Паркирали пред гараж автомобили в синя и зелена зона трябва да се репатрират. Според мен в тези ситуации наистина трябва да се процедира с паяк. И не само там. По същия начин обаче, може да се окаже, че е бил репатриран автомобилът на собственика на гаража. Няма от къде да се разбере, съответният автомобил дали е на собственика или не. Това заяви за Факти.бг Прошко Прошков, зам. председател на Столичен общински съвет (СОС).
„Поинтересувах се дали изобщо има законово основание да се поставя скоба. При тези случаи първо има нарушение на Закона за движение по пътищата, според който на платното за движение, на тротоара и пред входове на жилищни сгради и гаражи е забранено паркирането, когато това затруднява достъпа до тях. Второ, има решение на Върховен административен съд (ВАС), което определя цялата зона като платена и паркирането в нея е платено. Следователно, на автомобил, който не е заплатил съответната такса се поставя скоба, за което има формално, правно основание“, обясни Прошков.
„Казва се, че в тези случаи автомобилите не трябва да бъдат заскобявани, а трябва да бъдат вдигани веднага с паяк, но ако това се окаже колата на собственика на гаража какво правим? Има много случаи, при които собственикът на гаража паркира автомобила си по този начин. Ако колата му бъде вдигната, той остава недоволен, идва и казва: „Не ви ли е срам, това е моят гараж?!“. От друга страна няма как да се разбере чий точно е автомобилът, паркиран пред гараж. Администрацията няма от къде да знае дали той е на собственик или на нарушител. Единственият начин за превенция относно подобни случаи е собствениците на гаражи да паркират в тях, а нарушителите да се вдигат с паяци“, заяви още Прошко Прошков.
По думите му е хубаво да се дискутира за промени на някаква лабораторна рамка и наредба и то не само за тези казуси.
„Аз мога да ви дам още много примери. В тези ситуации обаче не може да се прецени дали това е собственика на гаража или не. Затова, собствениците на гаражи трябва да паркират автомобилите си в гаражите. Според решението на ВАС, цялата зона, е платена. Не става дума за това, собствениците да плащат за зоната, а просто да паркират в гаражите си. В момента се слагат скоби на автомобилите, за да не се мотаят паяци по центъра, а колите, за които не е заплатена съответната такса се вдигат вечер“, обясни Прошков.
По думите му, казусът е такъв, че в случая няма идеално решение. „Има страшно много нарушители – задръстват се паркинги, гаражи, улици. Тези автомобили трябва да бъдат вдигани, за да се дисциплинират шофьорите. Това обаче става с повече ресурс и паяци, които да се занимават с това и през деня. По отношение на паяците продължавам да настоявам, че капацитетът им трябва да бъде увеличен. Що се отнася до зоните с платено паркиране обаче, нещата трябва да останат така. Автомобилите трябва да бъдат заскобявани и вечер, тези, които не са си освободили скобата, трябва да бъдат репатрирани“, заяви Прошков и отново подчерта, че броят на паяците трябва да бъде увеличен.
„Това съм го казвал неведнъж на Общински съвет. Трябва да засилим броя на паяците, които отговарят и за другите райони. Дори подобни ситуации да се случат и в кв. „Обеля“ например, ако някой е запушил вход на гараж, паркинг и т.н., трябва да има спешни екипи, които да отстранят проблема. Дежурните екипи с паяци са много малко. Когато ги извикаш, идват бавно и трудно. Техният брой трябва да се завиши и те да действат и през деня. Има десетки такива примери в центъра на София и в кв. „Лозенец“. Неадекватно паркирани автомобили блокират движението по цели улици. Паркира се насред кръстовища.
На мен, да не мога да изляза от паркинга на блока, в който живея, ми се е случвало поне три пъти. Викал съм паяци, но те или идват много бавно, или изобщо не идват. Това е проблем. Затова настоявам, че трябва да има повече паяци, които да реагират на подобни ситуации“, каза още Прошко Прошков.