Last news in Fakti

16 Юли, 2005 22:01 1 896 0

Най-бързата баничарка

  • ferrari-
  • ferrari 250-
  • ferrari 250 gt breadvan

Трескаво оживление закипя в международното колекционерско общество през последните няколко седмици. Макар да е достатъчен повод за ажиотажа, възкачването на принц Албер на престола на Монако и преминаването на една от най-ценните автомобилни сбирки в света в нови ръце съвсем не е истинската причина. Докато новият монарх урежда издръжки за наследниците си наляво-надясно, аукционната къща Christie''s обяви, че ще предложи на търг може би най-неповторимото, митично и революционно Ferrari, съществувало някога. Парадоксът е, че навремето самият Енцо Ферари забранил този автомобил да носи името му, а днес странното возило е на път да подобри всички рекорди по скъпотия дори по стандартите на марката.

Съдбата на Ferrari 250 GTO Berlinetta или просто Breadvan, както сполучливо го кръщава един очевидно ядосан на камионетковата му външност британски журналист, спокойно може да залегне в основата на италиански сапунен сериал. Много историци на легендарната марка сочат октомври 1961 г. за преломен месец в развитието є. Типично по апенински и съвсем в духа на семейство Ферари, сюжетът започва с шумна олелия. Ключов участник в нея обаче изненадващо не е Ил Комендаторе, а благоверната му съпруга, която по всичко личи изобщо не му отстъпвала по проклетия. Поводът за караницата между нея и групичка водещи инженери на компанията в лобито на един хотел така и не става ясен. Словестната схватка със сеньора Ферари обаче коства на прекалено устатите конструктори мигновено уволнение. Случката вероятно щеше да мине в обемната графа с подобни трудово-семейно конфликти, които изпъстрят историята на Ferrari, ако сред имената на инженерите не изпъкваха Джото Бицарини и Карлос Чити.

Подканени настоятелно да си търсят работа другаде, двамата веднага се възползват от предложението на граф Джовани Волпи, който по онова време се опитва да пробие в световния автомобилен спорт със своята Scuderia Serenissima. Богатият благородник планира да се пробва в 24-те часа на Льо Ман и за да се прибави още пипер в сюжета, смята да го направи с най-успешния автомобил на Ferrari - 250 GTO. Разбрал за новите попълнения в екипа му, Ил Комендаторе тутакси му отрязва квитанцията и заповядва поръчката да бъде отказана. Трябва да е бил истински вбесен, за да не си даде сметка, че Волпи няма откъде да си набави ново 250 GTO, но разполага с двамата конструктори, които създават автомобила три години по-рано от празен лист.

Бъдещият Breadvan започва кратката си кариера като шаси №2819GT за модела 250 SWB, прекият предшественик на 250 GTO. Волпи успява да се сдобие с него на втора ръка, след като колата се е състезавала в Tour de France през септември 1961 г. За Бизарини и Чити остава само да направят нужните модификации, за да я превърнат в подобрена версия на състезателните GTO - работа, от която надали някой разбира повече. Подобренията включват мазане със сух картер, изместване на двигателя по-назад и надолу към центъра на тежестта и, разбира се, прочутата каросерия, с чийто дизайн е натоварен Пиеро Дрого. Последният използва спорните аеродинамични принципи на професор Кам, приложени осем години по-късно в Lotus Europa - плосък почти водоравен покрив и отсечена задница, досущ като на фургонче за доставка на хляб.

Breadvan се изправя срещу Ferrari 250 GTO на Льо Ман през 1962 г. и в началото по всичко личи има шансове да докара инфаркт на Енцо Ферари. Макар да не разполага с петстепенната скоростна кутия на именитите си съперници (между другото, доставяна от Porsche), баничарката води в състезанието през първите четири часа. Повреда в кардана принуждава Scuderia Serenissima да се оттегли, но само за да натрие носа на Ferrari малко по-късно през 1962 г., когато на старта в Монтлери Breadvan се класира на трето място след две и преди седем GTO. Баничарката печели състезанието в Брандс Хеч с Карло Абате зад волана, след което е използвана като автомобил за ежедневна експлоатация повече от 40 години. Фактът, че това е последното Ferrari, създадено от Джото Бицарини, и интересната история на колата дават основания на Christie''s да предполагат крайна цена от търга през август между $3 500 000 и $5 000 000.

Технически характеристики
Ferrari 250 GT Breadvan, 1962 г.

Двигател:
Tipo 168/62, дванайсетцилиндров, V-образен, SOHC, два клпана на цилиндър, разположен надлъжно отпред

Горивна система:
6 сдвоени карбуратора 38DCN Weber

Работен обем:
2 953 см3

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото:
73.0/58.8 мм

Степен на сгъстяване:
9.5:1

Максимална мощност:
217.7 кВт (292 к.с.)

Литрова мощност:
98.88 к.с. на литър

Специфична мощност:
324.44 к.с. на тон

Скоростна кутия:
четиристепенна механична, задвижване на задните колела

Габарити, дължина/широчина/височина:
4 430/1 980/1 130 мм

Маса:
935 кг

Гуми отпред/отзад:
185x15/185x15

Спирачки отпред/отзад:
дискови/дискови

Максимална скорост:
279 км/ч

Ускорение от 0 до 100 км/ч:
6.1 сек.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА