От края на ноември има разпореждане, според което в зелената и синя зона на София вече се слагат скоби на коли, които са паркирани пред гаражи, както Факти.бг съобщи и коментира преди няколко дни.
Темата вълнува хората и получи многобройни коментари от нашите читатели. Потърсихме служителите на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), виждали сте ги - тези които обикалят улиците в центъра на столицата и се консултират с малките си електронни устройства коя кола е за закопчаване със скоба, коя е за вдигане с паяк. На наш въпрос те заявяват, че имат нареждане да слагат скоби и на колите пред гаражи и препращат към шефовете си и Столична община. Ние, естествено, отправяме въпрос и към подопечните на кметът на столицата г-жа Фандъкова, но докато чакаме техния отговор, нека да поразсъждаваме.
Първото, което смущава е, че нямаше никаква информационна кампания относно тази новост, което естествено породи подозрение, че ЦГМ вероятно събира пари за коледни премии на своите служители. В суматохата, докато се научат, поне няколко хиляди души ще трябва да се бръкнат за глобата.
Разбира се, колите в нарушение трябва да се санкционират. Но какво са виновни невинните потърпевши. Какво да прави човекът, който се намира зад „заскобената“ кола, ако му се налага спешно пътуване? Единият вариант е да чака появата на шофьора нарушител. Другия вариант – да се обади на любезно предоставените телефони на ЦГМ и да плати чуждата глоба, след което, било сам, било с малко помощ от приятели, да си освободи пътя. Не искам да си представям как ще го направи, вие сигурно ще можете...
Искам да ви съобщя, че има и по-добър вариант:
Когато кола паркира в нарушение пред гараж, идва паяка и я мести на наказателния паркинг.
Но вие да сте виждали чиновник да мисли и наредба, която да не се нуждае от корекции?
От Центъра за градска мобилност отговориха, че зоните за почасово паркиране в София са въведени от 2012 г.
И още: “На територията на обособените зони за почасово платено паркиране има участъци, където е забранено паркирането със закон - кръстовища, спирки на градски транспорт, тротоари, гаражи, входове на жилищни сгради и т.н. Нарушението на една забрана по един закон, не предоставя права по друг такъв, в този смисъл факта, че водачът е спрял в нарушение на ЗДвП, за което обаче не е санкциониран, не му дава право да спира в рамките на установената платена зона, без да заплати съответната такса за това. В този смисъл не е необходимо изрично разпореждане за прилагане на принудително задържане спрямо паркиралите ППС без заплащане. ...
При случаи на паркирали превозни средства в обхвата на гаражи и други места, забранени за паркиране, е необходимо да се сигнализира полицията за санкциониране на водача.”
Както обаче читателите на Факти.бг виждат, на колата спряла на забранено място е сложена скоба. Нито е извикана полиция, нито паяк, който да я премести.