Трудно е да се повярва, но през 60-те години на миналия век ЗАЗ обмисля пускането на сериен суперкар. И го прави. Тази ЗАЗ-ка обаче отдавна е забравена, а сега в Подмосковието беше намерен един екземпляр, който ще бъде изцяло реставриран.
Елегантният задномоторен спорткар се нарича МКЗ-НАМИ Спорт-900 и мнозина от тогавашните специалисти го определят като бюджетна версия на Porsche 911. Иначе в основата на това спортно купе лежи "гърбавия" ЗАЗ-965А.
Първият екземпляр се появява на бял свят през 1963 година с каросерия от стъклопласт. Каросерията е висока само 1.2 метра и тежи 100 килограма. В дизайна на Спорт-900 се долавя сходство със знаменития Volkswagen Karmann-Ghia.
Още нещо много любопитно е, че конструкторите са съумели да запазят четириместния салон. Водачът и пасажерът до него са разделени от висока централна конзола, подобно на тези в настоящите спортни автомобили.
За съжаление двигателят остава без изменение, с мощност от 27 конски сили. Динамиката обаче е значително по-добра от тази на ЗАЗ-965А, защото колата тежи точно 500 килограма.
Колата така и не влиза в серийно производство, като през периода 1963 - 1969 година са направени 5 или 6 екземпляра. Днес всички те са в плачевно състояние или не са сред живите. Реставрацията на находката има за цел да възроди спортната ЗАЗ-ка.
Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Американеца
07:16 23.02.2017
2 бай Иван
07:45 23.02.2017
3 гощо
Коментиран от #6
07:57 23.02.2017
4 Велик руски гений
08:16 23.02.2017
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Зельоная марка
До коментар #3 от "гощо":
Логично е да поставят протитежести отпред, за да не се случва. Хората не са прости, ще се сетят.Коментиран от #10
08:31 23.02.2017
7 Заз
08:32 23.02.2017
8 Терцел
08:38 23.02.2017
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 гощо
До коментар #6 от "Зельоная марка":
Практиката не показва да са се сещали до сега?!?!? Всички собственици на подобни техники като този ЗАЗ,Шкодите в миналото притежаваха по един бордюр който слагаха зимата в предният багажник!!!Коментиран от #25
09:21 23.02.2017
11 Кибик
Коментиран от #14, #16
09:40 23.02.2017
12 бай Иван
Ама тя излиза 1967, а ЗАЗ-ката 1963.
Обикновената Fulvia излиза 1963 ама пък защо им е да шпионират "Буржоазията"?
Партията е спъвала авто индустрията на СССР.
Москвич 408 Турист е един пример.
Фиат предлагат двигател с два разпределителни вала-отказан. Друг пример.
А сега и ЗАЗ-ката.
10:01 23.02.2017
13 onq s konq
10:03 23.02.2017
14 бай Иван
До коментар #11 от "Кибик":
Всъщност изглежда добре, поне външно ми допада.Вътре е зле щото е стояла така откакто е произведена.
10:06 23.02.2017
15 ШУМАХЕР
10:12 23.02.2017
16 по скоро си малоумник
До коментар #11 от "Кибик":
Да, и изглежда доста добре! Американските петокласници в час по трудово могат ли да правят такива работи? Ти в 5-ти клас правил ли си такива работи?Коментиран от #33
10:33 23.02.2017
17 БАЙ ЗАЗ
А кочинка от тези години, кефи. Двигателят си е достатъчен. Кочинката си бягаше и с цялата тенекия.
10:57 23.02.2017
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 ссс
Коментиран от #30
11:21 23.02.2017
20 Гост
14:17 23.02.2017
21 Реалист
Дали някой се е замислял изобщо за разпределение на теглото? Едва ли...
Коментиран от #23, #24
14:56 23.02.2017
22 Сен Жермен
Коментиран от #45
15:13 23.02.2017
23 бай Иван
До коментар #21 от "Реалист":
Бъзльо !15:54 23.02.2017
24 Сибирь
До коментар #21 от "Реалист":
Добре ,че от Порше не те четат, иначе какво щяха да правят?!16:58 23.02.2017
25 JEEP
До коментар #10 от "гощо":
Бордюри и торби с цимент слагаха собствениците на ВАЗ. За какво ти е от пред на заз-а?Знам какво е, защото имам един заз 968М. Остана от дядо ми. Пазя го от сантимент, защото на него се научих да карам. Тогава нямаше зимни и летни гуми, а само нови и стари, но не помня да сме имали кой знае какви проблеми през зимата.
Мечтата ми е някой ден да го резна за кабрио :)
17:06 23.02.2017
26 мммм
17:43 23.02.2017
27 Дженев
проектанско бюро не поточна линия.Съветски аналог на СААБ или МАТРА. Пътищата в СССР през 1963г. не са позволявали по висока скорост от 60 км.Идеята е била участие на международно състезание и евентуално класиране.Това може би да предизвика интерес извън СССР.Тогавашната военна и политико-идеологическа обстановка е принуждавала партийните величия да насочват финансовите ресурси за други по- важни държавни дейности.Тепърва се заговорва за първи стъпки в автомобилните спортове и въпреки силния натиск е имало ентусиасти които са предлагали "от нищо - нещо"Този "заказ" е именно от този етап.
