40 12570

Пет предимства на турбо двигателите, които ще ви накарат да забравите за атмосферните мотори

  • двигатели-
  • турбо

Моторите с компресор са не само по-мощни, но и по-икономични

Пет предимства на турбо двигателите, които ще ви накарат да забравите за атмосферните мотори - 1

Спорът между феновете на атмосферни двигатели и привържениците на турбо агрегати изглежда вечен. Всяка „противоположна“ страна привежда своите аргументи. А някои от тях са свързани с предстоящата криза. Сега решихме да съставим списък с приоритети, които предоставят високотехнологичните двигатели с турбо компресор.

Турбо двигателят получава въздух, компресиран от компресор под налягане на входа на цилиндрите. Следователно във всеки цилиндър ще влезе повече въздух от този на атмосферния мотор. И колкото повече въздух, толкова повече кислород. Това означава, че ще изгори по-добре горивната смес с наличие на по-малко гориво в нея, тоест мощността ще бъде по-висока, а разходът - по-нисък. Това е първото предимство на мотора с компресор - повече мощност. Турбината може да я увеличи с от 20 до 90%. Всичко зависи от степента на форсиране и задачите, поставени пред инженерите.

И където има мощност, има и въртящ момент. При двигател с компресор именно пиковият момент е по-стабилен. Вече писахме по-горе, че в такъв двигател турбината се занимава с пълнене на цилиндрите, а електрониката управлява турбината. Тоест става възможно да се подаде необходимото количество въздух за ефективно изгаряне на сместа. В резултат на това се появява добре познатата различна крива, при която пиковият момент е наличен още от по-ниски оборотни режими. Такива характеристики позволяват на двигателя да ускорява автомобила по-бързо, което увеличава удоволствието от шофирането.

Пет предимства на турбо двигателите, които ще ви накарат да забравите за атмосферните мотори

Третият плюс е, че двигателите с компресор са не само по-мощни, но и по-икономични. Това е така, защото двигателят е по-компактен, тоест по-лек, а освен това дърпа превъзходно от ниските обороти. Тоест при ниски скорости той има по-скромни енергийни загуби и по-висока ефективност от атмосферния.

Продължаваме напред. Известно е, че всички двигатели се запушват със сажди с течение на времето, така че трябва периодично да се „издухат“. Тоест да се движите, например, по магистралата, за 30 минути с висока скорост. Това е особено вярно за атмосферните мотори. Но това се отнася за "турбото" в по-малка степен. Двигателят вече е достатъчно натоварен, процесите на горене са по-бързи, следователно степента на замърсяване е много по-малка. И тъй като двигателят е по-чист, тогава няма нужда да харчите пари за различни добавки, които сега също са поскъпнали.

Нека поговорим и за надеждността, която е много важна, особено за нашия остарял авто парк. Тук има много спорове. Мнозина се страхуват от турбо двигатели, тъй като ресурсът на системите за налягане е малък. Обикновено това са 120 000 - 180 000 км, след което турбината трябва да бъде сменена или ремонтирана. Сега обаче пробег от 100 000 км вече се счита за приличен. Спрямо тази цифра на километража много части по колата изискват смяна, а по каросерията се появява ръжда. Затова собствениците на Запад бързат да се отърват от такава кола. Тоест, оказва се, че турбината може никога да не изисква внимание, така че страховете са преувеличени. А ако двигателят има компресор с механично задвижване, тогава като цяло е много трудно да го счупите. За съжаление този дизайн се използва все по-рядко, но това вече е маркетинг, който не е свързан с технологиите.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 87 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    128 45 Отговор
    Задължителната дневна порция невежество. Турбо моторите не бива да работят с бедни смеси, защото излишният кислород прогаря дупки в буталата. Затова, те винаги работят на богати смеси, което няма как да ги направи по-икономични от атмосферните двигатели. Освен това, двигатели с турбини харчат, горят повече масло.

    Коментиран от #3, #11, #23, #32, #59

  • 2 Гост

    136 16 Отговор
    Повечето въздух, сам по себе си, не дава повече мощност, уважаеми. Повечето въздух дава възможност за повече впръскано гориво. Така, повечето горивовъздушна смес дава повече мощност. Много куци познанията по ДВГ. Опитайте се да се придържате към електромобилите и техните иновации. Там поне агитката са толкова невежи, че вярват на всяка казана дума.
  • 3 баща ти

    17 41 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Иначе ти си добре?

    Коментиран от #5

  • 4 Гост

    42 6 Отговор
    Не разбрах, каква е разликата между първият и третият изброен плюс, като и в двата случая говорите за икономичност?

