Last news in Fakti

30 Октомври, 2004 12:04 2 077 0

По семейни причини

  • mitsubishi grandis-
  • citroen c8


Ако си имате голямо семейство, а и освен това си падате по честите разходки извън града, значи прекалено често ви се налага да мислите с какво точно да се превозвате. Старото комби очевидно не върши работа, тъй като децата растат и вече заемат доста повече място, тъщата пък продължава да бъде колоритът на вашата фамилия и гордо отказва да спазва предписаната й диета, в следствие на което кантарът все така си показва трицифрено измерение. Дори кучето, което са ви продали като дребна порода, вече е с габаритите на малък хищник. Е, в такъв случай не ви остава нищо друго освен да се замислите за нов автомобил, а предвид странния отбор, който трябва да превозвате - семейството си, нищо не е така подходящо както един миниван.

Две от атрактивните предложения в този сегмент пък са Mitsubishi Grandis и Citroen C8. Кой от двата обаче е по-подходящ за личните ви нужди? Целта на този материал е да ви подпомогне в намирането на отговора именно на този въпрос.

Всъщност основните достойнства на минивановете са тяхната функционалност и практичност, поради което представителите на този клас напоследък съвсем заслужено се наричат MPV (Multy Purpose Vehicle), или многоцелеви автомобил. Предлагането от тях удобство закономерно бе оценено по достойнство от клиентите и е в основата на добрите им продажби. Заслуга за това е и премахването на изключително неприятния им недостатък от предишни времена - дизайнът. В онези години шестваше представата, че хората, имащи нужда от подобен автомобил слабо се вълнуват от външния му вид. Настоящето обаче се погрижи за “лечението” на тази слабост и сега минивановете съвсем не трябва да се срамуват от визията си. Изцяло в тази посока на мисли е издържан и външният дизайн на самурая Grandis. Той е “пропит” от актуални стилистични решения, които до голяма степен следват фирмените традиции от последните години. Доказателства за последното можете да откриете, като започнете от предната броня, преминете през специфичното разположение на фирменото лого на радиаторната решетка и стигнете до предното стъкло.

Задните светлини пък предизвикват недвусмислена асоциация с модела Lancer и дебютиралия неотдавна осъвременен Colt. “Рисувайки” външността на Mitsubishi Grandis японските дизайнери в значителна степен са заимствали и решения от редица студийни разработки, появили се в последните години - луксозното четириколесно Space Liner и динамичният кабриолет Tarmac.

От своя страна, галите също впрягат всичките си усилия, за да “снабдят” своя С8 с атрактивна външност. При него откриването на родовата принадлежност също е доста лесна задача. Така например, фронталната част е почти пълно копие на тази при леките автомобили на компанията - съвсем типична е радиаторната решетка с напречни планки, на която централно място се полага на фирменото лого. Леко изпъкналият преден капак, както и специфичната форма на предните светлини са щрихите, които допълват облика на С8. Като цяло дизайнът и на Grandis и на С8 е повече от впечатляващ, така че трудно може да се отбележи, в чия полза е превесът. Разликата се състои в това, че азиатците даряват творението си с много по-динамично и подчертано агресивно излъчване, докато французите залагат на по-изчистените и класически форми.

Що се отнася до изработката и функционалността на интериора, то тук галите сякаш изпреварват своя японски конкурент. Салонът при Grandis е издържан в стила, присъщ на много от возилата, “родени” в Страната на изгряващото слънце. Това предполага качество, удобство, но и нищо специално. Основните прибори за управление са изнесени на централната конзола.

Вътрешният дизайн при С8 е много по-оригинален и завладяващ. За разлика от Mitsubishi Grandis, където всички информационни символи са разположени зад волана, непосредствено пред водача, французите залагат при С8 на по-разчупени и по-съвременни дизайнерски решения.

