Шофьорите невинаги следят внимателно нивото на налягането в гумите. И не всяка кола има вградени сензори или индиректни електронни системи за управление, базирани на показанията на ABS , което затруднява надеждното определяне на малки разлики вариращи в диапазона от половин атмосфера. Според стандартите разликата в налягането в гумите може да варира най-много между 0.2 - 0.3 бара, но не повече.
Освен това много гуми вече имат усилени странични стени, които не позволяват да "провисват" много. На око разликата в налягането не може да се забележи, поради което шофьорите могат да тръгнат на дълго пътуване с неправилно напомпани гуми. Как това ще повлияе на издръжливостта на гумите и управлението на автомобила, ви разказваме сега.
Дори чисто нови гуми трябва да се помпат около веднъж месечно. Намаляването на налягането в тях се случва по много причини. Една такава може да е изтичане на въздух в резултат на лоша плътност на гумата, лошо прилепване на страничната стена към джантата, образувания върху дисковете или банална промяна в температурата на околната среда. Когато времето се промени, въздухът в гумите се компресира или разширява. Налягането в тях пада или се повишава.
Особено опасно е, когато разликата в гумите достигне 0.5 бара или, както казват шофьорите, половината "атмосфера". В този случай при коли със системи за контрол на налягането на таблото светва предупредителна лампа. Освен това налягането в гумите може дори да е в рамките на нормалното, но разликата е опасна.
Представете си ситуация, в която водачът е напомпал гумите до максимално допустимата стойност от 2.6 бара, например. След няколко седмици на две от колелата налягането падна до 2.1 бара. Тези показания се вписват в допустимите граници, но шофиране с такава разлика не се препоръчва.
Ако едната гума на дадена ос е леко изпусната, а другата е пренапомпана, тогава има различно съпротивление при търкаляне. С намаляване на нивото на налягане, зоната на контактното петно се измества към краищата на гумата. Централната част на протектора е притисната навътре.
А именно, тази средна част прави сцеплението при ускорение и спиране. Контактното петно е деформирано. При по-мека гума основният товар пада върху страничните стени и протекторът на тези места се износва интензивно.
В същото време другата гума от дадената ос, която е с по-високо налягане прехвърля натоварването към централната част на протектора. Тогава площта на контактното петно намалява драстично, което също води до лошо сцепление.
Колата започва да се държи много по-лошо в завой поради недостатъчен контакт с асфалта. Намаляването на т.нар. контактни петна ще има отрицателно въздействие върху динамиката на ускорението, както и върху спирането. В резултат на това при движение се усеща дисбаланс поради разликата в силите и превозното средство трудно държи правата линия.
Двойката колела с различно налягане има разлика в съпротивлението, което ще накара колата да се държи нестабилно. На високоскоростни прави отсечки дори може съществено да се отклони от траекторията. А по време на спиране, автомобилът ще бъде отведен в обратната посока.
При дълго пътуване тази нестабилност ще бъде придружена от повишено износване на гумите. По-напомпаната гума ще се износи в центъра, докато недостатъчно напомпаната ще "оплешивее" по краищата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 меките
По принцип гумата непрекъснато леко се деформира при движение, което води до вътрешно триене и загряване. Колкото е по-мека - толкова по-силно е изразено това. Прегряването може да доведе до разкъсване на "платовете" осигуряващи формата на гумата, след което гумата вече не е кръгла, с всички последствия, и това става внезапно.
Имах такъв случай преди година на магистрала тракия, при 140Км/ч. Добре че беше задна гума... Усещането беше че колата се разпада на части.
12:08 05.08.2022
2 Не е зле и
И още нещо - препоръчителните налягания са за СТУДЕНИ гуми.
Коментиран от #7
12:12 05.08.2022
3 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
Коментиран от #4
12:35 05.08.2022
4 Сензорите
До коментар #3 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
ще те предупредят за спада на налягане, и то преди да е станал толкова сериозен че да почнешда го усещаш (да ти дърпа колата настрани).
Съответно първо ще имаш едно на ум и второ - ще спреш на първата бензиностанция да донапомпаш.
14:54 05.08.2022
5 Митко
Коментиран от #6, #8, #11
21:35 05.08.2022
6 Бургаски батки
До коментар #5 от "Митко":
Ние сме напомпАни05:40 06.08.2022
7 Истината
До коментар #2 от "Не е зле и":
Отстрани на шофьорската врата има лепенка, която показва какво да е налягането на предни и задни гуми. А сензорите са хубаво нещо, защото визуално гумата е наред, но може да е спукана и да изпуска, какъвто случай имах.08:30 06.08.2022
8 Стършел
До коментар #5 от "Митко":
Сега проверих и пише, че са дублетна форма.16:41 06.08.2022
9 Ако светне датчика за налягане
18:26 06.08.2022
10 ержвере
10:56 16.08.2022
11 не не не
До коментар #5 от "Митко":
НАПОМПАНИ си казваме и това е10:58 16.08.2022