27 Юли, 2021 13:26 4 993 41

Богдан Милчев за ФАКТИ: Политическата нестабилност има пряко отношение към пътната безопасност

  • богдан милчев-
  • институт за пътна безопасност-
  • ипб-
  • пътна безопасност-
  • закон за движението-
  • катастрофи

Нужен е нов Закон за движението по пътищата, смята експертът по пътна безопасност

Богдан Милчев за ФАКТИ: Политическата нестабилност има пряко отношение към пътната безопасност - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

По-рано днес Институтът за пътна безопасност публикува свой анализ относно Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България в частта “Безопасност на движението по пътищата”.

„Констатациите са, че е налице пълната липса на експертиза в Държавната агенция „Безопасност за движението по пътищата“ и Агенция „Пътна инфраструктура“ по отношение на пътната безопасност и устойчивото управление на пътната инфраструктура. В резултат в националния план няма обособен отделен раздел, който да третира тези въпроси и да даде цялостни мерки за подобряване на пътната безопасност, чрез внедряване на Интелигентни транспортни системи (ИТС)“, пишат от ИПБ.

„Единствено на тези участъци от пътищата, които се изграждат с европейско финансиране, се поставя изискване за изграждане на съответните подсистеми на ИТС. За съжаление АПИ планира лошо изграждането на тези системи поради липса на експертиза и много често важни компоненти липсват“, смятат още експертите от Института.

За да говорим по темата, с оглед на тежките пътнотранспортни произшествия с множество жертви, които наблюдаваме в последните дни у нас, от ФАКТИ разговаряхме с председателя на Управителния съвет на Института за пътна безопасност инж. д-р Богдан Милчев.

„В пътната безопасност има една закономерност – винаги, абсолютно винаги когато има политическа нестабилност, държавните експерти абдикират от своята дейност. Те се снишават и чакат да видят кой ще управлява и каква посока ще им даде управлението. В тази връзка, съвсем естествено е от началото на май месец досега да имаме около 40% увеличаване на жертвите спрямо миналата година. Това говори, че политическата нестабилност има пряко отношение към пътната безопасност. За мен е необяснимо защо служебното правителство подценява този проблем. Няма никаква реакция от негова страна, въпреки че сме предоставили на министъра на регионалното развитие 11 доклада с проблеми, свързани с пътната безопасност. Тези доклади са изготвени от международни експерти“, коментира Богдан Милчев. Той поясни, че въпросните доклади съдържат оценка на риска на българсктие пътища. ОТ ФАКТИ сме ви запознавали подробно с констатациите в тях в предходни публикации. Милчев каза още, че докладите нямат съдба, останали са „просто в чекмеджетата“.

„Според мен потребителите на транспортната система сме изключително виновни за това, което се случва, защо сме приели, че нашето поведение на пътя зависи само от нас. Липсата на информация на пътя, липсата на интелигентни трафик системи създава възможност шофьорите в България да шофират изключително неориентирани, неосведомени какво се случва на пътя. Разбира се, фактор е още имитацията на контрол. Контролът, който се осъществява от МВР, е контрол от съветско време. Отдавна в цял свят контролът е т. нар. динамичен контрол – контролиране на движението с движение. Не може да стоим на една точка, когато има толкова много приложения, които индикират къде са камерите и полицаите, за да намалят шофьорите, а след това да продължат да карат по същия начин“, каза още той.

В разговора беше засегната и темата за използването на технологиите в контрола на движението. Пример от Полша е използването на дронове за заснемане на нарушители. „Ако по една магистрала сложим десетина дрона, ние ще имаме постоянен контрол, а всички шофьори, които шофират агресивно, ще може да бъдат изваждани от пътя. Това са съвременни подходи. Имайте предвид още, че контролът на движението с дронове е много по-евтин от контрола с автомобили и мотори“, коментира Милчев.

„За съжаление в Плана за възстановяване и устойчивост, който ни се предлага, в частта „Безопасност на движение по пътищата“ ние не виждаме подобно мислене от държавните експерти. Те за пореден път се провалят. Мисленето там е, че трябва да се харчат пари, да има обществени поръчки, да се строят пътища. По изчисления на Института за пътна безопасност имаме над 11 хиляди километра пътища, които не отговарят на изискванията за безопасност и трябва да бъдат ремонтирани. Няма да можем да ги оправим още 10 години. Онова, което искаме обаче, е сега, още днес, да въздействаме на шофьорите. Това може да стане само чрез интелигентните транспортни системи, които отдавна са внедрени в целия свят“, каза още той.