Галите разполагат скоростомера, оборотомера и другите показатели в средата на арматурното табло, което се състои от две части, разположени една над друга и твърде много наподобява като цяло оборудването на кораб от поредицата Star Trek. Непосредствено зад волана пък е разположен компактен монитор, на който водачът получава информация за общия и дневния брой на изминатите километри, датата на последния технически преглед на автомобила и препоръчителната такава за следващия, нивото на маслото и други полезни данни за системите на четириколесното.

Разбира се и при интериора съществуват някои общи компоненти между двамата съперници в този материал. И самураят и елегантният французин разполагат с множество джобове, поставки, отделения и чекмедженца, където да побирате различни предмети. На разположение е дори специално отделение за слънчеви очила...


Като функционалност на салона С8 предлага много повече “глезотии”. Така например, предните седалки се завъртат на 180 градуса, което позволява по всяко време да заформите задушевен разговор с другите пасажери от втория ред, при това форматът на “срещата” да бъде “очи в очи”. Grandis обаче не би могъл да се похвали с такива удобства. Единствената особеност при него е, че третият ред седалки могат да се завъртат обратно на посоката на движение, а това дава възможност на пътниците там да разпускат на воля на платформата на товарния отсек. Така че ако до последно не сте успели да подготвите въдиците, с Mitsubishi Grandis вече бихте могли да свършите това и в движение. Иначе самураят е в състояние да превозва до седем пътника, докато С8 разполага с капацитет за осем. Превозът на товари се извършва с лекота и от двамата съперници - при необходимост седалките се демонтират лесно и се освобождава пространство чак до мястото на водача. Скуката също е изключена. Стереото и при двата екземпляра е перфектно, а срещу заплащане бихте могли да се сдобиете и с DVD.

Другият важен момент при избора на “семеен” автомобил е сигурността. При Grandis тя е на безапелационно равнище. Системата RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) представлява изключително съвременна концепция за пасивна безопасност. Смисълът є се съдържа в отделянето на купето на няколко енергопоглъщащи зони, които концентрират енергията при сблъсък върху себе си и по този начин защитават пасажерите в салона. Не напразно Grandis получи оценка от шест звезди (максимална) по време на краш-тестовете, проведени от J-NCAP (в голяма степен аналогични с тези на EuroNCAP). За наистина солидната безопасност предлагана от японеца съществено допринасят и четирите въздушни възглавници за предния ред седалки, въздушните завеси, предпазващи и главите на всички пасажери, както и триточковите колани. Наборът от обезопасителни средства и прийоми на С8 си прилича с тези на Grandis почти изцяло: специално разработено купе с енергопоглъщащи зони, пълен комплект еърбегове, предпазни колани с усилители.

Освен на пасивната, японските и френските конструктори отделят сериозно внимание и на активната безопасност. Дискови спирачки на четирите колела, антиблокираща система (ABS) от последно поколение, както и електронно разпределение между натоварването на осите се грижат за безпроблменото пътуване. В това отношение Citroen C8 разполага с по-дълъг списък на базовото оборудване. Галите предлагат в стартовата цена тракшънконтрол, както и активна стабилизираща програма. При Grandis тези удобства струват още пари, извън началната сума.

Що се отнася до двигателите там властва доста голямо разнообразие, така че предпочитанията са изцяло лични. В интерес на истината и при двата автомобила, на който и от моторите да се спрете, няма да съжалявате. Мощността е постоянна, а работата им е гладка и безпроблемна. Като цяло обаче азиатците са се справили по-добре, тъй като техните двигатели се отличават със значително по-голяма икономичност, по-голям въртящ момент и мощност.

В крайна сметка е трудно да се каже категорично, кой от двамата конкуренти ще събере повече гласове на семейния съвет. Мъжката половина е много по-вероятно да се спре на Grandis, който впечатлява с динамичното си и нетрадиционно излъчване, докато на жените може би ще се понрави класическата линия и подредения и функционален интериор на С8. Почти сигурно е, че трябва да се изслушат и децата, тъй като минивановете ненапразно се наричат “семейни автомобили”.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА