Теориите на археолозите за начина, по който са били построени пирамидите, бяха потвърдени благодарение на древен свитък, разкриващ метода на работа при строежа на една от най-величествените фараонски гробници — тази на Хеопс.
За транспортирането на огромните камъни са били използвани специално създадени лодки, пише в. Independent.
Това се чете в древен папирус, открит пристанището Уади ал-Джарф, който хвърля нова светлина върху начина, по който най-старото от Седемте Чудесата на древния свят е било построено преди повече от 4000 години — около 2550 г. пр. Хр.
В него се описва как древните египтяни са транспортирали огромните блокове гранит и варовик с дървени кораби по система от канали до пристанище, което е било съвсем близо до основата на строежа на Хеопсовата пирамида. Той е написан от надзирателя Мерер, който отговарял за 40 работници. Това е единственият съществуващ писмен разказ на свидетел на строежа на Голямата пирамида в Гиза, съобщава в. Daily Mail.
Мерер пише, че хиляди работници са транспортирали 170 000 тона варовик по Нил в дървени кораби. След това блоковете са превозвани по каналите до вътрешното пристанище. Мерер описва също строежа на каналите и гигантските диги, с които са отклонявали водата от Нил.
Каменните блокове са тежали по 2,5 тона. Гранитът е превозван от разстояние около 850 км от Асуан до Гиза. Варовикът е добиван по-близо. От векове една от най-големите загадки е как общество от бронзовата епоха с толкова слабо развити технологии е успявало да направи това.
Археологът Марк Лерер откри доказателства за затрупан канал до Голямата пирамида. Известна е и церемониална лодка, построена за фараон Хеопс (Хуфу(. Тя е била предназначена за пътуването му в отвъдния свят, но възстановяването ѝ дава информация за корабостроенето по онова време.