След като направи USB Type-C портовете за зареждане задължителни на всички смартфони, таблети и лаптопи, Европейският съюз (ЕС) вече се споразумя за нови закони и разпоредби, целящи да направят батериите по-устойчиви и многократно използвани. Този нов регламент ще представи нов набор от предизвикателства пред потребителските технологични фирми и производителите на батерии, тъй като новите закони обхващат целия жизнен цикъл на батерията. Целият жизнен цикъл на една батерия включва извличане на материал, промишлено производство и изхвърляне.
Новият закон на ЕС ще бъде приложим за всички видове батерии, продавани в ЕС, което включва батерии, използвани в електронни устройства, индустриални батерии, автомобилни батерии и батерии, използвани в двуколесни и електрически превозни средства (EV). От началото на 2024 г. производителите на батерии в ЕС ще трябва да отчитат общия въглероден отпечатък на продукта, още от извличането до процеса на рециклиране.
След това тези данни ще бъдат използвани за определяне на максимално ограничение на CO2 за батерии, което ще влезе в сила още през юли 2027 г. Те ще трябва да използват определен процент рециклирани материали, т.е. 16% кобалт, 85% олово, 6% литий и 6% никел.
Новият регламент също така изисква марките за потребителски технологии да проектират устройствата си по такъв начин, че батериите им да могат лесно да се сменят, или чрез премахване на капака на батерията, или чрез премахване на винтовете, които са лесно достъпни. Може ли това да означава връщане на сменяемите батерии в смартфоните? Е, това поне ще направи електронните устройства по-устойчиви и ще подобри живота им. Това също ще намали маржовете на печалбата на компаниите по време на ремонта и поддръжката на устройствата.
Ако бъдат приети, новите разпоредби ще гарантират, че батериите, продавани в региона на ЕС, са по-устойчиви в световен мащаб, като в крайна сметка определят стандарт за останалата част от света. Правилата не само оценяват въглеродния отпечатък, но компаниите, участващи в процеса на производство на батерии в ЕС, също ще трябва да идентифицират, предотвратяват и адресират проблеми с правата на човека и труда във веригите си за доставки.
ЕС приложи този нов закон само за ключови суровини като литий, никел, кобалт и графит. Освен това ЕС си постави и амбициозни цели за събиране. Тя има за цел да събере 45% от рециклируемите материали на електронните устройства до 2023 г. и 73% до 2030 г. Освен това, в случая на електромобилите, тя цели да събере 100% рециклирани материали.
Е, новият регламент на ЕС за батериите очаква окончателно одобрение от Парламента и Съвета и със сигурност ще постави трудни предизвикателства пред фирми за потребителска електроника като Apple, Google, Samsung и други, тъй като те трябва да преосмислят дизайна на своите устройства. Дори производители на батерии като Panasonic и Samsung SDI .
Всички фирми, които се занимават с батерии, ще трябва да започнат да се подготвят за новите закони, да преразгледат своите вериги за доставки и операции, а също така да влязат в решения за сътрудничество с рециклиращите фирми.