Всеки шофьор знае, че ако индикаторът за ниско ниво на гориво в резервоара светне на панела, тогава остава малко гориво, което обаче е достатъчно, за да стигнете до бензиностанцията! Лек автомобил може да измине средно още 50-80 км, в зависимост от модела. Някои по-големи коли и всъдеходи на извънградско могат да изминат и до 200 км. По правило това е достатъчно, за да стигнете до бензиностанцията. Днес обаче въпросът е различен: може ли карането на "резерва" наистина да доведе до изгаряне на горивната помпа?
В повечето съвременни автомобили горивната помпа е монтирана на дъното на резервоара. Уредът се поставя в специална вдлъбнатина. Това се прави, за да може да се вземе и последното останало гориво. Върху корпуса на помпата има специална пластмасова чаша, която съдържа сензор за нивото на горивото. Помпата е така конструирана, че да предпазва всмукателя от изсъхване. С други думи, дори най-евтината бензинова помпа в една съвременна кола, представлява доста сложна и добре обмислена система.
Може ли тази помпа да изгори от каране с минимум гориво? Всъщност това е изключително малко вероятно. Дори бюджетните бензинови помпи с консумация на ток от 5 ампера трябва да работят на сухо за няколко минути, за да започнат да се нагряват. Първите 2-3 минути помпата ще бъде просто топла. За да изгори, устройството ще трябва доста повече време. При нормална работа на автомобила горивната помпа постоянно се охлажда от горивото.
Това просто се случва, противно на популярното погрешно схващане, не поради горивото, което все още е в резервоара, а поради горивото, което преминава през помпата, а също и вследствие на излишното гориво, което помпата връща обратно в резервоара. Така се получава затворена безопасна система: помпата работи, докато двигателят работи, двигателят работи, докато горивото се подава, докато горивото се подава, помпата се охлажда. Веднага след като горивото спре да тече, двигателят ще спре и помпата ще спре да работи и няма опасност от прегряване.
Ако нещо може да навреди на горивната помпа, то това е боклукът, който постепенно се натрупва в резервоара. Тази мръсотия е по-вероятно да влезе в помпата, когато нивото на горивото в резервоара е ниско. Освен това, както всеки друг механизъм, бензиновата помпа постепенно се износва по време на работа. На първо място, ресурсът на колектора, четките и работното колело се изчерпват. За да обобщим, прегряването на горивна помпа чрез каране на "резерва" е почти невъзможно. Като цяло обаче редовното шофиране с минимум гориво не добре за колата, а и за самата помпа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Павка Ф1
14:23 12.04.2022
2 Пича с москвича
Коментиран от #5
14:23 12.04.2022
3 zeus
Коментиран от #16
14:24 12.04.2022
4 Митко
Така, че ще си се филтрират боклужите, ако има такива.
Помпите работят непрекъснато и се охлаждат, независимо дали има 2 или 20 литра гориво.
14:26 12.04.2022
5 Гост
До коментар #2 от "Пича с москвича":
Пич, москвича ти с електрическа помпа ли е?14:29 12.04.2022
6 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
14:29 12.04.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 ЖИВОТЪТ Е РАДОСТ И ТЪГА😂
14:31 12.04.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 До 4
Коментиран от #12, #14
14:49 12.04.2022
11 оня с коня
Коментиран от #13, #21, #25
15:18 12.04.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #11 от "оня с коня":
Вероятносъм много БЕДЕН....Щото под капака сам действам,а по ходовата част оставям на познат автомонтьор защото вече нямам желание да лежа под машенка.новите автомонтьори са слабо подготвени според скромното ми мнение.Автомонтьор добър поне 40г...А,баш експерти са над 55г и нагоре !Коментиран от #15
15:38 12.04.2022
14 Механик
До коментар #10 от "До 4":
Трудно ще ги убедиш, че си прав. Те не обичат да мислят и чакат телвизора да им каже наготово.Авторът на стията също не можеш го убеди, щото и той гледа клипчета и чете по форумите.
Най-честият проблем при горивната помпа се дължи на залпване на работното колело (турбинно колело) в някое от контра-колелата. Те са изработени от пластмаса и хлабината на сглобката е по-малко от 0.01мм.
При работа поради получаване на известна осова хлабина на ротора на моторчето, тия турбинки получават възможност да контактуват една с друга. Когато има гориво и колелата се въртят, между тях и горивото се получава ефекта на "аквапланинг", но когато се прекъсне потокът на гориво, поради ниското му ниво и центробежната сила, която подкарва горивото в другия край на резервоара, тогава турбинките могат да опрат една в друга и понеже са пластмасови, да прегреят от триенето и за се залепят една за друга.
16:00 12.04.2022
15 оня с коня
До коментар #13 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Ще ти кажа мнението си,което може и да не ти хареса:Да - не се съмнявам че действаш Сам под капака,но вероятно колата ти е "Жигули" или друга Соц марка от миналия век,където моторния Отсек е като "на тепсия" и спокойно можеш да смениш Бубина,Капачка на Делко,да зачистиш Чукчето и Наковалнята или да го смениш с ново,да развиеш свещите и да регулираш Разстоянието и т.н.Ако обаче ти отворя Капака на БМВ-то ми и видиш 3-литровия Двигател който е като "Пресован" и няма място дори и кутрето си да вкараш,отделно пък че е пълно с Електроника,...ще правиш като мене- само проверявам нивото на маслото,Антифриза и Течността за чистачките, всичко останало на Сервиз!Коментиран от #18
16:01 12.04.2022
16 Eddie
До коментар #3 от "zeus":
За дизела е сериозен проблем да, но не и за кола на бензин...18:13 12.04.2022
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Антонн
До коментар #15 от "оня с коня":
При BMW на антифриза казана е черна пластмаса,да го провериш трябва да отвиеш капачката.Повечето нямат пръчка за маслото ,интерсена инжинерна находка.При колона на светофар кой си рови в телефона,кой чака да стане зелено само шофьорите на BMW гледат в таблото коя лампа ще светне.При тази марка всичко е за сервиз и то често.19:01 12.04.2022
19 Непознат
20:50 12.04.2022
20 Рамбо, първа кръв
22:16 12.04.2022
21 Dio
До коментар #11 от "оня с коня":
Твоето мнение е безполезно, затова пробвай да го обменяш Пасивно. И... следващия път опитай да яздиш коня от горна страна. Ще ти са преобърне мирогледа...поне за веднъж.15:30 13.04.2022
22 Златанов
16:00 13.04.2022
23 Карам бричка
20:43 13.04.2022
24 т 64
21:40 13.04.2022
25 Мури
До коментар #11 от "оня с коня":
Е й какво от това? Написал даже "бедняците" с главна бука. Ей комплексарче съдрано11:55 14.04.2022