Отидете към основна версия

3 165 52

Деян Колев пред ФАКТИ: Сегрегацията е един от най-тежките проблеми пред училищното образование в България

  • деян-
  • колев-
  • амалипе-
  • сегрегация-
  • училище-
  • образование-
  • деца-
  • роми

Щом в дадено училище децата от малцинствата надхвърлят една четвърт или една трета, българските родители бързо отписват децата си и ги записват в друго училище, казва той

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какви са мащабите на образователната сегрегация и какви са възможните действия за нейното преодоляване. По темата пред ФАКТИ говори Деян Колев от Центъра за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе.

- Г-н Колев, в център „Амалипе“ от дълго време работите по темата за мащабите на образователната сегрегация, начините на нейното преодоляване и за цялостното развитие на училищното образование. Как се случва образователната сегрегация и кога говорим за нея…
- Сегрегацията е един от най-тежките проблеми пред училищното образование в България. Тя съществува от десетилетия. Още в началото на комунистическия период бяха изградени училища в някои ромски квартали. По обясними причини те бяха изцяло сегрегирани. През първите години на своето съществуване те извършиха важна роля по отношение на ограмотяването на ромските деца и родители. С течение на времето, за съжаление, качеството на образование в тях се утвърди като по-ниско. Поради изискването за райониране, тоест, децата да посещават училище в своя район, сегрегацията бе широко разпространена, тъй като голяма част от ромите живееха в обособени квартали и посещаваха кварталните училища. В началото на 90-те години на ХХ век отпадна изискването за райониране. Очакването на ромските активисти по него време бе, че това ще помогне за бързата десегрегация, тъй като и тогава много от ромските родители имаха желание децата им да се обучават в училище извън кварталите - заедно с български деца. За съжаление, това се случи в много малка степен.

Въпреки че хиляди ромски деца бяха и продължават да бъдат записвани да се обучават извън ромските квартали, тревожната практика сочи, че щом в дадено училище децата от малцинствата надхвърлят една четвърт или една трета, българските родители бързо отписват своите и ги записват в друго училище.

Така днес имаме десетки “вторично сегрегирани училища”, които се намират в квартали с население от българския етнос, някога са били етнически смесени училища, но днес се посещават само от ромски ученици.

- Можете ли да отличите региони в страната, където е най-характерна сегрегацията…
- За съжаление, проблемът е наличен в цялата страна. Все пак той е особено концентриран в големите областни градове. Изключение са градовете без сегрегирани училища. Добър пример е Габрово. До 2018 година там имаше вторично сегрегирано училище, но общината взе мъдрото решение да го закрие и да разпредели децата във всички други габровски училища. От Център „Амалипе” подпомагахме процеса активно, защото работихме с ромските родители. Въпреки трудностите десегрегацията в Габрово успя и днес там няма сегрегирано училище.

- И как си я обяснявате?
- Както посочих - има две предпоставки. Едната е наличието на големи обособени ромски/малцинствени квартали в някои от градовете. Естествено е, че там възникват и сегрегирани училища. Втората сериозна предпоставка е изтеглянето на децата от мнозинството от училища, в които се запишат по-голям брой ромски деца. Това се дължи най-вече на стереотипи и предразсъдъци на част от родителите, които смятат, че качеството на образование ще падне, дисциплината ще се влоши и децата им ще получат по-лошо образование. Има много примери, че това не се случва и мога да посоча множество етнически смесени училища, в които учебният процес е на много високо ниво и децата получават много добро образование – както от гледна точка на академичните постижения, така и на социално-емоционалните компетенции. Но липсва целенасочена кампания на национално ниво и на общинско ниво, която да пребори стереотипите и да стопира вторичната сегрегация.

- Всички образователни институции ли са засегнати – детски градини, общообразователни училища, професионални и профилирани гимназии…
- По данни на МОН в градовете има общообразователни училища с концентрация на уязвими групи и професионални гимназии с концентрация на уязвими групи. Няма профилирани гимназии с концентрация на уязвими групи. През 2020 година “Амалипе” и МОН проведохме проучване за сегрегираните образователни институции и видяхме, че почти навсякъде етническата сегрегация съвпада с образователния статус на родителите и училищата с концентрация на уязвими групи (МОН възприема като такива училища, в които родителите са с по-ниско от средно образование) са и сегрегирани училища в етническия смисъл на думата. В градовете през 2020 година функционираха 120 общообразователни сегрегирани училища и 64 училища в процес на сегрегация. Сред професионалните гимназии картината бе 78 сегрегирани и 82 в процес на сегрегация.