„Два месеца и половина Държавната агенция „Безопасност на движение по пътищата“ я няма. Ако се опитате да се свържете с нейния ръководител, ще ви кажат, че в момента е в отпуск. По същия начин са и „Пътна полиция“, няма ги. По същия начин и АПИ – слагат началник, който трябва да има визия, но той не знае къде се намира и докато разбере това, те го махат. Единственото нещо, с което се занимават, е да търсят къде са парите. Не, че не е важно, но без да има ясна визия и политика за последователност в действията, не помръдваме.

В пътната безопасност нещата се случват с натрупване. Те не могат да се случат от днес за утре. Това, което виждаме в момента – тази пандемия от катастрофи, е резултат именно на бездействието на институциите. Още преди служебното правителство, предишното редовно правителство нямаше реална дейност в пътната безопасност. Доказателство за моите думи е, че повече от пет години те не успяха да създадат ново адекватно законодателство, което наистина да отговори на потребностите за сигурност към днешна дата. Имам предвид нов Закон за движението по пътищата. Говорим за това от години“, смята още Милчев.

Богдан Милчев коментира волята на 46-тото Народно събрание по въпроса с нов Закон за движението по пътищата: „За да стане този закон приоритет на някого, трябва да се случи катастрофа като тази в Своге. Толкова жалко и нелепо звучи това. Тези хората се сещат за пътната безопасност, когато някой като Милен Цветков загине по този нелеп начин или когато стане тежка катастрофа като тази в Своге. Аз не искам да бъде лош пророк, но ако бездействието на институциите продължава, ние ще бъдем свидетели на подобни събития. Този път отговорността ще бъде на всички тях“.


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Доктор Гълъбова

    44 5 Отговор
    Още един луд!Не смогвам вече!

    Коментиран от #11

  • 2 Офф аман

    36 3 Отговор
    от този. Защо му давате думата на този титан на нучно-приложната мисъл?

    Коментиран от #37

  • 3 БОРУНА ЛОМ

    28 5 Отговор
    ТАКА ЩЕ Е ДОКАТО НЕ СЕ ВКАРА ПЪРВИЯ МИНИСТЪР В ЗАТВОРА ЗА ЗЛОУПОТРЕБИ! ПОСЛЕ ВСИЧКО СИ ИДВА НА МЯСТОТО!
  • 4 Питанчев

    44 3 Отговор
    В този институт са се загнездили някакви бивши полицаи пенсионирани или уволнени.По цял ден акъл дават.Ами като бяхте в системата защо не я подобрихте, защо не я реформирахте?Сега отстрани лаят безпир.С оная неговата колежка ,час по час са в медийте за да трупат рейтинг.
  • 5 Българка

    26 2 Отговор
    Причините за много ПТП са комбинация от лоши пътища, заради корупционни схеми, както и неадекватно, агресивно поведение на пътя от шофьорите. И на фона на увеличени на катастрофи и загинали по пътищата ни, прокуратурата прекрати разследването и делото за катастрофата край Своге с десетки жертви. Това е бхезобразие. Всички виновници за лошия, некачествен участник трбва да бъдат осъдени. Да се разследва пътя на парите и какви са причините за некачествената пътна настилка.
    Това значи май прокуратурата да се преосновава

    Коментиран от #41

  • 6 Ватман

    28 2 Отговор
    А бе Толуп.Разбитите пътища и липсата на маркировки са факторите които влияет пряко за пътната безопасност,а не твоите безмисленно разтягани локуми.
  • 7 Непожарникар

    28 2 Отговор
    Ти бе, фатмак, къде видя политическа нестабилност? И къде с твоето милиционерско образование прецени, че си особено компетентен? Боже, спаси ни от герберските милиционери и простотията им безгранична! Вече не се издържа.
  • 8 GTR

    15 4 Отговор
    Какво ще е хубаво всеки да има видеорегистратор с интернет връзка към кат - така ще се следи всичкия трафик у нас хихи
  • 9 pepi777

    15 2 Отговор
    Аз смятам че голям фактор е жегата и трафика!
  • 10 Павел пенев

    12 1 Отговор
    Какви изводи от прост гербаджийски катаджия?
  • 11 ИСТИНАТА

    9 3 Отговор

    До коментар #1 от "Доктор Гълъбова":

    Слави постъпи честно!
    Не излъга избирателите!
    Още преди изборите каза, че
    няма да се кандидатира нито за депутат, нито за премиер.
    За разлика от Слави,
    Борисов излъга симпатизантите на ГЕРБ,
    като се кандидатира от цели два избирателни района ,
    а после избяга от подигравките в парламента!
    Но иначе във Фейсбука си,
    Борисов се прави на голям мъжкар!

