Електромобил или кола с ДВГ: Кое е по-изгодно за зареждане?

14 Януари, 2025 14:06 10 500 34

  • електромобил-
  • кола с двг-
  • зареждане-
  • цена

Ако можете да зареждате у дома, то ще ви е евтино, в противен случай не можете да спестите

Електромобил или кола с ДВГ: Кое е по-изгодно за зареждане? - 1
Снимка: Shutterstock

Електрическа кола или автомобил с ДВГ? Много параметри могат да наклонят везните кое от двете е точно за вас - включително, разбира се, оперативните разходи. Verivox се опита да разбере дали и как разходите за заряден ток се различават в сравнение с разходите за бензин и дизел при зареждане на кола двигател с вътрешно горене и кое е по-изгодно.

Ако можете да зареждате у дома, то можете да спестите

Порталът Verivox определено стигна до заключението, че въз основа на цените през 2024 година разходите за зареждане на електрически автомобили са значително по-ниски от сравнимите разходи за гориво на коли с двигатели с вътрешно горене. Но само при едно условие - че можете да зареждате колата у дома с помощта на wallbox.

Тогава средният разход на електроенергия ще е с 47 процента по-нисък в сравнение с парите, ниобходими ви за бензин. А в примерното изчисление за дизелови автомобили все зареждането на електромобили от дома излиза 38 процента по-евтино.

Оценката се основава на потреблението на електроенергия на модерен електрически автомобил от 20 kWh на 100 километра. Някои съвременни електрически превозни средства сега консумират значително по-малко, но големите електрически SUV-та консумират повече - така, че е търсен среден показател.

Ценовото предимство обаче отива "по дяволите" при обществените станции за зареждане

Уловката: Ако не можете да зареждате у дома, трябва да бръкнете по-дълбоко в джобовете си . При зареждане на обществени зарядни станции картината не е никак розова. При нормално зареждане на бавна зарядна станция ценовото предимство в сравнение с бензина е 15 процента, а в сравнение с дизела - само 4 процента.

Но при по-скъпо зареждане на обществени бързи зарядни устройства порталът откри, че ви е по-скъпо да зареждате електромобил, отколкото банзинова и дизелова кола. При това е бързо, но не по-бързо отколкото да заредите кола с ДВГ на бензиностанция.

Заключението:

С вашата собствена wall box зарядна у дома можете да спестите разходи за шофиране с електрическа кола в сравнение с автомобили с двигатели вътрешно горене. Но тези, които често разчитат на обществени зарядни станции, нямат никакво ценово предимство.

*Verivox уточнява, че средните цени на бензина и дизела са взети от ADAC, а средната цена на електроенергията за домакинствата е събрана с помощта на индекса на потребителските цени на Verivox за електроенергия. А доставчикът Lichtblick предоставя средните цени на зарядните станции през 2024 година.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Бай Пешо - Карбуратора

    16 5 Отговор
    А добро утро. Особено, ако имаш авер, дето бачка на бензиностанция в Радомир и като идва цистерната пълни в легени и допълва с вода и примеси на колонките. Тогава при този бензин карам за 2 лева на литър

    Коментиран от #6

  • 3 карчи

    35 2 Отговор
    Искам да го видя тоя "филм" висящи кабели от прозорци и тераси на люлинска панелка зареждат с wall box 🤣🤣🤣
  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    40 3 Отговор
    Без бонуси, субсидии и преференции при данъци и паркиране електрокарите нямат шанс !
    Затова ги налагат със закони. Уж за наше добро!
  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    38 4 Отговор
    Последния път, когато казахте по магистрала,
    КОЛКО КОЛИ С НОМЕР " ЕА...." видяхте да карат с над 120км/ ч ❓
    За това колко такива Ви изпревариха с над 150км/ч няма да питам❗

    Коментиран от #13

  • 6 Ъъъъ

    9 29 Отговор

    До коментар #2 от "Бай Пешо - Карбуратора":

    Не е, а добро утро. Има държави, където цената на бензина е висока и даже и да зареждаш на бързи зарядни, пак е по-евтино на ток. Така, че зависи от държавата в която е човек.
  • 7 ццц

    41 8 Отговор
    Само най-слепите овце още не са разбрали, че лансират електричките защото само електричка може да има автономно управление и да бъде управлявана от компютър. А наложат ли автономни автомобили, хората могат да кажат сбогом на свободно придвижване. Тогава ще можете да ходите само там, където компютъра/властта ви позволява.

    Коментиран от #9, #11, #14

  • 8 Ванков

    13 7 Отговор
    Екоталибани, аре нема нужда да ме съветвате!.
    .Аре назад към пещерите!...Бързо!
  • 9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    24 3 Отговор

    До коментар #7 от "ццц":

    🤣🤣
    2030г София:
    Поради замърсяване на въздуха над нормата електромобили с четни номера няма да могат да запалят❗🥸
  • 10 Хдкхпзпдзс

    20 4 Отговор
    По-евтино е да зарждаш вкъщи засега. С прехода към ВЕИ-та, където фокусът е върху фотоволтаици, филмът с евтината нощна тарифа е много вероятно да свърши, като дори нощната може да стане по-скъпа от дневната, защото ще трябва да се "палят" ТЕЦ-ове за нея.

    Фантасмагориите с големите батерии, които да поемат нощното натоварване засега са си наистина фантастика. След десителтия може и да не са, ама до тогава много ток ще изтече.
  • 11 Пич

    3 7 Отговор

    До коментар #7 от "ццц":

    Браво ! Вие виждате повече от само " утре " !
  • 12 Митбъстър=идиот

    2 25 Отговор
    На ток е по евтино,2лв/100.Статистически е доказано.
  • 13 карчи

    21 3 Отговор

    До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Тъй де няма да видим електричка да ни мига с фарове отзад🤣
  • 14 Мдда

    30 6 Отговор

    До коментар #7 от "ццц":

    Искате да идете на море? Да, ама компютъра казва НЕ! Пушите цигари, ядете месо, казали сте нещо против властта...Социалния ви кредитен рейтинг е нисък да ходите на море. Така ще бъде, ако спите, преживни!
  • 15 Хаха

    13 2 Отговор
    Ако можете да зареждате у дома, то ще ви е евтино, в противен случай не можете да спестите

    Ама зависи на къде си тръгнал,ако е на някой баир като язовир Батак,зарежи да се върнеш обратно вкъщи
  • 16 До долните

    6 19 Отговор
    Статията пропаганда си е свършила работата с дезинформацията като чета коментарите надолу. Даже не са написали за коя държава става въпрос, но овцете вече блеят под статията.

    Въобще даже не се разбрали че не става въпрос за България, където тези 20 киловата се зареждат за 3 лв. Ако този дизел харчи 6 на 100 същите 100 км Ще струват 15 лв, което е 500% по-скъпо. Така ли пише В статията?

    Беееееее! Стадото си върви накъдето го води пастира.

    Коментиран от #17, #22, #23

  • 17 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    15 2 Отговор

    До коментар #16 от "До долните":

    Ей додолния, знаеш ли, че нафтата беше пет пъти
    ДА ТОЧНО 500%
    по- евтина от бензина,
    когато нямаше масово коли на дизел❓
    Можеш ли сам да проумееш защо ти го пиша ❗

    Коментиран от #18, #19

  • 18 Предположение

    2 10 Отговор

    До коментар #17 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Вероятно ми го пишеш защото сам не можеш да си произведеш нафта и я плащаш на колкото ти кажат, докато тока и сам можеш да си го произведеш и няма как да ти го вдигнат 5 пъти. Не случайно не е много домашни покривни централи има в Германия, където токът е 5 пъти по-скъп от България, ако си го купиш а не си го произведеш сам.

    Коментиран от #20

  • 19 Бочо хоьо

    0 5 Отговор

    До коментар #17 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Германците са напът да осъществят нова енергийна революция със слънчеви панели на балконите

    През 2024 г. броят на инсталациите, монтирани на балкона, се е увеличил повече от два пъти в Германия, надвишавайки 800 хил. броя

    12.01.25 г.

    През 2024 г. броят на инсталациите, монтирани на балкона, се е увеличил повече от два пъти в Германия, официално надвишавайки 800 000 броя, или десет пъти повече спрямо 2022 г.

    Реалният им брой е много по-голям, тъй като "много от тези малки инсталации не са декларирани", подчертава Леонхард Пробст от Института за иновационни проучвания Fraunhofer.

    Лесни за поставяне от потребителите, с директно включване в конвенционален контакт и по-евтини от соларните покривни панели, балконските станции процъфтяват в цялата страна.

    Като се има предвид общият фотоволтаичен капацитет в Германия, който сега е близо 100 гигавата, делът на балконските слънчеви панели може да се оцени "между 1,6 и 2,4 гигавата", или около 2 на сто, според Леонард Пробст.

    Коментиран от #21, #25

  • 20 Будител

    4 0 Отговор

    До коментар #18 от "Предположение":

    Тока в Германия е 0,32 цента.Колко е в България?

    Коментиран от #24

  • 21 Този

    9 2 Отговор

    До коментар #19 от "Бочо хоьо":

    Извинявам се господине, да не би да говорите за държавата на масовите фалити и масова миграция на де що има индустрия... Или пък за държавата дето си спря атомната и възобнови ТЕЦ енергията...
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Не 20 киловата,

    4 0 Отговор

    До коментар #16 от "До долните":

    а 20 киловат часа. Киловат е единица за мощност, киловат час е количество енергия. Пример - зареждаш си колата с 20 киловата, за 30 минути си заредил 10 киловат часа.
  • 24 Събуден

    3 4 Отговор

    До коментар #20 от "Будител":

    В Германия тези 100 км се зареждат за 6,40 евро, а в България за 3 лв. Затова като им свършиха местата по покривите, германците продължиха с фотоволтаици по балконите и скоро ще си ги качат и на главите.

