27 66319

Внимавайте какъв бензин сипвате

  • бензин-
  • качество-
  • съвети

6 изненадващи факта за бензина

Внимавайте какъв бензин сипвате - 1

Растящите цени на горивата и по-специално на бензина стряскат повечето шофьори не само в България, но и в много други държави. Освен, че трябва да плащат повече, автомобилистите трябва да внимават и за качеството на бензина, който сипват. В подобни кризи се появяват много спекуланти, които предлагат горива на по-ниска цена, то те са със съмнително качество. Ето 6 факта за бензина, които могат да бъдат от ползва в подобна ситуация.

Бензинът има чувствителност

Това е технически термин, а не литературна алегория. Основната характеристика на бензина е неговото октаново число (OC). Колкото по-високо е, толкова по-добре бензинът издържа на детонация. Този брой се измерва по два метода - двигателен и изследователски.
Изследователското октаново число (research octane nomber, RON) винаги е по-високо от моторното октаново число (motor octane nomber). И именно разликата между тях се нарича „чувствителност на бензина“ (от английски - fuel sensitivity). Колкото е по-ниска тя, толкова по-добре.
Моторният метод на измерване е по-твърд, като имитира движението по магистралата. А изследователският е по-подходящ за градско шофиране. По този начин, колкото по-ниска е чувствителността, толкова по-висока е детонационната устойчивост при всякакви работни условия. Любопитно е, че бензин A92 превъзхожда по чувствителност както A-95, така и A-98.

Бензинът не се разваля със захар

В старата френско-италианска комедия „Глупакът“ с Луи дьо Фюнес и Бурвил недоброжелател изсипва пакет захар в резервоара за бензин на колата на съседа. Лепкавата маса трябва да запуши горивните тръби и филтрите, като във фирма това поработи. Един прост експеримент обаче показва, че захарта не се разтваря в бензин. При шофиране парчетата ще се превърнат в купчина гранулирана захар, но тя също ще лежи на дъното на резервоара.
Единственият шанс захарта да развали нещо е да се смеси с вода, която винаги присъства в резервоара, макар и в малки количества. Но и тогава последствията няма да бъдат ужасни.

Внимавайте какъв бензин сипвате

Бензинът може да замръзне

Само че точният отговор на въпроса „кога“ не е посочен нито в едно ръководтво. Приблизителната точка на замръзване е известна - при -70 ° С. В същото време бензинът се сгъстява, но не едновременно, а на фрагменти, след което следва кристализация.
Нещо друго обаче е по-любопитно – от двигателя, поне според действащите стандарти на производителите, не се изисква да работи при температури от под минус 25-30° С. Следователно два пъти по-и.високата стойност за точката на замръзване на бензина е повече от достатъчен показател.

Европейският бензин се отличава от американския

В САЩ октановото число на AKI (индекс против детонация) се дефинира като средноаритметично между RON и RON. И ако инструкциите за американска кола показват употреба на бензин A-91, тогава в Европа тази кола трябва да бъде зареждана с А-95. Съответно, американският стандарт A-93 е равен на A-98.

Внимавайте какъв бензин сипвате

За бензин се харчат най-много пари

Всеки ден само американците харчат около милиард долара за бензин. Това обаче не е изненадващо, тъй като бензинът прави най-големия оборот в света сред потребителските стоки. А на второ място е... кафето!

Бензинът се разваля

Съвременните бензини губят първоначалните си качества дори по-бързо от предишните горива, използващи тетраетил олово. Според съвременните разпоредби, гаранционният срок за съхранение на бензин от всяка марка е 1 година от датата на производство. Няма разделение по октанови числа и климатични зони, но това не винаги е било така. Любопитно е, че преди около 40 години справочниците съобщават, че срокът на годност на бензина от А93 до А98 е 24 месеца за северната зона, 18 месеца за средната зона и само 6 месеца за южната зона.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 53 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ясно

    77 3 Отговор
    Единственото което мога да внимавам като сипвам бензин, е да не го разливам, щото при тея цени... А качеството е ясно, евтин руски петрол, бензин от нефтохим, на цената на петрол брент и качествено европейско гориво.

