Отидете към основна версия

7 990 40

Богдан Милчев за ФАКТИ: Апелираме към служебното правителство - не бъдете глухи като Борисов, защото ни чака ново Своге!

  • богдан милчев-
  • ипб-
  • институт за пътна безопасност-
  • президента-
  • румен радев-
  • служебно правителство-
  • бойко рашков-
  • пътна безопасност

“Оправданието, че служебното правителство е за малко, а има много проблеми, не важи”, категоричен е Милчев

Богдан Милчев; Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

“За пореден път ви уведомяваме, че институциите, отговорни за безопасността на движението по пътищата, са абдикирали от своите задължения”.

Това пише Институтът за пътна безопасност в отворено писмо до президента Румен Радев и премиера Стефан Янев.

“Eкcпeртитe нa Инcтитутa зa пътнa бeзoпacнocт изрaзявaт cвoятa cилнa зaгрижeнocт и нacтoявaт дa прeдприeмeтe нeзaбaвни дeйcтвия зa нoрмaлизирaнe нa пътнoтрaнcпoртнaтa oбcтaнoвкa в cтрaнaтa и дa ни увeдoмитe зa прeдприeтитe дeйcтвия”, призовават от ИПБ.

По темата от ФАКТИ разговаряхме с инж. д-р Богдан Милчев, председател на Управителния съвет на Института за пътна безопасност.

“Ние не само твърдим, че институциите са абдикирали от безопасността на движението по пътищата, но и го доказваме с поведението на служебното правителство”, каза той.

“Още в началото на май месец, когато служебното правителство беше назначено, ние видяхме, че за един месец жертвите по пътя се вдигнаха рязко с 40%. До края на април жертвите бяха толкова, колкото бяха до края на април миналата година. Когато започнаха да се вдигат рязко, ние поискахме среща с г-н Бойко Рашков, който е вицепремиер по обществения ред и сигурността и отговаря и за Министерството на транспорта, и за Министерството на регионалното развитие и благоустройството, и за Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”, както и за МВР като вътрешен министър. Такава среща с него ние проведохме в началото на юли. Тогава изложихме нашите притеснения, че или институциите, които отговарят за пътната безопасност са абдикирали, или става въпрос за статистическа манипулация. Толкова рязко вдигане на жертвите за един месец е изключително странно нещо, което трябва да бъде изследвано.

Тогава предложихме няколко конкретни неща - да се извърши международен одит на пътната безопасност, какъвто така или иначе президентът настояваше да се извърши години наред. След това предложихме да се извърши засичане на жертвите за 2-3 години назад между Министерството на здравеопазването и Министерството на вътрешните работи, защото подозираме, че ще излезе сериозна разлика. Предложихме също контролът на пътя в МВР да се превърне от статичен в динамичен. Следващото нещо, което предложихме на тази среща и което предложихме и на министъра на регионалното развитие и благоустройството г-жа Комитова, тъй като проведохме среща и с нея, е всички проекти за извършване на ремонти по нашите пътища да бъдат публикувани на страницата на АПИ, за да могат да се запознават с тях всички експерти. Тоест прозрачността, за която говори служебното правителство, да стане реалност, да не е само за думи. Ако всички проекти бъдат качени на сайта на АПИ, всички експерти ще могат да сигнализират при несъответствия. Това би било един сериозен напредък. Друго, което предложихме, е създаването на една информационна система, на базата на която да се извърши оценка на риска. Всичко това не можеше да стане без сериозни структурни и кадрови промени, които трябваше да се извършат в Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Забележете, именно тази агенция е институцията, чийто председател ръководи Държавната обществено-консултативна комисия по безопасност на движението по пътищата. Тази година тя не се е събрала нито веднъж. За справка - през 2019 и 2020 година заседанията са шест”, разказа Богдан Милчев.

