Тазгодишното изложение в Мюнхен затвърди окончателно позицията на големите германски марки. Ясно се вижда посоката в която поемат и те, и целия световен автопром - към електрификация. Имаше години, обаче, когато двете премиум марки показваха съвсем различни "истински" автомобили. По-конкретно ще се върнем точно 20 години назад, на автомобилното изложение във Франкфурт, където BMW извади спорната "седмица" на Крис Бенгъл, а Mercedes - култовия SL на Стив Матин.
BMW 7 серия
Кой би си помислил, че дебютът на сензационната "седмица" с вътрешнозаводски индекс E65 ще се превърне в скандал! Публиката беше готова да запали огън и да изгори на клада главната вещица на автосалона във Франкфурт - дизайнерът Крис Бангъл, който изкриви корпоративната идентичност на марката до невиждани до момента мащаби. Новият флагман скъса всички връзки с емблематичното BMW. Прекалено различната предна част, тежките странични панели и американската монументалност на кабината без централната конзола, обърната към шофьора, бяха ужасяващи. За да разберем и приемем „шестдесет и петицата“ трябваше да минат много рестайлинги и много години.
Технически колата също нямаше нищо общо с предишните „седмици“ и умили публиката с цяла куп нововъведения. Сред тях бяха активните щанги срещу преобръщане, опционалното въздушно окачване за задния мост, което поддържа постоянен просвет независимо от натоварването, адаптивната оптика, всмукателния тракт с променлива геометрия, електромеханичната ръчна спирачка, първата шестстепенна автоматична трансмисия на седана и много други.
E65 беше първото BMW, което имаше биксенонови фарове, DVD навигация, бутон за стартиране на двигателя и система iDrive, която комбинира мултимедийни и сервизни функции. Между другото, именно този контролер бе безмилостно критикуван заради обърканото меню. И накрая, бензиновите двигатели от серия N с променлива система за регулиране на клапаните Valvetronic. Бяха представени първите осемцилиндрови версии-735i с 3.6-литров двигател, произвеждащ 272 к.с. и 745i с 4.4-литров агрегат с 333 конски сили.
Mercedes-Benz SL
За разлика от тогавашният провал на баварците със "седмицата", Mercedes бе далеч по-убедителен. Роудстърът от пето поколение SL (R230) се превърна в един от най-успешните примери за нов корпоративен стил, възникнал през втората половина на деветдесетте години. Той бе оригинален и самодостатъчен. Имаше и препратка към миналото, като автомобилът бе свързан със славния R129 само чрез въздухозаборниците в предните калници.
Отначало SL наследи от стария (съжалявам, класически!) спортен автомобил най-надеждния 5.0-литров V8 M113 двигател с мощност 309 к.с. С него ускорението до сто бе в рамките на 6.3 секунди, а максималната скорост традиционно бе ограничена до 250 км/ч. Успоредно с това инженерите от Щутгарт извадиха ожесточен вариант, наречен SL 55 AMG с компресорна 483-силна версия на двигателя М113 с обем 5.4 литра. Такъв роудстър бе подходящ не само за претенциозни круизи. Той закусваше със спортни автомобили и настоятелно искаше всякакви Porsche-та да освободят лявата лента на аутобана. Спринтът от място до 100 за 4.7 секунди бе важен аргумент за началото на новия век! И дори сега няма да скучаете с такъв автомобил.
Като оставим настрани числата, R230 бе страхотна стъпка напред по отношение на практичност и усъвършенстване! Производителят изостави мекия покрив и оборудва колата с твърд сгъваем таван. За 16 секунди колата се превръщаше от кабриолет в купе. Друго нововъведение бе хидравличното окачване Active Body Control (ABC). То бе проектирано така, че непрекъснато да следи позицията на каросерията и да потиска колебанията по време на спиране и завиване. Още тогава германските инженери отчетоха, че то е по-добро с 60% в сравнение със SL R129. Дизайнът на Mercedes SL от поколението R230 бе разработен от англичанина Стив Матин, автор на първото поколение на SUV GL, първото Volvo XC60 и X-face на марката Lada. Именно с него е създадено семейство Lada Vesta.
Но не всички иновации се оказаха добри. Компанията направи фаул-старт със сложната електрохидравлична спирачна система SBC (Sensotronic Brake Control) без обичайната връзка между педала и спирачките в нормален режим. Вакуумният усилвател бе заменен с ABS агрегат с интегрирана електрическа хидравлична помпа на Bosch, оптимизирайки разпределението на силите между осите. Оказа се, че именно това устройство прави проблеми доста рано. Първоначално инженерите се опитаха да го оправят с лека преработка, но впоследствие обявиха отменяема тотална кампания и връщане на автомобилите в сервизите за смяна на този агрегат.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бангеев
Коментиран от #2
10:14 14.09.2021
2 R230
До коментар #1 от "Бангеев":
Кое е славното на Е65? Грозно, проблемно, с американизиран дизайн език който изцяло променя философията на БМВ нататък. SL-ът е хубав, но натъпкан с много авангардни за времето си технологии (като електронни спирачки и динамичен контрол на окачването), от които боли глава след десетина години.Коментиран от #6
10:25 14.09.2021
3 hhhhhhhhhh
10:26 14.09.2021
4 Рено ентусиаст
Това покязва всъщбост немската инженерна некадърност смешна литрова мощност и импотентност по-дле са от американският даунсайзин от 80-те дори.
