Много шофьори са склонни да забелязват в колата си всякакви поведенчески характеристики, свързани с времето, магнитните бури, количеството гориво в резервоара и други подобни. Някои от тези „навици” на автомобила могат лесно да бъдат приписани на субективните чувства на собствениците, докато други наистина имат напълно обективна основа. Разказваме ви за един от тях. Говорим за промяна на характеристиките на двигателя по време на валежи. Факт е, че когато вали, относителната влажност на въздуха много бързо се повишава до максимални стойности.
Това е особено забележимо, когато парещите летни горещини за броени минути се заменят с гръмотевична буря, придружена с порой. Колкото и да е странно, но различните шофьори оценяват промените в характера на двигателя на собствената си кола в дъжда по напълно противоположен начин. Някои твърдят, че колата очевидно е станала по-добра за шофиране, а двигателят набира скорост по-бързо и по-лесно. Техните противници, напротив, отбелязват, че при дъжд двигателят „дърпа“ по-лошо и харчи повече гориво. Кой всъщност е прав?
Тези, които застъпват първата теза, обикновено излагат следните аргументи. Първо, горивна смес с по-високо съдържание на водна пара изгаря „по-меко“, тъй като уж предотвратява детонацията. Поради липсата ѝ, ефективността на силовия агрегат се увеличава и той доставя повече мощност. На второ място, изглежда, че сензорите за масовия въздушен поток, поради по-големия си топлинен капацитет и топлопроводимост при дъжд, леко променят показанията си, принуждавайки блока за управление на двигателя да инжектира повече гориво в цилиндрите. Следователно, според първата теза, имаме и увеличаване на мощността.
Собственици на автомобили, които по-добре помнят основите на елементарната физика обаче, са на мнение, че при дъжд от двигателя по-скоро може да се очаква загуба на мощност. Аргументите им се основават на основни закони. Факт е, че при една и съща температура и атмосферно налягане делът на кислорода във въздуха, при равни други условия, ще бъде непроменен. Сензорът за въздушния поток в крайна сметка доставя на блока за управление на двигателя данни за изчисляване на количеството кислород - за приготвяне на оптималната горивна смес. Сега нека си представим, че влажността на въздуха скочи рязко.
Тогава водната пара, която внезапно се появява заема част от "мястото", което преди това е било заето от кислород. Но сензорът за въздух не може да знае за това. Тоест при висока влажност по време на дъжд в мотора влиза по-малко кислород. Блокът за управление на двигателя забелязва това, като променя показанията на ламбда сондата и съответно намалява подаването на гориво. В резултат се оказва, че при максимална относителна влажност двигателят не работи толкова ефективно, колкото може, получавайки съкратена дажба и опитният водач, разбира се, усеща това.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мухоморко
Дрифт с 200 и в канавката/крайпътното дърво или недай боже в някой насреща идващ невинен гражданин.
Коментиран от #19
15:05 25.05.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Бесен Язовец
15:13 25.05.2021
4 Парцуцовски
Коментиран от #5
15:16 25.05.2021
5 Много Стограмов
До коментар #4 от "Парцуцовски":
То и жената не е една и съща всеки път та какво остава за таратайката15:18 25.05.2021
6 Един
- температура -40...+85 °C, + -1°C
- отн. влажност 0...100 % с грешка 3%
- атмосферно налягане: 300...1100 hPa +-0.2Pa
Така , че ако програмиста знае и го е направил - то ECU-то на колата има коректните стойности на всичко важно за двигателя на всеки 2 секунди!
Коментиран от #18
15:27 25.05.2021
7 Еееех
16:21 25.05.2021
8 Поредните тъпотии на квадрат.
16:31 25.05.2021
9 Софиянец
Коментиран от #11
20:23 25.05.2021
10 оня с коня
Коментиран от #16
22:09 25.05.2021
11 Авиоинженер
До коментар #9 от "Софиянец":
На някои авиационни бензинови двигатели се впръсква вода в смукателните колектори при излитане за подобряване на компресирането и охлаждане на гориво-въздушната смес и ПОВИШАВАНЕ НА МОЩНОСТТА !!!22:58 25.05.2021
12 Гост
Коментиран от #13
23:41 25.05.2021
13 Механик
До коментар #12 от "Гост":
Абсолютно вярно.И двете ти твърдения са верни!
Дайте да разясним, за да няма туй-онуй!
По-хладният въздух има по-висока плътност. Казано с други думи, в ЕДИНИЦА обем (куб. метър) се намира по-голямо тегло (кг. )възух. В по-голямо тегло въздух, има повече кислород (%). В повече кислород, може да изгори по-голямо количество гориво (лт. )
Повече гориво е равно на по-голяма енергия.
Контролни въпроси:
-Защо повечето ДВГ с "турбо" имат ИНТЕРКУЛЕР?
-Защо самолетите с ДВГ не могат да летят много високо?
-
Колкото до влагата във въздуха, то тя спомага за по-доброто, меко и бездетонационно изгаряне на горивата в ДВГ. Това разбира се до определен процент. Същото се отнася и до охлаждането на въздуха.
Прекалено студеният въздух пречи на процесите на смесообразуване от което се влошава работата на ДВГ.
10:10 26.05.2021
14 FraDia
10:28 26.05.2021
15 ттт
13:32 26.05.2021
16 аса
До коментар #10 от "оня с коня":
Пепел на устата, въобще не споменавай за градушка! Аз съм от Казанлък (но не форумеца "град Казанлък") и на 01 септември 2007 бях свидетел на градушка колкото топки за билярд. Много хора просто си хвърлиха колите след нея.Коментиран от #20
13:36 26.05.2021
17 Lucid Air
23:14 26.05.2021
18 ХХХХ
До коментар #6 от "Един":
А как отчита появата на озон по време на дъжд?06:31 27.05.2021
19 Митко
До коментар #1 от "Мухоморко":
Слогана на БМВ:Сняг се симе на парцали, ръчна, кофи и дувари...
10:39 27.05.2021
20 Патето Яки
До коментар #16 от "аса":
И аз съм от Казанлък но за късмет точно тогава бях с колата - полски фиат125 в София.След година две продадох тази кола на софиянец прекупвач за колекционер в Германия.
23:25 27.05.2021