3 Март, 2007 21:05 22 149 1

Daewoo Matiz

  • daewoo-
  • matiz-
  • daewoo matiz

Кризата в азиатската икономика преди няколко години прекрои чувствително автомобилната промишленост. Имаше обаче и времена, в които Daewoo Motor бе стъпила здраво на краката си. След като завоюва приличен дял от вътрешния пазар, южнокорейската компания се зае енергично да усвоява непокътнатите простори на страните в Източна Европа и бившия Съветски съюз, където за рекордно кратки срокове беше изградена мрежа от представителства, дилъри и дори местни филиали за сглобка с висока степен на локализация на производството като в Полша и Узбекистан, например. След като оцениха пазарната ситуация и тенденциите за развитието й в тези страни, в които сред вносните марки господстваха напълно употребяваните возила, внасяни в огромни количества от Западна Европа, корейците решиха, че за успех в продажбите на нови автомобили трябва да предлагат или "голяма кола за малко пари", или "малка и още по-евтина". Субкомпактният сегмент им се видя най-привлекателен, защото в големите градове в постсъветската сфера на влияние вече бяха започнали да се задъхват от транспортни проблеми, за които инфраструктурата им не бе готова. От друга страна, покупката на съвременни и комфортни, но определено скъпи по стандартите на бившия социалистически лагер минита, не вървеше особено добре за японските и европейски модели. Ситуацията не се различаваше кой знае колко от самата Южна Корея с нейния бурен ръст на автомобилната промишленост и драконовски мита за вносните возила.

Инженерите на Daewoo не се втурнаха да измислят топлата вода при разработката на новото си супермини. За техническа и агрегатна база на модела бе взето провереното с времето Tico. Натрупаният опит с продажбите на това надеждно и непретенциозно, но определено грозновато автомобилче, подсказа на корейците да рискуват с дизайна. Външността на новака бе възложена на корифеите от ItalDesign. Така Matiz се сдоби с пропорции и симпатична муцунка, които се харесаха на европейците, но заслугата за това е изцяло италианска. Производството започна през 1998 г. в Корея, Полша и Узбекистан, а бум в продажбите бе отчетен от самото начало. Съчетанието от естетическо обаяние, миниатюрни размери и привлекателни цени подейства на купувачите и най-вече на нежните им половинки абсолютно безотказно. Matiz се превърна в любимец на много дами и зае достойно място като втори автомобил в гаража на доста семейства. Опити да се лансира моделът в Западна Европа също не липсваха. Там обаче минито се предлагаше в далеч по-богати комплектации с еърбегове и антиблокиращи системи. Въпреки нелошите потребителски качества и относително високото ниво на пасивна безопасност, оценено от EuroNCAP с три звезди, Matiz не потръгна. Вина за това носеше по-скоро слабият имидж на марката. Ето защо огромна част от екземплярите на вторичния пазар са закупени от България, а историята им до голяма степен може да се провери. Здравината и надеждността им зависи твърде слабо от страната, в която са произведени. В крайна сметка Matiz се явява първо стъпало в гамата и възможно най-опростеният начин за придвижване от една точка до друга. Това обяснява отсъствието на особено качествена антикорозионна защита на

каросерията

Без да страда от изявени слаби места, допълнителната є обработка със специализирани препарати против ръжда със сигурност не би навредила, независимо от предубеждението, че кола с такава цена не заслужава толкова скъпоструващи грижи.
Както може да се очаква от автомобил от такава категория и произход, качеството на материалите и сглобката в

салона

също не доставят много радост, за разлика от удачната архитектура на интериора и симпатичното оформление. Пластмасите са евтини и това им личи, а страничните шумове от арматурното табло, крепежа на седалките и декоративните облицовки са по-скоро правило, отколкото изключение. Matiz обаче си остава сред малцината представители на категорията, които се предлагат във вариант с пет врати. Това дава известно предимство в експлоатационен план, а и като всеки друг хечбек, корейското мини може да поеме изненадващо голямо за габаритите количество багаж с най-обикновено сгъване на задната седалка.

