При обмисляне закупуването на употребяван автомобил, едно от най-важните неща, които трябва да бъдат установени е дали екземплярът е претърпял катастрофа. Веднъж повредена, устойчивостта на каросерията отслабва, а това от своя страна прави едни евентуални бъдещи инциденти още по-опасни, както за возилото, така и за пътниците.
Голяма рядкост е водачите да инвестират в подходящи качествени части и поправка след претърпяването на катастрофа. Често ремонтите биват евтини, калпави и с единствената цел колата да бъде продадена.
Шансът да закупите автомобил, който е претърпял инцидент варира спрямо марката и модела. И докато много водачи търсят модерни и надеждни превозни средства, по-младите и неопитни ентусиасти често се фокусират върху мощността, спортния характер и цялостното излъчване, вместо активните и пасивни системи за сигурност.
Методология на проучването
Проучването се базира на доклади за автомобилни истории, генерирани от клиенти, използващи платформата на carVertical. Тя предоставя данни за историята на автомобили чрез използването на VIN регистрационен номер, който разкрива информация относно всяка злополука, претърпяна от превозното средство, части, които са били повредени, колко са стрували ремонтните дейности, и още много други.
Периодът на проучването е от юни 2020 до юни 2021, като за това време са анализирани са близо 1 милион доклада за автомобилни истории. Нашата страна също участва в проучването, а останалите участващи държави са: Полша, Румъния, Унгария, Чешка република, Хърватска, Сърбия, Словакия, Словения, Русия, Беларус, Франция, Литва, Украйна, Латвия, Италия, Германия.
ТОП 5 на най-повредените автомобили
Таблицата по-долу показва петте марки автомобили в Европа, които е най-вероятно да бъдат повредени, спрямо докладите на carVertical. Това са моделите с най-чести повреди; всички коли имат различни характеристики и биват популярни сред различни типове водачи.
Както показва проучването, челното място е отредено за Lexus. Представителите на марката са надеждни, но мощни и така честото надценяване на шофьорските способности на някои водачи може да доведе до катастрофа. Същото важи и за моделите на Jaguar и BMW. Например, серия 3 на BMW, както и Jaguar XF са сравнително евтини в своя клас, но биват твърде пъргави за някои.
Второто място е за Subaru, а това показва, че дори системите със задвижване на всички колела не винаги могат да предпазят от подвеждащи ситуации. Собствениците на Subaru обикновено се придвижват извън града. Техните сложни системи за задвижване на всички колела (AWD) могат да се справят с почти всяко предизвикателство, но щом горските или провинциални пътища внезапно се покрият с кал или лед, достатъчно бързото спиране става изключително трудно, дори при безопасни скорости.
И на трето място застава Dacia – една от най-евтините марки автомобили в световен мащаб. Брандът произвежда евтини коли за тези, които следят бюджета си. Именно поради своята достъпност, представителите на Dacia често биват използвани като товарни коне, а така при липсата на поддръжка могат да се случат инциденти на пътя.
ТОП 5 на най-слабо повредените автомобили
Таблицата по-долу показва петте автомобилни марки в Европа, които е най-малко вероятно да бъдат повредени, спрямо докладите на carVertical. Поразително е, че дори тук процентите са относително високи; няма марки с по-ниски проценти, защото дори в случаите на само един нарушител в пътен инцидент, често участниците и пострадалите са повече на брой.
Тези резултати разкриват как привлекателността на даден бранд, както и автомобилните характеристики могат да повлияят на шанса да станем участници в катастрофа. Например, Fiat произвежда единствено компактни превозни средства. Peugeot и Citroen пък предлагат основно достъпни автомобили с двигатели с мощност от порядъка на 100 – 150 конски сили. Тези свойства рядко задоволяват нуждите на тези, които обичат бързото ускорение и шофират над лимитите за скорост.
10-те страни с най-висок процент повредени автомобили
По време на проучването, carVertical анализира докладите за автомобилни истории от различни европейски страни. Резултатите в таблицата по-долу показват в кои държави процентът на повредени екземпляри е най-висок. За щастие България не е в първата десетка, но това съвсем не е сигурно.
Тези данни вероятно са в резултат на различни навици на шофиране и икономически нива в различните страни. Живеещите в държави с по-висок брутен вътрешен продукт (БВП) могат да си позволят средно по-нови автомобили. И когато говорим за части от Европа, където заплащането е по-ниско, тогава е по-вероятно по-евтини и понякога повредени екземпляри да бъдат внесени от чужбина.