    Коментиран от #7

  • 2 Къкъв бензин

    32 5 Отговор
    Най качествения е преварка 70 градуса.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Сделано в Россия

    25 8 Отговор
    Ха-ха-ха...моята "Ладичка" от ,както се помни бензин не е помирисвала (редовно де )...Все на газ си върви и макар ,вече и да не е толкова младичка , каквото и да и сипя ...все ще върви ...най-много да ми се наложи възд. филтър да свалям и продухвам карбуратора ...

    Коментиран от #15


  • 5 Дъното на резервоара

    9 2 Отговор
    Имате ли идея как изглежда резервоар отвътре....не празна кутия
  • 6 Гост

    17 2 Отговор
    Последното, за развалянето на бензина е вярно. Сипах бензин на една година в бензинопила и целият стана в нещо лепкаво. Карбуратор, бутало, биела, колянов вал, всичко беше в това лепкаво нещо. Стар бензин повече не.
  • 7 Гост

    52 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ясно":

    Руски горива на щатски цени. Добре дошли в демокрацията за българи.
  • 8 оня с коня

    13 34 Отговор
    Всички тия натоварващи психиката Правила за спазване при употребата на Бензин отпадат,ако си купите Дизелова кола.

    Коментиран от #10, #13, #14

  • 9 оня с магарето

    21 4 Отговор
    Как ще разбереш, какво сипваш преди да платиш? Това е от статиите, които има някаква текст ам безполезен...
  • 10 Гост3

    15 8 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    Тя и нафтата е от руския кенеф
  • 11 Желяз каменоff

    2 2 Отговор
    Сипваш поравно от всичките бензини о супер за мотора
  • 12 Егати сложнотията с бензина

    10 7 Отговор
    Минавам на ток. Там качества няма.
  • 13 Гост

    8 0 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    И тогава ще се чудиш, дали не са ти разредили нафтата с вода и колко ще изкара помпата и дюзите, преди да се скапят.
  • 14 Авторът

    11 2 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    И изпадаш в още по-голям филм с нафтата - "Филм на ужасите"🤮

  • 15 Дедо ви

    10 1 Отговор

    До коментар #4 от "Сделано в Россия":

    Истината е , че сега " 91––95 октана Бензина" е по слаб от 86 октана на времето...по старите го знаят...за по младите...ама вие, не знаете как мирише истинският бензин запалете 100 грама бензин, и сто грама нафта едновременно /на безопасно място/ и вижте кое пуши повече!
  • 16 Дедо ви

    5 8 Отговор
    да си жив и здрав да "продухаш карбураторите" на още сто "лади"...италиански Фиат от 60 години...ако караш от село до градО два пъти месечно /ако запали" ладата"/ става..но по добре си купи магаре.

    Коментиран от #17

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Дуньо простия

    5 0 Отговор
    Автора, що не хвана някой ученик от техникум по ДВГ, да ги обасни както си трябва.
    Така значи. То октановото число, че е характеристика дето определя детонационната устойчивост на горивото, се е нещо дето малко го знаят. Пък детонационната устойчивост е туй нещо дето определя кога горивото ще се самозапали. За нормална работа на бензинов двигател, запалването трябва да става от искрата от свеща. Когато започне да се самозапалва, тогава се нарушава работата, и на шАфьорски език казано "аванса чука" . Няма него да го обяснвам що то. Та:
    С какъв бензин да се кара двигателя, зависи единствено и само от конструкцията му. При двигатели със висока степен на сгъстяване, напр. 12, по-висок октан. При по-ниска 7-8, А95.
    Пък степента на сгъстяване на ДВГ, това е отношението на обема на горивната камера / обема на цилиндъра.
    При А86 за дет. у-ст се ползват съставки съдържащи олово. Няма място за сравнение. Пък, че захарта не се разтваряла, като стигне неразтворена до горивните жигльори на карбуратора, е ми ще ги запуши. Слага това, дето ти го е писала фабриката на капака на резервоара. Ей, утрепах се от писане, иначе карам дизел...
  • 19 ВСЕКИ ЗНАЕ

    4 0 Отговор
    Тук горивата са пълна измама БЕЗ КОНТРОЛ...ЛОШО КАЧЕСТВО...НЕРЕАЛНО КОЛИЧЕСТВО...всеки е зареждал в чужбина и автомобила става друг....чудеса стават...КАК ЩЕ ГИ СТИГНЕМ ОНИЯ В АФРИКА..