Отидете към основна версия

31 346 4

Не си създавайте излишни главоболия или как да се грижим правилно за двигателя

  • съвети-
  • двигател-
  • грижи

няколко съвета, както за начинаещи шофьори, така и за по-опитни

Мнозина ще кажат, че съвременният шофьор изобщо не трябва да се грижи за колата си. Но не е така. Не забравяйте за реалностите на нашата страна! И този въпрос е още по-актуален за автомобили с пробег над 100 хиляди км, когато гаранцията вече е приключила, а проблемите тепърва започват. А именно такива са масовите коли у нас. Затова ви разказваме как да се грижите за основния и един от най-скъпите възли на автомобила - неговия двигател.

Навременна смяна на маслото

Системата за смазване на двигателя изпълнява три важни функции - смазване на работните повърхности, тяхното охлаждане и промиване. С течение на времето маслото губи свойствата си и вече не изпълнява възложените му функции. Поради това трябва да се сменя редовно. Всеки двигател има определен от производителя интервал за смяна на маслото. Трябва стриктно да се спазва, защото от това зависи състоянието на агрегата. По правило този интервал е 15 хиляди км. Ако пробегът на автомобила е повече от 100 хиляди км, се препоръчва този интервал да се намали до 10 хиляди км. А за особено стари двигатели трябва да сменяте маслото още по-често.

За всеки автомобил ясно е деклариран видът на смазката и характеристиката на нейния вискозитет. Но когато гаранцията приключи, има изкушение да спестите от масло, като купувате например „полусинтетика“ вместо „синтетика“. Ако двигателят е по-модерен, с турбина и директно впръскване, тогава определено не си струва да пестите от масло. Такива двигатели са проектирани да работят само със синтетични масла.

За по-старите атмосферни двигатели, полусинтетиката е приемлива. Но тук трябва да се разбере, че полусинтетичните масла имат по-лоши свойства при критично ниски и високи температури. Тяхната минерална основа е подложена на окисляване. Това означава, че по време на работа в трудни условия е по-добре да използвате само „синтетика“. Следователно можем да заключим: колкото по-стар е двигателят, толкова повече се нуждае от висококачествено масло. Така се оказва, че докато двигателят е нов, не можете да спестите от масло, защото това се изисква от гаранцията. И когато е с пробег, тогава вече е необходимо да се поддържа неговото „здраве“. Ето защо маслото може да се счита за един от най-важните консумативи.

Не забравяйте за филтрите

При смяна на маслото се сменя и масления филтър. Но не забравяйте за още два филтъра - въздушен и горивен. Те също трябва да се сменят редовно според инструкциите на производителя. Запушеният въздушен филтър може значително да повлияе на качеството на двигателя, включително да намали мощността му. Ако горивният филтър не е бил сменян дълго време, съществува риск от попадане на утайка от горивото в горивната система, което може да има много негативни последици.

Вериги и ремъци

При различните двигатели газоразпределителният механизъм може да се задвижва или от ангренажна верига, или от ангренажен ремък. Износен ремък може да се скъса, което при повечето двигатели ще доведе до удар на буталото във клапаните. Тоест двигателят напълно ще се счупи, което ще доведе до необходимостта от скъп основен ремонт.

Що се отнася до веригата, е общоприето, че е много по-надеждна от ремъка и е предназначена за целия живот на двигателя. Но веригата изпитва големи вибрационни натоварвания. Това я кара да се разтяга. Следователно този параметър трябва да се проверява редовно.

Всеки двигател има свои собствени интервали за смяна. А в случай на такъв с ангренажен ремък, те трябва да се спазват особено стриктно и е по-добре дори да смените тези елементи предварително. Обикновено е необходимо да сменяте ремъка на всеки 60-100 хиляди километра.

Необходимо е да проверите ангренажната верига за първи път на 100 хиляди км и да продължите да следите състоянието ѝ, като всеки път намалявате интервала между проверките.

Гориво

Тук всичко е просто и очевидно. Качеството на горивото трябва да се следи внимателно, като се избягва зареждането на съмнителни бензиностанции. По-добре е да изберете за себе си две или три доказани бензиностанции и да зареждате гориво само в тях. Съвременните бензинови и дизелови двигатели са доста чувствителни към качеството на горивото. Първият използва директно впръскване, вторият използва инжектори и Common Rail системата. Ремонтът и подмяната на тези възли струва много, така че не си струва да спестявате няколко десетки лева на бензиностанцията.

Имайте предвид, че преди зимния сезон собствениците на автомобили с дизелови двигатели трябва да се запасят с антигелова добавка, която се добавя към дизеловото гориво (директно в резервоара) при много ниски температури (-15 и по-ниски) и гарантира безпроблемно стартиране на двигателя при всеки студ. Колкото и да е странно, но собствениците на такива автомобили трябва да бъдат особено внимателни към дизеловото гориво в края на есента и началото на зимата, когато бензиностанциите преминават от лятно към зимно гориво. По това време съществува риск да сипете лятна нафта, когато първите студове вече са настъпили.

Студен старт

На студа маслото в двигателя и трансмисията се сгъстява, както и дизеловото гориво, а бензинът се изпарява по-зле. Металът се стеснява, пролуките в работните повърхности на двигателя се увеличават, което води до спад в компресията. Стартерът, съответно, носи голям товар. А сгъстеното масло трудно се изпомпва през системата. И тук се крие най-големият проблем. Докато двигателят достигне работна температура, той работи в режим на маслен глад, което изобщо не е полезно, особено ако пролуките в работните повърхности се увеличават.

Какво може да направи шофьорът, за да облекчи тежката съдба на двигателя през зимата? Всъщност не толкова. Двигателят е подложен на най-голямо износване при продължителна работа от стартера. В крайна сметка всичко в двигателя е задвижено, но все още няма достатъчно налягане на маслото. Ето защо не се препоръчва да „въртите“ двигателя със стартер дълго време. След стартиране е необходимо да оставите двигателя да загрее малко - да работи без натоварване.

Важно: Избягвайте твърде дългите загрявания! 2-3 минути са достатъчни. Но първите 10-15 км трябва да се движите бавно, позволявайки на двигателя да достигне работна температура. И също така, което е важно, маслото в скоростната кутия също трябва да се затопли.

Охладителна система

Охладителната система изпълнява най-важната задача: поддържа двигателя в нормална работна температура. Грижата за нея се състои в редовна смяна на антифриза в съответствие с инструкциите на производителя. Важно е да не забравяте за това, защото ако антифризът загуби свойствата си, той охлажда двигателя по-лошо, а прегряването е много опасно за мотора. Също така при всяка поддръжка трябва да се проверява състоянието на тръбите на охладителната система и радиатора.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 21 гласа.

Свързани новини