Last news in Fakti

1 Февруари, 2003 13:51 14 655 13

Honda Prelude

  • honda-
  • honda prelude-
  • 4ws

Японският гигант Honda е познат най­­-вече с производството на мотоциклети. Автомобилната промишленост на концерна обаче също е добре известна, както по света, така и у нас. В България тази марка е най-популярна с модификацията Civic. Може да се каже обаче, че и автомобилът Honda Accord е един от широко разпространените модели на пазара за употребявани возила. Той е предназначен за по-улегнали господа с предпочитания към комфорт и функционалност. Инженерите от Honda не са забравили и младото поколение, което силно се вълнува от ниски, спортни резачки. Именно на базата на Accord, японците създават и модела Prelude. Този автомобил се отделя като самостоятелен модел през 1983 година. Оттогава досега колата търпи доста изменения, но за фирмата си остава “Спортис­тът” с главно “С”. У нас моделът не се среща често, но все пак на пазара втора ръка се намират добри екземпляри. Най-популярна е модификацията, произвеждаща се през периода 1992 - 1997 г., което определя и акцента на материала ни.

Какво точно представлява Prelude? Името идва от думата “прелюдия” - встъпление в музикално произведение. Може би е кръстен така, поради факта, че се определя по-скоро като псевдоспортен, отколкото ка­­то “породист” спорт­-кар - тоест, заема нишата, намираща се точно преди тази на т.нар. “расови возила”. Въпреки това Prelude се характеризира с много добра динамика, надежден е и определено заслужава вниманието на една група от хора, наречена “улични състезатели”. Това най-често са младежи, предпочитащи активния стил на шофиране и необръщащи внимание на изключително малкото пространство в задната част на салона и наличието само на две врати. За тях най-важни са критерии като динамика, безопастност, екстравагантен дизайн и здравина на автомобила. Всички те са удачно съчетани в Honda Prelude.

Каросерия

Когато човек избира подобен автомобил едно от първите му изисквания трябва да е безопасността. Повечето от времето тези четириколесни се карат с висока скорост и често се вкарват в критични обороти. При Prelude пасивната безопасност е на добро ниво. Въпреки сравнително малките размери на купето трябва да сте спокойни. Каросерията е подсилена със специални подрамки. В много от екземплярите произведени след 1995 година са монтирани и въздушни възглавници, но най-важното е, че корозията не засяга дори и най-старите версии. Това е така, поради факта, че всички елементи от каросерията са поцинковани.

Не трябва да се пренебрегва и фактът, че базовото оборудване на Prelude e доста високо. Повечето екземпляри имат в наличност цялостен ел. пакет и климатик. Предните седалки са удобно твърди, а страничните им бордове обхващат плътно телата на водача и пасажера до него. Скоростният лост е разположен високо, което допълва цялостната картина на спортен болид. Вече стана ясно, че мястото отзад, както и багажното отделение са просто символични, но какво от това. Важно е колко “кончета” се крият под капака на Prelude.

Двигатели

Автомобилът се оборудва с четири, естествено, бензинови агрегата. Всички те са 16-вентилови и са с обем 2.0 л. (133 к.с.), 2.2 л. (150 к.с.), 2.3 л. (160 к.с.) и 2.2 л. (185 к.с.) VTEC. Тези двигатели са добре изпитани и на модела Accord, като е доказано, че в процеса им на експлоатация не възникват почти никакви проблеми. По думи на специалистите, всички мотори понасят нормално спортния маниер на каране, който предполага включване на предавките на високи обороти и честото използване на т. нар. двигателна спирачка. Дори и при този моторесурс Prelude изминава 500 000 километра без да се налага по-съществен ремонт на основния агрегат (естествено, при съвременно и навременно техническо сервизиране).

Единственото, на което трябва да се обърне внимание е фактът, че всички двигатели са с по два балансиращи вала, правещи работата на мотора значително по-равномерна и спокойна. В резултат на това износването на ангренажния ремък е по-голямо, което от своя страна налага и по-честата му смяна. На всеки 40 000 километра пробег е задължителен и реглажът на клапаните.