За съдържанието на моторния отсек на Matiz трудно може да се говори с термини като "силов агрегат". По адрес на бензиновите

моторчета

с които се оборудва моделът това понятие позволява само иронична употреба. Снизходителното отношение обаче няма място, когато стане дума за надеждността им. Както трицилиндровият 800-кубиков двигател, така и еднолитровият му четирицилиндров батко разполагат с огромен ресурс, за който свидетелстват постиженията на някои представители на предшественика Tico. Заслуга за тази здравина имат най-вече конструкторите на Suzuki, които разработват тези мотори за своето Alto през 80-те. Корейците обаче също заслужават похвала за качествената изработка.

Надеждността на двете моторчета се обяснява лесно с простотата на конструкцията и липсата на каквито и да било сложни електронни системи за управление. За да се повреди двигател с по два клапана на цилиндър, един разпределителен вал, ангренажен ремък с един обтегач, бобина на запалването и прост управляващ блок са нужни или немалко специални усилия, или абсолютно безхаберие в поддръжката, при което се пренебрегват елементарни правила за нормалната експлоатация.

Пределната простота на конструкцията има много положителни страни, но става причина и за единствения по-сериозен недостатък на Daewoo Matiz. Дребосъкът никак не може да се похвали със съразмерен разход на гориво. Седем литра на 100 км в града не изглеждат внушително, но не и за трицилиндров мотор с ходов обем под 800 см3. "Големият" двигател пък се справя охотно и с повече, особено ако бъде пришпорван между светофарите. Надеждите за намаляване на апетита извън града също са напразни. Челната площ на каросерията не е никак малка и предизвиква прилично съпротивление при движение с по-висока скорост. След отметката от 100 км/ч двигателят не само започва да вие жално, а и всячески се опитва да изравни разхода с този в града.

Daewoo Matiz се екипира с петстепенна механична

скоростна кутия

и автомат с четири предавки. Забавният момент се състои във факта, че автоматикът се монтира само на модификациите с малкия мотор. Въпреки тези странности, корейските конструктори са успели да подберат предавателните числа и в двата типа трансмисия изключително грамотно. Немалко собственици на далеч по-мощни и скъпи автомобили са били изненадвани неприятно от дребосъка на светофар. Вярно, след достигането на 60-70 км/ч двигателите на Matiz генерират доста повече шум, отколкото ускорение, но пък и моделът никога не е претендирал да бъде нещо повече от строго профилирана градска кола.

Възможните неприятности с механичните трансмисии не са много, но са неприятни. В припрения градски трафик, например, скъсаното жило на съединителя може да остави доста горчиви спомени, особено ако зад волана е дама. Същото важи за повредите на механизма за превключване на предавките. Автоматикът не поднася такива неприятни изненади. Достатъчно е да се сменя маслото в него в съответствие с изискванията за техническо обслужване. В противен случай възниква риск от повреда на лагерите на валовете.

Окачването

на Matiz трудно би събудило интерес с оригиналност на конструкцията. Купето носят макферсони отпред и полунезависима греда отзад. Предните носачи не се разглобяват и се продават само в комплект с втулките, което не е особено приятно за джоба. За сметка на това ходовата част на корейското мини издържа безропотно издевателствата на родните пътища и разполага с изненадващо висок ресурс.

Същото важи и за кормилната уредба. Тя е от реечен тип и страда от ниска чувствителност (четири оборота на волана от упор до упор). Липсата на хидравлика превръща маневрирането при ниска скорост в истинско предизвикателство за мускулатурата на ръцете, от което са ощетени най-вече дамите. Относно надеждността обаче рядко се чуват критики.

Не така стои въпросът със

спирачната система

Освен че не са достатъчно ефективни, спирачките се износват бързо. Както всичко останало в конструкцията на Matiz, те са пределно прости, но неопитен водач лесно може да сбърка в по-сложна пътна ситуация заради високия център на тежестта и лекото купе. Упреци се чуват и по адрес на издръжливостта на маркучите и тръбопроводите.
Любителите на високи технологии често се шегуват, че количеството на

електрически и електронни системи

в Daewoo Matiz е напълно съпоставимо с това в средностатистическа прахосмукачка от средата на 90-те години на миналия век. Подобна простота обаче има своите преимущества, защото е невъзможно да се строши нещо, което отсъства. От онова пък, с което малкият кореец разполага, неизправности показва само датчикът за количеството на горивото. Daewoo обаче заменя дефектния детайл в рамките на гаранционния срок безплатно.