    Като ни опре и в България до главата, като стане тока левче за киловатчас, при нас поне е по- слънчево и ще си произвеждаме повече ток.

    Както виждаш при тях са инсталирали само един АЕЦ Козлодуй по балконите като мощност. Отделно още няколко АЕЦ Козлодуй на покривите. Ние чакаме държавата да ни построи АЕЦ Белене на готово и да раздава тока без пари
  • 25 ПЗпзпсз

    7 1 Отговор

    До коментар #19 от "Бочо хоьо":

    Панели по балконите, революции в производството на ток в Германия, обаче същевременно миналата седмица имаше статия от Дойче Веле, "Защо токът в Германия е толкова скъп?".

    Ха сега де, на Електрическата Тротинетка ли да вярваме или на Дойче Веле... Проблеми с ВЯРА-та, а Тротинетка?

    Коментиран от #27

  • 26 Богомил

    8 3 Отговор
    Имам РАВ 4 плъг ин. 1 Kw 1 паунд на обществена зарядна станция. 1 литър бензин 1.37. Разход на електричество на 100 км 21Kw или 21 паунда. Разход бензин 6.3 или около 8.5 паунда. Незнам къде видяхте,че електричните са по- евтини.
  • 27 Хйфххгкгйгкгнгйъглфйфкфкзгитх те64иг6й6х

    3 1 Отговор

    До коментар #25 от "ПЗпзпсз":

    И какъв беше отговора на въпроса за скъпия ток?

    Коментиран от #31

  • 28 Торо

    5 0 Отговор
    В това натоварено ежедневие само свободни хора могат да висят по 1 час на зарядни станции.Работещите едвам намират време да заредят резервоара за 10мин.(за 800-1000км),а 1час зареждане за 300км няма да стане.В Германия за 1600км почти не видях зарядна станция,,и електромобили почти няма.Не знам къде ги продават.
  • 29 Я па я !

    2 0 Отговор
    Щом е електрически , за..би.Не може да си налееш в тубата електричество , ако трябва.
  • 30 Перушан

    2 0 Отговор
    Само да не гръмнете с тия елмобили с литево йонни батерии!!
  • 31 Гйййу

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Хйфххгкгйгкгнгйъглфйфкфкзгитх те64иг6й6х":

    Ходи чети какъв е отговорът в сайта на Дойче Веле. Подсказвам обаче, че не е защото имат много излишен ток.

    Коментиран от #32

  • 32 Йгйехфъмрйитйс1545646 йкгклххй 4иг45

    1 0 Отговор

    До коментар #31 от "Гйййу":

    Щом не можеш да отговориш с няколко думи Какъв е извода, значи или няма такава статия или не си я чел или не си разбрал. В такъв случай каква точно ти е твоята теза, че не разбрах? Че някой е писал нещо? Всеки ден някой пише нещо.


    Та защо е скъп тока в Германия? Ще ти подскажа един факт - германците плащат около четири пъти по-скъпо отколкото българите дори когато цената на тока е отрицателна.

    Още един факт. Това е така от десетилетия. Много преди зелената сделка.

    Тока в Германия никога не е бил евтин.
  • 33 бай Даньо

    2 3 Отговор
    Тая статия е далеч от истината. Дори в скъпа Калифорния на ток излиза два пъти по евтино отколкото бензин и горе долу същото като да харащ новия Приус (с 60 мили на галон) . Това е положението в Калифорния:
    тока нощна 31 цента на квтч , за 100 мили ( не км, така поне е модел 3 - около 240 мили се минава с 50 квч батерия) не както се казва, горе . С 20кВт х 0.31 = $6.2 за 100 мили , по американски 30 мили на галон ( гори нормална кола Тойота Камри) за 100 мили се иска грубо 3 галона х $4.5 = $13.5, тоест се вижда над 2 пъти по евтино на ток в Калифорния.
    В България е още по евтино на ток защото бензина е по скъп а тока по евтин:
    Нощна тарифа България - 15 стотинки , цена на бензина - 2.60лв .
    За 20кВ х 0.15 = 3лв. С 20кВ се минава 165км , но изгаряш около 13 литра ( 8 на 100 х 1.65) х 2.60 = 34 лв. В България излиза 10 ПЪТИ ПО-ЕВТИНО НА ТОК . Дано не ме изтрият защото изглежда като реклама , но тоя пойнт трябва да се разбира който си прави сметката другото са празни приказки...

    Коментиран от #34

  • 34 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #33 от "бай Даньо":

    Ха-ха-ха! Минуси ясно не ви харесват теслите но нещо във сметките горе да не е верно!? Очевидно аудитрията тук не разбира много от сметки , бакалски сметки , карайте си дизеларките със здраве дрогаре това си заслужавате .... ха-ха-ха!