„От медийните репортажи става ясно, че доста добре може да се проследи веригата на това, което се е случило благодарение на адекватната позиция на родителите на детето, които веднага са потърсили медицинска помощ и са успели да вземат бутилката с част от съдържанието в нея. Това е дало възможност да се има предвид какво е погълнало детето и да се вземат мерки, а в същото време тази информация да достигне до Прокуратурата, която заедно с разследващите органи да установи коя от възможните хипотезите за случилото се е налице. Ако институциите си свършат работата ще се установи обективната истина, а виновните лица ще могат да бъдат санкционирани“. Това заяви в ефира на Нова телевизия Димитър Маргаритов, бивш шеф на Комисията за защита на потребителите относно инцидента с 8-годишното дете, получило вътрешни изгаряния след консумация на бутилиран плодов сок.
Маргаритов отбеляза, че според България стои на едно от челните места по нотификация на опасни стоки от хранителен произход в Европейския съюз, а около една трета от уведомленията в специална система за намерени на пазара опасни храни и напитки, която функционира в Европейския съюз, са нотификации получени от България – над 650 за 2021 г. „Това може и да означава, че контролните органи много стриктно следят пазара и установяват всеки един случай. От друга страна обаче неминуемо означава, че нашият пазар като външна граница на ЕС, е доста чувствителен и подвластен на подобен тип атаки от трети държави, които внасят в несъответствие с европейското законодателство и като потенциална опасност за вредни за живота и здравето на хората стоки“, допълни той.
„През последните години е създадена добра организация, при която установяването на подобен тип продукт, биват изтеглени от пазара със съдействието на малките и големи търговци, които ги разпространяват“, каза още Маргаритов и посочи, че неговата практика показва, че такъв алгоритъм е създаден и работи доста добре.
„В момента има една безкритичност на властта към нещата, които се случват в контрола на пазара и това е предпоставка да сме свидетели на подобен тип инциденти. И повишаването на цените, и закъснялата реакция на контролните органи да бъдат прехвърлени отговорностите към минали периоди, което е цинично към потребителите, които очакват защита, а не оправдание. Много е важно да се стегнат редиците, докато не сме станали свидетели на трагичен случай и да се внимава. Създадените алгоритми за борба с подобни явления работят, когато контролът е интензивен през цялото време“, категоричен бе Маргаритов.