Matiz реализира на практика формулата "плащаш малко, караш много" по възможно най-красноречив начин. Изненадващо високата за автомобил с такава цена надеждност обяснява защо моделът се радва на такъв успех и продължава да се произвежда. Ако не бъде превръщан в "градско Ferrari" и не го товарят като пикап, може да служи дълго и вярно на собственика си. Симпатичният дизайн, който новите собственици на затъналия корейски концерн от GM се постараха да "разкрасят" при наследника Spark, все още привлича погледите, а и цените на употребяваните екземпляри са повече от достъпни.

Справка за модела
Daewoo Matiz (KLYA)
История
Август 1998 Започват продажбите на Daewoo Matiz, наследник на бестселъра Tico. Външният дизайн на модела е базиран на концепта Lucciola, разработен от Джорджето Джуджаро по поръчка на FIAT за бъдещия Seicento, но отхвърлен от италианския концерн. Моделът се оборудва със стария 0.8-литров трицилиндров двигател на Tico с мощност 51 к.с.
Декември 2000 Matiz е подложен на лек фейслифт
Април 2003 След попадането на Daewoo под контрола на GM през 2002-ра моторната гама се допълна от еднолитровия четирицилиндров двигател S-Tec с мощност 63 к.с.
Май 2005 Модернизирана версия на модела с вътрешнозавоски индекс KLAK започва да се произвежда под марката Chevrolet

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
1 500 EUR
Скоростна кутия (механична)
1 600 EUR
Динамо
450 EUR
Стартер
225 EUR
Водна помпа
33 EUR
Ауспух (комплект)
220 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
80 EUR
Накладки (предни дискови)
20 EUR
Фар (комплект)
112 EUR
Преден калник
80 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Daewoo Matiz 0.8 /51 к. с./, произведен 1998 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Daewoo Matiz (KLYA)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
2004
2003
2002
2001
2000
Daewoo Matiz 0.8 S
5
38/51
7 618
-
-
-
-
2 900
Daewoo Matiz 0.8 SE
5
38/51
8 585
-
-
-
-
3 300
Daewoo Matiz 0.8 S
5
38/51
7 950
5 200
4 550
4 100
3 850
3 200
Daewoo Matiz 0.8 SE
5
38/51
8 600
-
4 950
4 400
4 150
3 450
Daewoo Matiz 0.8 Open
5
38/51
9 599
-
5 600
4 900
-
-
Daewoo Matiz 0.8 S Cool
5
38/51
7 290
4 800
-
-
-
-
Daewoo Matiz 0.8 SE
5
38/51
7 890
5 150
-
-
-
-
Daewoo Matiz 1.0 S
5
47/63
8 990
5 850
5 100
-
-
-
Daewoo Matiz 1.0 Miss Daisy
5
47/63
9 260
6 000
5 350
-
-
-
Daewoo Matiz 1.0 SE Cool
5
47/63
8 330
5 400
-
-
-
-
Daewoo Matiz 1.0 SE Plus
5
47/63
9 420
6 200
-
-
-
-
Daewoo Matiz 1.0 SE Plus Cool
5
47/63
9 630
6 350
-
-
-
-
Daewoo Matiz 1.0 Flirt
5
47/63
9 990
6 450
-
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke

 

Daewoo Matiz (KLYA)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Daewoo Matiz (KLYA)
Работен обем
796-995 куб. см
Мощност

51-64 к. с.

Максимална скорост
135-152 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.5-15.3 сек.
Hyundai Atos (MX)
Работен обем
999-1 086 куб. см
Мощност

54-63 к. с.

Максимална скорост
136-152 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
19.8-15.1 сек.
Suzuki Alto (EF)
Работен обем
993 куб. см
Мощност

53-54 к. с.

Максимална скорост
142-145 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.0-17.5 сек.
FIAT Seicento (Tipo 187)
Работен обем
899-1 108 куб. см
Мощност

39-55 к. с.

Максимална скорост
140-150 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.0-13.5 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 PETRA

    4 0 Отговор
    ZDR, IMAM MATIZ 199G MNOGO SAM DOVOLNA NO S 4ASTITE E ZLE4 V NAHIQ GRAD RUSE SEGA SAM V ZATRUDNENIE TRQBVA MI KOLEKTOR SELIQ S VSI4KOTAPA DROSXEL SELIQ PLASMASOVIQ I NE MOGA DA NAMERQ 6TE VI BADA BLAGODARNA AKO MI POMOGNETE . DORI I 2 RA UPOTREVA .BLAGODARQ