Всеки, който е получил шофьорска книжка, рано или късно започва да мисли за закупуване на кола. И ако в соц. времената избирахме от по-малко от 10 модела, дело най-вече на съветската автомобилна индустрия, сега пазарът предлага толкова много модели автомобили, че дори опитен автомобилен ентусиаст може да се обърка. Затова ви предлагаме да се запознаете с някои съвети, които ще ви помогнат да изберете първата си кола.
Клас на превозното средство
За шофьори, които тепърва започват да трупат опит в реални пътни условия, трябва да се вземат предвид размерите на превозното средство. За да не се затруднявате при паркиране или маневриране в тесни улици, трябва да обърнете внимание на автомобилите от сегментите „B” или „C”. Дължината им е в диапазона 3.9 и 4.3 м. В същото време тези коли имат достатъчно място в купето, но по-малко място в багажника. Произвеждат се предимно с каросерия хечбек, но има и по-просторни комбита, а по-рядко и седани. Най-добре е да се ориентирате към хечбек от „B” сегмент.
Възраст на автомобила
Колкото е по-малка възрастта на колата, толкова по-добре, поне теоретично, защото такава кола следва да има по-голям остатъчен ресурс. Което от своя страна трябва да намали честотата на непланирани ремонти и да не води до неочаквани неприятни разходи. Не е препоръчително обаче да си взимате чисто нова кола. Понаучете се на малкоупотребявано возило и след това го сменете (ако искате и имате възможност с ново). В допълнение към възрастта си струва да вземете предвид пробега - кола, работила като такси, дори след 5 години, може лесно да „навърти“ 500 хиляди км, така че едва ли е препоръчително да се обмисли такъв вариант като първата кола. С други думи желателно е реалните километри да са в диапазона 50 - 100 хиляди.
Гориво
Бензиновите автомобили трябва да бъдат поставени на преден план, а предвид настоящата "кризисна обстановка" и автомобилите, оборудвани с АГУ (LPG), с които разходите за гориво ще са значително по-малко. Дизеловите опции, въпреки икономиите на "литър", в никакъв случай не са икономични при ремонти, вероятността от които е пряко пропорционална на увеличаването на пробега на автомобила и намаляването на качеството на дизеловото гориво. Към днешна дата мълчим по темата за електрическите автомобили, защото е почти невъзможно да се купят евтино.
Скоростна кутия и задвижване
Що се отнася до предаването, то силно препоръчваме предно. След него нареждаме колите с 4х4 и накрая тези със задно задвижване. По отношение на трансмисията идеалният вариант е "автомат", но с някои условности. Приблизително от 2005 година някои производители бяха увлечени от инсталирането на така наречените „роботи“ на своите модели. Въпреки теоретичното инженерно съвършенство на такива единици по отношение на ефективността и скоростта на превключване, на практика този вид трансмисии се оказаха не много надеждни, с нисък ресурс и скъпи ремонти. Вярно е, че тези обстоятелства не принудиха индустрията напълно да се откаже от този тип скоростна кутия - автомобилните фабрики постепенно ги подобриха и през периода 2012-2015 г., в зависимост от марката, отделните "роботи" могат да се считат за доста надеждни. Но отново, ако пробегът на колата е сравнително малък. Ако всичко това ви изглежда твърде сложно и объркващо, по-добре е да предпочетете автоматичната скоростна кутия от класическия тип.
Въпреки това, колите с автоматични трансмисии обикновено са по-скъпи (тъй като самата скоростна кутия е по-скъпа и се монтира предимно на автомобили от по-висок клас и с по-високо ниво на оборудване. Така че, ако шофьорската ви книжка не съдържа код "А", с който могат да се управляват само автомобили с автоматична скоростна кутия, можете да помислите за по-достъпни варианти с "ръчка".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 антрашпиц
Коментиран от #2
11:15 01.08.2022
2 да бе
До коментар #1 от "антрашпиц":
по-добре е голяма кола. като се научиш на нея, малките ще са ти лесниКоментиран от #25
11:19 01.08.2022
3 Селяк
11:38 01.08.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Цецо
Коментиран от #26
11:43 01.08.2022
6 Патил
11:50 01.08.2022
7 Онзий
12:04 01.08.2022
8 Васик Атанасова
Важен е кефа
Първо се учете на ръчка после на автомат
От ръчна на автомат става
Но от автоматична на ръчна скоростна кутия
Трудна работа
Коментиран от #27
12:42 01.08.2022
9 Ицо
Коментиран от #11, #13, #16, #28
13:07 01.08.2022
10 Бай Пешо карбуратора
13:28 01.08.2022
11 Кози
До коментар #9 от "Ицо":
Ти що стана шофьор тогава?Коментиран от #18
13:30 01.08.2022
12 Ако някой
16:31 01.08.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 д-р Косев
16:45 01.08.2022
15 най-добре
Плюс това всеки инструктор ще каже че истинската цел на шофьорския курс е да получиш правото да ЗАПОЧНЕШ да се учиш (т.е. да караш сам). А както ни казваше моят навремето - като си ударите колата по веднъж от всичките 4 страни - чак тогава може считате че вече сте "шофьори".
