Не могат да се отрекат очевидните факти, че във всяко кътче по света има страстни фенове на марката BMW. Баварските автомобилни производители работят от десетилетия, за да постигнат това си реноме. Благодарение на тях на пазара навлязоха безброй автомобили и мотоциклети, които и до днес правят трайно впечатление на купувачите.
Образът на марка, почитан, както от подземния свят, така и от политиците, може да привлече или да отблъсне обикновенните купувачи - въпрос на вкус. Няма значение към коя група принадлежите, днес сме събрали за вас шест страхотни BMW-та от 80-те години на миналия век - периода, когато са създадени едни от най-добрите автомобили на своето време. Повечето от нас помнят добре тези модели, някои дори от личен опит.
За много ценители на класическото автомобилно инженерство 80-те години бяха десетилетие на важни пробиви в германската автомобилна индустрия. Инженерите работеха върху нестандартни решения, а дизайнът приемаше много форми. По това време бяха създадени много интересни модели, от готините Audi Quattro и BMW M3 до по-спокойните Volkswagen Golf и Mercedes 190. За купувачите станаха достъпни стандартни версии на тези коли, идеални за ежедневно шофиране, както и техните спортни, туристически или ограничени серии. Днес ще се съсредоточим върху творенията на BMW – легендарните автомобили, които отвориха и затвориха вратата на една определена ера.
1. BMW M1
Разбира се, M1 беше и винаги ще бъде легенда. Дизайн на Giugiaro, пластмасов корпус, подсилен с фибростъкло, височина само 1.14 метра, мощност 277 к.с., скорост над 260 км/ч: през 1978 г. тази „ракета“ струва точно 100 000 гевмански марки. Но състезателната версия с 470 к.с. и с чудовищното задно крило беше още по-яка. С нея серията M1 показа впечатляващ резултат в категорията Pro Car, специално създадена преди "големите европейски състезания" през 1979/80 година. M1, с корените си в Motorsport GmbH, основана през 1972 г., се превърна в символ на състезателните гени на марката. Високопроизводителните модели от много серии с буквата "М" в името са тясно свързани с този автомобил.
2. BMW M3 E30
През 1982 г. се появява ново поколение на трета серия, обозначено с вътрешнозаводския индекс E30. Това е своеобразна стилистична еволюция на предишнататрета серия E21, но далеч по-балансирана. Компактни размери, тънък, пропорционален силует, солиден интериор с конзола, обърната към водача, класическа задвижваща система... Не е изненадващо, че този модел скоро се превърна в бестселър и всъщност положи основата на легендата M3. Леката, пъргава кола се втурна напред като професионален футболист, преодолявайки без усилие остри завои и грациозно маневрирайки. Именно тази кола е наричана генетичният баща на всички спортни BMW-та, ако не броим 328 от предвоенния период. Струва около 60 000 марки нов; днес добре запазените екземпляри са рядкост, така че очаквайте цени в диапазона 30-50 хиляди евро.
3. BMW M5
През 1985 г. компанията се осмелява да трансплантира двигателя на ограниченото издание на спортното M1 в старата серия 5er. В оригиналния M5 шестцилиндровият двигател развива 286 к.с. Тогава 245 км/ч в луксозен седан бяха сензация. Концентрирана мощност и лукс в един пакет. Днес, новите версии на тази кола продължават да всяват респект на пътя.
4. BMW 750i/iL
Днес е трудно да си представим такъв силов тракт на нов автомобил, но в средата на 80-те години дванадесетцилиндровият двигател в сериен седан направи фурор. Публиката беше възхитена, когато 10 месеца след пускането на второто поколение 7 Series на автомобилното изложение в Женева през 1987 г., баварците представиха „седмицата“ с безупречно хармоничен V12: пет литра работен обем, 300 к.с. мощност, които мъркат като котка. Според архива на марката над 3000 предварителни поръчки са регистрирани от екипа по продажбите още преди официалната премиера. Друга новост беше, че максималната скорост беше ограничена до 250 вместо възможните 270 км/ч (по споразумение с други производители и като се отчита тогавашната технология на гумите). Но това ни най-малко не намали упоритостта, с която Мюнхен продължи да притиска своя заклет съперник от Щутгарт. Благодарение на обновената гама E32, баварската компания най-накрая достигна нивото на луксозните продукти на Mercedes: от тогава нататък всяка S-класа се сравняваше със серия 7 и обратно. В най-богатия вариант лимузината на BMW имаше телефон и хладилник на борда.
5. BMW Z1
В края на 80-те години на миналия век Z1 е създаден от серия 3 и бързо се превръща в едно от най-смелите BMW-та на всички времена. Автор на необичайния дизайн е Харм Лагай, който по-късно е отговорен за Porsche 911 (996) с неговите отличителни "очи" за фарове и двигател с течно охлаждане. Уникално решение в Z1 с мощност 170 конски сили бяха прибиращите се врати, които влизат в страничните панели: по този начин, като се запазва достатъчна твърдост на каросерията по време на шофиране, беше възможно да се постигне по-отворена комуникация с външния свят.
6. BMW 318iS
В края на 80-те години на миналия век BMW трябваше да отговори на изключително популярния VW Golf. Така се роди най-евтината версия на тогавашната серия 3, 318iS E30. Това, което го прави абсолютно уникален, е технологията на мотора с четири клапана, която преди е била използвана само в М-двигателите и е въведена за първи път в серийно производство. Моделът, произвеждан от 1989 до 1992 г., стана много популярен сред феновете на баварската марка. Първоначално пуснат на пазара, струва около 32 000 германски марки. Днес, ако имате късмет, можете да намерите един от малкото примери без ръжда и голям пробег за около 10 000 евро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хайл
18:52 06.04.2022
2 Гого
Коментиран от #8
18:53 06.04.2022
3 Жалко
18:54 06.04.2022
4 жмъц
19:02 06.04.2022
5 име
19:08 06.04.2022
6 swe
19:14 06.04.2022
7 Хе хе
Коментиран от #10
19:46 06.04.2022
8 Мюмюн
До коментар #2 от "Гого":
Сиганската мичта, братчед беши мерцедес 124.Коментиран от #9
19:47 06.04.2022
9 съриван
До коментар #8 от "Мюмюн":
не на124 ,а на 12321:18 06.04.2022
10 Qwerty
До коментар #7 от "Хе хе":
Ела до те подпра с моята! После ще си говорим за комплекси ! И болки…
21:30 06.04.2022
11 asan
07:24 07.04.2022
12 jap
Коментиран от #17
08:23 07.04.2022
13 смех
Коментиран от #14, #18
09:45 07.04.2022
14 Ограничен фен
До коментар #13 от "смех":
Личи си, че автомобилите не са твоята сфера.Такъв двигател е за престиж, а не за скорост.
До ден днешен германците правят V12 / W12 мотори, като те са изцяло за престиж.
Естествено, прост фен на рИно няма как да го разбере това нещо.
Айде, избивай комплекси и другаде! :)
10:02 07.04.2022
15 БатП
11:27 07.04.2022
16 Значи
20:43 08.04.2022
17 Ченко
До коментар #12 от "jap":
Само дето не упомена ,че Нисана е много по-нов. Сравни го с БМВ същата година като Нисана. Да видим кое колко върви и харчи..17:32 06.07.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.