- В МОН има информация за концентрацията на уязвими групи. Какви са основните фактори, които обусляват този процес…
- МОН предоставя тази информация на базата на картата “Характеристики на средата”, която всички училища и детски градини подават ежегодно чрез системата НЕИСПУО. В тази карта е посочен образователният статус на родителите. Съгласно Наредбата за финансирането училищата и градините с над 20% родители, които имат по-ниско от средно образование, са институции с концентрация на уязвими групи. Те са разделени в 5 групи според процента на родителите с ниско образование. Както посочих по-горе, в голямата си част тази категоризация обхваща сегрегираните училища и ДГ.

- Какво можем да кажем за сегрегацията относно етническия характер на родителите…
- За съжаление, наблюдаваме почти пълно съвпадение между училища с концентрация на родители, които имат ниско образование, и училища с концентрация на ромски ученици. Последното не означава, че всички ромски родители са с ниско образование. Но е факт, че много от образованите ромски родители предпочитат да записват децата си в училища с ученици от мнозинството и с родители, които имат по-високо образование. Това създава сериозни предизвикателства пред учителите, които преподават в сегрегираните училища. В тях трябва да има високо качествено образование, но последното се постига трудно, ако остават преди всичко деца от семейства с ниско образование.

Затова е особено важно МОН и общините да предприемат по-скоро решителни мерки за десегрегация.

Всички ние - като общество, имаме интерес училищата да бъдат етнически смесени и в тях да се обучават деца от семейства с различен образователен статус, социален статус, етнос. Училището трябва да бъде такова каквото е и обществото. Именно така ще възпитаваме деца, които са подготвени за живота, защото ще срещат в него хора от различни етноси и различен социално-икономически статус. Колкото по-скоро общините (да не забравяме, че всички основни училища и част от професионалните гимназии са общински) и МОН предприемат действия за десегрегация, толкова по-добре

- Какво е характерното за сегрегираните образователни институции в големите български градове…
- Искам да направя важно уточнение, че НЕ ВЪЗПРИЕМАМЕ СЕЛСКИТЕ УЧИЛИЩА КАТО СЕГРЕГИРАНИ дори в тях да се обучават само деца от малцинствата. В много села ромите и турците са единственото младо население. От опит сме се убедили, че тези училища са по-отворени за педагогически иновации и нямат облика на сегрегирано училище. За сегрегация говорим в градовете – там, където има повече от една образователна институтция, обучаваща в съответния етап. Не искам да генерализирам за всички градски сегрегирани училища, но като цяло в повечето от тях нивото на отпадане е високо (не са изключения примерите деца, които са в чужбина години наред да се записват като ученици), резултатите на Националното външно оценяване и Държавния зрелостен изпит са ниски, дисциплината също е лоша и често не се води реален учебен процес. Разбира се, има и сегрегирани училища, които не отговарят на тази картина.

- Какви са основните модели на сегрегация и дайте важни и успешни примери за десегрегация…
- Най-успешна е ранната интервенция. Когато вторичната сегрегация не е достигнала всички класове и все още има класове, които са етнически смесени, общините и училищата могат да предприемат множество мерки. Мога да дам като успешни модели два примера:
СУ „Трайко Симеонов“, град Шумен, бе тръгнало по пътя на вторичната сегрегация. Макар да е в български квартал, там бяха започнали да се записват основно ромски ученици. Преди няколко години директор на училището стана Галина Сакарова – много мотивиран и сърцат педагог. Тя ни потърси за съдействие и реши да приложи промяната, която ѝ предлагахме – въвеждане на интеркултурно образование, активизиране на учениците, ангажиране на родителите (включително формиране на родителски клуб, назначаване на образователни медиатори и т.н.) Особено важно бе, че Община Шумен също подпомогна процеса и направи сериозен ремонт на сградата, оборудва кабинети, така че училището не се различаваше от останалите градски образователни институции.

Промяната настъпи – през последните три години в първи клас се записват както ромски, така и български деца (имам предвид деца от мнозинството).

Друг пример е Община Габрово. Тя закри вторичното сегрегираното ОУ „Цанко Дюстабанов“ и разпредели ромските ученици в абсолютно всички габровски училища. Година по-късно имаше заплаха от вторична сегрегация на друго училище, тъй като в първи клас там се записваха само ромски ученици. Общината взе непопулярното решение да направи нулев прием в това училище, но да не допусне сегрегирана паралелка.
Десегрегацията там протичаше с много усилия. От Център ”Амалипе” работихме активно с ромските родители, за да ги убедим, че децата им ще бъдат на безопасно място в етнически смесените училища и няма да бъдат дискриминирани. Назначихме медиатори, които се грижеха ежедневно учениците да бъдат на училище. Училищата предоставиха допълнително обучение на децата от бившото ОУ „Цанко Дюстабанов“. Така процесът се получи.

Поставете оценка:
Оценка 1.2 от 23 гласа.

Свързани новини