Иначе по-добре ръчни скорости, освен ако човекът е бил достатъчно глупав да кара курсовете на автоматик. Предното предаване наистина е за предпочитане. За горивото - ако има откъде да се краде нафта то - дизел, иначе - бензин + АГУ. Т.е. добре е да се провери дали на избраната кола лесно се слага газ.
18:50 01.08.2022
16 Не е сложно да караш
До коментар #9 от "Ицо":
лека кола, особено днес със всичките трибуквени системи - помощници.Не знам защо някой си мислят че са постигнали нещо забележимо с това. Все едно да се гордееш че можеш да пишеш горе-долу грамотно.
Сравнението с ученето на разни професии не е коректно.
Едно е да учиш за инженер или лекар, съвсем друго за шофьор - любител.
18:57 01.08.2022
17 Байганьо
19:04 01.08.2022
18 Ицо
До коментар #11 от "Кози":
Станах шофьор, защото исках и защото ми се отдава. Последните два пъти, когато возих децата си, два пъти едва не бях въвлечен в тежка катастрофа докато си карам в моята лента и някой "карач" реши да ме изпреварва на неподходящо място. За тези, които ще започнат да философстват, че съм карал прекалено бавно и съм изнервил "истинските шофьори" ще уточня, че става въпрос за извън градски път, а скоростта ми е била между 85-90 км/ч ( около границата на ограничението ). Моля, хора решили да се самоубиват, да не използват автомобилите си за тази цел! Има и други начини, с които да не пострадат невинни хора.Коментиран от #19
19:19 01.08.2022
19 Отдавна
До коментар #18 от "Ицо":
е известно че най-безопасно е да се кара със скоростта на потока автомобили, а не по ограниченията, които обикновено са по-ниски (не само у нас, и по света хората карат над лимитите).По извънградските пътища, ако изключим чисто планинските, денем, при хубаво време по правило се кара със 100-110, което си е ок. И ако някой прекалено съвестен кара точно с 90, естествено всички го изпреварват, и ТОЙ се превръща в една постоянна, движеща се рискова зона.
Коментиран от #21, #24
20:04 01.08.2022
20 дядо
23:04 01.08.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Селянин с лада
12:51 02.08.2022
23 Гост
Коментиран от #32
16:09 02.08.2022
24 Гост
До коментар #19 от "Отдавна":
ами спазвайте всички ограниченията и няма да ви се налага да изпреварвате и рискувате. Оправданието Всеки прави така, не води до нищо хубаво.Коментиран от #31
16:11 02.08.2022
25 Гост
До коментар #2 от "да бе":
Начинаещите нямат опит, че да удържат голяма кола.16:14 02.08.2022
26 Гост
До коментар #5 от "Цецо":
За новобранци - Фиеста, Корса, Голф-1, Дайхацу, Смарт, Фиат 500.16:15 02.08.2022
27 Гост
До коментар #8 от "Васик Атанасова":
Много детинско мислене. В шофирането кефа е на последно място. Важна е безопасността, да си отговорен на пътя към другите и към хората, които возиш.16:16 02.08.2022
28 Гост
До коментар #9 от "Ицо":
При капитализма се раздават оръжия в ръцете на некадърници, само и само да се събират пари.16:17 02.08.2022
29 Гост
16:20 02.08.2022
30 Дедо ви
16:38 02.08.2022
31 Спазването
До коментар #24 от "Гост":
на ограничения без да се мисли има ли смисъл в тях или не се нарича "овче мислене".За щастие на балканите и изобщо в Южна и източна европа повечето не сме такива.
Но не това е важното в случая. Важното е че този съвестния каращ точно с ограниченията, всъщност създава сериозни рискове за всички и за себе си не на последно място.
А разумния човек просто си кара със скорост при която нито той изпреварва твърде често, нито него го изпреварват. Което обикновено е с 20тина км над лимита на хубавите участъци при хубаво време.
18:56 02.08.2022
32 Хехе
До коментар #23 от "Гост":
А не мислиш ли че има малка разлика между двама с 3години стаж - единия просто взел книжка понеже имал свободно време, но почти не карал после, и друг който веднага седнал на някаква служебна кола и врътнал за 3 години 150000км? Та втория реално ще има повече стаж от половината от хората с книжки от десетилетия. А ти искаш и двамата да са ограничени по еднакъв начин?НЕ става!
19:03 02.08.2022
33 Спортен бензинов
22:08 02.08.2022
34 Моят съвет
СЪС ЗДРАВЕ.
17:44 15.08.2022
35 За нормален разход на масло се счита
18:18 15.08.2022
36 стар шофер
09:19 15.09.2022