  • 5 Гост

    54 17 Отговор

    До коментар #3 от "баща ти":

    Иначе съм конверсирал, настройвал, карал и изгърмял повече турбинирани двигатели, отколкото ти си ял шамари от твоят.
  • 6 Гост

    57 6 Отговор
    Твърдението, че където имало мощност имало и въртящ момент е чиста форма буквокълване. Няма как да има мощност без въртящ момент, но подозирам, че не това е била целта на изказването. Явно е искано да се каже, че повечето мощност носи повече въртящ момент. Нещо, което не е съвсем така. Един бензин 100 коня може да има по-малко въртящ момент, от един дизел 90 коня. Това е така, защото въртящият момент се определя и от оборотите, при които се достига мощността. Една и съща мощност, при по-ниски обороти, ще даде по-голям въртящ момент. А дизелите са по-нискооборотни от бензините.

    Коментиран от #39

  • 7 Матрософ

    22 85 Отговор
    ДВГ са вече в историята, колкото и икономични да ги правят. С "бензиностанция"
    на покрива на къщата ти електричките набират скорост.

    Коментиран от #35

  • 8 Блез Паскал

    50 17 Отговор
    И шесто предимство, което които ще ви накарат да забравите за турбо двигателите!
    Имат прекалено "дълъг" живот!
    Не повече от 250-300 хиляди километра!

    Коментиран от #30, #45

  • 9 Гост

    65 3 Отговор
    Твърденията за запушване със сажди и издухването за 30 минути бързо каране по магистралата, просто не искам да ги коментирам. Идете в един сервиз, вижте отворен двигател с турбо и ми кажете колко е чист откъм нагар.
  • 10 Гост

    55 6 Отговор
    Компресори с механично задвижване се ползват в големи двигатели V8, от порядъка на поне 4 литра обем. Американците са луди по тях, но тук не са разпространени. Тук караме турбокомпресори, които са капризни на добро масло и качествено гориво. А за това, колко рядко се чупели - някой да е чувал за блокирала геометрия или за турбо дизел, държащ високи обороти и не иска да угасне?

    Коментиран от #64

  • 11 Гост

    31 9 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Искам да се доуточня, че става въпрос за бензинови двигатели с турбина. При дизелите е различно.
  • 12 Христо

    43 3 Отговор
    Пълни простотии. Първо турбо двигателя е по-икономичен от атмосферен двигател с еквивалентна мощност. Второ повечето турбо двигатели се правят с цел икономия на материали, компактни размери и олекотяване, никой не прави турбо двигатели за да гони икономия на гориво. Трето турбини изкарващи по 300-400-500 000км бол! Като нагнетяваш повече въздух, вкарваш повече кислород, трябва да вкараш повече гориво. Останеш ли с повече кислород и малко гориво проблемите са ти сигурни без значение дали си с атмосферен или турбо мотор. Това за "продухването" е тоталната тъпотия! Едно тди иска редовни "продухвания" за да не се затлачва всмукателен колектор, геометрия...

    Искаш ли кеф от "ритници" си вземаш голям турбо мотор, искаш ли да си караш и не ти пука за ускорението си вземаш армосферка.

    Коментиран от #33

  • 13 Кой как иска

    46 13 Отговор
    Аз не бих си сменил моя атмосферен V6 с турбина. Да харчи доста бензин ама и върви и звука си е звук. Това е.
  • 14 Минувач

    52 15 Отговор
    Ясни са предимствата и недостатъците, но от личен опит (моята е с атмосферен V8, 5.5 литра) мога да твърдя, че при високи скорости, когато се разгърне мощността на двигателя и има обороти, то атмосферката въобще не е по-бавна от турбото. Над 200 км/час може да направиш осезаема разлика от атмосферен двигател с голям обем и много по-малък турбиниран с подобна мощност, тогава нито онова малко моторче почва да вие на умряло, да се задъхва, а 5.5 литра си бичат на невисоки обороти и при над 200 км/час, двигателят сякаш се разтоварва, а не да се пъне, като 2-литрово турбо. За звука да не говорим...

    Коментиран от #17


  • 15 СЗО

    45 0 Отговор
    Май някой не прави разлика между турбина и компресор...
  • 16 Още някои "качества"

    42 6 Отговор
    1. Забавена реакция на педала на газта.
    2. Неестествена / непропорционална реакция на положението на педала на газта, освен ако колата е доста скъпа.
    3. Изискват разтоварващо каране преди спиране на двигателя, или се поврежда турбокомпресора, от загоряло масло.

