Отидете към основна версия

8 Април, 2021 14:45, обновена 8 Април, 2021 14:45 25 609 43

Как да предпазим турбото на колата от преждевременно износване

  • турбо-
  • турбокомпресор-
  • съвети

Най-често турбините "умират" поради т.нар. "маслен глад"

Снимка: Shutterstock

Факт е, че съвременните двигатели, особено работещите под капаците на премиум автомобилите, тоест тези с по-голям работен обем, обичат да харчат масло. Средно турбокомпресорът може да изразходи и до литър на хиляда километра. Следователно нивото на смазващата течвност трябва да се следи, но водачите често не правят това, защото колата била на малко години. Това обаче не означава, че вследствие на недоглеждане, няма да се стигне до доста скъп ремонт.

"Маслен глад"

Подобно невнимание излиза "солено" и когато един ден на арматурното табло светне лампа за ниско налягане на маслото, често пъти този знак е закъснял за турбокомпресора. Турбината вече изпитва маслен глад доста преди лампата на таблото да светне, а вследствие на него започва повишено износване на нейните части и разсейването на топлината намалява. В резултат на това скъпият „охлюв“ се разваля.

Изключване на мотора веднага след дълго шофиране

Друг популярен начин за „убиване“ на турбина е изключването на двигателя веднага след активно шофиране. Така нажеженото устройство остава без охлаждане на маслото и частите му могат да стигнат до т.нар. неравномерно топлинно разширение. С други думи, турбината трябва да се охлади преди спиране на мотора. За да направите това, достатъчно е да оставите двигателя да работи на празен ход за 30 секунди.

Често каране на "неутрална"

Някои турбо двигатели не понасят много добре ниското налягане на маслото. Например, ако водачът се опитва да спести гориво и често се движи с трансмисия в "неутрално положение". Този стил на шофиране води до износване на частите на турбината, тъй като нейната помпа е свързана с коляновия вал и зависи от оборотите. На празен ход налягането спада и маслото циркулира по-лошо през системата. Ето защо се препоръчва да включите "неутрална" само на паркинга.

Шофиране основно на ниски обороти

Турбината може да се счупи и от прекалено внимателно шофиране. Ако постоянно карате на ниски обороти, системата за налягане постепенно ще се задръсти с въглеродни отлагания. Също така, байпасният клапан на турбината няма да работи в целия диапазон и ще загуби подвижност. За да не се случи това просто периодично увеличавайте оборотите на двигателя, така че изгорелите газове да почистват системата.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 55 гласа.

Свързани новини