Навиците и нуждите на водачите също оказват влияние на тези данни. Въпреки това, не са налични достатъчно предходни проучвания по темата. Това е така, защото някои пазари не разполагат с онлайн данни, което означава, че застрахователните компании нямат достатъчно дигитална информация относно автомобилните повреди и пътническите характеристики.
Заключение
В днешни дни, автомобилните катастрофи са нарастващ проблем. Писането на съобщения, обажданията, консумирането на храна и напитки – действията на шофьорите се увеличават, а това от своя страна рано или късно води до инциденти на пътя. Освен това, двигателите стават все по-мощни, като същевременно човешката възможност за изпълняване на множество действия едновременно е към своя лимит.
Правилната поправка на едно превозно средство след катастрофа е често скъпо и не всеки може да си го позволи. Първоначалната здравина на каросерията трябва да бъде възстановена, въздушните възглавници следва да се заменят с нови и т.н. Много собственици намират по-евтини, не толкова безопасни алтернативи. Ето защо броят на опасни употребявани автомобили, движещи се по пътищата днес нараства.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 факт
Коментиран от #5, #19, #34
10:37 20.06.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 ТРОПЧО
До коментар #2 от "факт":
НОРМАЛНО Е ЛАИНАРИ ДА ДИШАТ НАИ ЛАИНАРСКИЯ ВЪЗДУХ АДИ ЖИВ И ЗДРВКоментиран от #6
10:41 20.06.2021
6 факт
До коментар #5 от "ТРОПЧО":
окончателното решение за такива като тебе е изземване на 30 годишният ти "премиуум" дарак и връщането ти където ти е мястото а именно в тролейбуса.10:44 20.06.2021
7 6A13TT
Коментиран от #24
10:47 20.06.2021
8 Върховен
Коментиран от #9, #26, #55
10:48 20.06.2021
9 6A13TT
До коментар #8 от "Върховен":
Това са глупости. Достатъчен е закон, който задължава собствениците да бракуват автомобил, чийто носещи елементи са деформирани и да наказва индивиди, които се опитват да продават подобни автомобили.Коментиран от #20
10:51 20.06.2021
10 С Русия бяхме хора
Коментиран от #11, #13
10:55 20.06.2021
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 DBS
Плювате по "драскача", но изглежда драскачи сте вие .
Чел недочел бърза да си каже колко са "тъпи тия" и колко съм "умен Язе".
Коментиран от #32
11:01 20.06.2021
13 Хо хо хо
До коментар #10 от "С Русия бяхме хора":
Ми заминавай за Русия беКоментиран от #14, #27
11:06 20.06.2021
14 Много пъти съм бил там
До коментар #13 от "Хо хо хо":
Сега я чакам тя да дойде.Имаш ли нещо против?Коментиран от #21, #25
11:11 20.06.2021
15 волан
Коментиран от #28
11:17 20.06.2021
16 Гост
11:28 20.06.2021
17 Агент 47-платен трол на който си плати
11:29 20.06.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Гост
До коментар #2 от "факт":
Въздухът ти е лнян от вредните заводи на новите инвеститори, които баце прикотка да си правят химиите тук, понеже от Европа не им дават да ги тровят там. Вредителите те тровят, а баце ти налага глоби на тебе, че си припалваш Реното всеки ден до работа.11:30 20.06.2021
20 😂😂😂
До коментар #9 от "6A13TT":
Ами те тогава коли няма да останат в България!11:31 20.06.2021
21 Turbo
До коментар #14 от "Много пъти съм бил там":
Наемът от магазин е чиста печалба тесльо нищо,че има данъци и разходи хахахаха11:32 20.06.2021
22 Гост
До коментар #4 от "ТРОПЧО":
Той не пише. Той преписва. Но не кълни човека! Лошо е. Продавай си бараките и си харчи парите създраве.11:32 20.06.2021
23 Добре дошли при бай Марин
11:33 20.06.2021
24 Гост
До коментар #7 от "6A13TT":
Нещо за спирачки, за прагове, за сходимост? Стойка на пътя?11:34 20.06.2021
25 Turbo
До коментар #14 от "Много пъти съм бил там":
Тесльо,защо не си плащаш данъка върху наема,който прибираш на джоб от гаражните магазинчета?11:37 20.06.2021
26 Гост
До коментар #8 от "Върховен":
И мигом застрахователите ще се лишат от едни 500 000 000лв приход, държавата от 250 000 000 лв от винетки, а ЛукОил само от 2 500 000 000 лв. Много си умен и сигурно е от онлайн образованието.11:37 20.06.2021
27 Гост
До коментар #13 от "Хо хо хо":
А ти ще заминеш ли за Турция?11:39 20.06.2021
28 Гост
До коментар #15 от "волан":
Единственият смислен коментар. Поздравления.11:40 20.06.2021
29 Грета Тунберг
12:14 20.06.2021
30 Така е
Коментиран от #31
12:21 20.06.2021
31 Turbo
До коментар #30 от "Така е":
А тампона и лагера ги купи с наема от четирите гаражни магазинчета хахахахаха а наема ти бил чиста печалба, тесльо.12:33 20.06.2021
32 Гост
До коментар #12 от "DBS":
А статията е за най-повредените, не най катастрофиралите марки! Ти това прочете ли го? Аман от шушляци, и писачи със силни и бързи ръце…Коментиран от #33
13:18 20.06.2021
33 DBS
До коментар #32 от "Гост":
Ужас ... незнам за ръце , но цялата статия ли трябва да се цитира , за да се разбере , че става въпрос за повреди всякакви ... от катастрофа на мощните и от дефекти поради занемарена поддръжка на Дачия, защото са предимно служебни.Не се палете толкова , а четете с разбиране .