Между другото, единствено най-мощният двигател е снабден със знаменитата “хондовска” система VTEC (Variable Timing Electronic Control), която в зависимост от оборотите на мотора изменя времето за отваряне на клапаните. В резултат на това се достига висок въртящ момент дори и при ниски обороти. Тази система е специално доразработена за Prelude. В случая не е предназначена за икономия на гориво, а за т. нар. спортен режим на работа. Именно този двигател се счита за най-удачен и надежден, но е по-скъп за обслужване.

Трансмисия

Всички автомобили от серията Prelude са оборудвани или с механични петстепенни скоростни кутии или с четиристепенни автомати. И двата варианта са сполучливи, като при “механиката” трябва да се спазва едно основно правило. Маслото в трансмисията задължително трябва да е с вискозитет 10W40, като смяната му е наложителна на всеки 40 000 километра пробег. В противен случай рискът от дефектиране на трансмисията е голям. Друг и основен недостатък се явява съединителят. Предвид предполагаемата му работа той се износва доста бързо. Освен това често се появява теч, идващ от цилиндъра на хидравликата, който е следствие от скъсан маншон. Ако автомобилът се кара спокойно или само на извънградски дистанции амбреажът може да издържи и до 200 000 километра.

Спирачна система

Благодарение на наличните четири дискови спирачки и ABS в стандартното оборудване на всички автомобили Prelude, спирачната система е много ефективна. При правилно обслужване тя не дефектира. Естествено накладките се износват бързо, но това е резултат от активната “езда”. При смяна на задните накладки обезателно трябва да се почистят основно направляващите супорти. Ако не спазите този съвет рискувате задните апарати да клеясат и да блокират. Първият признак за този дефект е постепенно отслабващата сила на ръчната спирачка.

Кормилна уредба и окачване

Всички автомобили Prelude са снабдени със серво усилител на волана, който изменя степента на твърдост в зависимост от скороста на движение. С течение на времето, след 200 000 километра пробег се появява неприятен шум идващ от рейката, но според експертите това не трябва да ви притеснява - безопасно е.

Една от интересните, но рядко срещани версии на Prelude е модификацията 4WS. Съкращението означава четири управляващи колела. Задните на практика не са свързани пряко с кормилната уредба. Ъгълът им на завиване се контролира от сложна електроника, която обаче е много надеждна и в процеса на експлоатация не дефектира. Сервизирането є се заключава в смяната на специалната смазка, намираща се в кормилния редуктор на задната ос. Процедурата трябва да се извършва на всеки 100 000 километра пробег.

В отличие от повечето автомобили, задното и даже предното окачване на Prelude е многоточково. Тази конструкция позволява достигането на значително по-голяма стабилност на пътя. Поддръжката на окачването обаче е доста скъпа и при покупка на Prelude е хубаво то да бъде прегледано от квалифициран майстор.
Ако все още не сте женен и не предвиждате скоро създаване на многолюдно семейство, като наред с това сте привърженик на спортното каране, но нямате пари за Porsche например, обърнете внимание на здравата японска резачка Prelude.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ravn

    24 0 Отговор
    Страшна машина е Prelude!!! :)
  • 2 lude

    17 0 Отговор
    Външна красота съчетана с прословутата японска техника и здравина - уникат.
  • 3 корпса

    11 1 Отговор
    имат хубав дизаин,ама за жалост пове4ето са със двулитровия мотор,които за това голямо купе със зор го тегли,и се явява наи абната хонда със спортно купе!!за v-techa e друго нещо!ина4е съм страшен фен на хонда,няма ли да напишете и за легендарния crx,която се явява първата кола с широка броня,и с ока4ване и усештане от истински спортен автомобил,поздрави на феновете на марката HONDA :):);)
  • 4 Zappa

    10 3 Отговор
    ", но най-важното е, че корозията не засяга дори и най-старите версии. Това е така, поради факта, че всички елементи от каросерията са поцинковани." Карам Прелюд от 16 год.(2,3,4 ген.).Всички ръждясват успешно и нямат грам поцинковане. А иначе, каквито и суперлативи да се кажат за Прелюд са малко. Сега имам 2.3i 4WS . Всичко в нея е изящно. Да не говорим за издръжливост и технически показатели, особено като се има предвид, колко отдавна е разработен и произвеждан този модел.
  • 5 Gicheto