    Коментиран от #15

  • 12 Сатана

    10 1 Отговор
    Кражбите са причината,колега,кражбите на ОПГ ГЕРБ.На второ място е повсеместното неумение да се шофира,80% от шофьорите в БГ нямат преценка как да реагират в дадена ситуация на пътя.Просто не са научени а и не искат.
  • 13 Българина

    3 2 Отговор
    нубна е нова строителна наредба за пътища тротоари и мостове, не може да правиш магистарала без бетонна подложка и отводнване, или тротоар с циментови плочки без бетонна подложка или тесни и опасни мостове и тунели.. нишо не е наред! в Германи има наредба че шахтата може да се отличава от нивото на път с повече от 0. 5 см!!!
  • 14 Емил

    11 1 Отговор
    Всякакви организации, наречени "Институти", са някакви платени структури, я московски, а вашингтонски! Необходим е нов ВСЕОБЩ за ЕС ЗДП! Вече е каша!
  • 15 Стигаповтарял

    5 3 Отговор

    До коментар #11 от "ИСТИНАТА":

    едно и също по цял ден Славчо е същия никаквец като Боко. Даже по куц и от него. Не разкарахме Боко , че да докараме чалгаджията. Стига опорки.
  • 16 Филипа

    6 1 Отговор
    Ветропоказател. Много говори, нищо не казва.
  • 17 Да така е

    5 2 Отговор
    Племето постоянно мисли за Тиквата и се джаса.
  • 18 123424323

    6 1 Отговор
    A, бе на пътя е пълно с предрусали, ненормалници тръгнали по магистралата на смъртта водещ към морето, на него приложенията, за телефон са му виновни и с дронове щял да следи.Две дришЛи с някакво ауди кабрио ме изпреварват и ми показват среден пръст, и ме засичат- това ще го заснемеш ли с дрона,секи иска да следи и снима някой, добре дошли в новото нормално.
  • 19 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    6 2 Отговор
    АПИ е мафия а пътищата БОЙКОВИ вземат жертви
  • 20 БАЙ Х@Й ‼️

    4 2 Отговор
    И най-дългия път започва с първата крачка ! Какво значение има кой е на власт и каква е властта - за тридесет години знаете ли за велосипедист глобен , че кара по тротоара????
  • 21 БАЙ Х@Й ‼️

    7 1 Отговор
    Защо КАТ позволява масово движение на МПС без регистрация и правоспособност??? / по закон Ел.скутера е МПС - или вкарайте рвд или променете закона /
  • 22 Некой друг

    7 1 Отговор
    И откога Боби га зо , уволнен катаджия за корупция стана експерт?
  • 23 БАЙ Х@Й ‼️

    6 2 Отговор
    Толкова МПС има с регистратори. Лицензирайте водачи и снимките и клиповете да са право за проверка ! Ама не както сега да ме викат в КАТ за свидетел, да дават на нарушителя данните ми и после като ми потроши колата да вдигат рамене " ами неизвестно лице" !!!!!!
  • 24 1357

    9 1 Отговор
    Тоя Институт към къде е , към БАН или си е просто ООД ? Това ли е лидер на мнение ?Само питам.
  • 25 ИНЖЕКТИРАН = БЕЗПЛОДЕН

    2 2 Отговор
    Този ЦИРК със Славчо го играят, за да оправдаят това, което ни чака в края на тази и началото на следващата седмица - удължаване на епидемичната обстановка с 5 (ПЕТ) месеца (до 31.12.2021) и забрана (дискриминация) на 85% (невакснатите) от българите да посещават заведения, кина и др..
  • 26 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    4 2 Отговор
    герб мафия

    Коментиран от #38

  • 27 микимаус

    2 1 Отговор
    Нали ченгетата сабират пари от простолюдието а на мафиотските коли козируват ,чакай са опрайм .
  • 28 Матей

    4 2 Отговор
    Прекалено е да се търси подобна връзка,но е важно да се осъзнае една проста истина,че обикновените граждани също имат право да ползват лично МПС И НЕ МОЖЕ ЧРЕЗ ПОВИШАВАНЕ НА ДАНЪЦИ И ТАКСИ ДА СЕ ПОГАЗВА ТОВА ПРАВО.Трябва да се отменят всички наредби спуснати за еднаквост с правилата в ЕС.нАЙ-куриозното е ,че някои изобщо не съществуват в ЕС но са измислени от местни чиновници ,за да скубят яки пари .Трябва да се обяви за невалидна наредбата да се кара само с новия тип рег.табели и талони,а данъците и другите взятки да се определят според пазарната стойност на МПС.нЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРИНУЖДАВАТ ХОРАТА ДА СИ ИЗХВЪРЛЯТ ГОДНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА НА БОКЛУКА,като им се повишават данъците и да се скъса с водената досега антисоциална политика в това отношение.
  • 29 Кабинчо

    9 1 Отговор
    Този още докато беше началник в КАТ набута толкова корпоративни промени в закона за движение по пътищата под благородната идея, че се грижи за безопасността ни. Сега като цивилна гарга явно са му паднали всички задръжки и иска още повече да се грижи за нас. Колкото повече кожодерски предложения прокарва, толкова повече подаръци от фирми и корпорации за него. Ама много е грижовен. Няма ли кой да му види имотното състояние ит.н.
  • 30 Перо