Разбирам , че е най-лесно да се напише "идиоти нищо не разбирате" и готово . "Нешушляците" сте така явно.
13:53 20.06.2021
34 kjhg
До коментар #2 от "факт":
Л@йняният ти въздух идва от братята в махалите дето горят гуми и бокцуци13:57 20.06.2021
35 нищо
Коментиран от #53
20:30 20.06.2021
36 NikNay
20:31 20.06.2021
37 БЕГАЙТЕ
21:20 20.06.2021
38 кинг
22:32 20.06.2021
39 някой си
Коментиран от #45
03:43 21.06.2021
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Естествено
07:00 21.06.2021
42 дърт шофьор
Коментиран от #44
07:35 21.06.2021
43 Дидо
08:01 21.06.2021
44 Абе
До коментар #42 от "дърт шофьор":
Като цяло статията е доста тъпа и безсмислена.......не става дума за надеждност и ремонти дължащи се на експлоатация, а на това с коя марка се катастрофира най-често......ако пък данните са определени в абсолютни стойности, а не в процентно съотношение на катастрофиралите коли от една марка спрямо общия брой на същата тогава хептен не отговаря на реалността.......колко хора карат Лексус, и колко карат Пежо например........първите са много по-малко от вторите? Съвсем нормално е от марката, която се кара много повече да има и много повече катастрофирали.......съвсем елементарна статистика, обаче в статията изобщо не е така.......тия се чудят какви глупости да пишат и публикуват за да привлекат вниманието на хората!08:03 21.06.2021
45 Komapak
До коментар #39 от "някой си":
За 6 години притежание лексуса ми е влизал в сервиз само за консумативи. Аз съм доволен каквото и да пишат драскачите.Коментиран от #46, #50
08:15 21.06.2021
46 Ооо
До коментар #45 от "Komapak":
И следващия след тебе ще вземе счупена кола, щото 1 път не си я закарал да сменят дори части които се амортизират с времето като всичко с гумени съединения ..09:51 21.06.2021
47 asd
10:04 21.06.2021
48 SUBARU XV
НЕ ЗНАМ ОТ КЪДЕ ГИ НАМИРАШ ТЕЗИ ДАННИ ...
10:16 21.06.2021
49 един там
21:18 21.06.2021
50 Мац
До коментар #45 от "Komapak":
Нищо не казваш с това, че за 6 години само консумативи си сменял. На колко си я взел, нова ли, на 5, 10 години ли ? На колко км си я взел и колко км си минал за тези 6 години.Моята френска кола беше на 10 години като я взех и първите 5 години също нищо не съм ремонтирал, за 190 000 км, но след това излезнаха някой неизбежно ремонти, като съединител ( то си е консуматив де ), разни тампони, дреболии по окачването, динамо, което доколкото знам на никоя кола не е вечно, но по двигателя нищо.
22:48 21.06.2021
51 гай баню
02:24 22.06.2021
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Будинов
До коментар #35 от "нищо":
Повреден ти е кокошия мозък09:24 22.06.2021
54 Макси
12:25 22.06.2021
55 Хайл
До коментар #8 от "Върховен":
Забрана за електричките като НАЙ-ГОЛЯМ ИНДИРЕКТЕН ЗАМЪРСИТЕЛ00:20 23.06.2021
56 ттт
11:43 15.07.2021
57 subaru xv
и знаеш ли защо "Гост" - руснака от девет дола вода ще донесе, но няма да си вкара колата в сервиз - ще си ремонтира сам !
Справка: погледни хилядите руски клипчета в You tube как да си ремонтираш сам колата :)
10:57 25.08.2021