    Коментиран от #24

  • 17 Матрософ

    14 45 Отговор

    До коментар #14 от "Минувач":

    С Теслата изпреварвам такива като теб за секунда.

    Коментиран от #18, #19, #70

  • 18 Гост

    57 7 Отговор

    До коментар #17 от "Матрософ":

    Затова ли вчера караше по магистралата със 60, че тока ти бил на червено, а до Перник имало много пъто още?
  • 19 Минувач

    21 5 Отговор

    До коментар #17 от "Матрософ":

    Възможно е, не съм карал Тесла, не споря. А иначе кажи (не се заяждам, питам наистина, как стоят практически нещата с електричките), при пътуване София-Варна, ще ти стигне ли заряда, ако поддържаш средно над 200 км/час. Колко бързо се разреждат при поддържане на висока скорост. За градски условия спор няма - моята ламя с тези задръствания ми прави 20 литра разход на 100, ужас :-) Питам, ако наистина имаш Тесла, за която пишеш да споделиш, как са в момента нещата с батериите, не се пеня тук да хваля това или онова, щото както е тръгнало май един ден всички лека полека ще сме на електрички :-)

    Коментиран от #22

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Знайко

    39 3 Отговор
    А какви са минусите?

    Турбото е хубаво нещо, но алуминиевите блокове, даунсайзинга и пластмасовите картери, колектори, капаци на главата ... прекаленото усложняване и малоумните "еко нирми" РАЗВАЛЯТ ВСИЧКО. Не дъм проти "еко" автомобилит, но от един момент нататък цената става космическа, а еко печалбата нищожна.

    Пък и тези въздушни възглавници и те са много скъпи, а бройката им в един автомобил вече гони 10-15 . Това е БЕЗУМИЕ, оказва се,че май повече ора са умрели от неизправни въздушни възглавничи, отколкото са спазени от изправни въ,душни възглавници.

    Също и замяната на аналоговите уреди с дисплей, и на копчета, листчета, педали, кормило ... с тъчскрин ги намирам за ВЛОШАВАЩИ КАЧРСТВАТА НА НОВИТЕ АВТОМОБИЛИ.
  • 22 Матрософ

    17 1 Отговор

    До коментар #19 от "Минувач":

    София-Варна с 200 - не.

    Коментиран от #34

  • 23 Турбо

    15 3 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Тук може би имат в предвид за икономични турбо дизели,работещи с бедни смеси.Бензинов мотор не може да работи с бедни смеси,защото бедната смес се запалва по трудно.Хонда има бензинов мотор,който работи с бедна смес.За да се запали бедната смес,се подава малко богата около запалителната свещ през отделен клапан.

    Коментиран от #25, #36

  • 24 Турбо

    12 6 Отговор

    До коментар #16 от "Още някои "качества"":

    Забавената реакция на газта,липсва при турбини с променлива геометрия.

    Коментиран от #37


  • 25 Мана Мана

    13 5 Отговор

    До коментар #23 от "Турбо":

    "За да се запали бедната смес,се подава малко богата около запалителната свещ през отделен клапан.". Точно така, само че има и допълнителна свещ. Поне при Jazz е така.

    Коментиран от #31

  • 26 бай Ставри

    33 2 Отговор
    Четох коментари до №8 Поздрави за повечето коментиращи! За пръв път виждам по тия теми толкова качествени коментари. А материала-както винаги, писан от художник или бръснар.
  • 27 Гошо

    12 10 Отговор
    Ами , един приятел кара Мерцедес ТурбоКомпресор 200 ... мотора е на 452000 ...Хиляди !!!!!! не гори масло и сменя накладки!!!!! Поздрави ! .... номер 3 .... евала!
  • 28 Шефкет

    7 19 Отговор
    Гошо е прав , карам с 180-250 км/h и колата арчи 6,7-7,3 МБ180-2013г. в Германия съм леваци!

    Коментиран от #69

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Дизела

    15 9 Отговор

    До коментар #8 от "Блез Паскал":

    Карам Кади 2,0Тди на близо 700 хиляди километра,на колегата е милионник без ремонт.
  • 31 Турбо

    21 1 Отговор

    До коментар #25 от "Мана Мана":

    При системата CVCC богатата смес се пали от свещ предкамерено,няма нужда от втора свещ.Бедната смес в цилиндъра се пали от запалената богата смес от предкамерата.
  • 32 Кокъл

    6 17 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Колега,явно само си чел.Нямаш кола с турбина,даваш акъл.Карам браво 2 -турбо,никога не съм доливал масло,даже и 1 гр .Турбо много трудно може да счупите.

    Коментиран от #38

  • 33 джоджен

    16 0 Отговор

    До коментар #12 от "Христо":

    Колега,турбо мотор човек взима не а да го кара 50 год.нали така,но ускорението е в пъти,отколкото без турбо.Въпрос на личен избор,за това има коли със и без турбо.
  • 34 ЗАЗ

    17 5 Отговор

    До коментар #22 от "Матрософ":

    Явно само си се снимал с Тесла.Хахахааа
  • 35 Милен

    34 8 Отговор

    До коментар #7 от "Матрософ":

    ЕЛЕКТРОМОБИЛИ: ТОВА ЛИ Е НАЙ-ГОЛЯМАТА ИЗМАМА ДО СЕГА?
    Някой замислял ли се е за това?
    Де всички коли да бяха електрически...
    И да бяхме заседнали в тричасово задръстване на студа в виелица, батериите напълно щяха да паднат.
    Защо електрическите автомобили общо взето нямат отопление.
    Представете си да сте заседнали на пътя цяла нощ, без батерия, без парно, без чистачки, без радио, без GPS, защото батерията отдавна падна.
    Може да се опитате да извикате линейка и да защитите жени и деца, но те не могат да дойдат на помощ, защото всички пътища са затворени и вероятно всички полицейски коли ще са електрически.
    А когато пътищата са блокирани от хиляди незаредени коли, никой не може да стигне по-далеч. Как да заредим батерии на място?
    Същият проблем и през лятната ваканция са километричните опашки.
    Опцията за включване на климатик в електрически автомобил би се предлагала само за кратко време. Батериите щяха да паднат за миг!
    Разбира се, никой политик или журналист не говори за това, но това ще се случи.
    И освен това никой не говори за бъдещия проблем с обезвреждането на неизползваните батерии!
    Това е бъдещето!

    Коментиран от #40

  • 36 Гост

    8 5 Отговор

    До коментар #23 от "Турбо":

    Ти говориш за супер бедни смеси при ДВГ с факелно запалване. Технологията е руска и е много стара, не е на Хонда. А бедните смеси са нещо съвсем редовно при атмосферните бензини. Такива са при нормално каране на средни обороти. Тогава газовете от ауспуха миришат сладникаво. Ако настъпиш да ускоряваш смесите стават богати, както и ако оставиш колата да работи на място.
  • 37 Гост

    13 10 Отговор

    До коментар #24 от "Турбо":

    С променлива геометрия са само турбините на дизелите. При бензините няма променлива геометрия, защото не им трябва. И така да е, турбото няма респонс на атмосферка. Една натокана атмосферка с рошави валове отговаря много по-пъргаво от същата с турбо. Дори и със съчмени лагери да е турбото, че има и такива, пак нямат ЛАГ, но все има някакво забавяне на респонса.

    Коментиран от #44, #48, #58

  • 38 Гост

    14 3 Отговор

    До коментар #32 от "Кокъл":

    Карам вече няколко коли с турбини. И аз не съм доливал. Кой ти говори за доливане? Само това ли разбираш под капризни към маслото?

    Коментиран от #57

  • 39 √(n&Варна)

    9 1 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    Въртящият момент зависи в права пропорционалност от степента на сгъстяване.

    Коментиран от #41

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Гост

    15 0 Отговор

    До коментар #39 от "√(n&Варна)":

    И от нея, и от съотношението ход на буталото към диаметър на цилиндъра, и от коефициента на пълнене и продухване, и от много други неща. Термодинамиката се занимава с тези работи.
  • 42 Гост

    25 3 Отговор

    До коментар #40 от "3-фазния":

    То, май експериментът електромобили приключи, още преди да е започнал. Тесла търпи огромни загуби, а Германия връща тецовете на въглища.
  • 43 Турбо

    16 4 Отговор

    До коментар #40 от "3-фазния":

    Като купуваш 100 х. за Тесла,дали не се навеждаш повече?
  • 44 Турбо

    7 1 Отговор

    До коментар #37 от "Гост":

    Точно така е.
  • 45 Ташунко Сапа

    28 2 Отговор

    До коментар #8 от "Блез Паскал":

    Че то вече кола без турбо почти не се прави бе готин...3 цилиндъра с турбо за масовия потребител им е стандарт на капиталистите лапачи и му викат маркетинг...т.е. печалбарство и изсмукване на джоба за некачествен, чуплив пластмаж с алуминий с пробег 100х.км. или 5г. експлоатация!

    Коментиран от #47

  • 46 Олеле

    17 1 Отговор
    За ресурса мога да ви кажа личен опит. Служебната Дачия съм я карал само аз. Тая година я бракуваха на 320 000 км и турбина не беше правена. Окачване, съединител , дискове спирачни - това да. Но по мотора- нищо. 1.5 дци. Бракуваха я , щото свършиха дюзите и трябваше да се дадат сума пари за нови.
  • 47 Иванов

    4 10 Отговор

    До коментар #45 от "Ташунко Сапа":

    Еми карай си кадета на 35 години , кой те е спрял? Нали е вечен?

    Коментиран от #53

  • 48 Кокъл

    9 1 Отговор

    До коментар #37 от "Гост":

    Не всички тирбини са с променлива геометрия,някой са,но доста и не са.
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 некойси

    2 20 Отговор
    Мисля, че статията описва един безвъзвратно отминала технология.
    До няколко години няма да има значение, тъй като екетрическата технология ще изтласка и направи отживелица всеки един технологичен напредък в ДВГ.
  • 51 Оффф

    11 3 Отговор
    100 000км пробег бил приличен, това консуматорско мислене ще ни унищожи. Турбото има полза само на голям двигател, на малкия му се изцежда живеца прекалено бързо, а производителите на четири отдавна са открили как да насъскат атмосферен двигател здраво и без помощта на турбо.

    Коментиран от #52

  • 52 Оффф

    4 1 Отговор

    До коментар #51 от "Оффф":

    На мотори имам в предвид, това "четири" телефона го направи
  • 53 Ташунко Сапа

    12 1 Отговор

    До коментар #47 от "Иванов":

    Ами аз това и правя...карам, само че не Кадет на 35г, ми още по-стара кола....на 48г. За сведение...шарнири сменям на 100х.км. и бордюри и хендеци не ме плашат!
  • 54 Гост II

    16 0 Отговор
    В тази дискусия нещата станаха много сложни. На практика, като човек който иска да си кара колата , а не да се дупе под капака на двигателя: Турбо двигателите са по икономични но и с по-голяма вероятност за повреда. Просто - колкото е по-сложен агрегата, толкова по-голяма е вероятността от някаква повреда. Да, има турбо забавяне при ускорение, но какво от това - да не би в ежедневието да съм на състезание?
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Кокъл

    6 1 Отговор

    До коментар #38 от "Гост":

    То друго няма приятел.Турбината се охлажда от маслото,двигателя освен хубаво масло да сложиш,другото е божа работа.Хубаво масло слагайте,не карайте повече от 10 000км.

    Коментиран от #62, #63

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Опорка

    3 1 Отговор
    Типа на гориво не е споменат никъде. :) Но да, статийката е смехотворно идиотска.

    Коментиран от #61

  • 61 Мишо

    3 1 Отговор

    До коментар #60 от "Опорка":

    Не е трудно да се сетиш. Със сигурност не става въпрос за електрическият Порше тайкан Турбо s.
  • 62 Гост

    6 0 Отговор

    До коментар #57 от "Кокъл":

    Има много друго, приятел. Кучите марки масла нямат добри мазилни свойства. Променят си много рязко мазането при различните температури на работа. Хубавите масла си променят мазилните свойства доста по-слабо и остават добри при почти всички температурни интервали на работа. Има разлики и в охлаждащият ефект, както споменя, но има разлики и в отлагането на наклепи по работните повърхнини, откъдето е минало маслото и така нататък.
  • 63 Гост

    3 3 Отговор

    До коментар #57 от "Кокъл":

    Има масла лонг лайф които са за 30 000 км.
  • 64 дядо

    7 0 Отговор

    До коментар #10 от "Гост":

    Компресор и турбина са две различни неща , автора ги бърка нещо ! Компресора има мощност още в ниските обороти а за турбината трябват обороти (за това при модерните автомобили използват турбини с променлива геометрия или малка и голяма турбина) даже през 1985 Ланча S4 я бяха направили с компресор и турбина. Не само на големите двигатели монтират компресор , един пример Мерцедес имат 1.8 компресор.
  • 65 ДВГ

    3 1 Отговор
    Ако някой спец чете Факти, ще се вхане за главата.
  • 66 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 67 гост

    3 1 Отговор
    тези двигатели са много претенциозни към маслото и бензина атмосферки изкарваха по 1 мил км тези трудно изкарват и 300к км

    Коментиран от #68

  • 68 Грета Тунберг

    1 1 Отговор

    До коментар #67 от "гост":

    Скъпи, колко километра ти изкара Теслата?
  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.