Проблемите в туристическия сектор продължават да стоят нерешени, въпреки обещанията на поредица от управляващи и предизборни декларации от страна на основните политически сили в страната.
Туризмът категорично не е приоритет на държавата, въпреки че пряко и косвено допринася за между 13 и 15 на сто от БВП на страната, а в сектора са заети стотици хиляди хора.
Около това мнение се обединиха участниците в Общото събрание на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
Нищо не се направи и през тази година за привличане на туристи в крилата на сезона. Необходима е целенасочена реклама на туристическия продукт, който България предлага, категорични са от БХРА. От години от национално представената организация с 36 регионални структури настояват за отделяне на процент от приходите от туризма в хазната за целенасочена и работеща реклама на сектора. В момента основните разходи са за клипове и представяния на борси, но приносът от тези действия остава неизмерим. В същото време от асоциацията от години предлагат доказано работещи мерки като субсидиране на чартърни и автобусни програми в крилата на сезона.
Летният туристически сезон вече се сви до 40 дни, курортите остават празни през април, май, юни, септември и октомври, но нищо не се прави за удължаването му, посочиха представители на УС на БХРА по време на Общото събрание на организацията.
Според членовете на УС на асоциацията разходите за реклама, както и програмите за рекламиране на страната ни като туристическа дестинация с помощта на общините и туроператорите, трябва да бъдат продължени, но трябва да бъдат и обвързани с реални резултати, измерими с броя на пристигналите туристи в крилата на сезона. И единствено ако това условие е изпълнено, тогава да се изплаща 100 процента от предвидената сума. Тъй като през юли и август дори без усилията на институциите и чиновниците, единствено благодарение на Господ, курортите имат своите гости, дори и да не са пълни изцяло, обясниха от БХРА.
Сред основните притеснения на сектора е и задълбочаващият се демографски срив в страната, който принуждава работодателите не само в сектора на туризма да търсят служители от трети страни извън ЕС. Необходима е държавна политика за спиране изчезването на нацията, за стимулиране на младите семейства да имат повече деца. Нужни са и действия за намаляване на безработицата, включително и чрез осигуряване на помощи, обучения и квалификационни курсове за сезонните работници в туризма. Както и междувременно облекчаване на режимите за привличане на служители от трети страни, подчертават от БХРА.
Правилата за наемане на персонала от трети страни и облекчаване на визовия режим трябва да се направят съвместно с бранша и да се спазват от консулските служби, категорични са от БХРА. Вместо това към момента постоянно се правят срещи с представителите на туристическия сектор, уж за да се решат проблемите, а реално се губят времето и усилията на бизнеса без от това да произтича какъвто и да е ефект, подчертаха от асоциацията. Още повече че тези срещи трябва да се правят много преди началото на сезона, а не когато възникнат истинските проблеми.
Визите за туристите от трети страни извън ЕС трябва да се издават онлайн, за да се подпомогне секторът, да се намалят разходите за бизнеса и държавата, но и като мярка за ограничаване на последиците от демографската криза и липсата на персонал, обясниха от БХРА. Но тъй като този процес е зависим от ЕС, неговото решение постоянно се отлага във времето. А е напълно възможно и задържително трябва да започне с онлайн подаване, обработване на документи и връщане на отговори, което ще спести много време и разходи на бизнеса.
Остава нерешен и въпросът със статута на националните курорти без който няма как летният ни и зимен туризъм да има облика, който от бранша се надяват и който търсят туристите. Необходими са и нови правила за концесионирането на плажовете и ски лифтовете.
На дневен ред без отговор оставят и все по-актуални съществени проблеми като полицейското присъствие в курортите, осигуряване на пожарна безопасност, медицинското обслужване, сметосъбиране и сметоизвозване в курортите. Неща, които са азбуката на туризма, а ние ги неглижираме, въпреки че имаме претенции да сме туристическа дестинация, посочват от БХРА.
В същото време единственият държавен фокус върху туризма е за събиране на приходи, но не и за реално приоритизиране на сектора. Надяваме се, че поредните предизборни срещи и обещания няма да останат отново само добри пожелания и управляващите ще приоритетите сектора и ще му признаят чрез усилия за облекчаване на хотелиерския, ресторантьорския и туроператорския бизнес огромното значение на туризма за родната икономика.
Не бива политическите сили да забравят, че заетите пряко и непряко в туризма са повече от потенциалния електорат на която и да е политическа сили в България, подчертаха от БХРА.