Коментиран от #5, #7, #22, #23, #24, #25, #27, #29
10:29 14.09.2021
5 !!!!
До коментар #4 от "Рено ентусиаст":
Защо сравняват коли от преди 20 години с чисто нови? Също така твоето любимо "ренде" е със турбо двигател а мерцедеса е с компресор. Алпин разполага и с launch control което също подобрява времето от 0 до 100.Защо не поговориш малко за това което ще се случи след 200 когато реното ще остане в малка точка в огледалото на мерцедеса и мога да ти гарантирам че този мерцедес ще изкара много по дълго време отколкото който и да е нов френски боклук!!!Коментиран от #8
10:39 14.09.2021
6 Скорпи
До коментар #2 от "R230":
След десетина години хората си купуват нови...не ги мисли,да му мислим ние коитоСкорпи ги вземаме след десетата им година..Надеждни...здрави...такива бяха тогава..10:40 14.09.2021
7 Mmmmmm
До коментар #4 от "Рено ентусиаст":
Защо не сравниш тоя Алпин с БМВ или мерцедес от същите години? Да не говорим че това Рено е безумно скъпо за това което получаваш като за същите пари можеш да си вземеш кайман който е в пъти по добър или някой m power или amg което ще го скъса и на права и на пистаКоментиран от #9
10:42 14.09.2021
8 рено ентусиаст
До коментар #5 от "!!!!":
Е кое изкарва по-дълго юерцедеса купи си го и после ще те гледаме по сервизитеКоментиран от #10, #12
10:43 14.09.2021
9 рено ентусиаст
До коментар #7 от "Mmmmmm":
кое да му сравнявам Алпина бие бмв з4 каймана бокстера и тн.Коментиран от #11
10:44 14.09.2021
10 !!!!
До коментар #8 от "рено ентусиаст":
Ще видим след 20 години какво ще е положението с тези рена които са с твърде напомпани двигатели за този обем и с потенциал за 100к километра и после те няма да излизат от сервиза, ако изобщо оцелеят за 20 години.Коментиран от #15
10:48 14.09.2021
11 Бай Ганьо
До коментар #9 от "рено ентусиаст":
Виж в YouTube каймана и Алпина имат почти еднакво време за четвърт миля а от летящ старт Алпина остава в историята. На спиране от 70 мили поршето също е по доброКоментиран от #13
10:52 14.09.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 рено ентусиаст
До коментар #11 от "Бай Ганьо":
Кое му е еднаквото 400метра алпин 11.5 секнди порше бокстер 11.8Коментиран от #16, #26
10:55 14.09.2021
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 рено фен
До коментар #10 от "!!!!":
а поршето турбо щото не е напомпяно от амешните си 6 цилиндърчета (новият Корвет е 100 пъти по-кола) вади 500 или колкото е там киня смятай колко му е животеца на това10:58 14.09.2021
16 Некой си
До коментар #13 от "рено ентусиаст":
Аз само да те питам ти можеш ли да усетиш тая разлика от 0.3 секунди? Да не си шумахер? А извинявай забравихме че си фен на френските кенефи които ако ги буташ ще си по бърз10:59 14.09.2021
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 setvhsethve
11:25 14.09.2021
20 Erika SS
11:30 14.09.2021
21 Борко
11:42 14.09.2021
22 Bmwdjiq
До коментар #4 от "Рено ентусиаст":
Бате караш френски боклук успокой се малко12:29 14.09.2021
23 Plameni
До коментар #4 от "Рено ентусиаст":
Ентусиаст, да сравним първо през 2000г кое Рено е с пет литров обем и над 300 кс ,между другото Мерцедес разполагат и през 1990г с такъв дигател Да сравним и в днешно време, двулитровия двигател на Мерцедес е най- мощният в днешно време с над 420кс.,и кое Рено ускорява под 3 сек има мощност над 800кс и развива скорост над 300 км/ч примерноКоментиран от #33
12:49 14.09.2021
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Фастер
До коментар #4 от "Рено ентусиаст":
Явно е че нищо не разцираш от двг и коли!Рено Меган 1.8 300 коня форсиран?????Наясно ли си толкома изнасилен мотор ,колко ще изкара и колко ще се троши!И не сравнявай ускорение на кенеф 1500 и 600 кила ,с ускорение на стреч лимузина 7 серия, над 2 тона !Подобни френски кенефи на дълго с х5 ца ги правя смешни!Верват си че са нещо до 170!23:14 14.09.2021
26 AMG
До коментар #13 от "рено ентусиаст":
Забавен,ако ми покажеш стоков алпин да прави за 11.5 1/4 миля ти го купувам.23:47 14.09.2021
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Кико
10:39 15.09.2021
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Накратко
01:58 16.09.2021
31 0000
01:37 10.10.2021
32 димитър
12:12 21.12.2021
33 Сиктроеноттука
До коментар #23 от "Plameni":
Сравняваш в днешно време рено със мерцедес с Ренюулт двигател17:19 26.03.2022