Поставете се на тяхно място и може би ще вникнете в ситуацията.Не мисля,че съветските инженери са бил толкоз залупени както се опитват сега да ни внушават постоянно.За мен си е един доста смел проект за времето си предвид оскъдните средства и пренебрежението от тогавашните управляващи.
19:07 23.02.2017
28 iiii
19:30 23.02.2017
29 Грую
20:13 23.02.2017
30 Shmeker
До коментар #19 от "ссс":
Само дето Ламбо и подобните могат да си ги купят само нарко-бароните, синовете на богаташите, някой други шейх-дубаец и тук-там някой стар ерген, фен на марката, който по принцип може да си вземе екзотика на старо.Едно време нямаше нарко барони, а процъфтяващия запад си ги отглежда. Процъфтяващия запад знае кои са, но не ги вкарва в кафеза. Тва защо?
20:16 23.02.2017
31 Мемфис
След ВСВ отмъкнаха фабриките от Германия барабар с релсите!!!
Най смешното е, че после дори не можеха да ги сглобят!!!!!
20:30 23.02.2017
32 Руски боклук
21:09 23.02.2017
33 Kибик
До коментар #16 от "по скоро си малоумник":
За интелигентната си реплика получаваш безплатна ушанка с автограф на учителя по трудово (за твое сведение, по това време в Хамерика излиза Форд Мустанг, от който са произведени малко повече от 5-6 екземпляра)Коментиран от #35
21:33 23.02.2017
34 Сделано
Коментиран от #36
23:32 23.02.2017
35 бай Иван
До коментар #33 от "Kибик":
За разлика от зазката обаче в Хамерика няма комунисти които да решават кое е твърде буржоазно за да се произвежда.23:46 23.02.2017
36 бай Иван
До коментар #34 от "Сделано":
И ти си бъзльо.23:46 23.02.2017
37 Нямам
07:01 24.02.2017
38 Бай Тошо
Коментиран от #39
07:08 24.02.2017
39 Кибик
До коментар #38 от "Бай Тошо":
Зазката е бойна машина само когато я караш зимата празна по нанадолнище. Иначе бездарно конструираният двигател с въздушно охлаждане (маслен радиатор с размер на смартфон) прегрява, спираш, дигаш капака и чакаш да изстине, а тия с Москвичите летят покрай теб с багажници пълни със щайги и ти се хилят подигравателно.Коментиран от #44
09:20 24.02.2017
40 БАЙ ЗАЗ
Коментиран от #41
10:39 24.02.2017
41 Кибик
До коментар #40 от "БАЙ ЗАЗ":
Личи си че си специалист по кИнефите, както външни, така и автомобилни.10:59 24.02.2017
42 БАЙ ЗАЗ
Коментиран от #43
11:27 24.02.2017
43 Кибик
До коментар #42 от "БАЙ ЗАЗ":
Само когато ти готвя за да си хапнеш вкусно, да пийнеш една топла бира и да продължиш да ръсиш бисери13:00 24.02.2017
44 Бай Тошо
До коментар #39 от "Кибик":
Прегряваше верно е, и то заради тоя пусти маслен радиатор за който не знаех че съществува въобще, беше една мазна топка чак като го издавах на вторични ЗАЗа разбрах за него. но пак по добре си беше от колкото да се виси по спирките, говори ме за преди 25 години деКоментиран от #46
14:02 24.02.2017
45 JWRC
До коментар #22 от "Сен Жермен":
За мощността : През 1977 , 1978 , 1980 Световният рали шампионат се печели от Фиат 131 Абарт с мощност от 220 к.с.18:44 24.02.2017
46 Кибик
До коментар #44 от "Бай Тошо":
За разлика от Бай ЗАЗ (специалист по нужниците), пишеш смислено, така че ще се опитам да отговоря по подобен начин. Ако сравним въздушното охлаждане на ЗАЗ със същото на VW Kостенурка забелязваме че масления радиатор и турбината на зазката са по-малки. Освен това ЗАЗ нагнетява въздуха между охлаждащите ребра докато VW го изсмуква. Кое работи по-добре е ясно; не съм видял костенурка с вдигнат капак дори и в най големите жеги. Качеството на материалите също не е в полза на ЗАЗ.Коментиран от #48
19:16 24.02.2017
47 Иван
Вдига 100км/ч, но има ускорение на континетална плоча.
21:30 24.02.2017
48 Бай Тошо
До коментар #46 от "Кибик":
Костенурката и ЗАЗа нямат база за сравнение, на светлини години са разлика. ЗаЗу е спартанска изработка но пък не е капризен от към пътища, за село си идеален , въпреки че го карах по софето 4 години но си беше цирк голям баш през мутренските години на 90-те10:26 25.02.2017