    9 1 Отговор
    Mnogo se radvam che ste obarnali vnimanie na tazi Krasavica :), tq e edna ot moite favoriti (Prelude) :), moje da poslushate i "корпса" kato drasnite neshto i za CRX :)
  • 6 Mitaka

    5 2 Отговор
    Karam moje bi nai istinskiq prelude 3-ta generaciq. Osven da kaja che v po dobra kola s po gotino upravlenie uskorenie za konete si (2.0i 140) stabilnost i useshtane za sport ne sum se kachval. Ako si zimam sledvashta kola nai veroqtno she e pak prelude no malko po nov :)
  • 7 stan

    17 1 Отговор
    2.0 133 hp доволно дърпа, много се злоби на високи обороти и с лекота влиза в критичните. Доста бързо ускорява от 130 до 180. Обаче с 2-ма човека + шофьор /150кг повече/ се усеща загубата на мощност. Все пак ако искаш освен уникален дизайн да имаш и наистина спортен автомобил, с който много ама много малко коли биха ти се упряли на пътя, ще трябва да се бръкнеш по-дълбоко за Vtec-а :)
  • 8 m power

    7 2 Отговор
    mnogo sa dobri, nai dobrata kola, tarsia za prelude 93 godina voden radiator za avtomatik e kolata tel.0897038222 :) blagodaria
  • 9 nad zakona

    6 2 Отговор
    kato japonskite sportni avtomobili drygi nqma.tova e perfektnata kola.
  • 10 Stanislav

    1 0 Отговор
    Privet na vs.fenovete.Az imam ot 2g.Prelud 2.3 4WS 94g.Kupih si go ot Germania s mn.merak,no za syzalenie vs.koeto moze6e da defektira po kolata ve4e se slu4i,a izglezda mn.zapazena.ABS ne raboti,izgoreli dat4ici.4WS redovno go popravjam,zad zadnata ljava sedalka se namira komputyra s upravlenieto mu,vse nesto defektira tam.Lampata za Airback ot njakolko maseca zapo4na da sveti,okaza se skysana meka vryzka pri volana,poradi tazi pri4ina i tempomata mi otkaza.Tabloto ve4e sveti kato koledna elha.Zadnite vezdi ve4e vednyz gi pravih i sega na prolet otnovo ste imat nuzda.Ako njakoi ima predstava kak da se spravja sys vs.tezi problemi moze da mi pise.Blagodarja!
  • 11 Zappa

    0 0 Отговор
    ..."Ъгълът им на завиване се контролира от сложна електроника, която обаче е много надеждна и в процеса на експлоатация не дефектира..."
    Напротив- дефектира! Много от екземплярите втора ръка са с дефектирал 4WS, основната причина са студени спойки в електронния блок. Освен това, WS e свързан с ABS и още датчици по кормилната уредба, което допълнително усложнява нещата. Всичко това го казвам от личен опит и наблюдение. Ако системата показва грешки при тест, лампата на таблото светва понякога или не угасва след стартиране на двигателя, непременно обърнете внимание на това!!! При неработещ WS, колата става нестабилна и трудно управляема в завои, при неравности и по- рязки маневри. Причината е един малък луфт, който се получава в механизма за задно завиване, който между другото е с електромотор. Тези, колеги, които карат такава кола, могат да махнат бушона на WS и внимателно да пробват как се шофира и да се уверят, та дори и да напишат за това, защото дефектирал WS не е рядкост и е опасен! А иначе изключителната маневреност и удоволствието от шофиране на Prelude 4WS са неуспорими!! Жесток автомобил!
  • 12 IV_LUDE

    3 0 Отговор
    прелюда е уникален автомобил.от скоро съм горд собственик на прелюд 2.2 200к.с.изумително е как такова голямо купе набира скорост,и не спира никъде:)преди този автомобил имах ЦРХ 1.6 150к.с ВТ.но понеже в българия никой не кара пиян и аз станах потърпевш от такъв шофиор:(и така РЕКСА ми приключи участие.та като цяло аз съм маняк на тема ХОНДА от около 10 години,и за мен по добра кола няма.това са единствените атмонсферни коли който не се затрудняват при много по мощтни от тях автомобили.САМО ХОНДАААА:)))
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.