Отидете към основна версия

29 650 47

Отляво или отдясно на бензиновата колонка?

  • бензинова колонка-
  • бензиноколонка-
  • резервоар

За разлика от много други компоненти и възли в конструкцията на автомобила производителите никога не са се съобразявали с общ стандарт за разположението на капачката на резервоара. Решението от коя страна да се зарежда колата изглежда не се подчинява на никакъв регламент и инженерите на всяка компания се ръководят от собствена логика.

Някои производители като Volkswagen и BMW нямат колебания от години и разполагат гърлото на резервоара отдясно, а новите модели на Kia се зареждат отляво. Почитатели на лявата страна са и останалите корейци Hyundai и SsangYong.

Конструкторите на други компании подхождат по-гъвкаво. Всички модели на Citroen освен популярните C4 (DS4) и C5 имат капачка отляво. Макар да е построен на платформата на C4 пък, DS5 се зарежда отдясно.

Въпреки че предлагат автомобили с различна страна за зареждане, много производители имат явни предпочитания. Toyota например клони към левия борд на колата (с изключение на LC200 и GT86), а в Nissan ги влече десният (без Patrol). Аналогична е ситуацията при Ford (само Fiesta се зарежда отляво).



Най-простото обяснение за избора на инженерите за страната, от която да е капачката на резервоара, е по-ефективното зареждане на бензиностанциите. За да могат да бъдат обслужени достатъчно бързо, колите с дясно и ляво гърло на резервоара би трябвало да са приблизително поравно.

На практика обаче се оказва, че автомобилите, които зареждат отляво на бензиновите колонки, имат огромен превес. В някои страни съотношението достига 20:80 в полза на моделите с капачка отдясно, което обяснява образуването на повече опашки от лявата страна на колонките.

Един от възможните мотиви за избора на конструкторите е намаляването на риска от удар на шофьорската врата в бордюра или предпазния парапет покрай бензиновата колонка при отваряне. Решението отворът на резервоара да се разполага по диагонал от мястото на водача следва и друга логика - така в купето биха попаднали минимум изпарения и неприятни миризми.

Това обяснява защо при автомобили с японско потекло, към които принадлежат и корейските, капачката обикновено се намира отляво. Адаптирането им към особеностите на движението в страни с "нормално" движение би било прекалено скъпо, ако включва и преработка на системата за зареждане.

Съществува и друга причина за твърдолинейността на някои производители. Европейските марки залагат много на лоялността на клиентите си. За да не объркат верните си фенове, те предпочитат да не си правят експерименти със страната, от която се зарежда колата.

Между другото специалистите по ергономия са измислили хитроумен способ за ориентация специално за шофьори, които често карат чужди автомобили. Ако не са сигурни от коя страна на бензиновата колонка да заходят, такива водачи просто трябва да погледнат горивомера на арматурното табло. Обикновено до пиктограмата на колонката в него има стрелка, която указва от коя страна се зарежда резервоарът.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини