Принципно, повечето шофьори не обичат да им се дават съвети за това как да шофират автомобила си и именно поради тази причина уточняваме, че те са за начинаещи водачи на МПС, но всъщност се отнасят до всички. Факт е обаче, че ако се спазват, колата ще издържи повече. Ето какво имаме предвид.
Обороти
Ако не го налага пътната обстановка, тоест ако не сте попаднали в екстремна ситуация, всички манипулации с органите за управление на колата трябва да бъдат плавни и прецизни. Това има много общо и с оборотите на двигателя. При шофиране те трябва да се поддържат в оптималния, среден (за всеки модел двигател) диапазон. За бензиновите автомобили той е приблизително 2000 - 3500 оборота в минута. Трябва обаче да знаете, че при тежки натоварвания (ускоряване, теглене, изкачвания) оборотите на мотора не трябва да са под 2500 об/мин, а за енергично ускорение или изпреварване, двигателят трябва да се развърта до 4000 - 4500 об/мин. За стандартните дизелови двигатели оптималният диапазон по отношение на запазването на двигателя е някъде около 500 оборота в минута по-нисък от тези за бензиновите.
Дупки
Състоянието на окачването, шасито и трансмисията е силно повлияно от пътищата, по които се движи автомобилът. При всяка дупка съединенията на окачването, кормилното управление и трансмисията участват активно, което води до допълнително износване. Освен това шарнирите, например изпитват големи, дори крайни натоварвания, когато дупката е дълбока и още повече, когато колата влети в нея със скорост. Ето защо е по-добре да избягвате препятствия, които водят до работа на окачването с големи амплитуди - тоест по-добре е да обикаляте големите ями, без да бързате.
Маршрути
Всяко спиране и всяко ускорение след него води до намаляване на живота на автомобила. В края на краищата, прекомерното износване на частите възниква с така наречените редуващи се натоварвания и преходни процеси, които възникват именно по време на интензивно спиране и максимално ускорение. Ето защо е по-добре да изберете маршрути, по които можете да шофирате с еднаква скорост дълго време, без светофари, кръстовища и задръствания - дори ако този път е по-дълъг.
Студен двигател
В студения сезон (или дори в свежа пролетна сутрин) не натоварвайте силно студените възли и агрегати в колата. Това не означава, че трябва да загрявате двигателя под прозореца на къщата за 15 минути, в условията на българската зима са достатъчни 2-3 минути. По-важно е по време на първия километър след старта да не натоварвате студения двигател и трансмисия с прекомерно високи скорости, ускорения и честа смяна на предавките. И не изключвайте двигателя веднага след дълго пътуване - оставете го на празен ход за 3-4 минути без натоварване, за да се изравнят температурите на буталата, цилиндрите и цилиндровата глава.
Обслужване
Правете всичко навреме - рутинна поддръжка, смяна на масла, работни течности, филтри, накладки и други консумативи. Важно е да използвате качествени материали (но не непременно оригиналните, препоръчани от дилъра). Да, понякога поддръжката не е евтина, но в крайна сметка неплановите ремонти ще струват още повече.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Най-добрият съвет
Коментиран от #6
15:55 29.04.2022
3 Полезни съвети
16:00 29.04.2022
4 Миро
Коментиран от #25, #26
16:11 29.04.2022
5 Гриша Филипов
Коментиран от #16
16:17 29.04.2022
6 Вин Дизел Беемвиста
До коментар #2 от "Най-добрият съвет":
БАко,кола се поврежда по 2 причини;Много се кара или не се кара въобще.16:18 29.04.2022
7 Вальо
17:09 29.04.2022
8 Гост
Коментиран от #18
17:32 29.04.2022
9 Наркос
17:34 29.04.2022
10 √(n&Варна)
17:50 29.04.2022
11 Точно така
18:43 29.04.2022
12 TESLA
кое, кое?
И наричате това "автомобил"?
Нарича се "история"
20:25 29.04.2022
13 Умната Мисирка
20:30 29.04.2022
14 Saguaro
21:10 29.04.2022
15 ДиД
21:24 29.04.2022
16 Qwerty
До коментар #5 от "Гриша Филипов":
Всичко е така, без празния ход! Един шофьор никога не трябва да оставя колата да се движи на неутрална! Никога! И моля те, прочети, тествай, но недей да питаш ЗАЩО!Коментиран от #19, #21
21:43 29.04.2022
17 МАСКИ И ОТГОВОРНОСТ
21:50 29.04.2022
18 Qwerty
До коментар #8 от "Гост":
А това за каква кола е? Нова? Стара на 25 години!Новите правят по 50 000 на година без да кажат ‘МЪЦ’ ! Има такива където и маслото не изстива…! За втора употреба на 20 години, е това е жив късмет, не марка и модел, а късмет!
21:53 29.04.2022
19 оня с коня
До коментар #16 от "Qwerty":
Колата ми е с Ръчна скор. Кутия и ПОНЕ 25% от движението ми както в Града,така и Извън е с ИЗКЛЮЧЕНА Скорост/неутрална или както там го разбира всеки/.Това се случва например когато виждам че свети Сфетофара е Червен и още от 100-150м ИЗКЛЮЧВАМ ОТ СКОРОСТ,същото е и извън града когато наближавам Кола която се движи по-бавно от мен,но не мога да изпреваря щото насреща идва друга изключвам докато се изравни скоростта.Следва включване на подходяща Предавка ЗАДЪЛЖИТЕЛНО с Междинна гас и "изпреварване".Когато обаче "ми дойде Харашото" и скоча на педала ...забравям за тоя Стил на каране.Коментиран от #23
23:29 29.04.2022
20 Гост
23:53 29.04.2022
21 Гост
До коментар #16 от "Qwerty":
Навиците от старите карбураторни двигатели трудно биха угаснали. Не, че има лоши шофьори от това време, но има такива, които не познават устройството на автомобилите. При старите карбураторни двигатели няма тъй наречения принудителен празен ход(ППХ). В режим на ППХ се спира подаването на гориво към горивните камери, когато колата е на скорост и не се натиска педала на газт(или при други условия). При старите карбуратори, колкото по-високи са оборотите, толкова по-голяма е консумацията на гориво. Прав си, че колата не трябва да се изключва по две причини - сигурност и спестяване на гориво. Може да има и други, но не се сещам.00:03 30.04.2022
22 Бензин
Коментиран от #24
13:06 30.04.2022
23 kkk
До коментар #19 от "оня с коня":
Колко пъти да ти се заповядва да не се обаждаш, а? Или си мазохист и те кефи през 10-15 дни да ти размазват грозната муцуна от бой, а?15:50 30.04.2022
24 Студент
До коментар #22 от "Бензин":
Помпай по много гумите и ще ходиш за амортисьори, тампоните им, шарнири и биалети.16:51 30.04.2022
25 георги
До коментар #4 от "Миро":
Че кой те задължава да си пазиш колата? Или пък да си ползваш сивото вещество?19:45 30.04.2022
26 Да бе
До коментар #4 от "Миро":
Стреса ще ти дойде,като ,идеш у сервизо17:40 04.05.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.