“Институциите са тотално абдикирали от своята дейност. Отговорен за тези институции е вицепремиерът г-н Рашков и затова ние проведохме такава среща с него. На него му хареса всичко това, което предложихме и каза, че още на следващия ден ще ни се обади, след като първо разговаря с президента. Цитирам го точно. След разговора с президента обаче, г-н Рашков не се обади и повече не прояви интерес към проблемите, свързани с пътната безопасност. Ние продължихме да пишем писма и да настояваме всичко това да се свърши. Изпратихме и писмо до г-н президента, в което питахме какво пречи да се извършат всичките тези неща, които предложихме на Рашков. Отговор не получихме повече от един месец, след което на 27 юли получихме писмо от главния секретар на Министерски съвет, че ще получим отговор до 30 юли от г-жа Комитова. Такъв отговор не сме получили”, каза още той.

“Когато до 25 август ние нямаме отговор от институциите защо не вършат това, което няма разумно обяснение защо не е свършено, ние предприехме именно този последен отчаян опит да напомним на президента, че той носи отговорност. Видно е, че неговите министри се допитват до него за конкретни политики, което ние не оспорваме. При положение обаче, че до 18 август 2021 година загиналите от ПТП са с 53-ма души повече, отколкото за същия период на 2020 година, това вече е проблем не само на българския президент, а на цялото общество”, смята Милчев.

На въпроса защо се получава така, той отговори: “Според мен тези хора преди да станат министри, преди да станат президенти, те са обикновени хора като нас, които се движат по обикновен начин по нашите пътища. Тогава те са изключително съпричастни. В момента, в който влязат във властта обаче, тяхното движение по пътищата става със специализиран режим на движение. Те са много по-защитени от всички останали граждани и някак приемат, че всичко, което се случва по българските пътища не ги засяга. “В България шофьорите са лоши и не спазват правилата” е много удобна мантра на българските политици. Същото нещо правеше и правителството на Бойко Борисов”.

“Само че когато стане една катастрофа, там има разследване и отговорността е лична на шофьорите. Когато обаче стават много катастрофи и жертвите са неприемливо много, общата отговорност за състоянието на безопасността я носи доставчикът на транспортната система - тоест държавата. Ако потребителите на тази транспортна система не спазват правилата, държавата трябва да предприеме последващи коригиращи действия. Не можем да очакваме с призива “Бъдете внимателни!” да решим проблемите на нашата транспортна система. Затова предложихме конкретни действия и решения, които учудващо не се приемат. Оправданието, че служебното правителство е за малко, а има много проблеми, не важи, защото не искаме г-н Рашков лично да решава тези проблеми, а искаме г-н Рашков да разпореди решаването на тези проблеми, което е съвсем различно. Има ужасно много дирекции и отдели, които отговарят за проблемите, които изброихме. Нерешаването на тези проблеми е възмутително”, категоричен беше Богдан Милчев.

В края на разговора Богдан Милчев направи важно уточнение: “Институтът за пътна безопасност е изключително последователен в своите действия. Ние бяхме най-големите критици на политиката на ГЕРБ в пътната безопасност и това може да се види от всички наши изисквания, наши становища и наши битки с правителството на Борисов. Само че ако Борисов до 2018 година се държеше по начина, по който президентът се държи сега - и тогава ние пишехме писма, говорехме, критикувахме и никой не ни отразяваше, не ни отговаряше, то след 2018 Борисов се опита да обърне внимание на тези проблеми и да ги реши, като не успя”.

“Защо точно 2018 година - защото това е рубиконът на нашата пътна безопасност. През 2018 година стана голямата катастрофа край Своге, в която загинаха 20 души. Дотогава българските институции бяха глухи, както е глухо сега служебното правителство. Затова апелираме към него: не бъдете глухи като Борисов, защото ни чака ново Своге! Това е нашият призив. Ние атакуваме, което и да е българско правителство, защото не искаме да повторим второ Своге!”, завърши той.

Припомняме, че катастрофата край Своге, в която загинаха 20 души се случи преди точно три години - на 25 август 2018 година.


Бел.ред.
2 509 864 българи заявиха на Референдума от 2016 г., че депутатите трябва да се избират на мажоритарни избори в два тура, но политическия елит и неговите кукловоди не позволяват това да се случи, а в техните медии темата е табу.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 19 гласа.

Свързани новини