6 Април, 2022 18:39 7 091 18

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката

  • bmw-
  • култови автомобили
Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката - 1

Не могат да се отрекат очевидните факти, че във всяко кътче по света има страстни фенове на марката BMW. Баварските автомобилни производители работят от десетилетия, за да постигнат това си реноме. Благодарение на тях на пазара навлязоха безброй автомобили и мотоциклети, които и до днес правят трайно впечатление на купувачите.

Образът на марка, почитан, както от подземния свят, така и от политиците, може да привлече или да отблъсне обикновенните купувачи - въпрос на вкус. Няма значение към коя група принадлежите, днес сме събрали за вас шест страхотни BMW-та от 80-те години на миналия век - периода, когато са създадени едни от най-добрите автомобили на своето време. Повечето от нас помнят добре тези модели, някои дори от личен опит.

За много ценители на класическото автомобилно инженерство 80-те години бяха десетилетие на важни пробиви в германската автомобилна индустрия. Инженерите работеха върху нестандартни решения, а дизайнът приемаше много форми. По това време бяха създадени много интересни модели, от готините Audi Quattro и BMW M3 до по-спокойните Volkswagen Golf и Mercedes 190. За купувачите станаха достъпни стандартни версии на тези коли, идеални за ежедневно шофиране, както и техните спортни, туристически или ограничени серии. Днес ще се съсредоточим върху творенията на BMW – легендарните автомобили, които отвориха и затвориха вратата на една определена ера.

1. BMW M1

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката


Разбира се, M1 беше и винаги ще бъде легенда. Дизайн на Giugiaro, пластмасов корпус, подсилен с фибростъкло, височина само 1.14 метра, мощност 277 к.с., скорост над 260 км/ч: през 1978 г. тази „ракета“ струва точно 100 000 гевмански марки. Но състезателната версия с 470 к.с. и с чудовищното задно крило беше още по-яка. С нея серията M1 показа впечатляващ резултат в категорията Pro Car, специално създадена преди "големите европейски състезания" през 1979/80 година. M1, с корените си в Motorsport GmbH, основана през 1972 г., се превърна в символ на състезателните гени на марката. Високопроизводителните модели от много серии с буквата "М" в името са тясно свързани с този автомобил.

2. BMW M3 E30

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката


През 1982 г. се появява ново поколение на трета серия, обозначено с вътрешнозаводския индекс E30. Това е своеобразна стилистична еволюция на предишнататрета серия E21, но далеч по-балансирана. Компактни размери, тънък, пропорционален силует, солиден интериор с конзола, обърната към водача, класическа задвижваща система... Не е изненадващо, че този модел скоро се превърна в бестселър и всъщност положи основата на легендата M3. Леката, пъргава кола се втурна напред като професионален футболист, преодолявайки без усилие остри завои и грациозно маневрирайки. Именно тази кола е наричана генетичният баща на всички спортни BMW-та, ако не броим 328 от предвоенния период. Струва около 60 000 марки нов; днес добре запазените екземпляри са рядкост, така че очаквайте цени в диапазона 30-50 хиляди евро.

3. BMW M5

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката


През 1985 г. компанията се осмелява да трансплантира двигателя на ограниченото издание на спортното M1 в старата серия 5er. В оригиналния M5 шестцилиндровият двигател развива 286 к.с. Тогава 245 км/ч в луксозен седан бяха сензация. Концентрирана мощност и лукс в един пакет. Днес, новите версии на тази кола продължават да всяват респект на пътя.

4. BMW 750i/iL

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката


Днес е трудно да си представим такъв силов тракт на нов автомобил, но в средата на 80-те години дванадесетцилиндровият двигател в сериен седан направи фурор. Публиката беше възхитена, когато 10 месеца след пускането на второто поколение 7 Series на автомобилното изложение в Женева през 1987 г., баварците представиха „седмицата“ с безупречно хармоничен V12: пет литра работен обем, 300 к.с. мощност, които мъркат като котка. Според архива на марката над 3000 предварителни поръчки са регистрирани от екипа по продажбите още преди официалната премиера. Друга новост беше, че максималната скорост беше ограничена до 250 вместо възможните 270 км/ч (по споразумение с други производители и като се отчита тогавашната технология на гумите). Но това ни най-малко не намали упоритостта, с която Мюнхен продължи да притиска своя заклет съперник от Щутгарт. Благодарение на обновената гама E32, баварската компания най-накрая достигна нивото на луксозните продукти на Mercedes: от тогава нататък всяка S-класа се сравняваше със серия 7 и обратно. В най-богатия вариант лимузината на BMW имаше телефон и хладилник на борда.

5. BMW Z1

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката


В края на 80-те години на миналия век Z1 е създаден от серия 3 и бързо се превръща в едно от най-смелите BMW-та на всички времена. Автор на необичайния дизайн е Харм Лагай, който по-късно е отговорен за Porsche 911 (996) с неговите отличителни "очи" за фарове и двигател с течно охлаждане. Уникално решение в Z1 с мощност 170 конски сили бяха прибиращите се врати, които влизат в страничните панели: по този начин, като се запазва достатъчна твърдост на каросерията по време на шофиране, беше възможно да се постигне по-отворена комуникация с външния свят.

6. BMW 318iS

Шест страхотни BMW-та от 80-те години, които промениха хода на историята на марката


В края на 80-те години на миналия век BMW трябваше да отговори на изключително популярния VW Golf. Така се роди най-евтината версия на тогавашната серия 3, 318iS E30. Това, което го прави абсолютно уникален, е технологията на мотора с четири клапана, която преди е била използвана само в М-двигателите и е въведена за първи път в серийно производство. Моделът, произвеждан от 1989 до 1992 г., стана много популярен сред феновете на баварската марка. Първоначално пуснат на пазара, струва около 32 000 германски марки. Днес, ако имате късмет, можете да намерите един от малкото примери без ръжда и голям пробег за около 10 000 евро.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хайл

    38 4 Отговор
    Карах е30 с 4 врати-беше страхотна кола
  • 2 Гого

    21 42 Отговор
    Циганска мечта

    Коментиран от #8

  • 3 Жалко

    21 8 Отговор
    Че ще закриват производството на БМВ и FW даради липса на руски суровини.
  • 4 жмъц

    43 2 Отговор
    Статията не е писана от бе еН ве фен, сгрешени снимки, модели!??? Липсва култовия BMW 8er E31 850i) макар и правен в края на 80-те
  • 5 име

    23 2 Отговор
    Радо, барем да беше сложил снимка на Е32 750iL и Е30 318. Иначе святам, че първата Х5ца има по-голям принос за промяна на автовобилостроенето. От нея и Кайена започна манията по паркетниците та чак в днешно време Вгините правят Поло и Гоуф във СУВ вариант.
  • 6 swe

    21 3 Отговор
    "Факти".... Откъде ги намирате тези "писачи"...!?
  • 7 Хе хе

    9 28 Отговор
    Смешна кола за комплексари с малки атрибути!

    Коментиран от #10

  • 8 Мюмюн

    13 18 Отговор

    До коментар #2 от "Гого":

    Сиганската мичта, братчед беши мерцедес 124.

    Коментиран от #9

  • 9 съриван

    4 3 Отговор

    До коментар #8 от "Мюмюн":

    не на124 ,а на 123
  • 10 Qwerty

    12 2 Отговор

    До коментар #7 от "Хе хе":

    Ела до те подпра с моята
    ! После ще си говорим за комплекси ! И болки…
  • 11 asan

    9 2 Отговор
    направи синът си фен на бмв и нема да му остават пари за наркотици
  • 12 jap

    10 4 Отговор
    Последната немска кола която имах педи 13г беше BMW E34 520i.Пътното и поведение беше безупречно а сервиз съм посещавал само за дребни ремонти по предното окачване.Разхода на бензин обаче беше доста висок а двигателя със 150к.с се усещаше малко слаб но най много ме впечатли това,че при пробег от близо 330х.км за който нямаше никакви доказателства да е реален не харчеше масло.Когато продадох BMW-то си купих Нисан Примера GTI който вървеше 2 пъти повече а харчеше 2 пъти по малко.

    Коментиран от #17

  • 13 смех

    1 19 Отговор
    300 коня от в12 че това го вади Меган рс от 1.8 бе.Това ли са баварските копторни заводи че те един двг не могат да направят.

    Коментиран от #14, #18

  • 14 Ограничен фен

    21 0 Отговор

    До коментар #13 от "смех":

    Личи си, че автомобилите не са твоята сфера.
    Такъв двигател е за престиж, а не за скорост.
    До ден днешен германците правят V12 / W12 мотори, като те са изцяло за престиж.
    Естествено, прост фен на рИно няма как да го разбере това нещо.
    Айде, избивай комплекси и другаде! :)
  • 15 БатП

    9 0 Отговор
    Радо, за пореден път разочароваш, мой човек. Всичкото хубаво, ама на три от колите снимките са грешни, а и говориш как днешно време на седан не се слагат V12 мотори, макар че 760Li все още се продава на някои пазари.
  • 16 Значи

    4 5 Отговор
    Хубаво когато си купувате БМВ да живеете близо до сервиза защото за мен тя е кекава и много капризна,а само да минете през портата на сервиза вече сте олекнали с 500лв..
  • 17 Ченко

    2 0 Отговор

    До коментар #12 от "jap":

    Само дето не упомена ,че Нисана е много по-нов. Сравни го с БМВ същата година като Нисана. Да видим кое колко върви и харчи..
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.