Last news in Fakti

30 Юни, 2016 11:45 29 123 8

Oldsmobile не е за дядо ви!

  • oldsmobile-
  • aerotech
Oldsmobile не е за дядо ви! - 1

В края на 80-те години на миналия век марката Oldsmobile решава да се отърве от пенсионерския си имидж с помощта на рекламен слоган, който гласи: "Oldsmobile не е за дядо ви".

По същото време компанията вади на бял свят един свръхфутуристичен концепт, изглеждащ като автомобил за вашите правнуци. За съжаление и това не проработва. Oldsmobile е отдавна мъртъв, но въпросната концепция остава в историята, като един, наистина стойностен спортакр.Oldsmobile не е за дядо ви!

Въпросният отрязък от време, краят на 80-те не е най-добрия за марката, но това не е повод да игнорираме потресаващият Aerotech - автомобил, считан за един от най-интересните прототипи на десетилетието. Този автомобил определено не е за вашия дядо, защото максималната му скорост е 430 км/ч., като това не е само на хартия, а е реално измерено време.

Може би се питате, защо тази машина се появява с марка Oldsmobile, като в онези години в портфолиото на GM има далеч по-перспективни марки. Отговорът се крие още в началото на процеса на разработка. Двигателят е Oldsmobile Quad-4. Той е четирицилиндров с работен обем 2.3 литра и мощност 150 конски сили. Максималният му въртящ момент е 217 Нм.Oldsmobile не е за дядо ви!

Този агрегат обаче е конкурентоспособен на много от доказаните V6 мотори по онова време и специалистите от GM виждат в него огромен потенциал. За да го покажат на света решават да подобрят рекорда за скорост. Те привличат на работа Ед Уелбърн, известен с работата си по множество модели на Cadillac, и му поставят задача да направи свръхаеродинамично купе.

Quad-4 бил наистина много добър двигател, но да се подобри с него рекорда за скорост е било невъзможно. За да стане това се налага монтиране на турбокомпресори. Инженерите правят два вариант на доработка - с един и с два турбокомпресора. Първият достига мощност от 900 конски сили, а вторият - 1000.Oldsmobile не е за дядо ви!

Що се отнася до автомобила Aerotech, то той изглежда като болид, какъвто всъщност е. Шасито му е заимствано от March 84C CART - един автомобил спечелил същата година култовото състезание Indianapolis 500. Каросерията е направена от въглеродни влакна, като и тя е изработена в три варианта - един с дълга "опашка" и два с по-къса.

Още нещо любопитно е, че каросерията разполага с регулируеми панели, имащи за цел да разпределят силата на притискане равномерно по целия автомобил. Като цяло Aerotech и днес се мята за един от най-аеродинамичните автомобили в цялата автомобилна история.Oldsmobile не е за дядо ви!

Вътрешността на колата също е удивителна. Тя прилича на кокпита на изтребител F16. И за да се подкара този болид е нужен истински пилот, а не просто шофьор. В края на 1987 година отборът Aerotech изкарва болида на писта и още в самото начало успява да подобри няколко рекорда, много от тях актуални и днес.

Най-значимият от тях е достигането на средна скорост в два последователни опита от 430 км/ч. В единия от тези опити колата достига 448 км/ч. Впоследствие на права отсечка аеродинамичният болид успява да достигне уникалната скорост от 467 км/ч., с което и остава в историята.Oldsmobile не е за дядо ви!

Планирало ли се е обаче серийно производство? Едва ли. Принципно, автомобилите, предназначени за скоростни рекорди не са серийни и никога не стават. Двигателят Quad-4 обаче остава на служба, интегрирайки се в много модели на Pontiac, Buick и Oldsmobile, естествено не в този си свръхмощен вариант.

През 1992 година Oldsmobile отново изкарва Aerotech на пистата. Този път обаче това е новата версия, която разполага с четирилитров V-образен осмак от Oldsmobile Aurora. За осем дни новата версия подобрява 47 рекорда, но за съжаление и това не успява да спаси марката.Oldsmobile не е за дядо ви!


Поставете оценка:
Оценка 4 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    7 0 Отговор
    Страхотна статия. Ето заради такива материали сте номер едно, що се касае до автомобилни медии.
  • 2 незнайко

    0 5 Отговор
    (Той е четирицилиндров с работен обем 2.3 литра и мощност 150 конски сили. ) Този двигател да не е същия като на Мазда 6 -166 коня. Как с два компресора стигат 1000 конски сили от този двигател? Той авно няма никакъв ресурс.
  • 3 мам си джес

    4 1 Отговор
    не се обиждай ама верно си незнайко
  • 4 ГОСТ

    3 1 Отговор
    незнайко за твое сведение BMW имат двигател 1.5 турбо от1982 който е генерирал 1400-1500к.с. в клалификация :)

    Коментиран от #5

  • 5 Martin

    2 4 Отговор

    До коментар #4 от "ГОСТ":

    1400-1500 коня ама само на хартия. На писта тази мощност е доближавана (ако въобще) чак в края на правите, заради огромната турбо дупка. В бавните завои нещата са били отчайващи. Нормално за двигател втора употреба с турбо с размерите на катедрала, взаимстван от седаните на бмв по това време.

    Коментиран от #7

  • 6 Martin

    4 5 Отговор
    Независимо дали ви харесва или не, факта си е факт. Има интернет, потърсете информация, осведомете се и тогава пак цъкайте минусчета.

    Коментиран от #8

  • 7 Кофата

    4 0 Отговор

    До коментар #5 от "Martin":

    Еиййй ти явно бая си карал такава кола? А бе защо не се скриеш някъде бе? Аре стига вече клавиатурни специалисти по на 10 години!
  • 8 На Мартин дядо му

    10 2 Отговор

    До коментар #6 от "Martin":

    Та понеже много си информиран от интернет, що не земеш да видиш кой печели формула едно през 1983. Нелсън Пикет с тубиниран БМВ М12 мотор, на хартия, на мокро на сухо, на квот искаш. Та тая кофа с турбо лаг колкото вселената как ли е спечелила ?! В завоите я няма, на правите я няма, пък на финала я има.
    Тука има нещо, Путин е виновен.