28 Май, 2021 11:59 15 214 33

Знаете ли защо някои собственици на автомобили промиват с керосин охладителната система?

  • съвети-
  • керосин-
  • антифриз-
  • охладителна система

Керосинът е инертен към метала и практически неутрален към материала на гумените тръби

Знаете ли защо някои собственици на автомобили промиват с керосин охладителната система? - 1
Снимка: Shutterstock

Здравословното състояние на системата за охлаждане на двигателя е гаранция, че собственикът на автомобила един ден няма да се сблъска с неочаквано прегряване на двигателя. Всъщност с течение на времето тръбите, през които циркулира антифризът, се запушват с ръжда и се утаяват. Поради това вътрешният диаметър на каналите на охладителната система се стеснява и течността циркулира по-лошо в тях и ефективността на охлаждане на двигателя намалява.

Запушването на канала в охлаждащия радиатор води до особено тъжни последици. Той престава да се справя със своята функция и температурата на двигателя се повишава. В много случаи този процес, ако двигателят не бъде спрян навреме, завършва с пробив на гарнитурата между главата и цилиндровия блок, проникване на антифриз в горивната камера и последващ сериозен ремонт на силовия агрегат.

Следователно, вътрешната чистота на охладителната система трябва да се следи и периодично да се измива от естествено натрупващата се мръсотия. Най-безвредният начин е да се използва обикновена дестилирана вода. Източва се стария антифриз, изсипва се водата, оставя се двигателя да работи за известно време и отново се източва системата. Чистата вода обаче е способна да разтвори малка част от отложените соли.

За по-радикално промиване на охладителната система се използват и по-агресивни методи, като например лимонена киселина. Това обаче не е препоръчително. В повечето съвременни леки автомобили цилиндровите блокове са алуминиеви (както, между другото и радиаторът) и киселината може да корозира стените на каналите на охладителната система, направени от този метал. И за всички видове "маркучи", включени в него, киселината не е приятел.

По същия начин вместо лимонена киселина се използва обикновена сода. Това вещество също добре разтваря мръсотията, но също така е изключително агресивно към алуминия и уврежда гумените тръби. Следователно, ако се използва такъв метод, се изисква и задълбочено промиване на охладителната система на двигателя.

Но има и друга версия на „реагента“ за отстраняване на примесите в него. Странно е, но това е керосин! Той е инертен към метала и практически неутрален към материала на гумените тръби. При този метод трябва да се запасите с чиста вода, която след това ще е достатъчна за 5-6 измивания на охладителната система.

На студен мотор се влива около литър керосин в гърлото на радиатора и така се кара 10-20 километра. През това време този органичният разтворител успява да „откъсне“ повечето отлагания от стените. Връщайки се в гаража, се източва кашата, в която се е превърнал антифризът, и следва изплакване на системата с вода, като отново и отново източваме мръсната течност от нея и я заместваме с чиста. И така, докато частиците ръжда и котлен камък вече не се виждат в отцедената вода. След това се пълни нов антифриз и се наслаждаваме на работата на системата.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Лопатата

    42 2 Отговор
    A керосин да си купим от аптеката или от бензиностанцията на летището?!?

    Коментиран от #4, #5, #27

  • 2 Пиян ли си бе

    36 2 Отговор
    И от къде го взимат тоя керосин бе веселяко ?

    Коментиран от #31

  • 3 спец

    41 1 Отговор
    Има си препарат за това - RADIATOR FLUSH e eвтин. Аман от самодейци.
  • 4 Айдуково

    21 17 Отговор

    До коментар #1 от "Лопатата":

    Радев ще даде.Летците като го крадат за нафтовите печки му викат Бяла нафта.
  • 5 русенец

    51 2 Отговор

    До коментар #1 от "Лопатата":

    Другото име на керосина е газ за горене. Продава се по железариите. Иначе не съветвам никой да си промива охладителната система по този начин, защото откъсналите се парчета могат да запушат и водна помпа и радиатор, че и някои от отворите в блока и да предизвикат прегряване. Достатъчно е системата да е с антифриза, който е препоръчал производителя и да се сменя на 5 години. Да се долива само антифриз!

    Коментиран от #7, #9, #19, #22, #26

  • 6 Съдията Дред

    10 5 Отговор
    Извинете , ако въпросът ви се стори глупав, но все пак - не е ли опасно да се долива лесно запалима течност в охладителната система, за 10-12 км температурата ще се повиши поне до 90 градуса?
  • 7 запознат

    13 2 Отговор

    До коментар #5 от "русенец":

    Вярно,никакви експерименти със промивки на двигателя!Всички тези глупости са съвети на алчни автомонтьори.

    Коментиран от #10

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Механик

    12 1 Отговор

    До коментар #5 от "русенец":

    Колега, написали сме почти едно и също и моля за извинение, че се намесих. Не бях чел коментарите и възмутен от статията побързах да пиша!
    Извинявам се още веднъж!

    Коментиран от #16

  • 10 Механик

    26 1 Отговор

    До коментар #7 от "запознат":

    Ако някой автомонтьор те посъветва д си налееш газ в охл. уредба, да знаеш, че той не е алчен, а е прост!

    Коментиран от #11, #14

  • 11 запознат

    10 4 Отговор

    До коментар #10 от "Механик":

    Някои съветват да се наливат добавки в маслото за промиване на двигателя.Резултатът е основен ремонт.Алчни ли са,хитри или прости не знам.И те са като коментиращите тука,има ги всякакви.Става въпрос за т.нар.декарбонизация,смях в залата!

    Коментиран от #15

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 От чужбина

    15 0 Отговор
    Има си препарати за това и се продават по магазините. Освен това има и издадени книги. Има една книжка "Автомобилни експлоатационни материали" издадена е около 90-та 93-та година. Там са описани кое какво представява и как се ползва. Например за промиване на охладителна система се оказва, че е подходяща млечната киселина, защото не поврежда конструктивните материали. Предполагам, че това което се продава по магазините за тази цел съдържа точно млечна киселина. От друга страна е добре наистина да сменяте антифриза на няколко години. НЕ е важна само точката на замръзване. Важно е колко инхибитори има в антифриза. Винаги в системата влиза по малко въздух /кислород/ и този кислород води до корозия. Инхибитора го свързва и така го държи да не реагира с метала. С течение на времето този инхибитор просто свършва, а вие няма как да знаете точно кога. Просто сменяте антифриза. Ако правите някакви промивки или доливате вода е добре тази вода да е поне филтрирана, преварена или престояла. ЗАЩО? Защото чешмената вода съдържа ХЛОР. Хлора е силно агресивен, повече от кислорода и води до корозия. Е, ако бързо навлязат електрическите автомобили тези неща просто отпадат.

    Коментиран от #29

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 От чужбина

    4 0 Отговор

    До коментар #11 от "запознат":

    Маслата съдържат различни добавки и това се отразява на качеството им и на цената им. Една от добавките е точно миеща добавка, но тя е в определено количество, не е цялото масло. Виждал съм двигател вътре в който има много насъбрани боклуци подобно на нагар, вътре в маслената част. Именно тези боклуци се разтварят и отнасят от миещата добавка. За тези добавки си има и инструкция как да се ползват. Обикновено се наливат и се кара няколко километра само, не повече! Ама ако някой е решил, че ще излъска мотора от вътре и не е прочел инструкциите си е негов проблем. Ако не се лъжа, точно керосина е добър разтворител на подобни боклуци и може да се ползва като очистител за маслена система, но НЕ съм сигурен и НЕ го препоръчвам на никой. Допитайте се до по-запознати. Чул съм, че някои ползват нафта за маслената система. Характерно е, че всички подобни очистители разреждат маслото и за това те се слагат и двигателя работи само кратко време с тях.

    Коментиран от #17

  • 16 русенец

    6 0 Отговор

    До коментар #9 от "Механик":

    Няма нищо лошо в това, че сме написали едно и също и почти с едни и същи думи. Дано другите са забелязали думите ни и имат едно наум ако някой някъде им предложи да им промие двигателя.:) Хубав ден да имаш и бъди здрав!
  • 17 АНОНИМЕН

    4 0 Отговор

    До коментар #15 от "От чужбина":

    Да! Навремето като ни се заиграваше такава промивка на бензинови двигатели правехме с т.нар. вретенно или турбинно масло! А ги правехме щото вретенното масло ни идваше "фор фрее" с на едно приятелче кракомобила!
    Старото моторно масло се източва на канал от топъл двигател в подходящ съд /щото бабите го търсеха да си мажат напуканите пети/. Наливаме промивъчното масло колкото трябва за двигателя и стартираме. Двигателя без *газиране работи около 5 минути. Точим промивъчното масло, сменяме масления филтър и наливаме новото моторно масло!
    * Не препоръчвам такава промивка на дизел поради липса на личен опит!
  • 18 Инженер

    6 1 Отговор

    До коментар #8 от "Механик":

    Газ за горене или керосин вече не може да се намери по железариите. Има газ за осветление :) на основата на терпентин и разни други нефтени деривати, но това не е керосин в никакъв случай.
  • 19 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "русенец":

    Виж коментар 18.
  • 20 Непушач

    8 0 Отговор
    След като загрее хубаво двигателя с керосина, отвиваш капачката и пробката пускаш течноста( кашата) и палиш една цигара докато се източи хубаво....
  • 21 Гост

    1 2 Отговор
    На Сценик-1 дизел водната система няма промиване. А радиаторчето на парното всяка година ново и все се запушва.

    Коментиран от #23

  • 22 Шляхтиц

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "русенец":

    Единственият правилен и верен съвет.
  • 23 Серсем

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    За нещо като кола ли говориш? Бегай го фръгай тава-а пълен боклук! Утре те оставя ще те предаде, оставя те на пътя.
  • 24 Патил

    8 1 Отговор
    След добавка за промиване при смяна на маслото, двигателя протече от всичките гарнитури.Не се занимавайте с глупости,когато става въпрос за смазочната система на мотора.Съжалявам,че се съгласих с монтьора,който ми сменяше маслото да промивам двитателя.
  • 25 Буха ха

    9 0 Отговор
    Откъде ръжда в новите автомобили??? Кое точно ръждясва, алуминия, пластмасата или гумените маркучи?

    Коментиран от #30

  • 26 друг русенец

    6 0 Отговор

    До коментар #5 от "русенец":

    Градски кефиш ме! Коментарът ти е много точен! Ако охладителната с-ма, е работила само с антифриз, достатъчно е само промивка с ДЕСТИЛИРАНА вода, чешмяната при нагряване отлага варовик по стените на блока и главата.
  • 27 Куку руку ку

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Лопатата":

    Става и газ за горене... всъщност керосинът е рафинирана газ за горене.
  • 28 Кюмура

    2 2 Отговор
    Ей,инженери и учени.До сега не сте разбрали,че газ за осветление и керосин е едно и също.Керосин е вносна дума,вероятно руска.
  • 29 перничанин

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "От чужбина":

    Напълно съгласен, само с последното изречение не съм. Електричките също имат охладителна система.
  • 30 dgege r

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "Буха ха":

    всички нови коли ли са с блок от алуминии?
  • 31 за по младите

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Пиян ли си бе":

    Газ ,старите хора му викаха газ. Имаше газени лампи!!!Не сте ли гледали стари филми?
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 ЕДин

    1 0 Отговор
    Керосин? - а бе Радо, то навремето бабите ползваха газ и мас - ама за лечение на ишиас, шипове и ... ! В случая най-логично е да се използва фреш от лимони с допълнението от водка, текила или джин. Е за гъзарите 7 годижното уиски е задължително!Допълвате с вода и тва се ползва кат промиваща течност - караш , изливаш, пълниш - и си ОК! Е как е - ще пробваш ли да си промиеш простотиите?