8 04311

Защо не трябва да шофирате с неравномерно напомпани гуми?

  • гуми-
  • съвети-
  • налягане

Понякога шофьорите забравят да проверят налягането в гумите. Какви са последствията от това при дълго пътуване?

Защо не трябва да шофирате с неравномерно напомпани гуми? - 1

Шофьорите невинаги следят внимателно нивото на налягането в гумите. И не всяка кола има вградени сензори или индиректни електронни системи за управление, базирани на показанията на ABS , което затруднява надеждното определяне на малки разлики вариращи в диапазона от половин атмосфера. Според стандартите разликата в налягането в гумите може да варира най-много между 0.2 - 0.3 бара, но не повече.

Освен това много гуми вече имат усилени странични стени, които не позволяват да "провисват" много. На око разликата в налягането не може да се забележи, поради което шофьорите могат да тръгнат на дълго пътуване с неправилно напомпани гуми. Как това ще повлияе на издръжливостта на гумите и управлението на автомобила, ви разказваме сега.

Дори чисто нови гуми трябва да се помпат около веднъж месечно. Намаляването на налягането в тях се случва по много причини. Една такава може да е изтичане на въздух в резултат на лоша плътност на гумата, лошо прилепване на страничната стена към джантата, образувания върху дисковете или банална промяна в температурата на околната среда. Когато времето се промени, въздухът в гумите се компресира или разширява. Налягането в тях пада или се повишава.

Особено опасно е, когато разликата в гумите достигне 0.5 бара или, както казват шофьорите, половината "атмосфера". В този случай при коли със системи за контрол на налягането на таблото светва предупредителна лампа. Освен това налягането в гумите може дори да е в рамките на нормалното, но разликата е опасна.

Представете си ситуация, в която водачът е напомпал гумите до максимално допустимата стойност от 2.6 бара, например. След няколко седмици на две от колелата налягането падна до 2.1 бара. Тези показания се вписват в допустимите граници, но шофиране с такава разлика не се препоръчва.

Ако едната гума на дадена ос е леко изпусната, а другата е пренапомпана, тогава има различно съпротивление при търкаляне. С намаляване на нивото на налягане, зоната на контактното петно ​​се измества към краищата на гумата. Централната част на протектора е притисната навътре.

А именно, тази средна част прави сцеплението при ускорение и спиране. Контактното петно ​​е деформирано. При по-мека гума основният товар пада върху страничните стени и протекторът на тези места се износва интензивно.

В същото време другата гума от дадената ос, която е с по-високо налягане прехвърля натоварването към централната част на протектора. Тогава площта на контактното петно намалява драстично, което също води до лошо сцепление.

Колата започва да се държи много по-лошо в завой поради недостатъчен контакт с асфалта. Намаляването на т.нар. контактни петна ще има отрицателно въздействие върху динамиката на ускорението, както и върху спирането. В резултат на това при движение се усеща дисбаланс поради разликата в силите и превозното средство трудно държи правата линия.

Двойката колела с различно налягане има разлика в съпротивлението, което ще накара колата да се държи нестабилно. На високоскоростни прави отсечки дори може съществено да се отклони от траекторията. А по време на спиране, автомобилът ще бъде отведен в обратната посока.

При дълго пътуване тази нестабилност ще бъде придружена от повишено износване на гумите. По-напомпаната гума ще се износи в центъра, докато недостатъчно напомпаната ще "оплешивее" по краищата.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 18 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 меките

    8 3 Отговор
    гуми се и загряват повече, особено при висока скорост, което може да доведе до тежък проблем.
    По принцип гумата непрекъснато леко се деформира при движение, което води до вътрешно триене и загряване. Колкото е по-мека - толкова по-силно е изразено това. Прегряването може да доведе до разкъсване на "платовете" осигуряващи формата на гумата, след което гумата вече не е кръгла, с всички последствия, и това става внезапно.
    Имах такъв случай преди година на магистрала тракия, при 140Км/ч. Добре че беше задна гума... Усещането беше че колата се разпада на части.
  • 2 Не е зле и

    13 1 Отговор
    да се отбележи че оптималното налягане не е едно и също за всички коли, обикновено някъде (в жабката или другаде) има лепенка с инструкции. При някой коли (комбита например) може препоръките да са различни за отпред и отзад. Също обикновено производителя препоръчва по-високо налягане при пределно натоварен с хора и багаж автомобил.
    И още нещо - препоръчителните налягания са за СТУДЕНИ гуми.

    Коментиран от #7

  • 3 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    7 4 Отговор
    И,като имаш сензори???Какво???Да не би сензорите да ти напомпат гумите??

    Коментиран от #4

  • 4 Сензорите

    11 0 Отговор

    До коментар #3 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    ще те предупредят за спада на налягане, и то преди да е станал толкова сериозен че да почнеш
    да го усещаш (да ти дърпа колата настрани).
    Съответно първо ще имаш едно на ум и второ - ще спреш на първата бензиностанция да донапомпаш.
  • 5 Митко

    4 7 Отговор
    НАПОМПЕНИ А НЕ НАПОМПАНИ НАУЧЕТЕ СЕ ДА ПИШЕТЕ ПРАВИЛНО

    Коментиран от #6, #8, #11

  • 6 Бургаски батки

    5 3 Отговор

    До коментар #5 от "Митко":

    Ние сме напомпАни
  • 7 Истината

    4 0 Отговор

    До коментар #2 от "Не е зле и":

    Отстрани на шофьорската врата има лепенка, която показва какво да е налягането на предни и задни гуми. А сензорите са хубаво нещо, защото визуално гумата е наред, но може да е спукана и да изпуска, какъвто случай имах.
  • 8 Стършел

    2 0 Отговор

    До коментар #5 от "Митко":

    Сега проверих и пише, че са дублетна форма.
  • 9 Ако светне датчика за налягане

    5 0 Отговор
    След смяна на гуми винаги тарирам датчика. Обикновено до следваща смяна проблеми не показва. И пак така. На два пъти при много хладни сутрини светна. Докато стигна до бензиностанцията за помпане, гумите загряха и датчика угасна. Но когато в движение ви светне със сигурност е проблем в налягането и не пречи да карате без изцепки. По опитните знаят как се усещат разликите веднага и на волана.
  • 10 ержвере

    1 0 Отговор
    Това не е вярно. "Дори чисто нови гуми трябва да се помпат около веднъж месечно."
  • 11 не не не

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Митко":

    НАПОМПАНИ си казваме и това е