    4 3 Отговор
    Този институт за пътна безопасност е не само безполезен,той е вреден! От както тиквата го създаде,няма не само никакъв напредък в пътната безопасност,а жертвите по пътищата се увеличиха. Просто трябва да се закрие,а обучението на новите водачи на МПС и КАТ трябва да се реорганизира тотално и в съответствие с практиките и законодателството в ЕС!
  • 31 НАРОДЕН

    9 1 Отговор
    ??? НЕКА ТОЗИ КАПАЦИТЕТ ДА ОБЯСНИ КАК ВДИГНА ГОДИШНИЯТ ПРЕГЛЕД ОТ 30.00ЛВ. НА 50.00ЛВ. СЛЕД КАТО СЕ КЪЛНЕШЕ,ЧЕ ДОКУМЕНТАЦИЯТА СЕ УВЕЛИЧАВА САМО С 3.20ЛВ.БЕЗ ДДС ??? ИЛИ И ТОЙ ВЗЕМА ОТ РАЗЛИКАТА ???
  • 32 Георги

    7 2 Отговор
    Абе СМЕШНИК ! Понеже си много компетентен по всичко и затова те изритаха като мръсно куче от КАТ,нали ПАЛЯЧООО !
  • 33 Милен

    2 1 Отговор
    Да, пътищата са компромисни, контрола неадекватен, закона вероятно също, но да ли това е основния проблем?
    Съмнявам се. Нашего брата не може никой да му каже как да кара! Съжалявам, но тук са нужни Крумови закони и някой, който да ги прилага!
  • 34 ПК инк

    5 1 Отговор
    Това ялово "институтче" не са ли го ликвидирали още?

    Да разкарат и дървените философи от тях.
  • 35 Хаджигенов

    2 2 Отговор
    Абе Богдане, скоро те чегъртат. Кротни се малко, файда от теб никаква.
  • 36 Павел пенев

    4 1 Отговор
    За 12 години политическа стабилност при ГЕРБ има над 15,000 убити по пътищата. Какви глупости дрънкаш? Ремонт върху ремонта ,нови данъци,такси и глоби за каквото се сетиш. Още като се качиш на колата си в гаража и вече си нарушител или престъпник. Такива като тебе с катаджийски идеи и манталитет просто да не се обаждат.
  • 37 LOSHIA

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "Офф аман":

    НА ТОЗИ МУ Е ПЛАЩАНО...............ОПРАВДАВА СИ ВЗЕТИТЕ ПАРИ .......ПИШЕЙКИ ГЛУПОСТИ...........ПУНТА МАРА......
  • 38 LOSHIA

    4 1 Отговор

    До коментар #26 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    Гербаджии! Кабинет ще има! Ревизия ще има! Свиквайте да бъдете арестувани и съдени! Народа това иска! Ревете колкото искате!
  • 39 Много

    0 1 Отговор
    локуми и глупости! Та как няма да са с 40% повече жертвите, спрямо миналата година, като държавата беше блокирана и затворена заради пандемията! Каква съпоставка правиш? Дронове и тем подобни глупости! Спрете с това облъчване! Монетата има две страни! Има и златна среда! Та като има по бързо движещи се от златната среда, има и обратното, които са под златната среда! Те не са по малко опасни, защото предизвикват множество ситуации! Ако се направи една статистика колко са над златната среда и колко под нея, ще вземе друго да видите! Идеята е да докараш нещата по близко до златната среда и по малко отгоре и отдолу! Само тогава, ще имаш ефект! Ако гониш едната група и пренебрегнеш другата, ефект никога няма да имаш!
  • 40 Шаран БГ

    1 1 Отговор
    Дреме им на политиците, Богдане - хич не им пука . Те са дебелокожи и високо безотговорни !! Нима не виждат на какво е заприличал сегашният ЗДП със всичките допълнения и корекции.Без да съм правист, само като погледна колко и какви поправки има и ми става срамно, че съм гражданин на тази РБ. Нима не виждат статистиката на жертвите по пътищата. Нима не знаят, че друга държава с разрешени 150 км/ч по автомагистрали в Европа НЯМА ?!? Да , 140 + 10 % "толеранс" = 154 км/ч. Вървете у Франция и карайте със 125 км/ч по магистрала......Смеете ли ?? Вярно , те нямат като нашите 500 000 км автомагистрали .......
    Специално законотворците следят стриктно да се спазва член 71 от Конституцията !!! Другото е вятър и мъгла........
  • 41 ррр

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "Българка":

    Вземете я в покуратурата или в съда да ги реформира отвътре! Най добре в НС за законотворец!