостиг на микрочипове, колите се продаваха значително над препоръчителната цена на дребно и сега същите тези клиенти страдат поради ниската търговска цена. Освен това много американци вземат „дългосрочни“ заеми, но продават колата по-рано, което също води до загуби.
Анализаторите съветват да подхождате внимателно към заемите и да не се изкушавате от ниска месечна вноска, защото заемът за кола за седем години почти сигурно няма да бъде изгоден, ако трябва да смените колата по-рано. Според американските стандарти основният лихвен процент е висок: в момента той е пет процента.